، روابط‌عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی در راستای اجرای سیاست‌های شفاف‌سازی و دسترسی آزاد به اطلاعات وزارت فرهنگ‌وارشاداسلامی، گزارش هزینه‌های سال ۱۳۹۹ این اداره‌کل را در ۱۱ سرفصل و در قالب ۱۵ فایل در سامانه شفاف‌سازی وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی منتشر کرده است.

این گزارش‌ شامل هزینه‌های سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر و کمک‌هزینه گروه‌های نمایشی حاضر در این جشنواره، هزینه‌های هجدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران- مبارک و کمک‌هزینه گروه‌های حاضر در این جشنواره، هزینه‌های دهمین همایش تئاتر صاحبدلان و کمک‌هزینه گروه‌های حاضر در این همایش، هزینه‌های رویداد خیابان تئاتر ایران (جایگزین پانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان) و کمک‌هزینه گروه‌های حاضر دراین رویداد، فهرست حمایت از تماشاخانه‌ها، فهرست آثار مورد حمایت در شهر تهران، حمایت از فعالیت‌های نمایشی در استان‌ها شامل حمایت از پرتال‌های استانی، جشنواره‌های استانی و شعب انجمن هنرهای نمایشی استان‌ها، حمایت از تولید نمایش از طریق شعب انجمن‌ هنرهای نمایشی استان‌ها، حمایت مستقیم از تولید نمایش در استان‌ها، حمایت از فعالیت‌های پژوهشی و انتشاراتی و حمایت از تاسیس و فعالیت تلویزیون تئاتر ایران می‌شود.

سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر

هزینه‌های انجام‌شده در سی‌ونهمین دوره جشنواره تئاتر فجر ۴ میلیارد و ۹۹۴ میلیون تومان بوده است که شامل موارد مختلفی هم‌چون هزینه‌های جاری دبیرخانه، هیات‌انتخاب، هیات‌داوری، کمک‌هزینه‌ها برای گروه‌های نمایشی، تبلیغات، چاپ کتاب و کاتالوگ، تهیه جوایز، تصویربرداری و برگزاری مسابقه عکس و نمایشگاه پوستر، حق‌الزحمه دبیر و نیروهای ستادی، هزینه اجاره تالارها، خدمات کارگاهی و فنی، نشست‌های تخصصی، اسکان و پذیرایی مهمانان، عوامل اجرایی تالارها، حفاظت‌وحراست جشنواره و شورای ارزشیابی و نظارت می‌شود.

در بخش کمک‌هزینه‌ها برای بخش مسابقه که شامل ۲۸ اثر بوده است حدود ۵۹۵ میلیون تومان، برای بخش ویژه با ۱۹ اثر ۴۸۵ میلیون تومان، برای مسابقه تئاتر خیابانی با ۲۶ اثر ۲۳۶ میلیون تومان، برای دیگرگونه‌های اجرا با ۱۱ اثر ۱۵۲ میلیون تومان، برای بخش ویژه سرباز انقلاب با ۱۲ اثر  ۱۰۷ میلیون تومان و برای بخش فیزیکال تئاتر با هفت اثر ۲۸ میلیون تومان خرج شده است.

در این دوره از جشنواره ۳۳ نفر عضو شورای ارزشیابی و نظارت بودند که بیش از ۳۷ میلیون تومان حق‌الزحمه آن‌ها شده است و ۷۵ نفر مسئولیت حفاظت‌وحراست جشنواره را برعهده داشتند که حدود ۸۰ میلیون تومان هم به آن‌ها پرداخت شده است. همچنین برای اسکان مهمانان ایرانی ۱۵۳۰ نفرشب در جدول با اختصاص رقم ۳۹۲ میلیون تومان محاسبه شده است.

در بخش کمک‌هزینه به گروه‌های نمایشی در مجموع یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان هزینه‌شده که در بخش مسابقه بیشترین مبلغ به نمایش «اپیدمی» از گرگان با ۳۰ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان داده شده است. در بخش ویژه کمک‌هزینه‌ها بین ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان بوده که کمترین کمک هزینه به نمایش «آخر بازی» به کارگردانی پارسوا پاکیزه تعلق گرفته و بیشترین کمک هزینه هم برای نمایش «گرگاس‌ها» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی بوده است.

در بخش مسابقه تئاتر خیابانی هم کمک هزینه‌ها بین ۴ تا ۱۲ میلیون تومان متغیر بوده‌اند.

در بخش کمک هزینه فیزیکال تئاتر هم هفت اثر شرکت داشتند که به هر کدام مبلغ چهار میلیون تومان داده شده است.

حمایت از تماشاخانه‌ها

 در بخش حمایت از تماشاخانه‌ها، اداره‌کل هنرهای نمایشی برای حمایت از فعالیت‌های مراکز تئاتری به جبران بخشی از ضرر وارده ناشی از کرونا در سال ۹۹ حدود ۹۶۳ میلیون تومان پرداخت کرده که شامل ۲۰ تماشاخانه و تالار در تهران و ۲۴ مورد هم در استان‌های مختلف می‌شود.

طبق گزارش اعلام شده برای خرید تجهیزات ضدعفونی‌کننده در ۱۶ تماشاخانه خصوصی در ابتدای بازگشایی ۳۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هزینه شده است. همچنین هر کدام از تالارها رقم‌های حمایتی متعددی دارند از جمله تئاتر مستقل تهران ۴۵ میلیون تومان که پس از مدتی تعطیل شد، تماشاخانه هامون ۲۰ میلیون تومان که آن هم پس از مدتی تعطیل شد، عمارت نوفل‌وشاتو ۶۰ میلیون تومان، تماشاخانه سپند ۴۵ میلیون تومان، تماشاخانه شانو ۳۲ میلیون تومان، تماشاخانه ملک ۴۰ میلیون تومان، شهرزاد ۶۵ میلیون تومان.

در این بین تالارهای زیر مجموعه بنیاد رودکی با دریافت ۲۵۰ میلیون تومان بیشترین رقم حمایتی را به خود اختصاص داده‌اند و از آن سو تماشاخانه اهورا با ۵ میلیون تومان کمترین حمایت را دریافت کرده است.

در میان استان‌ها نیز رقم‌های حمایت متفاوت است که کمترین رقم به دو میلیون تومان می‌رسد.

جشنواره تئاتر عروسکی

جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک که از آغاز برای فضای مجازی تدارک دیده شده بود، در کل هزینه‌ای کمتر از یک میلیارد و ششصد هزار تومان داشته است که علاوه بر هزینه آثار اجرا شده و اجرا نشده، دیگر هزینه‌ها همچون هزینه‌های تبلیغات، امور دبیرخانه، هیات‌های انتخاب، حراست و حفاظت، نمایشگاه عکس و پوستر، تهیه فیلم آثار نمایشی برای ارایه در فضای مجازی، سمینار و کارگاه های آموزشی و … را در برمی‌گیرد.

بر اساس اعلام اداره کل هنرهای نمایشی در این جشنواره سه نمایش در بخش خردسال اجرا داشتند و دو نمایش نیز به مرحله نهایی راه نیافتند. آثار این بخش کمک هزینه‌ای برابر با ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دریافت کرده‌اند.

برای بخش آثار صحنه ای بزرگسال ۳۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه شده است. این مبلغ به اجرای ۲۴ اثر نمایشی راه یافته به جشنواره اختصاص پیدا کرده و از همین مبلغ ۵۰ میلیون تومان هزینه پیش تولید آثاری است که به مرحله نهایی جشنواره راه پیدا نکرده اند.

در بخش آثار محیطی این جشنواره نیز ۱۰۵ میلیون تومان هزینه شده که این هزینه صرف اجرای ۱۱ نمایش راه یافته به جشنواره شده است. ضمن اینکه ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آن هم کمک هزینه پیش تولید ۱۵ اثری بوده که به جشنواره راه پیدا نکرده‌اند.

بخش سنتی جشنواره نمایش عروسکی هزینه ای برابر با ۵۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بر داشته. این هزینه صرف اجرای ۸ نمایش راه یافته به جشنواره شده و مبلغ ۹ میلیون تومان آن هم صرف پیش تولید ۹ نمایشی شده که به جشنواره راه نیافته اند. به این معنا که آثار اجرا نشده در این بخش، هر یک مبلغ یک میلیون تومان دریافت کرده اند.

در بخش ویژه هم دو اثر نمایشی حضور داشته اند و کمک هزینه ای برابر با ۴۵ میلیون تومان دریافت کرده اند. این رقم بالاترین کمک هزینه اجرایی این جشنواره است که به دو نمایش اختصاص یافته است.

در بخش ایده های نو ۴ نمایش با بودجه ۲۱ میلیون تومانی اجرا داشته اند.

در بخش فضای مجازی نیز  ۵ اثر نمایشی با بودجه ای برابر با ۱۹ هزار و ۵۰۰ هزار تومان اجرا داشته اند.

در مجموع کل هزینه‌ای که برای آثار راه یافته و راه نیافته به جشنواره نمایش عروسکی شده، رقمی برابر با ۶۳۷ میلیون تومان بوده است.

دهمین همایش تئاتر صاحبدلان

هزینه‌های انجام شده برای دهمین همایش تئاتر صاحبدلان در سال ۹۹ رقم ۲۰۶ میلیون تومان اعلام شده است که در این نمایش ۲۰ اثر صحنه‌ای، محیطی و خیابانی اجرا شدند.

تلویزیون تئاتر ایران

همچنین برای تاسیس و فعالیت تلویزیون تئاتر ایران در سال ۹۹،  ۲۱۳ میلیون تومان خرج شده است که این رقم به طراحی و توسعه نرم‌افزاری سامانه، هزینه نیروی انسانی و تامین زیرساخت‌ها و… اختصاص داشته است. براین اساس برای طراحی و توسعه نرم‌افزاری سامانه در ۳ فاز عرضه محتواهای رایگان، پوشش جشنواره فجر ۳۹ و عروسکی ۱۸ و عرضه فیلم‌تئاترها مبلغ ۱۵۳ میلیون تومان، در بخش هزینه‌های نیروی انسانی سامانه در قالب حقوق مبلغ ۴۷ میلیون تومان و برای تامین زیر ساخت مبلغ ۱۱ میلیون تومان و درمجموع ۲۱۳ میلیون تومان هزینه شده است . 

خیابان تئاتر ایران

این رویداد در سال گذشته جایگزین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان شد که در مجموع ۲۷۰ میلیون تومان برای آن هزینه شد.

حمایت از فعالیت نمایشی استان‌ها

در سال ۹۹ انجمن‌های هنرهای نمایشی استان‌ها مبالغی را برای حمایت از شعب انجمن، پرتال‌ها و جشنواره‌های استانی دریافت کرده‌اند که در کل به رقم ۹۵۰ میلیون تومان می‌رسد.

نمایش‌های حمایت شده در تهران

این فهرست شامل ۱۴۹ اثر صحنه‌ای و خیابانی می‌شود که حدود دو میلیارد تومان حمایت شده‌اند.

نمایش‌های حمایت شده در استان‌ها

این فهرست با ۵۶ مورد اجرا که بیشتر خیابانی هستند، ۲۱۹ میلیون تومان حمایت مالی به طور مستقیم شده‌اند. حمایت از طریق خود انجمن استان‌ها هم در مجموع رقم یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان را دربرمی‌گیرد.

فعالیت‌های پژوهشی و انتشاراتی

در سال ۱۳۹۹ حمایت از تالیف و انتشار در بخش‌های مختلف ۸۵۹ میلیون تومان هزینه داشته که تقریبا نیمی از آن به ۱۲ شماره ماهنامه نمایش اختصاص داشته است.

۵۸۲۵۹

hotnewsخبر3 سال پیش • dahio.com • 3

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها