به گزارش بخش حوادث سایت خبرهای فوری، سیل، نوروز امسال را در استان گلستان به آب داد. سیلی کم‌سابقه که حالا هشدارش به استان‌های جنوبی هم رسیده است. علت آن اما به عوامل مختلفی بازمی‌گردد؛ گروهی می‌گویند نابودی جنگل‌ها باعث سیل‌های اینچنینی می‌شود و گروهی دیگر سدسازی، خشکسالی و .. را عامل سیل می‌دانند. در همین میان اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به وقوع احتمالی سیل در خوزستان هشدار داده است.

علاوه بر نیروهایی که برای شمال ایران در نظر گرفتید، بسیج عمومی را نیز برای جنوب اعزام کردید، لطفا توضیح بدهید که شرایط در جنوب ایران در استان‌های کرمان و خوزستان به چه صورت است؟

بر اساس هشدارهای سازمان هواشناسی و سطح بارش و تغییرات جوی که داریم، به استان‌های درگیر نیرو اعزام می‌کنیم.آنها هم موظف هستند بر اساس هشدارهایی که داده می‌شود، سطح آمادگی خود را در کل کشور ارتقاع بدهند. این همواره اتفاق خواهد افتاد و حتی در استان‌های شمالی هم این اتفاق افتاد و اعلام شد و در نهایت هشدارهایی که در سامانه بارشی جدید درگیر خواهد شد مثل خوزستان، اطلاعیه و اعلام‌ها را به مدیران اجرایی، مدیران بحران و استاندارها خواهیم داد. آنها هم به دستگاه‌های اجرایی اعلام می‌کنند. الان آماده باش وجود دارد و سطح آماده باش بر اساس هشدارها افزایش خواهد یافت.

آیا ممکن است سطح آب در این نواحی کشور خطرساز شود؟

در خوزستان بعید نیست. هم ما و هم وزارت نیرو سطح آب سدهای خوزستان را رصد می‌کنیم و بر اساس پیش‌بینی‌ها سطح آب تنظیم می‌شود. امیدواریم که اتفاقی نیفتد اما باید مردم انسان بخصوص در مسیر رودخانه کرخه دقت بیشتری داشته باشند و به اطلاعیه‌ها و هشدارها توجه کنند.

در جنگل ابر هم عملیات موفق داشتید و مردم سمنان را از برف نجات دادید.

بله آنجا هم بارندگی به صورت برف بود و همزمان با گلستان و مازندران اتفاق افتاد. قرار بود راه‌ها بسته باشد اما عده‌ای از مسیرهای فرعی به این مسیر رسیده بودند و به تردد ادامه داده بودند که متأسفانه تعدادی در جنگل ابر گرفتار برف و کولاک شده بودند که خوشبختانه با تلاش و هماهنگی که صورت گرفت، آنها آزاد شدند و هم از طرف گلستان و سمنان نجات پیدا کردند و خوشبختانه حادثه تلخی را مشاهده نکردیم.

اتفاق گلستان و مازندران خیلی به همدیگر نزدیک بود، چه فرقی بین این دو اتفاق افتاد که با توجه به بارش‌های شدید مازندران که از قبل عید شروع شد، مدیریت حادثه در مازندران راحت‌تر صورت گرفت؟

تقریبا بحث مازندران و گلستان مشابه بود. اما مسیر مکانی که در مازندران دچار آب گرفتگی شده بود به دریا نزدیک‌تر بود. مسیرها باز شدند که آب به سمت دریا منتقل بشود. از آنجا که رودخانه‌ها گنجایش آن حجم از آب را نداشتند و لای روبی هم به دلیل خشکسالی‌های گذشته مورد توجه قرار نگرفته بود، که این لای روبی خارج از شهرها باید توسط وزارت نیرو صورت می‌گرفت، آب را به دشتاب منتقل کردند که متأسفانه علارغم این موضوع و به دلیل پر شدن سریع سدها و سر ریزشدنشان به سمت روستاهای آب‌طلا، گنبد، خروشان و جاهای دیگر، با وجود پیگیری‌هایی که انجام شد، روستاهایی مانند آق‌قلا، زیر آب رفتند.

این ماجرا که می‌گویند کمربند ریل راه‌آهن مثل سد شده بود و از قبل هشدار داده بودند درست است؟

درباره جایی که راه‌آهن کشیده شده بود، بعضی این نظر را داشتند. ما همان ساعات اولیه جلسه کارشناسی تشکیل دادیم و به این نتیجه رسیدیم که تأثیر آنچنانی بر این مسأله نداشته و نهایت منجر به این شد که بخش‌هایی از این راه آهن کنده بشود تا آب رد بشود اما می‌گویند تأثیری نداشته است به هرحال برخی مردم همین نظر که فرمودید را دارند. به هر جهت باید نظر کارشناسان را جویا شویم که آیا مشکلی دارد یا باید آب راه‌های جدید ساخته بشود یا نه.

این آب را چگونه باید از این دو شهر خارج کرد؟

آب در حال خارج شدن از شهر است متنها مسیر رودخانه در منطقه پرآب تا باید لای روبی می‌شد که در حال حاضر به دستور وزیر کشور، قرار شد انتهای این رودخانه که آب را منتقل می‌کند، لای روبی انجام شود تا با سرعت بیشتری منتقل بشود.

برای بارش‌های دیگری که در راه است ممکن است که این مسیر باز شود؟

بارش‌های بعدی که سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده است مانند گذشته نیست. بارش‌های چند روز گذشته، برابر با ۷۰ درصد میانگین بارش این منطقه بوده است.

بله در مازندران هم گفتند که ۱۳۵ میلیمتر باران باریده است و خود محلی‌ها این اتفاق را در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه می‌دانند.

از آنجا که خودتان هم در منطقه بودید و اطلاع دارید، آقای حسین زادگان در استان حضور داشتند اما آقای مناف هاشمی نبودند و بازخوردهای زیادی داشت که مردم دلخور بودند و کمک‌های حلال اهمر هم به همین دلیل نادیده گرفته شد. بنظر شما عدم حضور استاندار چه بازخوردهایی داشت؟

قصور آقای استاندار بی‌تأثیر نبوده و وزیر کشور نیز توضیحات لازم را دادند. اما وضعیت دو جور بود. علارغم این که خسارت هم داشتیم اما به دریا نزدیک بود و به دریا منتقل شد. بعضی از راه آب‌هایی که خود من بررسی کردم، دیدم که مسیرها را شکافته بودند و آب را منتقل کرده بودند. ما در مازندران حدود ۶۰ پل روستایی و ۵ پل بین شهری خراب شد که به علت سیلاب بوده. عدم حضورشان بی‎تأثیر نبوده است اما معاونت عمرانی و تمام معاونین حضور داشتند و با همفکری و همکاری و استفاده از عوامل اجرایی، بحران مدیریت شد. دو نفر کودک در کردکوی و یک نفر هم در نوردشت کلاله در اثر ریزش دیوار و دو نفر هم در مازندران علارغم تذکری که به راننده شد که از این مسیر عبور نکند، جان خود را از دست داد و یک نفر هم بر اثر رانش زمین و برخورد به سنگ جان خود را از دست دادند. حجم تلفات محدود است.

به هرحال این حوادث در همه جای دنیا اتفاق می‌افتد حتی در کشورهایی مانند آمریکا.

بله و تعداد کم تلفات به علت مدیریتی است که انجام شده. به هر جهت تمام عوامل و من هم حضور داریم و آقای وزیر هم حضور پیدا کردند و تا پایان حل مشکلات و معضلات مردم حضور خواهند داشت.

سوال آخر در این خصوص است که مردم از ترس امنیت خانه‌هایشان، محل زندگی‌شان را ترک نمی‌کنند که فکر می‌کنم برای شما معضلاتی دارد.

مشکل هست اما خوشبختانه بسیاری از روستاها و شهرهایی که دچار سیل زدگی شدند، قبل از آب گرفتگی تخلیه شدند. اول در خود آق‌قلا استقرار داده شدند اما از آنجا که خود آق‌قلا هم درگیر شد، در ابتدای شهر گرگان در مجتمع نمایشگاهی مستقر شدند که امکانات مناسبی هم دارد. تا زمانی که مشکل حل بشود آنجا حضور خواهند داشت اما تلاش می‌کنیم که هرچه سریع‌تر مردم را به خانه‌هایشان برگردانیم. بیش از ۵هزار واحد مسکونی در حین حادثه در منطقه گلستان که بسیاری از آنها از گل و خشت بوده تخریب شده و باید بازسازی شود که مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند و از فردا صبح کار بازسازی هم شروع شده و پیگیری خواهد شد. /خبرآنلاین

hotnewsحوادث5 سال پیش • dahio.com • 99



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها