به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری ، شهرام احمدی  درنشست خبری با اصحاب رسانه استان افزود امسال پایش زباله‌ها از مراکز دفع پسماند به منظور مدیریت مناسب و آلوده نشدن هوا، بیش از ۴۰ درصد افزایش یافت.

احمدی بیان کرد:  پایش و نظارت بر مراکز صنعتی، خدماتی و تولیدی از دیگر اقدامات این اداره کل بوده که باید به گونه‌ای اقدام شود تا این استان به استان‌های آلوده تبدیل نشود
وی ادامه داد: در سال ۹۲، ۳۶ واحد آلاینده در استان وجود داشت که اکنون به ۱۴ واحد رسیده که این نشان از نظارت قوی این اداره کل بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بیان کرد: منابع گرد و غبار به سه دسته خارج از کشور، استان‌های همجوار و گاها محلی تقسیم‌بندی می‌شوند که برای جلوگیری از گرد و غبار با منشأ خارجی، سازمان حفاظت محیط‌زیست اقداماتی را همچون دیپلماسی محیط زیست با همکاری کشورهای همسایه برای کاهش این آسیب انجام می‌دهد.

وی بیان کرد: مسئولان سیاسی و مسئولان سازمان برای جلوگیری از این پدیده شوم پیگیری‌هایی را با استان‌های همجوار برای مدیریت کانون‌های گرد و غبار انجام می‌دهند تا در سال‌های آتی مشکل گرد و غبار که منشأ آن از سوی استان‌های همجوار است، کاهش یابد.

احمدی در خصوص گرد و غبار با منشأ داخلی، تصریح کرد: سال گذشته اداره کل حفاظت محیط زیست استان با همکاری دانشگاه شهرکرد سه کانون داخلی گرد و غبار از جمله دشت شهرکرد، بروجن و خانمیرزا که می‌توانند برای تولید گرد و غبار داخلی مستعد باشند را شناسایی کرد، بیشترین آلودگی سال گذشته مربوط به دشت شهرکرد بود که اقدامات خوبی صورت گرفت.

وی ادامه داد: با همکاری تمامی دستگاه‌های اداری، احیاء اکوسیستم‌های آسیب‌دیده در دستور کار قرار گرفت و یکی از اقدامات شاخص در این زمینه احیای تالاب گندمان بود که با همکاری جوامع محلی و سازمان‌های مردم نهاد و سایر ادارات انجام شد.

به گفته وی : چهارمحال و بختیاری در سال گذشته ۵۳ روز با پدیده گرد و غبار مواجه بود این در حالی است که از ابتدای امسال تاکنون به ۵۳ روز رسیده است.

وی ادامه داد: گرد و غبار با منشأ داخلی در این فصل به دلیل وجود رطوبت در استان وجود ندارد و اگر گرد و غباری وجود داشته باشد تنها منشأ آن خارجی است.

احمدی افزود:جنگل‌ها به عنوان سدهای طبیعی در مقابل گرد و غبار هستند زیرا جنگل‌ها سالانه ۷۰ تن گرد و غبار را جذب می‌کنند.

وی در ادامه گفت: احیای تالاب گندمان، مأمن امنی برای پرندگان مهاجر شده است، به طوری که امسال ۲۶ گونه جدید از پرندگان مهاجر در استان شناسایی و طی ۱۰ سال گذشته رکورد پرندگان مهاجر زده شد.

احمدی تغذیه مصنوعی دشت‌های مختلف استان، افزایش سرانه فضای سبز در شهرها و روستاها، افزایش کمربندهای سبز، کشت گونه‌های مقاوم به کم‌آبی، مدیریت منابع آب و تبدیل آبیاری غرقابی به تحت فشار، تغییر الگوی کشت و افزایش حفاظت فیزیکی از جنگل‌ها و مراتع را از جمله اقدامات صورت گرفته در استان با همکاری دستگاه‌های مختلف برشمرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اظهار داشت: ۲۹ دی‌ماه روز هوای پاک و هفته پاک نامگذاری شده است، این نامگذاری تلنگری بر آحاد جامعه بوده که نسبت به این موضوع حساس باشند و برای کاهش آلودگی تلاش کننوبرنامه های هفته هوای پاک با هدف فرهنگ سازی و جلب مشارکت همگانی برگزار می شود..

به گفته وی :همزمان با روز هوای پاک ۲۹ دی ماه، زنگ هوای پاک در یکی از مدارس منتخب استان به صورت نمادین نواخته خواهد شد که نشانه توجه به امر آموزش و فرهنگ سازی در سن کودکی و نوجوانی و ایجاد یک باور ذهنی جهت حفاظت از محیط زیست از این دوران و نقش مدارس در این زمینه، است.

وی در ادامه سایر برنامه های این هفته را شامل برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت سبز ویژه کارمندان ادارات استان در اداره کل حفاظت محیط زیست، برگزاری مسابقات نقاشی، روزنامه دیواری و … با موضوع هوای پاک در مدارس استان و اجرای برنامه های خلاقانه برشمرد.

احمدی در ادامه به اجرای برنامه های نمادین با همکاری و مشارکت سایر سازمانها و بخش‌های مربوطه، نظیر همایشهای پیاده روی در استان با مشارکت شهروندان، نصب پلاکارد و تبلیغات محیطی توسط دستگاه ها با موضوع هوای پاک، برگزاری کارگاه های آموزشی، شناسایی منابع آلاینده و آموزش صاحبان صنایع آلاینده، آموزشهای شهروندی و جلب مشارکتهای مردمی در استان اشاره کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان از آموزش و تنویر افکار عمومی را یکی از راهکارهای اساسی در حفاظت از محیط زیست عنوان کرد و گفت: در همین راستا آموزش های لازم در دانشگاه ها و مدارس انجام می شود.

احمدی تصریح کرد، بر این اساس شنبه:  ۲۹ دی ماه رسانه، آموزش، هوای پاک، یکشنبه: ۳۰ دی ماه، نوآوری، خلاقیت، هوای پاک دوشنبه: ۱ بهمن ماه قانون،  هوای پاک، ، سه شنبه: ۲ بهمن ماه حمل و نقل پاک، هوای پاک، چهارشنبه: ۳ بهمن ماه ، صنعت، منابع آلاینده، هوای پاک و پنجشنبه: ۴ بهمن ماه خانواده، مشارکت، هوای پاک، مردمی ناگذاری شده است.

۴۶

hotnewsسایر5 سال پیش • dahio.com • 74



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها