«ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا، انجام توافقی جدید با «بوریس جانسون» نخست‌وزیر جدید انگلیس بر سر اجرای برگزیت را منتفی دانست.

به نوشته خبرگزاری «گاردین»، سخنگوی کمیسیون اروپا روز پنجشنبه اعلام کرد یونکر در تماس تلفنی با جانسون در اواخر روز پنجشنبه گفت تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصمیم گرفته‌اند همان توافقی که با ترزا می حاصل شد و شامل «ترتیبات پشتیبان» بود، حفظ کنند.

این سخنگو گفت:‌ «دبیرکل یونکر به آن‌چه نخست‌وزیر جانسون باید می‌گفت گوش فرا داد و با تکرار موضع اتحادیه اروپا در خصوص توافق خروج، آن را بهترین و تنها توافق ممکن در راستای خط مشی کمیسیون اروپا دانست».

وی به نقل از یونکر تصریح کرد  تنها پیشنهاداتی که با این توافق خروج سازگار باشند درنظر خواهد گرفت.

این در حالی است که جانسون روز گذشته (پنجشنبه) برای اولین بار به‌عنوان نخست‌وزیر در پارلمان حاضر شد و خواهان خلاص شدن از یکی از شروط درج شده در توافق «ترزا می» نخست‌وزیر پیشین انگلیس با بروکسل شده بود.

این شرط که با نام ترتیبات پشتیبان شناخته می‌شود، نوعی سیاست ضمانتی است که از ایجاد مرز سخت بین بخشی از ایرلند که جزو خاک بریتانیاست و جمهوری ایرلند که عضو اتحادیه اروپا است جلوگیری می‌کند. اما این مسئله مانع اصلی در جلب حمایت پارلمان انگلیس از توافق می با اتحادیه اروپا بود.

پارلمان سه بار به توافق می با اتحادیه اروپا رأی منفی داد و در نهایت او در تاریخ هفتم ژوئن (۱۷ خرداد) رسماً از سمت خود کناره‌گیری کرد.

جانسون در این جلسه پارلمان قول داد آمادگی کشورش برای مواجه با اجرای برگزیت بدون توافق با اتحادیه اروپا را افزایش دهد.

در صورتی که انگلیس بدون تصویب توافق از اتحادیه اروپا خارج شود با شوک اقتصادی و سیاسی شدیدی مواجه خواهد شد. با این حال جانسون بارها اعلام کرده است با توافق یا بدون توافق با بروکسل، در تاریخ ۳۱ اکتبر (۹ آبان) کشورش را از اتحادیه اروپا خارج می‌کند.

او مدعی شده است چشم‌اندازی از ۵۰ سال پس از اجرای برگزیت دارد که در آن، این کشور بزرگترین و مرفه‌ترین اقتصاد اروپا را دارد و مرکز شبکه جدید تبادلات تجاری خواهد بود.

او در جلسه پارلمان گفت:‌ «ترجیح می‌دهم با یک توافق اتحادیه اروپا را ترک کنیم. این را بسیار بیشتر ترجیح می‌دهم. باور دارم حتی در این مرحله نهایی هم امکان‌پذیراست و من با نهایت سرعت تلاش می‌کنم کاری کنم که این اتفاق بیفتد».

وی افزود: «اما چیزهای معینی باید روشن شود: توافق خروجی که توسط [نخست وزیر] قبل از من مورد مذاکره قرار گرفت سه بار در این مجلس رد شد. موارد درون آن برای این پارلمان و این کشور قابل قبول نیستند».

هنگامی که «ایوت کوپر» نماینده حزب کارگر از جانسون پرسید راه‌حل جایگزین عملی او در خصوص مرزهای ایرلند چیست، او پاسخ داد: «تسهیلات فراوانی در دسترس قرار دارد».

«مایکل کرید» وزیر کشاورزی ایرلند در مصاحبه‌ای رادیویی، موضع جدید دولت انگلیس و ترکیب تیم ارشد جانسون را «هشدار دهنده» توصیف کرد.

او گفت: «آنچه دولت [ایرلند] را نگران کرده رویکرد دولت جدید انگلیس در قبال توافق خروج است. مشخصاً آنچه از سوی دولت [انگلیس] می‌شنویم، هشدار دهنده است».

همچنین «مایکل برنیر» مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا در امور برگزیت، لفاظی‌های مبارزه طلبانه جانسون از زمان نخست‌وزیری را تلاشی برای درهم شکستن وحدت در اتحادیه اروپا توصیف کرد.

310311

hotnewsسایر5 سال پیش • dahio.com • 64



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها