مهسا مژدهی: استیضاح ترامپ و محاکمه او در سنا امروز وارد چهارمین روز خود می شود. در هفته ای که گذشت، جمهوری خواهان موفق شدند تا طرحی که در سر داشتند را به دموکرات های مجلس سنا بقبولانند و در مقابل دموکرات ها هم همه تلاش خود را کردند که روند دادگاه را کند و آن را با مخالفت هایشان دچار مشکل کنند. جمهوری خواهان با خودشان عهد بسته اند که ماجرای استیضاح به ضرر ترامپ تمام نشود. آنها همه تلاش خود را می کنند تا هرطور شده، بر اشتباهات او سرپوش بگذارند. انها با تکیه بر رای سنتی که حزبشان در امریکا دارد، جلو می روند و هر دو حزب مهم در ایالات متحده بر روی آرای خاکستری و غیرحزبی شرط بندی کرده اند.

مقدمات استیضاح چطور آماده شد؟

هفته گذشته و قبل از شروع استیضاح، اعضای سنا پیش از شروع محاکمه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا سوگند یاد کردند. در این مراسم 100 عضو سنا به عنوان اعضای هیات منصفه سوگند یاد کردند. این سومین بار در تاریخ آمریکاست که رئیس جمهور در سنا محاکمه می شود. سناتورها در برابر جان رابرتس، رئیس دیوان عالی، سوگند یاد کردند تا مجری “بی طرف عدالت” باشند. پیش از این نانسی پلوسی اعلام کرده بود که به بی طرفی و عادلانه بودن محاکمه ای که به دست مجلس سنا، با اکثریت جمهوری خواه باور ندارد.  قاضی رابرتس در مراسم سوگند از سناتورها پرسید: “آیا با جدیت سوگند یاد می کنید تا در همه امور مربوط به محاکمه استیضاح دونالد جان ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، براساس قانون اساسی و قوانین، مجری بی طرف قانون باشید، پس خدا یاری‌تان کند؟”

رئیس‌جمهور آمریکا دو روز مانده به شروع استیضاح، در یک سخنرانی، در اظهاراتی عجیب خودش را حرامزاده خواند و از اینکه نمایندگان دموکرات کنگره تلاش می‌کنند او را برکنار کنند، گلایه کرد. نانسی پلوسی هم روز بعد در مصاحبه ای خطاب به ترامپ گفت:«تو برای همیشه استیضاح شده‌ای. مهم نیست مجلس سنا چه کاری انجام می‌دهد. این استیضاح هرگز پاک نخواهد شد.»

رویترز هم همان روز  به قلم پاتریشیا زنگرل و استیو هولاند با عنوان ” دموکرات‌ها: ترامپ خطری برای امنیت ملی آمریکا ” نوشت:«قانونگذاران دموکرات آمریکا که طرح استیضاح علیه دونالد ترامپ رئیس جمهور جمهوریخواه این کشور را دنبال می‌کنند روز شنبه اعلام کردند رئیس جمهور باید برای حفظ امنیت ملی و نظام حکومتی کشور از سمت خود برکنار شود.»

 رئیس‌جمهور آمریکا با دو اتهام اساسی روبه‌رو است؛ «سوءاستفاده از قدرت» و دیگری «ایجاد مانع در مسیر کنگره و کارشکنی در اجرای عدالت.» “تیموتی اگان” در مطلبی با عنوان “شَر ترامپ، واگیر است” در نیویورک تایمز نوشت:«متاسفم، در دوره ترامپ آمریکا آن آمریکایی که باید باشد نیست. وقتی پرچم نفرت بالاست و هواداران ترامپ ایستاده برایش هورا می کشند. همه آن افراد خوب باید دو گام مهم را بردارند: سطح فساد و تباهی انباشته شده در کاخ سفید را درک کنند. دوم، براساس آن فهم با آن فساد بجنگند. شما یا باید بجنگید و یا جزء آن دسته از افرادی باشید که کاری انجام نمی دهند و اجازه ی انتشار شر را می دهند.»

روزنامه واشنگتن پست هم دو روز مانده از استیضاح برگ تازه ای رو کرد در گزارشی گفت که اقدامات ترامپ موجب شده است بسیاری از آمریکایی‌ها از وی متنفر باشند.

 واشنگتن پست دراین گزارشی نوشت:
نگه داشتن حساب همکاران سابق دونالد ترامپ،رئیس جمهور آمریکا، که متهم،محکوم یا زندانی شده اند،دشوار است. با نظم حیرت آوری، نام‌های جدیدی در فهرست بی انتهایی از افراد بی اخلاق و کلاهبردار نمایان می‌شوند.

 حقه‌های ریاست جمهوری ترامپ با افشاگری‌های یک ستاره فیلم‌های غیراخلاقی شروع شد که برای آنکه درباره رابطه اش با ترامپ حرفی نزند به وی حق السکوت داده شد. تعجبی ندارد که بسیاری از آمریکایی‌ها از این رئیس جمهور تنفر دارند. اما آن چه در نهایت ترامپ را سرنگون خواهد کرد گناهان جسمانی وی نیست بلکه سوء استفاده او از قدرت و کارشکنی برای کنگره است – دو اتهامی که در پرونده استیضاح در سنای آمریکا مطرح شده است. هفته گذشته، در پی روند آهسته استیضاح در مجلس نمایندگان، شخصیت جدیدی در آخرین لحظه ظاهر شد. لو پارناس، فرد مهم این هفته بود.(بقیه این گزارش را
اینجا بخوانید)

نهادهای اطلاعاتی بازی در آوردند

«آدام شیف» رییس دموکرات کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا نهادهای اطلاعاتی این کشور را متهم کرد که از ارائه اسنادی که در استیضاح دونالد ترامپ مؤثر است، خودداری می‌کنند. این نماینده دموکرات از ایالت کالیفرنیا، یکشنبه شب در گفت وگو با شبکه «ای.بی.سی» افزود: به نظر می‌رسد که این نهادها در برابر فشار دولت تسلیم شده‌اند.
وی ادامه داد: «آژانس امنیت ملی» مشخصاً از ارائه اسنادی که به مسؤولیت‌های نظارتی ما در رابطه با اوکراین مرتبط است، خودداری می‌کند. این نهاد از ارائه اسناد به سناتورها نیز امتناع می‌کند. این موضوع عمیقاً نگران‌کننده است. به گفته وی، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد «آژانس مرکزی اطلاعات» (سیا) نیز همین رویکرد را در پیش گرفته است.

بالاخره چکش استیضاح زده شد

بعد از مدتها جدل بر سر جزئیات استیضاح ترامپ، بلاخره با موافقت مجلس نمایندگان آمریکا و بعد از سوگند یاد کردن اعضای هیات منصفه محاکم رئیس جمهوری ایالات متحده، اولین جلسه استیضاح ترامپ در آخرین ساعات از روز اول بهمن ماه آغاز شد. رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا پیش از آغاز نشست سنای آمریکا اعلام کرد: روند استیضاح ترامپ شبیه یک محاکمه متقلبانه است.

چاک شومر رئیس اقلیت دموکرات درمجلس سنای آمریکا ساعاتی پیش از آغاز استیضاح رئیس جمهوری کشورش هم تأکید کرد: ترامپ و جمهوریخواهان بر واقعیت سرپوش می‌گذارند.رئیس اقلیت دموکرات در مجلس سنای آمریکا در این خصوص افزود: اقدام ترامپ در سوءاستفاده از قدرت جنایت ضد دموکراسی است. جمهوریخواهان هم تلاش می‌کنند بر این مساله سرپوش بگذارند. جمهوریخواهان از ارئه واقعیات در این خصوص می‌ترسند و به همین دلیل است که می‌خواهند واقعیات مطرح تنها در خصوص ترامپ در ساعات اولیه امروز طرح موضوع شوند.

در روز اول استیضاح سناتورهای آمریکایی با ۵۳ رای موافق و ۴۷ رای مخالف، برنامه دادرسی استیضاح ترامپ را تصویب کرده و با این کار به قانونگذاران مجلس نمایندگان اجازه دادند به بیان ادلّه خود برای استیضاح بپردازند. به موجب این مصوبه، تلاش دموکرات‌ها برای ارائه اسناد بیشتر و دعوت از شاهدان جهت بیان اظهارات درخصوص بندهای استیضاح ترامپ، تا زمان نیمه جلسات دادرسی به تعویق می‌افتد. مجلس سنای آمریکا بعد از تصویب مقررات جدید استیضاح، ادامه جلسه خود را به ساعت ۱۳ به وقت محلی موکول کرد. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، جمهوری‌خواهان سنا با عقب‌نشینی از موضع خود برای جمع کردن جلسه ۲۴ ساعته مباحثه در فقط دو روز، آن را در هفتاد و دو ساعت پخش کردند اما این مصوبه بدان معناست که دادرسی استیضاح ترامپ بیشتر طبق شرایط آنها پیش خواهد رفت نه دموکرات‌ها.

محکمه استیضاح ترامپ در شرایطی برگزار شد که سرپرست مدیران استیضاح از مجلس نمایندگان، نسبت به روند پیشنهادی جمهوریخواهان برای این محکمه و عدم فراخواندن شاهدان و مستندات انتقاد کرد. وکیل مدافع دونالد ترامپ از همان ابتدا تاکید کرد که ترامپ کاملا از این اتهامات مبرا است و هیچ موردی وجود ندارد. در روز دوم استیضاح هم وضع وکیل مدافعان و شاکیان به حمایت از طرح های خود پرداختند.

از سوی دیگر پمپئو وزیر خارجه آمریکا امروز چهارشنبه اعلام کرد که آماده است در صورتی که احضار شود، در دادگاه استیضاح دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری کشورش شهادت دهد.  نتیجه یک نظرسنجی تازه در آمریکا نشان می‌دهد که اگر انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور امروز برگزار شود، هر ۶ نامزد پیشتاز دموکرات‌ها، در صورت رویارویی مستقیم با ترامپ، او را شکست می‌دهند. به نظر می رسد که بسیاری از حامیان دموکرات ها به نتایج مثبت استیضاح بر روی انتخابات پیش روی ایالات متحده امیدوارند.

در هر حال محاکمه ترامپ رویدادی است که در تاریخ کوتاه آمریکا ثبت خواهد شد و نمونه دیگری از حکمرانی آمریکایی که همواره با دروغ ،فریب ،جنایت، تجاوز، سلطه‌گری و ظلم به ملت ها همراه بوده است را به نمایش خواهد گذاشت.

 بسیاری از صاحب نظران بر این باورند که دموکرات ها از میدان استیضاح دست خالی برخواهند گشت زیرا آنها حداقل نیاز دارند تا نظر ۲۰سناتور جمهوریخواه را برای برکناری ترامپ با خود همراه کنند. برخی نیز بر این باورند که ترامپ از پیروزی در این استیضاح پلی برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ خواهد ساخت و دومین دوره ریاست جمهوری خود را تثبیت خواهد کرد، اگرچه نظرسنجی های شبکه های تلویزیونی آمریکا خلاف این ادعا رابه رخ می کشد و بیش از ۵۲ درصد آمریکایی ها در نظرسنجی سی ان ان خواهان برکناری ترامپ هستند، اما ساختار انتخاباتی آمریکا که مبتنی بر تعداد کارتهای الکترال نامزدها در ایالت هاست و میزان آرا در آن نقش تعیین کننده ندارد روند انتخابات به نفع ترامپ رقم خواهد زد.همچنانکه هیلاری  کلینتون رقیب وی در انتخابات 2016 علیرغم میزان رای بیشتر از ترامپ از راهیابی به کاخ سفید بازماند.(ادامه این یادداشت به قلم سیدجلال فیاضی را اینجا بخوانید)

23 /312 310

hotnewsسایر4 سال پیش • dahio.com • 41

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها