ترجمه اختصاصی نوریاتو: به طور معمول کپشن نوشتن برای عکس، بخش مهمی در حوزه فتوژورنالیسم تلقی می شود. کپشن ها باید دقیق و پرمحتوا باشند. در حقیقت بیشتر مخاطبان تمایل دارند تا اول به عکس نگاه کنند و بعد به کپشن. اما قبل از اینکه تصمیم بگیرند که آیا می خواهند داستان یک عکس را بخوانند یا خیر، باید بدانند که در یک ماجرا قرار گرفته اند و از آن خبری ندارند. شما می توانید از نکات زیر برای نوشتن کپشن عکس هایتان کمک بگیرید و با آن کاری کنید تا خواننده مجذوب خواندن داستان تان شود.

 

به گزارش مجله عکس نوریاتو، این مقاله در سه بخش به ارائه نکاتی خواندنی درباره اصول کپشن نویسی می پردازد که در ادامه با یکدیگر آنها را مرور خواهیم کرد.

 

اصول اولیه نوشتن کپشن

 

۱)از صحت و اعتبار اطلاعاتی که به کار می برید، مطمئن باشید.

 

یکی از مهم ترین ابعاد روزنامه نگاری، صحت اطلاعات است. اگر از اطلاعات غلط استفاده کنید، روایت یا عکس شما اعتبار خود را از دست می دهد. قبل از آپلود یا چاپ کپشن هر عکس، از این امر اطمینان یابید که هر اطلاعاتی که در متن استفاده کرده اید، درست است.

 

اگر در بررسی صحت اطلاعات خود دچار مشکل شده اید، اصلا کپشن مورد نظر خود را منتشر نکنید. ممکن است به دلایل مختلفی نتوانید صحت اطلاعات را ثابت کنید. دلایلی مانند اینکه نتوانسته اید از منبع مناسبی استفاده کنید یا اینکه مهلت تعیین شده تان تمام شده است. به همین دلیل بهتر است از آن اطلاعات صرف نظر کنید.

 

۲)چیزی که واضح و آشکار نیست را توصیف کنید

 

بهتر است بدانید که با توصیف ساده نکات بصری در کپشن عکس هایتان، چندان کار مفیدی انجام نداده اید. اگر عکسی داشته باشید که غروب خورشید را نشان می دهد و شما هم به سادگی زیر آن کپشن غروب را بنویسید، هیچ اطلاعات اضافی ای به مخاطب منتقل نکرده اید. در عوض باید جزئیاتی از عکس را در کپشن توصیف می کردید که چندان واضح نیستند، مانند مکان، زمان یا اینکه عکس چه سالی گرفته شده یا چه رویداد خاصی در آن مکان رخ داده است.

 

۳) کپشن های خود را با ضمایر اشاره و نام افراد شروع نکنید

 

کپشن نباید با کلماتی مانند «یک» یا «این» و «آن» شروع شود. این کلمات بیش از حد اولیه هستند و در صورت لزوم فضای ارزشمند و جذابی برای کپشن نویسی در اختیار ما نمی گذارد. به عنوان مثال، به جای گفتن:«یک پرنده آبی در یک جنگل ساحلی»، به سادگی از این جمله استفاده کنید: «پرنده ای آبی در حال پرواز بر فراز جنگلی ساحلی.»

 

همچنین کپشن خود را با نام یک فرد شروع نکنید. ابتدا توضیحی از آن فرد بدهید و بعد نام او را بیاورید. مثلا این جمله را ننویسید: «استن؛ مردی که نزدیک پارک سان شاین ایستاده» بلکه باید به این شکل بنویسید: «دونده ای به نام استن؛ مردی که نزدیک پارک سان شاین ایستاده است.»

 

۴)افراد اصلی را در عکس مشخص کنید.

 

اگر عکس شما شامل افراد مهمی می شود، آنها را حتما باید شناسایی کنید. اگر نام هایشان را می دانید(مگر اینکه خواسته باشند نام شان پنهان بماند)، باید معرفی شان کنید. و اگر نام شان را نمی دانید، بهتر است توضیح دهید که آنها چه کسانی هستند. به عنوان مثال:«معترضانی در خیابان واشنگتن دی سی.»

 

اطمینان حاصل کنید که هر نام و نام خانوادگی ای را به درستی نوشته اید. اگر عکس شما شامل گروهی از افراد می شود که به ماجرای عکس شما ربطی ندارند، لازم نیست که نام همه آنها را در کپشن بیاورید.

 

۵)تا حد ممکن در کپشن نویسی به طور مشخص و خاص عمل کنید

 

اگر مطمئن نیستید که عکس را در کجا گرفته اید یا چه کسی عکس را گرفته، حتما به دنبالش باشید و حقیقت را کشف کنید. نشان دادن عکس بدون داشتن هیچ گونه اطلاعات دقیق و مشخص، کار مفیدی نخواهد بود. بخصوص اگر نتوانید مخاطب را از محتوایی که در درون عکس وجود دارد، مطلع کنید.

 

اگر در حال تلاش برای شناسایی یک فرد خاص در عکس تان هستید، توصیف کنید که آن فرد در عکس چه ویژگی متمایزی دارد. با وجود اینکه مشخص کردن سوژه ها در کپشن نویسی امر خوبی است اما می توانید در ابتدا کپشن هایتان را به طور کلی شروع کنید و بعد جنبه های خاصی به آن اضافه کنید.

 

۶)عکس های تاریخی را به درستی برچسب گذاری کنید

 

اگر در مجموعه عکس خود از یک عکس تاریخی استفاده می کنید، از این امر اطمینان یابید که به درستی برچسب گذاری شده و روزی که عکس گرفته شده را به طور دقیق نشان می دهد.

 

۷)از افعال زمان حال در کپشن هایتان استفاده کنید.

 

از آنجاکه اکثر عکس ها به عنوان بخشی از یک روایت خبری نشان داده می شوند، و بسیاری از اتفاقات در زمان حال رخ می دهند، از افعال زمان حال در کپشن هایتان استفاده کنید. یک استثنا واضح در این موضوع وجود دارد و آن هم مربوط به عکس های تاریخی می شود. جایی که باید از افعال گذشته استفاده کنید. چیز خوبی که درباره افعال حال وجود دارد این است که حس های لحظه ای و فوری را به خوبی نشان می دهد و تاثیر عکس را بر روی مخاطب بیشتر می کند.

 

۸)از طنزنویسی زمانی که عکس محتوای طنزآمیزی ندارد، اجتناب کنید

 

اگر عکسی که برای آن کپشن می نویسید، رخدادی جدی یا غم انگیز را دربرمی گیرد، سعی نکنید که بامزگی به خرج دهید. کپشن های بامزه و خنده دار فقط زمانی باید به کار گرفته شوند که خود عکس محتوایی طنزآمیز داشته باشد و مخاطب را به خنده بیاندازد.

 

۹)اعتبارات و استنادات مربوط به عکس ها را در کپشن ها بیاورید

 

در کپشن همه عکس ها باید نام عکاس یا سازمان هایی که صاحب عکس هستند، درج شود. همچنین کپشن عکس در مجلات و نشریات عکاسی، شامل جزئیات تکنیکی دیگری هم می شود؛ جزئیاتی درباره اینکه عکس چگونه به تصویر کشیده شده و از چه تکنیک هایی در فرآیند تولید آن استفاده شده است. در زمان نوشتن این اسناد مهم در کپشن عکس، اگر اطلاعات را در فرمتی معمول و قابل فهم ارائه کرده اید، دیگر نباید از اصطلاحاتی مانند «صاحب اثر» یا «عکاس اثر» استفاده کنید.

 

با کپشن نویسی به مجموعه عکس خود، اعتبار ببخشید

 

۱)از کپشن برای عنوان کردن موضوعی جدید به مخاطب استفاده کنید

 

زمانی که مخاطب به عکس نگاه می کند، معمولا با بعضی از احساسات و اطلاعات مواجه می شود. در مقابل، کپشن باید بخشی از اطلاعات را به مخاطب منتقل کند که با نگاهی سریع و ساده به عکس، قابل فهم نیستند. به طور خلاصه، کپشن باید چیزی درباره عکس به مخاطب بیاموزد.

کپشن ها باید خواننده را جذب کنند تا داستان و ماجرای عکس بیشتر مورد بررسی قرار گیرد و اطلاعات بیشتری به خواننده منتقل شود. همچنین در کپشن نویسی باید از تکرار جنبه های مختلف داستان عکس اجتناب شود. کپشن و روایت عکس باید مکمل یکدیگر باشند و تکراری به نظر نرسند.

 

۲)از اظهارات جنجالی و پیش داورانه اجتناب کنید

 

کپشن ها باید آموزنده باشند نه پیش داورانه یا انتقادی. به جز در مواردی که بتوانید با سوژه هایتان در عکس صحبت کنید و از آنها بپرسید که چه احساسی یا فکری دارند، نباید فرض های خود را بر اساس ظاهر سوژه های خود قرار دهید و در کپشن عکس آنها را مورد قضاوت قرار دهید. به عنوان مثال از نوشتن این جمله پرهیز کنید: «خریدارهای ناراضی در صف خرید». فقط در صورتی می توانید از این کپشن استفاده کنید که واقعا با آن خریدارها صحبت کرده باشید.

 

۳)درباره طولانی شدن متن کپشن تان نگرانی نداشته باشید

 

یک عکس ممکن است هزاران کلمه در دل خود داشته باشد اما گاهی اوقات کلمات کمتری مورد نیاز است که در کپشن همان عکس قرار گیرد. اما اگر کپشن یک عکس به حجم زیادی از کلمات نیاز دارد تا باعث شود یک عکس معنادارتر دیده شود، ایرادی ندارد. می توانید کپشنی طولانی بنویسید. با این حال تلاش کنید تا کپشن عکس تان تا حد ممکن روشن و مختصر باشد. اگر اطلاعاتی که در کپشن عکس تان قرار دارد، لازم و مفید است، خودتان را محدود نکنید.

 

۴) به زبان محاوره کپشن بنویسید

 

روزنامه نگاری به طور کلی، زبان پیچیده ای ندارد، اما در عین حال از کلیشه ها یا عبارات تکراری در این ژانر استفاده ای نمی شود. در کپشن نویسی نیز باید از همین الزامات زبانی اولیه استفاده کنید. کپشن خود را در فرمی محاوره بنویسید، شبیه به شیوه ای که برای اعضای خانواده خود، از عکسی حرف می زنید و جزئیاتش را توصیف می کنید. از کلیشه ها یا اصطلاحات عامیانه پرهیز کنید و همچنین تا حد ممکن از کلمات پیچیده استفاده نکنید.

 

۵)موارد غیرضروری مجموعه عکس خود را در کپشن عکس ها بیان کنید

 

مجموعه عکس هایی که روایتی خاص را دنبال می کنند، با تعدادی عکس به دنبال این هستند تا موضوعی خاص را بیان کنند. اگر در این مجموعه عکس ها، اطلاعاتی وجود دارند که برای درک عکس مفید هستند اما لزومی ندارد که در استیمنت مجموعه بیاید، آن را در کپشن عکس ها قرار دهید.

البته این بدان معنا نیست که کپشن ها تنها برای مواردی که اهمیت چندانی در مجموعه عکس ندارند، به کار می روند. در حقیقت کپشن برای بیان موارد غیرضروری استفاده می شود. یک کپشن به تنهایی می تواند یک مینی روایت مستقل باشد. مینی روایتی که شامل مواردی می شود که در مجموعه عکس نیازی به عنوان کردنشان نیست.

 

۶)مشخص سازید که از چه علائم نقطه گذاری در کپشن تان می خواهید استفاده کنید

 

اگر عکس به سادگی فقط یک فرد را نشان می دهد یا سوژه ای خاص را شامل می شود، بسیار طبیعی است که در کپشن عکس، فقط نام فرد یا اسم سوژه را بدون هیچ گونه علامت نقطه گذاری بیاورید. در موارد دیگر نیز استفاده از یک جمله ناقص در کپشن، ایرادی نخواهد داشت اما این امر به چگونگی انتشار عکس و ملزومات آن بستگی خواهد داشت.

یک نمونه از کپشنی بدون هیچ گونه علامت نقطه گذاری و ویرایشی می تواند این جمله باشد: «تویوتا۳۴۵X وارداتی».

و نمونه ای برای درک تفاوت میان کپشن ناقص و کامل از نظر ویرایشی می تواند این جمله باشد:کپشن کامل-« بازیگری به نام آن لوی سوار ماشینی به مدل Acura325 شد تا به منظور انجام آزمون رانندگی در لندن در خیابان ها چرخی بزند.» و نمونه ناقص این کپشن- «سوارشدن در ماشین Acura325 به منظور چرخیدن در شهر.»

 

۷)توصیفات را در کپشن های بعدی ساده کنید

 

اگر چندین عکس متعدد و متوالی در مجموعه عکس تان دارید که مکان، فرد یا موقعیتی مشابه را نشان می دهد، نیازی نیست که جزئیات هر عکس را در کپشن هایشان تکرار کنید. به عنوان مثال اگر در کپشن اول فردی را معرفی می کنید از نام کامل او استفاده کنید، اما در کپشن های بعدی از نام خانوادگی او استفاده کنید. به نظر طبیعی می آید کسی که یک عکس را دیده و کپشن اش را خوانده، عکس ها و کپشن های قبلی را هم دیده و خوانده باشد.

 

۸)تغییرات دیجیتالی عکس ها را شناسایی کنید

 

عکس ها گاهی اوقات بزرگ می شوند، کوچک می شوند یا بریده می شوند تا برای صفحه کتاب، مجموعه عکس و یا موقعیتی خاص، مناسب به نظر برسند. این نوع از تغییرات نیازی به توضیح ندارند به این دلیل که چیزی را در عکس تغییر نمی دهند. اما اگر تغییری در خود عکس به هر طریقی به وجود آوردید: رنگ را تغییر دادید، چیزی را حذف کردید یا اضافه کردید، باید این تغییرات را در کپشن بنویسید. البته لازم نیست که به صراحت بنویسید که عکس چه تغییری کرده، همین که حداقل عنوان «تصویرسازی» را هم بیاورید، کافی است.

 

۹)از فرمول های کپشن نویسی استفاده کنید

 

ممکن است که بخواهید در کپشن نویسی از فرمولی خاص استفاده کنید و یا به طور اتفاقی متوجه شوید که کپشن هایتان از فرمولی خاص پیروی می کند. توصیه ما این است که همیشه از فرمولی خاص برای کپشن هایتان استفاده کنید تا مطمئن شوید چیزی را از قلم ننداخته اید. یکی از این فرمول ها می تواند به این شکل باشد:

{اسم} {فعل} {مفعول مستقیم} در {رویدادی خاص} در { مکانی خاص} در { شهر} در { کدام روز هفته} {چه ماهی از سال} {تاریخ}. {چرایی} و {چگونگی رخداد}.

 

از اشتباهات کپشن نویسی اجتناب کنید

 

۱)حالتی متکبرانه در کپشن هایتان نداشته باشید

 

تکبر در کپشن نویسی زمانی به وجود می آید که فرد در زمان نوشتن توجهی به خواننده نداشته باشد. این امر نوعی خودخواهی به نظر می رسد به این علت که نویسنده فقط به خودش فکر می کند و کاری به خواننده ای ندارد که برای کشف موضوع عکس در حال تلاش است. اکثرا این اتفاق زمانی رخ می دهد که نویسنده تلاش می کند تا فانتزی عمل کند یا چیزی جدید و هوشمندانه ارائه دهد. اما به یاد داشته باشید که نیازی به پیچیده بودن نیست، سوژه ها را ساده، روشن و دقیق نگه دارید.

 

۲)از فرضیه سازی اجتناب کنید

 

درباره اینکه چه اتفاقی در عکس رخ می دهد یا اینکه چه افرادی در عکس حضور دارند، فرضیه سازی نکنید. بیشتر باید به دنبال حقیقت و صحت موضوعات باشید.

 

۳) در کپشن نویسی بهتر است که نظم داشته باشید

 

بی نظمی فقط می تواند زمانی رخ دهد که فرد توجهی نداشته باشد یا اینکه موقعیتی به اندازه کافی مهم تلقی نشود. نتیجه این بی نظمی می تواند باعث دیکته اشتباه کلمات، نادرست نوشتن نام افراد در عکس، عدم تناسب عکس با کپشن و موارد دیگر شود.

 

۴)به یاد داشته باشید آنچه که چاپ می کنید، به عنوان یک حقیقت معرفی خواهد شد

 

به عنوان یک روزنامه نگار، معمولا هرچه را که به عنوان یک داستان یا کپشن به چاپ برسانید، از منظر خوانندگان حقیقت تلقی خواهد شد. خواننده ها به درستی فرض می کنند که شما تمام حقایق را بررسی کرده اید و هرچه را که به آنها می گویید، صحت دارد. همچنین به یاد داشته باشید زمانیکه که اطلاعاتی منتشر می شود، دیگر درست کردن آن کار سختی خواهد بود. به ویژه اگر این اطلاعات مربوط به رخدادی تراژیک، استرس زا و یا در حال وقوع باشد.

 

مترجم: سعیده فراهانی

 

نوشته اصول کپشن نویسی در فتوژورنالیسم اولین بار در مجله نوریاتو | رسانه جامع هنرهای تجسمی پدیدار شد.

hotnewsعکس5 سال پیش • dahio.com • 143



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها