مجری فاکس نیوز در ابتدای این مصاحبه از وزیر دفاع آمریکا (رئیس پنتاگون) درباره ساقط کردن پهپاد جاسوسی آمریکا در یمن توسط نیروهای انصارالله یمن سوال کرد.

مجری گفت: «گزارش‌هایی منتشر شده مبنی بر اینکه حوثی‌های مورد حمایت ایران یک پهپاد ۶۲ میلیون دلاری آمریکا را ساقط کردند. آیا شما ایران را مسئول این اقدام می‌دانید؟»

سرنگونی پهپاد آمریکایی در یمن

 

اسپر جواب داد: «ما یک پهپاد “ام کیو ۹” را در حریم هوایی یمن از دست دادیم. وقتی ما حقایق مربوط به این موضوع را جمع آوری کردیم اقدامات متناسب درباره آن را انجام خواهیم داد».

بامداد چهارشنبه بود که پدافند هوایی انصارالله یمن یک فروند پهپاد آمریکایی از نوع «ام‌ کیو ۹» ساخت آمریکا را در استان «ذمار» سرنگون کردند.

«یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت موشکی که این پهپاد ساخت آمریکا را هدف قرار داد، در داخل یمن تولید شده است. او همچنین تأکید کرد نیروهای متجاوز باید در محاسبات خود برای نقض حریم هوایی یمن تجدید نظر کنند.

بعد از انتشار تصاویر و فیلم‌های سرنگونی این پهپاد، مقام‌های آمریکایی سرنگونی یک فروند هواپیمای بدون سرنشین این کشور بر فراز یمن را تأیید کردند و دو مقام دولتی آمریکایی به «رویترز» گفتند، بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد این پهپاد با استفاده از یک موشک زمین به هوای نیروهای یمنی ساقط شده است.

مجری فاکس نیوز در سوال دوم خود از وزیر دفاع آمریکا، به نفتکش «آدریان دریا ۱» (گریس ۱) اشاره کرد و با این ادعا که این نفتکش در حال عزیمت به سمت سوریه است، از اسپر سوال کرد: «آیا شما قصد دارید این نفتکش را متوقف کنید؟»

وزیر دفاع آمریکا با این ادعا که یکی از روش‌های تامین مالی تروریسم ایران، فروش غیرقانونی و قاچاق نفت است، افزود: «ما هرگز این گزینه (متوقف کردن نفتکش آدریان دریا ۱) را از روی میز بر نمی‌داریم. ما منتظر خواهیم ماند تا ببینیم چه پیش می‌آید».

ادعاهای رئیس پنتاگون درباره این نفتکش ایرانی در حالی مطرح شده که مقام‌های ایرانی بارها اعلام کرده‌اند که ادعاهای غربی‌ها درباره اینکه مقصد «گریس ۱» (که بعدا به «آدریان دریا ۱» تغییر نام داد) سوریه بوده، دروغی بیش نبوده است.

 

مقام‌های آمریکایی بعد از توقیف غیرقانونی گریس ۱ در تنگه جبل طارق که ۴۵ روزه به طول انجامید، خواستار تداوم توقیف آن شده بودند و حتی با صدور حکم دادگاهی در آمریکا تحویل آن به آمریکا را خواستار شدند، اما مقام‌های جبل طارق این درخواست را رد کردند.

مجری شبکه آمریکایی در ادامه این مصاحبه به اختلافات آمریکا و چین به ویژه در زمینه حضور نظامی ایالات متحده در آسیا و اقیانوسیه اشاره کرد و پرسید: «آیا به نظر شما چین بزرگ‌ترین تهدید امنیت ملی آمریکا است؟»

اسپر اینطور به این سوال جواب داد: «برای وزارت دفاع، چین در اولویت اول قرار دارد و ما می‌توانیم بگویم که چین یک رقیب استراتژیک بلندمدت است و ما قرار نیست از منطقه خارج شویم و پا پس بکشیم».

مجری فاکس نیوز سوال کرد: «در حال حاضر آیا چین تهدید بزرگتری برای ایالات متحده است یا روسیه؟»

اسپر گفت: «به نظر من، چین در بلندمدت با توجه به توان اقتصادی، وزن سیاسی و جاه‌طلبی‌هایش‌، تهدید بزرگتری است و آنها سال‌ها است که در حال مطالعه ما هستند و یاد گرفته‌اند که ما چطور از تسلیحاتمان استفاده می‌کنیم. آنها دکترین‌های ما را مطالعه کرده‌اند».

مجری فاکس نیوز از اعلامیه اخیر آمریکا درباره فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به تایوان سوال کرد و پرسید: «آیا این اقدام آمریکا تحریک‌آمیز نیست و اینکه آیا فروش تسلیحات بیشتر در آینده هم محتمل است؟»

وزیر دفاع آمریکا جواب داد: «این اولین دولتی در آمریکا نیست که به تایوان تسلیحات می‌فروشد و همچنین ما اولین دولتی نیستیم که اف-۱۶ به آنها می‌فروشیم. درباره فروش سلاح در آینده، گمان من آن است که این فروش‌ها ادامه خواهد یافت».

اسپر در این مصاحبه، بار دیگر ادعاهای مقام‌های واشنگتن درباره «سرقت چین از فناوری‌های آمریکا» را تکرار کرد و مدعی شد که «سال‌های زیادی است که در حال انجام این کار هستند».

موضوع کره شمالی و مذاکرات آمریکا با این کشور برای خلع سلاح اتمی، یکی دیگر از سوالات این مصاحبه بود.

بعد از آنکه وزیر دفاع آمریکا از این مذاکرات تمجید و حمایت کرد، مجری فاکس نیوز از او سوال کرد: «آیا شما به کیم جونگ اون (رهبر کره شمالی) اعتماد دارید؟»

وزیر دفاع آمریکا در جواب گفت: «نه و به همین دلیل ما باید یک توافق قابل راستی آزمایی (درباره خلع سلاح اتمی کره شمالی) داشته باشیم».

مجری فاکس نیوز پرسید: «آیا او خلع سلاح اتمی خواهد کرد؟»

رئیس پنتاگون به این سوال اینطور جواب داد: «خوب کارشناسان به شما خواهند گفت که احتمالا او این کار را نخواهد کرد، اما ما خواهیم دید که چه پیش می‌آید. من در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ (میلادی) بزرگ شدم و هرگز فکر نمی‌کردم که ما شاهد فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی باشیم، اما فروپاشید».

موضوع افغانستان و تداوم حضور و یا خارج شدن نظامیان آمریکایی از این کشور سوال بعدی مجری فاکس نیوز بود.

مجری با اشاره به استعفای «جیمز متیس» وزیر دفاع سابق آمریکا به دلیل اختلاف با ترامپ درباره خروج نظامیان آمریکایی از سوریه سوال کرد: «آیا شما هم در صورتی که رئیس‌جمهور اعلام کند که همه نظامیانمان را از افغانستان یا خاورمیانه خارج کند، استعفا می‌دهید؟ خط قرمز شما چیست؟»

رئیس پنتاگون جواب داد: «من سال‌های قبل این را یاد گرفتم که خط قرمز ترسیم نکنم و البته این موضوع، موضوعی فرضی است. تنها موضوع من با هر کسی که با او کار کرده‌ام این بوده که من هرگز هیچ کاری که غیرقانونی و غیراخلاقی باشد انجام نخواهم داد و من فکر نمی‌کنم که رئیس‌جمهور به هیچ وجه کاری از من بخواهد که این گونه باشد».

مجری فاکس نیوز در بخش پایانی این مصاحبه سوال کرد: «ما تا چه حد به دستیابی به سلاح فوق فراصوت نزدیک شده‌ایم».

وزیر دفاع آمریکا جواب داد: «احتمالا ظرف چند سال آینده (به سلاح فوق فراصوت خواهیم رسید)».

310311

hotnewsسایر5 سال پیش • dahio.com • 57



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها