اگر در دوران بارداری دچار درد شدید هستید، تنها نیستید. کمر درد در بارداری بین ۵۰ تا ۷۰ درصد زنان باردار را تحت تاثیر قرار می دهد. بیشتر کمر دردهای دوران بارداری چیزی بیش از یک مزاحمت نیست. اما بهتر است بلافاصله با پزشک تماس بگیرید. کمر درد در دوران بارداری کاملا طبیعی است. پزشکان می گویند حداقل نیمی از زنان باردار در طول بارداری از کمر درد رنج می برند. کمر درد خطری برای مادر یا نوزاد ندارد. اما در برخی موارد نیاز به چک کردن است.

اولین و مهمترین چیز این است که خانم باردار باید با پزشک در ارتباط باشد. اگر کمر درد دارید حتما به پزشک بگویید و خجالت نکشید. حداقل کاری که پزشک می تواند انجام دهد آرامش دادن به شما و توصیه هایی برای کاهش کمر درد در دوران بارداری می باشد. 

انواع کمر درد در اوایل بارداری

۱- کمردرد همراه با خونریزی واژینال یا سفتی رحم 

گاهی اوقات  کمر درد نشانه مشکلی جدی است. یکی از نگرانی های ناشی از کمر درد زایمان زودرس است. پزشکان توصیه می کنند خانم ها مراقب دردهای جدید باشند زیرا ممکن است نشانه ای از انقباضات رحمی باشد. این مشکلات همراه با خونریزی از واژن و یا تغییر در ترشحات واژن باشد که به خاطر پارگی کیسه آب اتفاق می افتد.

پزشکان توصیه می کنند خانم ها مراقب گرفتگی رحم باشند که مشابه گرفتگی های دوره پریودی است. اگر این حس توسط کمر درد با فواصل منظم اتفاق بیفتد نشانه زایمان زودرس است. اگر چه خانم در این حالت می تواند قرص استامینوفن مصرف کند و استراحت کند. اگر کمر درد شدید باشد و با استراحت و دارو مسکن برطرف نشود باید با پزشک تماس بگیرید.

۲- کمردرد همراه با تب و درد مبهم 

تب، همراه با درد مبهم در سراسر قسمت پایین پشت و یا در امتداد دو طرف پشت بین دنده ها و باسن نشانه عفونت کلیوی یا عفونت مثانه است که نیاز به توجه فوری و درمان با آنتی بیوتیک دارد. به خاطر داشته باشید با گذشت زمان حاملگی، رحم در حال رشد بر روی مثانه فشار وارد می کند و باعث تکرر ادرار در بارداری می شود. اما اگر این علائم همراه با دفع دردناک ادرار، خون در ادرار، لرز، تب باشد نشانه مشکلات کلیه یا مجاری ادراری می باشد و باید حتمال درمان شود. در برخی موارد، عفونت مثانه باعث گرفتگی رحم می شود بنابراین بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

۳- کمردرد همراه با بی حسی

گاهی بی حسی به خاطر فشار وارده بر عصب سیاتیک یا دیگر اعصاب ستون فقرات است. درد عصب سیاتیک در دوران بارداری طبیعی است و پزشک به شما کمک می کند گرفتگی رگ ها برطرف شود و اکسیژن کافی به رگ ها برسد. اما اگر بی حسی، سوزن سوزن شدن، یا درد شدیدی در باسن و پاها احساس کردید با پزشک خود تماس بگیرید زیرا ممکن است مشکلی جدی باشد.

۴- دردهای پراکنده همراه با کمر درد

کمر دردی که به طور ناگهانی و به شدت – و بدون علت مشخصی – اتفاق می افتد باید بررسی شود تا مشکلات جدی مانند پوکی استخوان (بخوانید: برای درمان پوکی استخوان چه باید کرد) و ورم مفاصل ایجاد نکند. همچنین، اگر پس از تصادف یا افتادن پشت درد داشتید با پزشک تماس بگیرید تا وضعیت جنین و شما را بررسی کند.

نگرانی های زیادی در دوران بارداری وجود دارد اما کمر درد نباید به این لیست اضافه شود. پزشکان معتقدند بهتر است پیش از شدید شدن درد به پزشک مراجعه کنید. فکر نکنید کمر درد قسمتی از بارداری است. اگر درد شدید احساس کردید که مانع از انجام فعالیت های روزمره شد حتما به پزشک مراجعه کنید.

راه های کاهش کمر درد اوایل بارداری

کمر درد در دوران بارداری یک شکایت رایج است. شما در حال افزایش وزن هستید، مرکز تغییرات گرانش تغییر می کند، و هورمون ها رباط های مفاصل لگن شما را آرام می کنند. با این حال، می توانید درد کمر را در حین بارداری از بین ببرید. هفت راه برای کاهش کمر درد در بارداری به شکل زیر می باشد.

۱٫ تمرین وضعیت خوب

همانطور که نوزاد شما رشد می کند، مرکز ثقل شما تغییر می کند. برای جلوگیری از افتادن به سمت جلو، به سمت عقب خم شوید تا درد پشت در دوران بارداری کاهش یابد. این نکات را در ذهن داشته باشید:

  •  مستقیم بلند شوید
  •  سینه خود را بالا نگه دارید
  •  شانه های خود را باز و آرام نگه دارید.
  •  زانوها را قفل نکنید.

هنگامی که ایستاده اید، از یک موضع گسترده برای پشتیبانی خوب استفاده کنید. اگر برای مدت زمان طولانی می ایستید، یک پا را روی پله قرار دهید. وضعیت خوب نیز به معنای نشستن با مراقبت است. از صندلی استفاده کنید یا یک بالش کوچک پشت کمر قرار دهید.

۲٫ کفش درست بپوشید

کفش با پاشنه کوتاه بپوشید. از پوشیدن کفش با پاشنه بلند اجتناب کنید زیرا تعادل شما از بین می رود و باعث افتادن می شود. همچنین می توانید پوشیدن کمربند حمایت از بارداری بپوشید.

۳٫ صحیح بلند شوید

هنگام بلند کردن یک شی کوچک، خم شوید و با پاهای خود بلند شوید. از کمر خم نشوید و یا پشت را خم نکنید. اگر به کمک نیاز دارید بگویید.

۴٫ به پهلو بخوابید

به پهلو بخوابید. به پشت نخوابید. هر دو زانو را خم کنید. از بالشت های پشتیبان بین زانوها، زیر شکم و پشت کمر استفاده کنید.

۵٫ گرما، سرما و یا ماساژ را امتحان کنید

ماساژ یا استفاده از پد گرم یا سرد بر روی کمر به شما کمک می کند.

۶٫ فعالیت بدنی را در برنامه روزانه خود قرار دهید

فعالیت بدنی منظم می تواند کمر را قوی کند و ممکن است درد را در بارداری کاهش دهد. با پزشک خود در خصوص فعالیت های ملایم – مانند پیاده روی یا ورزش صحبت کنید.  شما همچنین ممکن است بخواهید کمر خود را کشش دهید. روی دستها و زانوها با سر خود موازری با خط پشت خود دراز بکشید. شکم خود را بکشید و پشت خود را صاف کنید. چند ثانیه صبر کنید، سپس شکم و پشت خود را شل کنید و پشت را صاف نگه دارید. به تدریج تا ۱۰ تکرار عمل کنید. همچنین در مورد سایر تمرینات کششی از پزشک خود نیز سوال کنید.

۷٫ درمان های مکمل را در نظر بگیرید

برخی از تحقیقات نشان می دهد که طب سوزنی ممکن است درد را در طول بارداری کاهش دهد. با این حال، تحقیقات بیشتری لازم است. اگر در حال بررسی درمان مکمل هستید، با پزشک خود مشورت کنید. اطمینان حاصل کنید که به پزشک معالج یا متخصص طب سوزنی بگویید که حامله هستید.

چه زمانی برای کمر درد بارداری  با پزشک خود مشورت کنیم؟

اگر در دوران بارداری درد کمر دارید که بیش از دو هفته طول بکشد، با پزشک خود مشورت کنید. او ممکن است داروهایی مانند استامینوفن یا سایر روشهای درمانی را توصیه کند. به یاد داشته باشید که درد کمر در دوران بارداری ممکن است نشانه زایمان زودرس یا عفونت ادراری باشد. اگر در دوران بارداری دچار کمر درد هستید که همراه با خونریزی واژینال، تب و یا سوزش در هنگام ادرار است، با پزشک خود تماس بگیرید.

درد کمر یا ناراحتی در دوران بارداری رایج است. درد کمر ممکن است در طول هر مرحله از حاملگی اتفاق بیفتد.  درد کمر می تواند روال روزانه زندگی را مختل کند یا خواب شب را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، راه هایی برای مدیریت درد کمر در دوران بارداری وجود دارد.

 www.parents.com

hotnewsسلامت5 سال پیش • dahio.com • 122



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها