ترجمه اختصاصی نوریاتو: سال ۲۰۱۹ یک سال رکوردشکنانه برای مسابقه عکاسی سونی بوده است و ۳۲۶ هزار عکس از عکاس‌های ۱۹۵ کشور دنیا برای شرکت در این مسابقه ارسال شدند. با اینکه عکاس سال ۲۰۱۹ تا اواسط ماه آپریل منتشر نمی‌شود، سازمان عکاسی جهانی، یک لیست از نامزدهای مسابقه عکاسی سونی در بخش جوانان و اوپن منتشر کرده است.

 

توضیح عکس شاخص: رودخانه سرخ ایمان، اثر لایفنگ چن، اوپن، فرهنگ. هزاران زن بودائیست در دامنه‌ی کوه برای بالارفتن از کوه و تمرین دوما، صف کشیده‌اند.

 

این عکس‌های خیره کننده، تنوع تصاویر شرکت‌کننده در ده دسته‌بندی مسابقات اوپن را نشان می‌دهند. دسته‌بندی‌های پرتره و منظره مانند همیشه ورودی‌های با کیفیتی داشتند و دسته‌بندی‌های جدیدی مانند خلاقیت، نتایج غیرمنتظره و تازه‌ای را به نمایش گذاشتند. عکاس‌های انگلیس، ایتالیا و آمریکا بیشتر تعداد کار ثبت شده را داشتند و مکزیک، کره و هند نیز بیشترین افزایش ورودی را داشتند.

 

مطالعه بیشتر: راهپیمایی بزرگ مجروحان

 

در بخش‌هایی که برای عکاس‌های بین ۱۲ تا ۱۹ سال باز است، هشت تصویر انتخاب شده‌اند. از این عکاس‌های خلاق جوان، خواسته شده است تا در یک زمینه خاص، یعنی تنوع کار کنند و نتیجه نشان‌دهنده افزایش استعدادهای جوان در سراسر دنیا است. ربکا مک‌کلِلَند رئیس داوران بخش جوانان و اوپن می‌گوید:” تنوع کارهایی که به این مسابقات وارد می‌شوند من را شگفت‌زده کردند. این مسابقات به صورت کاملا دموکراتیک از عکاس‌ها قدردانی می‌کند و همه سبک‌های سنتی و جدید مانند طبیعت و فشن را گرامی می‌دارد. این رقابت بزرگترین جامعه آماری را دارد.

 

تصاویر تمامی نامزدهای مسابقه عکاسی سونی در نمایشگاه مخصوص این رقابت در سامرست هاوس لندن حضور خواهند داشت. این نمایشگاه از ۱۸ آپریل تا ۶ می ۲۰۱۹ برگزار خواهد شد ولی عکاس‌‎ها باید تا ۲۶ فوریه برای اعلام برندگان بخش اوپن و جوایز ملی منتظر بمانند. همچنین برندگان سراسری اوپن و جوانان در ۱۷ آپریل منتشر خواهند شد.

 

نامزدهای مسابقه سونی

 

هابریل قسمت ۱ اثر کاتارزینا یانگ، آفریقای جنوبی، اوپن، معماری، سال ۲۰۱۹٫ “سفارت جدید آمریکا در لندن که به عنوان سفارت جدید لندن شناخته می‌شود توسط کایران تیمبرلیک طراحی شده است و در بخش ناین الم کنار رودخانه تیمز ساخته شده است. اساسا این ساختمان یک مکعب شیشه‌ای است که در بال‌های درخشان پلاستیکی گسترش یافته‌اند. این مکعب بلورین شفاف، قصد دارد شفافیت، برابری و باز بودن را به تصویر بکشد. حالت غیرمعمول نمای ساختمان به این منظور طراحی شده است که تشعشعات خورشید را کاهش دهد و در عین حال فضا‌های داخلی ساختمان نور طبیعی داشته باشند. نمای این ساختمان، براساس شرایط آب و هوا و محل قرارگیری خورشید، تغییر رنگ می‌دهد. به نظر من این ساختمان کاملا شگفت‌انگیز بود و در عین سادگی خیلی فریبنده است. قصد من این بود که عکسی تهیه کنم که زیبایی و فرم منحصر به فرد این ساختمان را به تصویر بکشد.”

 

مطالعه بیشتر: مجموعه عکس انسان

 

جشنواره عکس سونی

 

ازدحام، اثر نادیا علی، ایالات متحده آمریکا، اوپن، دنیای طبیعی و حیات وحش، ۲۰۱۹٫” در این روز سرد و برفی در کوه برفی قطب جنوب، این جوجه پنگوئن‌های کوچک منتظر بودند تا والدینشان با غذا از دریا بازگردند. آن‌ها در یک گروه کوچک جمع شده بودند تا خودشان را در مقابل سرما ایمن نگه دارند.

 

عکاسی سونی

Tarian Ikan Cupang اثر دیکی آدیتیا، اندونزی، اوپن، خلاقیت، ۲۰۱۹٫”ماهی بتا رنگ‌های زیبایی دارد، با رنگ‌های زیبا و حرکات چشم‌نواز، به انسان آرامش می‌دهد.

 

جشنواره عکس سونی

 

مطالعه بیشتر: گزارش اختتامیه جشنواره فجر

 

لامپ‌های طنین‌انداز اثر یوکیهیتو اونو، ژاپن،  اوپن، مسافرت. “لامپ‌های تعاملی نصب شده اثر TeamLab. نور لامپ‌ها به حرکت افراد واکنش نشان می‌دهند. این نمایشگاه به صورت دائم در اودیبا، توکیو نصب شده است.”

 

مسابقه سونی

 

 روز ملی پلیس، اثر پیوتر کیگانیک، لهستان،  اوپن، حرکت.”تصاویر طی نمایش یگان ویژه اسب‌سوارهای چورزو، لهستان گرفته شده‌اند. این نمایش بخشی از جشن روز ملی پلیس لهستان بودند.”

 

مسابقه عکاسی سونی

همکاری انسان‌ها اثر انگ چونگ تونگ، مالزی،  اوپن، فرهنگ.”یک نمای انسانی از یکی از اقلیت‌های یانان که درحال شروع کار روزانه خودشان هستند. کار تیمی، همکاری و هماهنگی برای بهره‌وری ضروری است. در غیر این صورت آشوب و هرج و مرج زیادی پیش می‌آید.”

 

نامزدهای مسابقه سونی

 

رقص منونه روشن اثر آلساندرو زنونی، ایتالیا،  اوپن، فرهنگ. “این عکس در کنار درب اصلی قصر گئونگ‌بوک‌گونگ در سئول گرفته شده است. این ساختمان‌های باستانی با چندین مغازه احاطه شده است که لباس‌های سنتی را به بازدیدکننده‌ها اجاره می‌دهند و می‌فروشند. برای افرادی که یکی از این لباس‌ها را می‌پوشند، ورود به قصر رایگان است. این تصویر تضاد یک شهر را در دنیایی که مدام در حال تغییر است به تصویر می‌کشد.”

 

 

مطالعه بیشتر: هفتاد سال عکاسی دون مک کالین در تیت لندن

 

جشنواره عکس سونی

چهره به چهره اثر مانوئل انریکه گونزالز کارمونا، اسپانیا،  اوپن، دنیای طبیعی و حیات وحش. “این عکس در جزایر سالتی ایرلند گرفته شده است. در این عکس که با استفاده از تکنیک Double Exposure گرفته شده است یک پرنده دریایی در دو پوزیشن مختلف نشان داده شده است. عکاس قصد داشته است با ساخت یک تصویر مینیمالیستی، فقط خط‌های سفید پرنده را به نمایش بگذارد.”

 

نامزدهای جشنواره عکاسی سونی

 

به سمت کار اثر آودون نیگارد، نروژ، اوپن، عکاسی خیابانی. “نمای صبح‌گاهی از اتاق هتلم در استکهلم”

 

جشنواره بین المللی سونی

 

ریوکان خانوادگی در بِپو اثر نیکولاس بویر، فرانسه  اوپن، مسافرت. یک ریوکان(مسافرخانه) در بِپو. درحالی که مادر چایی می‌نوشد، دخترش درحال خواندن مانگا است. ریوکان مسافرخانه‌های سنتی ژاپنی هستند که معمولا به صورت خانوادگی اداره می‌شوند.

 

جشنواره عکاسی سونی

 

مطالعه بیشتر: جادوی جنگل در تصاویر نیل بورنل

 

برداشت اثر دیکال تاپا، نپال،  اوپن، فرهنگ. یکی از بزرگترین زنبورهای دنیا من را نیش زد و حدود ۷ یا ۸ عدد از آن‌ها را هم کشته بودم که متوجه شدم این شکارچی‌ها به راحتی آن‌ها را از روی بدن خودشان بر می‌دارند. آن‌ها این زنبورها را نمی‌کشند و فقط آن‌ها را دور می‌کردند. من دلیل این‌ کار را نپرسیدم ولی متوجه بودم که برای چه کاری آنجا هستیم. ما برای برداشت عسل وحشی از کندوی زنبورهای هیمالیایی به آنجا رفته بودیم. هدف آن‌ها این بود که هیچ زنبوری نکشند و به همین دلیل آتش روشن می‌کردند. هدف این آتش فقط جلوگیری از زنبورگزیدگی نبود بلکه برای دورکردن جمعیت بزرگ زنبورها هم مورد استفاده قرار می‌گرفت. با این کار، شکارچی‌ها می‌توانستند بدون آسیب رساندن به زنبورها، از کندوی آن‌ها عسل برداشت کنند. آن‌ها به این زنبورها احترام می‌گذاشتند و طبیعت و پروسه طبیعی برای آن‌ها خیلی مهم بود. شکارچی‌های مناطق دور از دسترس هیمالیا دوبار در سال به دل طبیعت می‌رفتند تا از کندوی زنبورهای هیمالیایی عسل برداشت کنند. هرچقدر هم سعی کنم، نمی‌توانم شگفتی کار آن‌ها را با کلمات بیان کنم؛ پس از دور کردن بخش زیادی از زنبورها با دود، زمان برداشت عسل فرا رسیده بود. آن‌ها برای برداشت عسل، با استفاده از یک نردبان از بالای صخره به پائین می‌رفتند و از آنجایی که احتمال لغزش وجود داشت، هیچ کفش و دست‌کشی نمی‌پوشیدند.

 

عکاسی حیات وحش سونی

 

روباه قرمز عربی اثر سعید الغریبه، کویت، ، اوپن، دنیای طبیعی و حیات وحش. روباه قرمز عربی، یکی از زیرگونه‌های روباه قرمز است که بومی عربستان است و به زندگی در بیابان عادت کرده است. این گونه تقریبا در همه جای عربستان، از شهرها گرفته تا ساحل و کوهستان زندگی می‌کند.

 

عکاسی منظره

 

دیده‌بان اثر شاون میلز، انگلیس،  اوپن، معماری. یک تصویر با نوردهی طولانی از فانوس دریایی قدیمی مربوط به دوره ویکتوریا در خلیج دوورکورت، اسکس. این نوردهی طولانی ۴۰ ثانیه‌ای در هنگام بالا آمدن آب دریا در یک روز ابری گرفته شد. نوردهی طولانی در کنار حرکات دریا و ابرها باعث شد من افکت مینیمالیستی که به دنبال آن بودم را به دست بیاورم.

 

عکاسی پرتره

 

آبوت اثر زلا وست‌فال، ایالات متحده آمریکا،  جوانان، تنوع. من قبل از گرفتن این عکس، در ذهن خودم راجع به آن فکر کرده بودم. این اولین عکسی بود که می‌گرفتم و هدفم فقط تست نور بود. بلافاصله پس از گرفتن عکس، می‌دانستم که این عکس همان چیزی است که به دنبالش بودم. آبوت یکی از دوستان مدرسه من است و یکی از بامزه‌‎ترین افرادی است که دیده‌ام. در جامعه امروزه با محصولات سفیدکننده پوست و رنگ‌گرائی که رسانه‌ها را فراگرفته است، خیلی مهم است که زیبایی زنان تیره پوست را که اغلب هدف نگاه‌های کلیشه‌ای بوده‌اند را برجسته کنیم.

 

مطالعه بیشتر: نمادگرایی در هنر فریدا کالو

 

عکاسی مسافرتی

همگرائی اثر لو کوانهو، چین،  اوپن، مسافرت. این عکس در کویتون گرند کانیون، شین‌جیانگ گرفته شده است.

 

مسابقه عکاسی سونی

 

توهم اثر جرارد برت، فرانسه،  اوپن، منظره. مانند یک صفحه شطرنج، میزهای صدفی تالاب تائو در نزدیکی سته، فرانسه را به تصویر کشیده است.

 

مسابقه عکس منظره

 

تنه درخت، دریاچه آلدر، رودخانه نیسکوالی، واشنگتن اثر هال گِیج. ایالات متحده آمریکا، اوپن، منظره. هنگامی که سطح آب دریاچه مصنوعی آلدر در سد رودخانه نیسکوالی، واشنگتن پائین میاید، تنه درخت‌ها مشخص می‌شوند.

 

مطالعه بیشتر: تصاویر میشل شوان از گذر زمان در خانه‌های متروکه

 

عکاسی خلاق

 

یک سگ و بهترین دوستش اثر آردویس بارانوفس، لاتویا، اوپن، خلاقیت. یک سگ و بهترین دوستش، رازهای مخفی در مسیر طبیعت‌گردی سیرولیسی، پارک ملی گائوخا را آشکار می‌کنند. مجموعه تاریکی/روشنایی. نور با استفاده از لامپ‌ها متصل به یک پهباد تولید شده است.

 

نامزدهای مسابقه عکس سونی

 

بدون عنوان اثر سرخیو فریرا روئیز، اسپانیا، حرکت. مسابقه شنا در آب‌ها آزاد در کابو د پالوس، منطقه مورسیا، اسپانیا

 

عکاسی حیات وحش

 

غروب عروس دریایی اثر آنجل فیتور، اسپانیا، اوپن، دنیای طبیعی و حیات وحش. یک عروس دریایی در انتهای فصل تولیدمثل، چتر خودش را زیر سطح آب تکان می‌دهد. تالاب ساحلی مار منور

 

مطالعه بیشتر: آینده هنر در دستان هوش مصنوعی

 

مسابقه عکاسی سونی

 

سیم و کبوتر اثر اساندرو زونینو، ایتالیا، اوپن، خلاقیت. نورها و سایه‌ها، سیم‌ها و کبوتر‌ها یک الگوی متراکم را در کانال رودخانه در فونچال، مادیرا (پرتغال) تشکیل می‌دهند.

 

عکاسی از اشیا بی جان

 

آلوی اروپایی ‘پرزیدنت’ پرونوس دومستیکا اثر ماسومی شیوهارا، ژاپن،  عکاسی از اشیا بی جان. این آلوی اروپایی پرزیدنت است که من پرورش می‌دهم. پرزیدنت یکی از گونه‌های آلو است که اوایل قرن بیستم در هرتفوردشایر انگلستان کشف شد. هدف این اثر، نشان دادن هویت این گونه است. من از گل‌ها و شاخه‌های آن‌ها در بهار عکاسی کردم و عکس میوه‌های روی شاخه را هم در پائیز ثبت کردم. من از سه وضعیت گل‌ها و میوه‌ها، سطح مقطع آن‌ها و یک هسته عکاسی کرده ام. در تصاویر سه سمت گل‌ها و میوه‌ها، یک هسته و میوه‌ها از انباشت فوکوس استفاده شده است.

 

عکاسی خیابانی

 

قدم زدن در میان ستاره‌ها اثر روزاریا سابرینا پانتانو، ایتالیا، اوپن، عکاسی خیابانی. این عکس در تورین، پیازا کستلو حین اجرای یک برنامه گرفته شده است.

 

عکاسی خلاقانه

 

گردش با دوچرخه اثر الکساندر ولاسیوک، فدراسیون روسیه، اوپن، خلاقیت. این عکس یکی از مجموعه عکس‌هایی است که با استفاده از یک پهباد در حیاط یک خانه شخصی گرفته شده است.

 

مطالعه بیشتر: آنسل آدامز و عکاسی از محیط زیست آمریکا

 

 

هی تو، اثر فابیان رُچتی، سوئیس، اوپن، عکاسی خیابانی. این عکس با عنوان “هی تو” یکی از عکس‌های مجموعه “آخرین کشور سیاه بخت” من است که در فوریه ۲۰۱۸ در تایلند گرفته‌ام. پس از یک تور عکاسی من برای قهوه به رستوران ساحلی رفتم و این عکس را گرفتم.

 

عکاسی دنیای طبیعی

 

حلقه قدرت اثر سیندی لیتل، کانادا، دنیای طبیعی و حیات وحش. هر ساله عکاس‌های سراسر دنیا برای عکاسی از رویداد مشاهده عقاب‌ها در شفیلد میلز، نووا اسکوتیا گرد هم جمع می‌شوند. در یک مزرعه جنازه مرغ‌هایی که در مرغداری‌ها کشته شده‌اند پخش می‌شود و عقاب‌ها نیز روی درخت‌های اطراف منتظر می‌مانند. از آنجایی که عقاب‌ها صبر زیادی دارند، مشاهده آن‌ها خیلی لذت‌بخش است. آن‌ها منتظر می‌مانند تا کلاغ‌ها و مرغ‌های دریایی در منطقه پرواز کنند. سپس یکی از عقاب‌ها برای ترساندن عقاب‌ها و محافظت از چیزی که به عنوان ناهار در نظر گرفته‌اند به پرواز در می‌آید. در نهایت عقاب‌ها به سمت زمین پرواز می‌کنند و مرغ‌های کشته شده را در چنگال‌های خودشان می‌گیرند. عکسی که من گرفتم خیلی اتفاقی بود. یک عقاب روی زمین نشسته بود و آماده بود تا غذای خودش را بخورد که احساس کرد یک عقاب دیگر در حال نزدیک شدن به او است. این عقاب برای محافظت از غذای خودش با بال‌های کاملا باز چرخید و به مقابله با خطری که در حال نزدیک شدن به او بود پرداخت. خوشحال هستم که ساعت‌ها برای ثبت این زیبایی حیات وحش در دمای منفی ده درجه سانتیگراد منتظر ماندم.

 

پرتره گرافی

پرتره از پدر و فرزند اثر آرتم میکریوکوف، فدراسیون روسیه، اوپن، پرتره‌گرافی

 

عکاسی فرهنگی

 

سفر خطرناک، اثر م. د. اخلاص اودین، بنگلادش، اوپن، عکاسی خیابانی، قطار و ایستگاه قطار شلوغ تونگی. مسلمانان بنگلادشی در سومین روز اجتماع جهانی (بیشوا اجتماع) با قطار به آخرین مناجات می‌روند. این مراسم پس از حج بزرگترین مراسم مسلمانان بنگلادش است.

 

مسابقه عکاسی جوانان سونی

 

مطالعه بیشتر: سلفی در پرتره خانوادگی

 

تقسیم شده اثر اما لست، انگلیس، جوانان، تنوع. این سلف پرتره که یکی دیگر از نامزدهای مسابقه عکاسی سونی است به صورت نمادین تبعیض نژادی را به تصویر می‌کشد و نشان می‌دهد که استریوتایپ‌های تحمیلی اجتماع چگونه آن‌ها را دسته‌بندی می‌کند. هدف این عکس این است که نشان دهد قبول نکردن این موضوع چگونه باعث افزایش نابرابری در سطح جامعه می‌شود. نخ مشکی، نشان‌دهنده‌ی گروه‌های تشکیل شده است و مرزبندی‌ها و محدودیت‌هایی که برای افرادی خاص ایجاد شده است را نشان می‌دهد. قسمت‌های خارج از فوکوس تصویر هم نشان می‌دهد این افراد که توسط جامعه دسته‌بندی شده‌اند، اغلب تحت سلطه در آمده‌اند و با افرادی که تفاوت‌های دیگران را قبول ندارند و به همین دلیل خودشان را قوی‌تر می‌بینند. برای اینکه تنوع کاملا پذیرفته شود، ما باید تفاوت‌های هم را بپذیریم و همدیگر را به صورت مساوی ببینیم.

نوشته اسامی نامزدهای مسابقه عکاسی سونی اولین بار در مجله نوریاتو | رسانه جامع هنرهای تجسمی پدیدار شد.

hotnews • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 545



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها