به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کمتر از ۵ ماه است که از اجرای طرح ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه می‌گذرد؛ موضوعی که ابتدا با خبر عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی در همایش تبیین سیاست‌ها و فرآیندهای اجرایی کلید خورد. البته در تابستان سال ۱۳۹۶ زمزمه‌هایی درباره ادغام بانک‌ها و موسسات نظامی چه آن‌هایی که دارای مجوز بودند و چه آن‌هایی که هنوز مجوزی از بانک مرکزی برای فعالیت نداشتند، شنیده شد. در ابتدا، طی خبری اعلام شد که مؤسسه ثامن و بانک مهر اقتصاد با یکدیگر ادغام خواهند شد و سپس این بانک جدید با موسسه مالی و اعتباری کوثر ادغام خواهد شد. خبری که بانک مرکزی آن را تایید نکرد و در اسفندماه ۱۳۹۶ بود که فرشاد حیدری، معاون نظارت سابق بانک مرکزی از تصمیم برای ادغام موسسه ثامن و بانک مهر اقتصاد با بانک انصار خبر داد.

بر این اساس، اعلام شد تا بهار سال ۹۷ این ادغام نهایی خواهد شد. در نهایت موسسه ثامن در بانک انصار ادغام شد و در حالی که قرار بود در ادامه بانک مهر اقتصاد نیز در این دو ادغام شود، این اتفاق رخ نداد. اما در یکم مرداد ۱۳۹۷ معاون نظارت سابق بانک مرکزی طی مصاحبه‌ای اعلام کرد: «بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح در یک بانک دولتی ادغام خواهند شد. » تا اینکه در ۷ اسفند ۱۳۹۷ حسن روحانی، رئیس جمهور در پنجاه و هشتمین مجمع بانک مرکزی، خبر از تصمیم دولت برای ادغام بانک‌های نیروهای مسلح داد و گفت: «بانک مرکزی، مصوبات لازم در این زمینه را اخذ کرده و جای نگرانی برای سپرده گذاران نیست. »

بانک مرکزی نیز با صدور اطلاعیه‌ چهار بندی در ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ ضمن تایید ادغام بانک‌های نظامی اعلام کرد: «با هدف متمرکز کردن توانمندی و ظرفیت بانک‌های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و مؤسسه اعتباری کوثر در قالب یک بانک واحد با ثبات و کارآمدتر و به منظور ارائه خدمات بهتر به خانواده نیروهای مسلح و عموم مردم، بانک‌ها و مؤسسه اعتباری یادشده در بانک سپه به عنوان نخستین بانک ایرانی و یکی از بانک‌های معتبر دولتی در عرصه بانکداری کشورمان ادغام می‌شوند. »

۱۹ اسفندماه ۱۳۹۷ نیز عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی در همایش تبیین سیاست‌ها و فرآیندهای اجرایی از نهایی شدن طرح ادغام بعد از چهار ماه خبر داد و گفت: «پس از چهار ماه، ادغام نهایی می‌شود و شاهد تشکیل بانک سپه جدید با قدرت و توانایی بیشتری خواهیم بود. »

یکسان‌سازی تابلوهای شعب بانک‌های ادغامی تا پایان سال

حالا بعد از حدود ۵ ماه، مدیرعامل بانک سپه از یکسان‌سازی تابلوهای شعب بانک‌های ادغامی تا پایان سال خبر می‌دهد.

محمدکاظم چقازردی در نشستی خبری، با اشاره به اقدامات بانک سپه در سال جاری، اظهار کرد: «در حال حاضر مهمترین پروژه‌ای که ما بر آن متمرکز هستیم، اجرای درست و هدفمند ادغام بانک‌های نیروی‌های مسلح است. »

به گفته وی، «تجربه چنین پروژه‌ای در تاریخ انقلاب اسلامی وجود ندارد و تجربه‌های جهانی نیز دو مورد بیشتر نبود که برای افزایش کارایی بانک‌ها بود. »

چقازردی افزود: «نوع ادغام ما رویدادی در راستای اصلاح ساختار بانکی است یا به عبارت دیگر این کار بر اساس مسئولیت‌ها و شرایطی که ایجاب می‌کرده قرار است انجام شود. »

وی با بیان اینکه بانک‌های خصوصی در اوایل دهه ۸۰ برای افزایش کارایی و ایجاد رقابت ایجاد شدند، تصریح کرد: در اواسط این دهه بود که ما تحریم شدیم و در حالی که از نظر ارزی فعالیت خوبی داشتیم و بیش از ۲۵ درصد از فعالیت‌های ارزی کشور در اختیار بانک سپه بود، با تحریم همه بخش‌های ارزی‌مان متوقف شد که توانستیم پس از مدتی راه هایی پیدا کنیم که مشکلات مشتریان‌مان را حل کنیم. »

مدیرعامل بانک سپه، ادغام ظرفیت‌ها، تجربه‌ها، نیروها و توانمندی‌ها سبب پیشرفت بانک سپه می‌شود، گفت: «فعالیت‌های ادغام باعث مرحله اجرایی و عملیاتی شده و مراحل اصلی ادغام را پشت سر گذاشتیم و می‌خواهیم این کار را با تدبیر انجام دهیم. »

چقازردی ادامه داد: «من برای هر بانک یکی از اعضای هیات مدیره را به عنوان نماینده بانک سپه در آن بانک معرفی کردم و این کار به دو دلیل انجام گرفت؛ نخست اینکه عملکرد آن بانک را با ادغام همسو کند و ظرفیت‌های آن‌ها را به تدریج شناسایی کرده و بتوانیم از آن استفاده کنیم. »

به گفته مدیرعامل بانک سپه، «تعداد شعب این بانک پس از ادغام به ۴۶۰۰ شعبه می‌رسد و تعداد پرسنل نیز از ۱۵ هزار به بیش از ۴۲ هزار نفر می‌رسد. »

چقازردی با اشاره به ارزش‌گذاری ترازنامه بانک‌ها گفت: «عمده این بانک‌ها در یک وضعیت مناسب به سر می‌برند از نظر ترازنامه و امیدواریم در مجموع بتوانند به ما کمک کنند. »

وی با بیان اینکه فرآیندهای عملیاتی مربوط به ادغام در برنامه زمان‌بندی مشخص شده به خوبی در حال انجام است ابراز امیدواری کرد که «تا پایان سال تابلوهای شعب این بانک‌ها یکسان‌سازی شود. »

۲۲۳۲۲۵

hotnewsسایر5 سال پیش • dahio.com • 39



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها