دکتر حسن روحانی شامگاه دوشنبه در دیدار با نمایندگان احزاب و گروه های سیاسی عراق با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته تلاش‌ها و همکاری‌های گسترده‌ای بین دولت‌های مختلف ایران و عراق در راستای توسعه مناسبات و همکاری‌ها انجام شده است، افزود: در طول این مدت همه مسئولان دو کشور برای تقویت علاقه و روابط دو ملت تلاش‌های گسترده‌ای کرده‌اند.
روحانی با اشاره به اینکه بسیار خوشحالیم که دو دولت و دو ملت ایران و عراق در مقاطع حساس در کنار یکدیگر بوده‌اند، گفت: در شرایطی که آمریکا با تحریم‌های ظالمانه به دنبال اعمال فشار و فاصله انداختن میان کشورهای دوست مانند ایران و عراق است، باید در کنار یکدیگر در برابر زیاده‌خواهی آنان ایستادگی کنیم.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه ملت و ارتش عراق به خوبی در برابر تروریست‌ها ایستادگی کردند، خاطر نشان کرد: در روزهایی که برخی از کشورها لبخند بر لب داشته و تصور می‌کردند که مردم عراق از تروریست‌های داعش شکست می‌خورند، ملت ایران در کنار مردم عراق بود و توانستیم، با هم بزرگترین شکست را به تروریست‌ها وارد کنیم.
روحانی افزود: خوشبختانه امروز شاهد ثبات و امنیت در عراق هستیم و خوشحالیم که دمکراسی بسیار خوبی در این کشور وجود دارد و همه احزاب برای آینده این کشور تلاش می‌کنند.
رئیس جمهوری با بیان اینکه به وجود یک جامعه مسلمان در عراق و حکومت توأم با دمکراسی در این کشور به عنوان همسایه خود افتخار می‌کنیم، افزود: هنوز برای رسیدن به امنیت و ثبات کامل در منطقه و ریشه‌کن کردن تروریسم راه طولانی در پیش داریم.
روحانی تاکید کرد: اگر تلاش‌ها برای گسترش روابط علمی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی میان دو کشور وجود نداشته باشد. تنها با قدرت نظامی نمی‌توان تروریسم را از بین برد چرا که قدرت‌های بزرگی از آنان حمایت می‌کنند و امروز شاهد اقدامات ناجوانمردانه آنها در سوریه و دیگر کشورها هستیم و می‌بینیم که اختلافات چه ضررهایی را به ملت‌های منطقه وارد کرده و ثروت کشورها را از آنان گرفته است.
رئیس جمهوری افزود: باید با تلاش‌های مشترک سیاسی و فرهنگی وحدتی را میان دولت‌ها و ملت‌های منطقه که به برادری و اخوت اسلامی اعتقاد دارند و معتقدند با وحدت می‌توانیم در برابر قدرت‌ها بایستیم، ایجاد کنیم.

روحانی با بیان اینکه می‌دانیم ریشه مشکلات در منطقه صهیونیسم و آنهایی هستند که می‌خواهند بر ثروت کشورهای منطقه مسلط شوند، گفت: قدرت‌های بزرگ به دنبال منافع خود و اختلاف‌افکنی و مخالفت با رابطه و توسعه کشورها هستند.
رئیس جمهوری ادامه داد: امروز ایران و عراق نزدیک‌ترین و صمیمانه‌ترین روابط را با یکدیگر دارند و دو ملت عاشق یکدیگر و در پی منافع خود هستند.
روحانی تاکید کرد: استقبال همه احزاب و گروه‌های دو کشور از توسعه مناسبات همه جانبه ایران و عراق نشان می‌دهد که دو ملت نسبت به گسترش بیش از پیش روابط و همکاری‌ها هیچ اختلافی ندارند و می‌توانیم این راه را برای دستیابی به آینده‌ای بهتر برای منطقه ادامه دهیم.

رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: اراده همه ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران بر توسعه روز افزون روابط دو کشور است و این را در مقام عمل بارها به اثبات رسانده است.
در این دیدار نمایندگان احزاب و گروههای سیاسی عراق بالاتفاق ضمن مردود دانستن تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی علیه ایران همبستگی خود را با ملت ایران در مقابله با تحریم‌ها اعلام کردند.
 

بر اساس این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی شامگاه دوشنبه در دیدار «محمد الحلبوسی» رئیس و جمعی از نمایندگان مجلس عراق، با اشاره به روابط حسنه و رو به گسترش ایران و عراق در زمینه‌های گوناگون، اظهار کرد: پارلمان‌های ایران و عراق، نقش بسیار حائز اهمیتی در توسعه همه‌جانبه روابط دو ملت و دو کشور دارند و بزرگترین حامی روابط دولت‌ها هستند.

وی با اشاره به تصمیم دو دولت برای ارائه تسهیلات در راستای ارتباط بیش از پیش تجار و فعالان اقتصادی دو کشور، گفت: باید برای گسترش همکاری‌های بانکی دو کشور تلاش کنیم.

روحانی افزود: ایجاد بازارچه‌های مرزی در مرزهای مشترک دو کشور می‌تواند موجب تقویت روابط و همکاری‌های دو کشور شود.

محمد الحلبوسی رئیس مجلس عراق نیز در این دیدار سفر رئیس جمهور اسلامی ایران به عراق را بسیار مهم و نقطه عطفی در روابط رو به توسعه دو کشور دانست و اظهار امیدواری کرد، با تلاش مسئولان شاهد عرصه جدیدی در روابط و همکاری‌های ایران و عراق به‌ویژه در زمینه اقتصادی و تجاری باشیم.

رئیس مجلس عراق تأکید کرد: پارلمان و همه گروه‌های سیاسی عراق از رویکرد دولت این کشور برای توسعه مناسبات و همکاری‌ها با دیگر کشورها به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران استقبال کرده و از توافقات دو کشور حمایت خواهند کرد.

60231

60231

hotnews • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 78



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها