به‌گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان، حمیدرضا با اعلام این خبر افزود: «با حضور عوامل برنامه تلویزیونی ایران من در شهر مجن، تصویربرداری ساخت مستند گل هاکنی برای پخش در رسانه ملی انجام شد.»

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود گفت: «همه‌ساله در اسفندماه بنا بر رسمی کهن، زنان شهر کوهپایه‌ای مجن با تهیه خاک سرخ و سفید از ارتفاعات البرز شرقی در اطراف شهر، اقدام به تجدید نمای خانه‌های گِلی خود کرده و بدین شکل به استقبال بهار می‌روند.»

او افزود: «گل هاکنی رسمی در استقبال از سال نو و بهار طبیعت و دیگر اعیاد مذهبی است که با انجام آن خانه‌های کاه‌گلی اهالی رنگ و نمایی تازه می‌گیرد، دیوارهای بیرونی نیز برخی دو رنگ شامل بالا سفید و پایین قرمز و برخی نیز کاملاً با گل قرمز رنگ جلوه می‌گیرد.»

حسنی ادامه داد: «انجام این کار مستلزم تهیه گل گِلو (سفید) و گِل سرخو (سُرخ) از ارتفاعات اطراف شهر است و مجنی‌ها در اصطلاح محلی گِل مالیدن به دیوار خانه را ” گِل هاکُنی” می‌گویند.»

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود گفت: «برای این منظور دوغابی ازگل قرمز تهیه کرده و با پارچه‌ای پشمی آن را بر روی دیوار، ایوان، اتاق و نمای بیرونی خانه‌های کاه‌گلی می‌مالند.»

او با اشاره به اینکه قدمت این رسم کهن بنا به گفته اهالی بیش از چند قرن بیان می‌شود، اضافه کرد: «در بافت پلکانی شهر مجن وجود نماهای قرمز رنگ جلوه بیشتری به محله‌های تاریخی داده و توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند.»

حسنی افزود: « همیاری زنان در انجام این کار از آداب نیک و معمول شهر مجن بوده و به دلیل اهمیت این آئین سنتی، در تاریخ ۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۱ به شماره ۸۸۶ در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسید.»

منطقه نمونه گردشگری مجن و آبشار تنگه داستان، همه‌ساله مورد بازدید بسیاری از علاقه‌مندان به جاذبه‌های تاریخی و طبیعی قرار می‌گیرد.

آئین سنتی گل هاکنی در مجن شاهرود توسط مستند تلویزیونی "ایران من" تصویربرداری شد

آئین سنتی گل هاکنی در مجن شاهرود توسط مستند تلویزیونی "ایران من" تصویربرداری شد

46

hotnewsخبر2 سال پیش • dahio.com • 8

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها