زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل با موضوع زنان، صلح و امنیت افزود: با وجود اقدامات تجاوزکارانه و اعمال اقدامات قهرآمیز یکجانبه غیرقانونی ( تحریم های یکجانبه) علیه جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران، که حقوق اولیه و اساسی زنان و دختران را نقض کرده است، جمهوری اسلامی ایران مصمم است تا آنچه را که برای توانمندسازی زنان و دختران ضروری است، انجام دهد و زمینه را برای ایفای نقش مهم آنها در جامعه و استفاده کامل از ظرفیت ها و توانایی های آنها از جمله، در زمینه صلح و امنیت فراهم کند.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: زنان و دختران از جمله آسیب پذیرترین افرادی هستند که از شرایط منازعات و درگیری ها رنج می برند. زیرا مورد خشونت، از جمله استثمار جنسی قرار می گیرند. بنابراین، باید تمام تلاش خود را برای تأمین امنیت زنان در منازعات مسلحانه انجام داد.

ارشادی تاکید کرد: زنان می توانند در پیشگیری و حل منازعات نقش مهمی ایفا کنند. آنها همچنین می توانند سهم بسزایی در صلح و امنیت داشته باشند. در این زمینه، باید نقش آنها تقویت و ارتقا یابد.

سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل اظهار داشت: با این وجود، شورای امنیت باید به موضوع زنان، صلح و امنیت، تا آنجا که در حیطه وظایف خود تحت منشور سازمان ملل متحد، یعنی حفظ صلح و امنیت بین المللی قرار می گیرد، بپردازد.

وی افزود:  بر این اساس، موضوعاتی که اساساً به صلح و امنیت بین المللی مرتبط نیست، باید توسط ارگان های ذیربط ملل متحد یعنی مجمع عمومی، شورای اقتصادی و اجتماعی و کمیسیون وضعیت زنان، مورد بررسی قرار گیرند.

این دیپلمات ارشد ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: در ارتقاء و افزایش نقش زنان در صلح و امنیت، شرایط خاص هر کشور، تفاوت های تاریخی و فرهنگی و نقش اصلی دولت ها در این زمینه، باید کاملاً مورد شناسایی و احترام قرار گیرد. ارشادی افزود: بنابراین، ضروری است که در حل منازعات و بازسازی پس از جنگ، به حاکمیت ملی و مردم کشور طرف منازعه احترام گذاشته شود.

به گزارش ایرنا، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل  در این نشست با انتقاد از وضعیت زنان در جهان گفت: بیایید شرایط را برای حقوق زنان تغییر دهیم و به نیمی از انسانیت فرصت ساختن صلحی که همه ما به دنبال آن هستیم، بدهیم.

گوترش افزود: زنان  سازندگان صلح، تحول آفرین  و فعالان هستند. آنها در حال میانجی گری و مذاکره با گروه های مسلح هستند و برای حقوق زنان و انسجام اجتماعی در جوامع خود مبارزه می کنند.

دبیر کل سازمان ملل اظهار داشت: اما اغلب اوقات، زنان در حاشیه فرایندهای رسمی صلح باقی می مانند و تا حد زیادی از اتاق های تصمیم گیری حذف می شوند.

 وی تصریح کرد: ما دیگر نمی توانیم نیمی از بشریت را از صلح و امنیت بین المللی حذف کنیم. عدم تعادل قدرت بین زن و مرد همچنان پایدارترین نابرابری در جهان است.

311311

hotnewsخبر3 سال پیش • dahio.com • 3

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها