احساس می کنم همسرم خودشیفته است چگونه باید فتار کنم؟

شش ماه است که ازدواج کرده ام و احساس می کنم همسرم خودشیفته است. لطفاً بفرمایید خودشیفته ها چه ویژگی هایی دارند و چگونه باید با آنها رفتار کرد؟


برای آن که بدانید چطور با خودشیفته ها برخورد کنید، ابتدا باید به این موضوع پی ببرید که چه کسی خودشیفته است. بر چسب زدن به کسی آن هم تنها بر اساس فرضیات، به رابطه شما با آن شخص آسیب می زند.

گرایش به خودشیفتگی کم و بیش در همۀ افراد دیده می ‌شود. گاهی تا وقتی که وارد رابطۀ عمیق با فردی نشوید متوجه نمی ‌شوید که او خود‌شیفته است، و تشخیص نمی ‌دهید چیزی که در ابتدا مجذوبتان کرده و الان آزارتان می ‌هد همان خود‌شیفتگی است.

افراد خودشیفته دارای علائم زیر هستند:
اگر همسر شما از بین علائم زیر چهار یا پنج علامت داشته باشد می‌توان به‌ احتمال‌ زیاد تشخیص اختلال شخصیت خودشیفته را داد:

– خودبزرگ‌بینی و مبالغه در مورد توانایی‌های خود و احساس مهم بودن افراطی

– اشتغال ذهنی زیاد و خیال‌بافی افراطی در مورد پیشرفت و موفقیت‌های نامحدود

– این باور که فرد بی‌نظیر و استثنایی است ولی توسط دیگران درک نمی‌شود

– نیاز شدید به تمجید و ستایش شدن توسط دیگران

– احساس حق‌به‌جانب بودن در اکثر مواقع بدون شواهد کافی

– استثمار دیگران

– ناتوانی در همدلی کردن با دیگران (قادر به درک احساسات و رابطه همدلانه با دیگران نیست)

– حسادت نسبت به دیگران یا اینکه دیگران به من حسادت می‌کنند

– متکبر و خودبین بودن (منم منم کردن)

درخواست احترام کنید؛ به‌وضوح اعلام کنید که زبان طعنه‌آمیز و بی‌ادبانه، انتقاد مداوم، رفتارهای کنترل‌کننده و خشم‌های غیرمنطقی را تحمل نمی‌کنید.

همیشه این واقعیت را در نظر داشته باشید که شما فرد «خوبی» هستید و ملامت و انتقادات فرد خودشیفته، ناشی از نظرات و اعتقادات معیوب خود اوست. در بیان آرزوها و نیازهایتان پایدار و استوار باشید.

یک سیستم حمایتی تهیه کنید؛ از آنجا که خودشیفته‌ها در عاطفه و ابراز همدردی دچار نقص هستند، بنابراین هیچ‌گاه قادر به درک و حمایت شما نخواهند بود. برای جبران این نقیصه در زندگی، نیاز به افراد دیگری دارید بهتر است در ابتدای گفتگویتان، سعی نکنید به آن‌ها بگویید که حرفشان غلط است. این کار باعث می‌شود که فوراً حالت دفاعی بگیرند و دیگر به حرف‌هایتان گوش ندهند. اینجاست که دادوبیدادها شروع می‌شود.

اگر نمی‌توانید در همان لحظه نشان دهید که نظرتان چیست، بحث نکنید، زمانی دیگر را برای اثبات نظرتان در نظر بگیرید گاهی اوقات چنین رفتاری به‌این‌علت از فرد سر می‌زند که او فکر می‌کند کسی نیست که به حرف‌هایش گوش دهد. شما می‌توانید با گوش دادن به حرف‌هایشان بدون اینکه نظراتتان را مطرح کنید، ترسهای آن‌ها را از بین ببرید. با این روش، دیگر شما را تهدیدی برای خود قلمداد نمی‌کنند.

به آن‌ها نشان دهید که بعضی از نظراتشان را قبول دارید و خواهید دید که احساس می‌کنند که به آن‌ها ارزش و اعتبار داده‌اید. از اینجا به بعد می‌توانید به‌آرامی بعضی از ایده‌هایشان که غیرقابل‌قبول به نظر می‌رسد را انتخاب کرده و اطلاعات لازم برای تکذیب آن‌ها را مطرح کنید.


منبع تبیان

drsalamat • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 137



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها