جزئیات آرای راهی‌دهندگان چهره موثر سینمایی جایزه سینماسینما منتشر شد.

به گزارش سینماسینما، امسال در دومین سال گزینش چهره موثر سینمایی جایزه سینماسینما ۲۰۷ منتقد، روزنامه‌نگار سینمایی و فعالان رسانه‌های سینمایی آرای‌شان را به سه برگزیده برتر خود اختصاص دادند. این جایزه در دومین دوره جشن در دستان نرگس آبیار جای گرفت.

در ادامه براساس اعلام قبلی جزئیات آرای تمامی افرادی که در این رای‌گیری شرکت و سه انتخاب برتر خود را معرفی کردند، براساس حروف الفبا می‌آید.

برای مطالعه جزئیات آرای ۱۰ چهره برتر نیز می‌تواند اینجا کلیک کنید.

  1. شیوا آبا

یک. محسن امیریوسفی؛ به خاطر ایستادن پای جریان ادامه‌دار فیلمش و مسیر سخت سانسور و توقیف برای «آشغال‌های دوست داشتنی»

دو. نوید محمدزاده؛ به خاطر سه فیلم آخرش و شکستن یکسری از تابوی رایج بازیگری در ایران

  1. فرنوش آبا- همشهری جوان

یک. بهرام توکلی؛ به خاطر پرداخت درست و دور از اغراق به شخصیت مرحوم تختى

دو. نرگس آبیار؛ به دلیل ریسک پذیرى در انتخاب ژانرهاى متفاوت فیلم سازى، انتخاب سوژه تروریسم (دغدغه اجتماعى و سیاسى مردم) و پرداخت درست به این موضوع از زاویه‌اى که تا به امروز کمتر به آن پرداخته شده

سه. نیما جاویدى؛ هم به خاطر نگارش حرفه‌اى فیلم‌نامه «سرخپوست»

چهار(رای حساب نشده). على نصیریان؛ به دلیل بازى دقیق و بى‌نقص در فیلم «مسخره باز» با‌توجه به متفاوت بودن ژانر فیلم

  1. عسل آذرپور- آنگاه

یک. على نصیریان؛ براى نخستین سیمرغى که پس از هفتاد سال گرفت و نقش آفرینى‌هاى شگفت‌آور ایشان

دو. نوید محمدزاده؛ به خاطر تصمیمش براى عدم حضور در پروژه‌هاى سینمایى که در واکنش به نقد رسانه‌ها مطرح شد اما درواقع به دلیل حضور در پروژه «قورباغه» بود.

سه. همایون غنى زادهَ؛َ قبول و رد جوایز و صحبت‌هایش در جشنواره فیلم فجر

  1. فرانک آرتا- روزنامه شرق

از نظر بنده چهره سینمایی سال ۹۷ استاد علی نصیریان هستند. به دلیل این که همچنان در بازیگری، کلی حرف برای ارائه دارند و چقدر خوب است که نسل جوان از ایشان یاد بگیرند.

  1. ندا آل طیب

یک. علی نصیریان؛ به خاطر اینکه بعد از سال‌ها به سینما برگشتند و حضور درخشانی داشتند.

دو. نرگس آبیار؛ به دلیل پرداختن به سوژه‌ای جسورانه و نو

سه. بهرام توکلی؛ به دلیل پرداختن به اسطوره و قهرمانی ملی و کوشش برای روایت تنهایی‌های این اسطوره

کاش می‌شد عادل فردوسی پور را هم به‌عنوان یکی از دوستداران سینما به این لیست اضافه کرد با همه آنچه درباره برنامه‌اش می‌دانیم و نمی‌دانیم.

  1. سپیده آماده- هنرمند

یک. نوید محمدزاده؛ وی با حضورش در فیلم‌هایی مانند «متری شیش و نیم» و «سرخپوست»، ادامه دهنده مسیر موفقیت‌های اخیرش بود و یکی از عوامل فروش فیلم‌ها، به گونه‌ای که حضورش به تنهایی می‌تواند عامل فروش بالای فیلم باشد.

دو. نیما جاویدی؛ وی با ساخت فیلم «سرخپوست» خبر از حضور اتفاق تازه‌ای در حوزه کارگردانی سینما داد؛ «سرخپوست» به معنای واقعی کلمه سینما بود و حال سینما دوستان را خوب کرد.

سه. سعید روستایی؛ او با ساخت فیلم موفق «متری شیش و نیم» ادامه دهنده راه موفقیتی است که با «ابد و یک روز» آغاز کرد، او سطح جدیدی از کارگردانی را در سینمای ایران بنیان نهاد و آثارش در کنار کیفیت سینمایی، پرفروش‌ترین فیلم‌های جدول فروش سالن‌های سینمایی هم هستند.

  1. حافظ آهی- برنامه چرخ

با توجه به شرایط امروز سینمای ایران، تغییرات ناکارآمد، تولید غیرشفاف و اکران ناامیدکننده، و با توجه به لزوم تاکید بر امر آموزش برای تربیت سینماگران هنرمند و ساختن شرایطی امیدوارکننده و آبرومند برای فردای سینمای ایران، انتخاب بنده از میان معلمان زحمت‌کش سینما (چه در سطح آکادمیک و چه در سطح مدارس سینمایی) به این ترتیب است:

یک. دکتر احمد الستی؛ او در سال گذشته بیشترین کلاس و کارگاه را در دانشگاه و در دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران در شهرستان‌های مختلف برگزار کرده و دبیر علمی همایش ارزشمند ۲۰-۳۵ در جشنواره فیلم کوتاه تهران بوده است و بیشترین استاد راهنمای فیلم‌های پایان‌نامه در سطح دانشگاه بوده است.

دو. سعید عقیقی؛ او در سال گذشته در کنار برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌ها و دوره‌های مختلف و تلاش در آموزش علمی فیلمنامه‌نویسی به جوانان علاقه‌مند، اقدام به تالیف کتابی مفید در زمینه‌ی فیلمنامه‌نویسی کوتاه کرد که بی‌شک در تاثیر خود را بر آثار کوتاه فیلمسازان جوان خواهد گذاشت.

سه. دکتر بهروز محمودی بختیاری؛ سینمای ایران در کنار تولید و اکران آثار متنوع، نیاز دارد در سطح آکادمیک نیز به جایگاهی شایسته برسد. دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های سینمایی با تالیف مقالات بومی و پرداختن به امکانات سینمای ایران نه تنها در سطح مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای داخلی، که در مجلات علمی بین‌المللی نیز موفقیت‌هایی را کسب می‌کنند. در این زمینه، دکتر بهروز محمودی بختیاری با بیشترین مقاله علمی-پژوهشی در زمینه‌ی مطالعات سینمایی در سال گذشته خدمت بزرگی به سینمای ایران کرده است.

  1. سپیده ابرآویز

یک. اعضای شورای شهر؛ طرح نام‌گذاری خیابان‌های تهران به نام سینماگران و هنرمندان را تصویب کردند.

دو. فیلم‌سازان خوش‌ذوق و توانمندی مثل کورش عطایی و آزاده موسوی یا علیرضا معتمدی که توانستند با ساختن فیلم‌های سالم و نابی چون«در جست‌و‌جوی فریده» و «رضا» مخاطب را به سینماهای هنر و تجربه بکشانند.

سه. منوچهر هادی؛ صرف‌نظر از ارزش‌گذاری فیلمش «رحمان ۱۴۰۰»_به گفته مسیولین _توانست ممیزی را دور بزند و یک ماه نسخه‌ای که دلش می‌خواست را  با فروش بالا نمایش بدهد!!

  1. مریم احمدی

یک. هدیه تهرانی؛ را (به دلیل رفتار فوق‌العاده انسانی و‌ به دور از شوآف او در حادثه تلخ سیل اخیر چهره موثری می‌دانم، چراکه می‌تواند به لحاظ اخلاقی در تغییر و‌ اصلاح رفتارهای مشابه هنرمندان بسیار تاثیرگذار باشد، درواقع از نظر من هدیه تهرانی چهره تاثیر‌گذار سینما در سال ۹۷ به لحاظ اخلاقی، انسانی و فرهنگی است.

دو. نرگس آبیا؛  نیز چهره تاثیرگذاری است چراکه بیش از هر مسئله‌ای، بسیار شجاعانه و جسورانه به سراغ سوژه‌های ناب می‌رود و‌ توانست‌ با فیلم «شبی که ماه کامل شد» در قامت یک زن قدم‌های بزرگی در سینمای ایران بردارد و حتی مرزهای فیلم سازی در ایران را ارتقاء دهد.

سه. فرهاد اصلانی؛ را هم چهره تاثیرگذاری برای سینمای ایران نه تنها برای سال ۹۷، بلکه برای سال بسیاری از تاریخ سینما می‌دانم، چراکه او با هوشی کم‌نظیر در عرصه بازیگری، چنان پیچیده اما ساده بازی می‌کند که فراموش می‌کنم او فرهاد اصلانی است.

  1. مجتبی احمدی –خبرگزاری برنا

یک. نوید محمد زاده؛ ثابت کرد جرقه نبوده است.

دو. محمد حسین مهدویان؛ کاری کرده که این سینما برای فکرش دست به جیب می‌شود.

سه. محمد صادق رنجکشان؛ موثر‌تر از این؟؟ پولدار که باشی فقط تاثیری…

  1. امیرحسین اشرفی- خبرگزاری پانا

یک. نوید محمدزاده؛ برای بازی در فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده»، «متری شش و نیم» و بازی متفاوت در فیلم «سرخپوست»

دو. بهرام توکلی؛ برای کارگردانی متفاوت فیلم سینمایی «تنگه ابو قریب»

سه. فرنوش صمدی؛ به دلیل حضور در جشنواره‌های مختلف فیلم کوتاه و کسب جایزه‌های بین‌المللی

  1. فریبا اشویی

یک. پیمان معادی؛ برای بازی در فیلم «متری شش ونیم». به دلیل بازی جامع وکاملش دراین فیلم وخلق شخصیتی رئال و باور‌پذیر برای مخاطب بدون کلیشه و متر و معیارهای کلیشه‌ای و فرمایشی از یک افسر مبارزه با مواد مخدر

دو. بهرام توکلی؛ برای نویسندگی وکارگردانی فیلم «غلامرضا تختی» به سبب جسارت در عبور از تابوهای غلط

سه. نیما جاویدی؛ برای کارگردانی «سرخ پوست» به دلیل تسلط برزبان سینما و مهارت به‌کارگیری نشانه‌شناسی فیلم

۱۳٫ آرامه اعتمادی

کسی را شایسته معرفی ندانست.

۱۴. امین اعتمادی- بانی فیلم و تهران تایم

محسن امیریوسفی؛ به نظرم محسن امیریوسفی را می‌توان به عنوان یکی از چهره‌های برتر امسال انتخاب کرد. کارگردانی که آن‌قدر در اکران شدن «آشغال‌های دوست داشتنی» پافشاری کرد تا سرانجام به حقش رسید. فیلمی که با سیاست‌ها و تصمیم‌های غلط برخی، شش سال بی‌دلیل در توقیف به سر برد و پس از اکرانش هم همه دیدند که آب از آب تکان نخورد.

امیریوسفی به جای اعتراض در این شش سال می‌توانست با خیال راحت به سراغ ساخت فیلم‌ یا حتی فیلم‌های بعدی خود برود، اما ترجیح داد تا زمان مشخص شدن تکلیف اکران «آشغال‌ها…» فیلم دیگری نسازد.

به امید اینکه که سایر فیلم‌های توقیف شده نیز بتوانند روزی رنگ پرده را ببینند.

۱۵. هادی اعتمادی مجد- بانی فیلم

اگر شما بتوانید در این سینمایی که مدیران و متولیانش به قانون‌گرایی و هدفمندی آن تاکید و اصرار مداوم دارند، فیلمی را بدون اعمال ممیزی‌های مسئولان سینمایی و کاملاً طبق سلیقه خودتان با شوخی‌های نامتعارف، الفاظ و مفاهیم عجیب روی پرده ببرید و با خفیف‌ترین برخورد ممکن مواجه شوید، بی‌شک موثرترین و با نفوذترین چهره سال این سینما خواهید بود. بر همین اساس دست‌اندرکاران فیلم «رحمان ۱۴۰۰» و در راس آنان تهیه‌کننده این فیلم را موثرترین چهره سال گذشته و امسال سینمای ایران می دانم!

۱۶. علی افتخاری- هنرآنلاین

یک. هومن سیدی؛ کارگردان فیلم «مغزهای کوچک زنگ‌زده» برای ارائه تصویری کاملاً قابل باور و به دور از احساس‌گرایی از واقعیتِ زندگی در محله‌های فقیرنشین، و روایت داستانی که تنها به یک محدوده جغرافیایی مشخص محدود نمی‌شود، فیلمی که به یک اندازه مورد توجه منتقدان و تماشاگران قرار گرفت، با نقش‌آفرینی‌های تماشایی نوید محمدزاده و فرهاد اصلانی و یک ستاره نوظهور: نوید پورفرج.

دو. نوید محمدزاده؛ برای بازی در فیلم «مغزهای کوچک زنگ‌زده» و فیلم جنجالی «عصبانی نیستم!». فیلم دوم بعد از کش‌وقوس‌های فراوان و پنج سال بعد از تولید، در حالی از اوایل سال ۱۳۹۷ رنگ اکران به خود دید که محمدزاده در مقام بازیگری توانا جایگاه خود را در سینمای ایران تثبیت کرده بود. محمدزاده در این سال با حضور متفاوت خود در فیلم «سرخ‌پوست» و همین‌طور «متری شیش و نیم» بار دیگر نشان داد اکران دیرهنگام «عصبانی نیستم!» تأثیر چندانی در روند روبه‌جلو او در سینمای ایران نداشت.

سه. اصغر فرهادی؛ برای کارگردانی فیلم اسپانیایی‌زبان «همه می‌دانند»، فیلمی با استانداردهای جهانی که به لطف حضور ستاره‌هایی چون خاویر باردم و پنه‌لوپه کروز و البته پیشینه خود فرهادی در جایگاه کارگردان برنده دو جایزه اسکار، به‌عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره کن، به‌دفعات نام یک سینماگر ایرانی را در رسانه‌ها مطرح کرد. «همه می‌دانند» همچنین یکی از سه فیلم فهرست نهایی آکادمی فیلم اسپانیا برای انتخاب به‌عنوان نماینده این کشور در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار ۲۰۱۹ بود و اکرانی موفق نیز در سطح بین‌المللی داشت.

۱۷. سمیرا افتخاری-هنرآنلاین

به نظرم در سال ۹۷ شاهد یکی از تهی‌ترین سال‌ها به لحاظ داشتن چهره موثر در سینما بودیم. در سال ۹۷ نه تنها در عرصه سینما اتفاق خوبی رخ نداد، بلکه اتفاقات پیش آمده و فعالیت‌های دوستان در جهت عکس پیشبرد اهداف درست و رو به رشد سینما بوده است.

۱۸. علی افشار-سینما آنلاین

یک. نوید محمدزاده؛ به خاطر دستیابی به بلوغ هنری، قدرت تعیین‌کنندگی و جلب نظر توأم مردم و منتقدان

دو. محسن امیریوسفی؛ به خاطر این که به عنوان یک فیلمساز مستقل از پس یک مسئولیت صنفی پرهیاهو برآمد و البته تلاش شخصی و سروصداهایش موجب اکران شدن فیلم توقیفی اش پس از سالَ‌ها شد.

سه. سعید روستایی و سیدرضا میرکریمی؛ به عنوان دو سینماگر نمونه از دو نسل، به واسطه ساخت دو اثر مهم سینمایی این سال‌ها و تداوم حضور موفق در فیلمسازی، در یک فضای متشتت و پر از سوتفاهم.

۱۹. جلیل اکبری صحت

یک. محسن امیر یوسفی؛ به‌خاطر استقامت مدنی در ستاندن حقی عمومی و مبارزه با سلیقه تحدید‌کننده، در مقطع بسیار حساس کنونی

دو. رضا میرکریمی؛ تلاش برای حفظ استاندارد fiffعلی‌رغم مشکلات تازه در مقطع حساس کنونی

سه. مهدی یزدانی؛ برای واقع‌بینی و نگاه کلان در مدیریت، تغییر کاربری موسسه رسانه‌ها در مقطع حساس کنونی

۲۰. سعیده الله دادی

یک. محسن امیر یوسفی؛ برای ممارست و خستگی ناپذیری در گرفتن حقش برای اکران فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی»

دو. نوید محمدزاده؛ برای اضافه‌کردن چهره‌ای با استعداد، پر‌فروش و موثر به سپهر بازیگری سینمای ایران. من ایشان را حتی به‌خاطر موضع‌گیری‌های خاص و نکته‌سنجی سیاسی و اجتماعیشان می‌پسندم.

سه. فکر می‌کنم نفر سوم می‌تواند یک نفر از بدنه مدیریتی باشد و من امیدوارم انتخابم، انتخابی باشد که در آینده ازش پشیمان نشوم. سید عباس صالحی، وزیر حال‌حاضر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که با مساعدت ایشان دو فیلم توقیفی «عصبانی نیستم» و «آشغال‌های دوست‌داشتنی» اکران شد و به قول محسن امیر‌یوسفی هیچ اتفاق بدی نیفتاد. ایشان حتی در حوزه کتاب هم فرد موثری در رفع توقیف‌ها هستند که البته موضوع بحث ما نیست.

۲۱. کیوان امجدیان

هر چقدر جست‌وجو می‌کنم واقعا با معیارهای بنده کسی نیست و تا دلتان بخواهد می‌توانم از چهره‌هایی نام ببرم که به سینما ضربه زدند. اگر انتخاب من «هیچ‌کس» منظور شود بهتر است اما اگر اصراری به انتخاب یک یا چند نفر است، می‌توانم از دو سعید نام ببرم؛ سعید ملکان و سعید روستایی.

۲۲. آریان امیرخان-فیلم نیوز

یک. علی نصیریان؛ پس از نزدیک به ۶۰ سال بازیگری سال گذشته اولین سیمرغ بازیگری‌اش را دریافت کرد. بازی‌هایش آن‌قدر تاثیر‌گذار است که می‌تواند مخاطبان بسیاری را با تلویزیون آشتی دهد؛ حتی اگر کیفیت سریال متوسط باشد، بازی نصیریان آن را به پرمخاطب‌ترین مجموعه ماه رمضانی تبدیل کرد.

دو. هدیه تهرانی؛ شمایل یک ستاره سینما. بازی‌اش در «مسخره باز» دقیقا نشان می‌داد که با بالا رفتن سنش از کاریزما و جذابیتش کاسته نمی‌شود. اما بیش از سینما او با کمک و یاری رساندن به مردم سیل‌زده به دور از خودنمایی هفته‌ها در کنار آن‌ها ماند و از بعضی دیگر از ستاره‌های سینما لقب «شیرزن» را دریافت کرد.

سه. سعید روستایی؛ کارگردان جوان سینمای ایران پس از «ابد و یک روز» با «متری شیش و نیم» به جشنواره فجر آمد و سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردم را دریافت کرد. او با دومین ساخته‌اش رکوردها بسیاری از جمله بیشترین تعداد مخاطبان یک فیلم درام را از آن خود کرد و پرفروش‌ترین فیلم غیر کمدی تاریخ سینمای ایران شد. تاثیر‌گذاری او در سینما به عنوان کارگردانی امری غیرقابل انکاری است.

۲۳. علی اناری-روزنامه شهروند

من با توجه به اینکه گزینه‌های زیادی هم وجود نداشت (حداقل از دید خودم) محسن امیریوسفی را انتخاب می‌کنم به عنوان سمبل امید در سینمای ایران! (دلایش هم خیلی واضح است و لزومی ندارد وقت کلمات و شما را بگیرم… در ضمن این را هم بگویم فیلمش را دوست نداشتم ولی خب این اصل موضوع را تغییر نمی‌دهد.)

۲۴. هدی ایزدی

یک. سید جمال ساداتیان (تهیه کننده و سینمادار)؛ برای بازسازی و راه‌اندازی سینما آستارا و همچنین تولید فیلم «متری شش و‌ نیم» که در میان کلیه آثار سینمایی و تلویزیونی برای اولین بار، نزدیک‌ترین تصویر به واقعیت پلیس ایران را به نمایش گذاشت.

دو. محمدرضا محدث خراسانی (قائم‌مقام مدیرعامل سابق صندوق ذخیره فرهنگیان)؛ برای افشای جزئیات فعالیت مجرمانه اقتصادی محمد امامی، یکی از عاملین اصلی سرازیر شدن پول‌های کثیف به سینما و شبکه نمایش خانگی؛

سه. الناز شاکردوست (بازیگر)؛ برای نشان دادن امکان‌پذیری تغییر زمین بازی از «بازی کردن» گیشه‌ای و صرفا تجاری به «بازیگری» با تلاش و تمرین؛

چهار. (رای محاسبه نشده) جواد عزتی (بازیگر)؛ برای بیشترین میزان پولسازی برای سینمای ایران در سال ۹۷ در میان بازیگران؛

۲۵. آیدا اورنگ

یک. محسن امیریوسفی؛ برای به ثمر نشستن اکران «آشغال‌های دوست داشتنی»

دو. پوری بنایی؛ برای کمک‌رسانی به سیل زده‌ها

سه. سروش صحت؛ برای ساخت «جهان با من برقص»

چهار. (رای محاسبه نشده.) مهناز افشار؛ برای فعالیت‌های اجتماعی- فرهنگی

۲۶. حمید باباوند

یک. نرگس آبیار؛ به نظرم حضور متفاوت و موثری داشت سال گذشته

دو. همایون غنی زاده؛ هم به نظرم با کارش خیلی‌ها را شگفت‌زده کرد.

سه. نوید محمدزاده؛ با حضور متفاوتش در فیلم «سرخ‌پوست» نشان داد که توانایی‌اش در «متری شش و نیم» و امثال آن اتفاقی نیست.

۲۷. علی باذل

یک. انتخاب‌ من آشغال‌های دوست‌داشتنی‌ و محسن امیریوسفی

۲۸. پریچهر باقری

یک. هوتن شکیبا؛ بازیگر درجه‌یک

دو. نرگس آبیار؛ شجاعت و جسارت برای ساختن فیلم «شبی که ماه کامل شد»

سه. علی مصفا؛ حمایت از فیلم اولی‌ها

۲۹. منصوره بسمل

یک. مهدی ابراهیم‌زاده صدابردار به دلیل کیفیت کار

دو. هومن سیدی؛ کارگردان به دلیل پرداختن به موضوعات کمتر مطرح‌شده در جامعه و کیفیت کارگردانی

سه. الناز شاکردوست؛ بازیگر برای بازگشت موفق به سینمای ایران و گذار از بازیگر سینمای بدنه به بازی‌های جدی

۳۰. علیرضا بهرامی- ایسنا

با توجه به شرایط عمومی سینمای ایران، ازجمله اکران (محتوایی و شکلی)، جشنواره‌ها و جایزه‌های خارجی، و شرایط مدیریتی، متأسفانه هیچ فردی را دارای فاصله مطلوبیت نسبت به سایران نمی‌بینم.

hotnewsفرهنگ و هنر5 سال پیش • dahio.com • 113



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها