به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در نمایشگاه هوشمندسازی مدیریت شهری که در مشهد برگزار شده بود درباره آخرین دستاوردهای شهرداری تهران در حوزه فناوری اطلاعات و هوشمندسازی شهر تهران سخن گفت.

محمد فرجود در گفتگو با خبرنگار ما توضیح داد که ۶۷ خدمت در شهرداری تهران به صورت کاملا الکترونیک ارائه می شود و شهرداری در تلاش است تمام خدمات خود به شهروندان را به صورت الکترونیک درآورد.

در ادامه گفتگوی ما با این مدیر را می خوانید:

چهار ماه پیش در صحن علنی شورای شهر درباره اینکه شهروندان در اداره پایتخت به صورت الکترونیکی مشارکت خواهند کرد با شما گفتگو کردیم. الان وضعیت هوشمند سازی خدمات شهری و ارائه خدمات در قالب ابزارهای دیجیتال مانند موبایل در شهرداری تهران چگونه است؟ به بیان دیگر در زندگی دیجیتال در مدیریت شهری چه اتفاقی افتاده است؟

اگر بخواهیم شهر هوشمند بگوییم، همه چیز در شهرداری نیست. بسیاری در دولت و بخش عمومی و حتی مردم ذی نفع شهر هوشمند هستند. من بخش شهرداری را عنوان می کنم. ما یک فعالیت مستمر در شهرداری شده است و هر دو هفته یک بار محصولات متنوع را در شهر هوشمند عرضه می کنیم. به روز سازی این خدمات متنوع است. مانند بحث اینکه مردم کارت بلیت های خود را به صورت آنلاین شارژ کنند و آخرنی تراکش ها را ببینید و بتوانند بروند از کارت شارژ شده در مترو استفاده کنند. یعنی یک کارت آفلاین را به سیستم حساب شهروندی وصل کردیم. مردم در حساب تهران من می توانند بلیت تک سفره بخرند و با موبایل شان گیت مترو را باز کنند و وارد شوند که در دوره اخیر اتفاق افتاد.

در ۲۲ بهمن اپلیکیشن ویژه دوچرخه سواران افتتاح می شود. یک شبکه اجتماعی با یک عالمه امکانات برای کسانی است که دوچرخه سواری می کنند.. مسیرهای دوچرخه سواری را می گوید و دسته بندی می کند و مسیرهایی که انرژی می گیرد را می گوید. دوچرخه های اشتراکی را می گوید و خیلی چیزهای دیگر را بیان می کند. این در راستای هدف شهرداری برای توسعه حمل و نقل پاک است.

قلب اصلی فعالیت های الکترونیک شهروندان در تهران، سامانه تهران من است. این سامانه چه تغییراتی داشته؟

سامانه تهران من ماژول جدیدی را گرفت که به شهروندان کمک می کند. همان فرآیندی که برای ارجاع درخواستها و ارسال چالشها را به ۱۳۷ به صورت تلفنی داشتند، پیادهسازی در تهران من شد و مردم می توانند با موبایل خودشان فیلم و عکس بگیرند و بفرستند. این سامانه بلافاصله متصل می شود به سیستم سامانه ۱۳۷ که رسیدگی و سریعا پاسخ داده می شود.

درباره مشکلات شهروندان با بخش شهرسازی و هوشمندسازی خدمات این بخش چه اقدامی کردید؟

در شهرسازی چند فرآیند حضوری را به صورت غیرحضوری کردیم. مثلا تشکیل پرونده غیر حضوری شده است. دستور نقشه هم غیرحضوری شده است. یک کارتابل شهروندی در حوزه شهرسازی برای شهروندان ایجاد کردیم که برای هر کسی که کاری در شهرداری داشته، ملکی را بازسازی کرده یا به نام خود منتقل کرده است، کل پرونده های قبلی و جاری را می تواند ببیند. اگر می خواهد از سند یا پروانه ای می خواهد نسخه ای داشته باشد، ببیند و آخرین مرحله پرونده جاری را ببیند. قبلا باید مراجعه حضوری می کرد و پرینت می گرفت. الان همه در کارتابل مجازی آمده است.

این برنامه ها قابل نصب در موبایل است؟

الان سامانه تهران من اپلیکیشن دارد و هم نسخه آداپتیو موبایل و هم وب دارد. در انتهای بهمن ماه نسحخه جدید اپلیکیشن را هم می دهیم که خیلی عوض شده و مردم می بینند.

شما احصا کردید پیامدهای مثبت از لحاظ کاهش انتظار انجام کار یا افزایش رضایت یا افزایش سلامت اداری چه بوده است؟

هنوز زود است بخواهیم این ها را دنبال کنیم. اولا دائما پارامترهای مختلف به آن اضافه می شود. اگر خاطرتان باشد دو سال پیش طرح ترافیک را باید پیامکی و کارتی می خریدند و دیگر هیچ اطلاعی از آن نداشتند. الان موضوع طرح ترافیک را به جای خود تغییر دادیم. بستگی دارد رفتار شهروند را چطور برای ورود به منطقه طرح ترافیک و خروج از آن تنظیم کنیم. از آن سو خیلی شفاف می گوییم شهروند کی آمده و کی رفته و چقدر هزینه اش شده است. این را در کنار ۱۱ سرویس دیگر بگذارید که لازم است مردم کمتر تردد کنند یا ارتباط حضوری با شهرداری بگیرند.

یک مقدار زود است ببینیم این کارها چقئدر باعث کاهش زمان سفر یا انتظار شده است آن چه مهم این است است که این گفتمان در شهر تهران با تاکید شهردار بر این که همه حوزه ها باید تلاش کنند کار را برای مردم راحتتر و شفافتر کنند، شکل گرفته است. از سوی دیگر نباید اجازه دهیم سامانه های موازی، تبدیل به مسیرهای موازی شود. دستوری از معاونت مالی شهرداری داشتیم و برای تمام حوزه های شهرداری که به هر شکلی بلیت فروشی داشتند سامانه یک پارچه درست کردیم که هر کسی در شهرداری بلیت فروشی دارد می تواند آنجا ارائه کند. برای شهروند این حسن را دارد که می تواند تمام ۲۰۰-۳۰۰ مرکز تفریحی، تاریخی، فرهنگی و نظایر آن را ببیند و بلیتش را رزرو کند و به مرور همه مراکز بلیت فروشی به آن اضافه می شود. باید صبر کنیم ببینیم چقدر اثر دارد.

شهرداری مشهد می گوید از ۵۱ خدمت قابل ارائه به مردم ۴۷ خدمت را به صورت آنلاین ارائه می دهد. می شود امیدوار بود در شهرداری تهران به این چشم انداز رسید؟

بله، مسیرشهرداری تهران همین است. تنوع سرویس ها در شهرداری تهران خیلی بیشتر است. ما الان ۶۷ سرویس الکترونیک داریم و بسیاری دیگر هم هنوز الکترونیک نشده است ولی حتما مسیر این است. عمدتا گیرمردم در حوزه شهرسازی است. در حوزه حمل و نقل، کسی مشکلی ندارد، یعنی به جز بحث احراز هویت که یک بار است، مشکل دیگری نداریم. همه چیز آنلاین است. مثلا ثبت نام تهران من، کاملا آنلاین است. مقداری مشکل در شهرداری داریم که باید حل شود و یک مقداری از مشکل هم مربوط به استعلام بین دستگاهی است که هنوز الکترونیک نشده است. یعنی ۱۵ استعلام به صورت غیرالکترونیک است و تلاش می کنیم این استعلام ها هم حضوری شود.

۴۷۲۳۱

hotnewsسایر4 سال پیش • dahio.com • 27

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها