مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: لحظاتی پس از غروب آفتاب و در تاریکی هوا، فرصت مناسبی برای یافتن سیاره سرخ بهرام در کنار هلال افزاینده ماه است.

مسعود عتیقی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران :  از همنشینی ماه و مریخ خبر داد و اظهار کرد: آسمان امشب یعنی شنبه ۲۲ دی ماه، فرصت مناسبی برای یافتن سیاره سرخ بهرام در کنار هلال افزاینده ماه است؛ ساعت ۲۳:۱۷ دقیقه این دو جرم در کمترین فاصله از هم قرار می‌گیرند به طوری که  فاصله زاویه‌ای سیاره سرخ با ماه در ساعت مذکور  ۵.۳ درجه خواهد بود؛ از آنجا که این اجرام قبل از نیمه شب غروب می‌کنند به علاقمندان توصیه می‌کنیم لحظاتی پس از غروب آفتاب و تاریکی هوا ماه را در آسمان جست و جو کنند؛ در این صورت می‌توانید در فاصله‌ای به اندازه حدود سه بند انگشت در یک دست کشیده که در راستای چشم قرار گرفته است، سیاره مشهور مریخ را در شمال کره ماه با رنگ مشهور خود یعنی رنگ قرمز مشاهده کنند.

همنشینی ماه با سیاره سرخ


وی تشریح کرد: روشی که در بالا توضیح دادیم اندازه‌گیری جدایی زاویه‌ای اجرام آسمانی نام دارد؛ در این روش ساده و دستی به این صورت فرض می‌کنیم که یک بند انگشت در راستای چشم انسان و با دست کشیده حدود دو درجه و یک مشت بسته در راستای چشم انسان حدود ۱۰ درجه زاویه دارد؛ می‌توانیم از این روش برای اندازه‌گیری زاویه بین سیارات استفاده کنیم.

همنشینی ماه با سیاره سرخ

علت نامگذاری مریخ

عتیقی گفت: همنشینی ماه با سیاره سرخ در آخرین صورت فلکی منطقه البروج یعنی صورت فلکی ماهی( حوت) به وقوع می‌پیوندد؛ سیاره سرخ بهرام که به علت رنگ قرمز خود همیشه مورد توجه اخترشناسان آماتور و حرفه‌ای قرار می‌گیرد، دارای دو قمر نویوس و دایموس (ترس و وحشت) است، علت نامگذاری این اقمار باتوجه به رنگ سرخ سیاره، تداعی کننده‌ جنگ و خونریزی بودن آنهاست؛ به همین دلیل است که غربی‌ها به آن سیاره‌ مارس می‌گویند که نام خدای جنگ در اساطیر یونان باستان است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران  تصریح کرد: این سیاره همواره مورد مطالعات علمی مختلفی قرار گرفته است؛ با توجه به جو نسبتاً نازکی که دارد از حدود ۵۰ سال قبل تا به امروز دست ساخته‌های بشری به سمت این سیاره اعزام شدند؛ حتی برخی از آن‌ها هنوز هم به دور آن در حال چرخش هستند؛ برخی دیگر از فرستاده‌ها بر روی سطح سیاره فرود آمدند و به تحقیقات متعدد می‌پردازند؛ تاکنون تحقیقات متعددی برای بررسی حیات و شرایط زندگی در این سیاره انجام شده است؛ هرچند برخی از این مأموریت ها ناکام ماندند و در لحظات پایانی فرودهای ناموفقی در مریخ داشتند که ماموریت آنها را ناتمام گذاشت.

همنشینی ماه با سیاره سرخ


وی افزود: با توجه به اینکه کره ماه، حدود ۳.۷ میلیارد سال قبل دارای آتشفشان‌های فعال بود با چشم غیر مسلح هم لکه‌های تیره رنگ ناشی از ضایعات آتشفشانی روی آن دیده می‌شود و در حقیقت آن مناطق، جنسی بازالتی دارند؛ مناطق مرتفع هم در ماه روشن‌تر دیده می‌شوند.

عتیقی بیان کرد: با مشاهده ماه از درون تلسکوپ دهانه‌های مختلفی قابل مشاهده است که برخی متاثر از برخورد سنگ‌های آسمانی با سطح قمر زمین است و برخی دیگر دهانه‌های آتشفشانی هستند، این کره خاکی همسایه زمین فاقد جو است، به همین دلیل عامل فرسایشی روی آن وجود ندارد که باعث شده دهانه‌هایی با سن حدود ۴ میلیارد سال روی آن مشاهده کنیم که سالم و دست نخورده باقی مانده است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران افزود: نبود جو باعث می‌شود سنگ‌های ریز و درشت به این جرم که به عنوان سپر زمین عمل می‌کند، برخورد کند و دهانه‌هایی روی سطح آن به وجود آورد؛ لازم به ذکر است نام برخی از مفاخر ایرانی بر روی دهانه‌ها و پستی و بلندی‌های گذاشته شده است.

باشگاه خبرنگاران

hotnewsسلامت5 سال پیش • dahio.com • 163



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها