استان چهارمحال وبختیاری به نقل از وبدا؛ احمد رئیسی با بیان اینکه بیماریهای منتقله از آب و غذا عمدتاً از طریق مصرف مواد خوراکی و آشامیدنی ناسالم و ناشی از آلودگی های باکتری، ویروسی، انگلی و … می باشد افزود: این بیماری ها معمولاً با بروز علائمی همچوم اسهال، تهوع،‌استفراغ ، گرفتگی های شکمی بروز می نماید.
وی تصریح کرد: همه ساله شاهد بروز بیماری های منتقله از آب و غذا هستیم لذا سوق پیدا کردن اذهان به سمت کرونا نباید موجب غفلت مردم از خطر بروز این بیماری ها شود.
رئیسی، با اشاره به خطر بروز مشکلات عدیده و حتی مرگ و میر ناشی از مسمومیت ها و بیماری های منتقله از آب و غذا گفت: همه ساله اقدامات مداخله ای صورت می گیرد که تشکیل ۱۴ تیم واکنش سریع در سطح استان و شهرستان های تابعه از جمله اقدامات صورت گرفته از سوی متولیان امر در سال گذشته بوده است.
به گفته وی، در سال ۹۸ با بروز ۱۲ طغیان در استان رو به رو شدیم که ۴ مورد آن در شهرستان شهرکرد رخ داد و ابتلای بیش از ۲۲۰ نفر را در پی داشت.
وی، تعداد طغیان های شهرستان اردل را ۲ مورد و در اثر مسمومیت با سم بوتولیسم ناشی از مصرف ترشی جوشیر و طغیان های شهرستان لردگان را ۳ مورد و عمدتاً ناشی از مصرف آب آلوده و شهرستان های کیار، سامان و بروجن هر کدام را ۱ مورد اعلام کرد.
مدیر مبارزه با بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان، از عوامل بروز طغیان بیماری های منتقله از آب و غذا به شکستگی و فرسودگی شبکه های آب رسانی ، عدم کلر زنی و ضدعفونی صحیح و به موقع منابع آب آشامیدنی و وضعیت نامطلوب مناطق گردشگری اشاره و افزود: از عمده ترین مشکلات آب آشامدینی نداشتن لوله کشی در درصدی از روستاها می باشد.
رئیسی افزود: در این راستا ضمن تشکیل تیم های سلامت آب و غذا نسبت به آموزش مردم با برگزاری جلسات آموزشی، توزیع پمفلت و بروشور اقدام گردیده است.
سرپرست گروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری نیز در ادامه ، کلر زنی مداوم آب، دسترسی افراد به منابع آب سالم، افزایش نظارت ها، تعامل و همکاری بیشتر با شرکت آب و فاضلاب و توجه بیشتر به کلر زنی گازی منابع آب را از راهکارهای موثر در پیشگیری از بروز بیماری های منتقله از آب و غذا برشمرد.
بهمن بنایی با بیان اینکه هم اکنون حدود ۳۱۶ روستا نیازمند تدوین و اجرای شبکه توزیع آبرسانی هستند افزود: این مسئله می تواند زمینه ساز بروز یک طغیان بزرگ در استان شود.
وی خاطر نشان کرد: غلظت عناصر شیمیایی برخی از منابع آب طی سالیان اخیر افزایش یافته است و این نیازمند حفاظت از منابع آب، لایروبی مخازن آب به طور منظم می باشد.
وی در ادامه یکی از راهکارهای کلیدی در کنترل این مسئله به حداکثر رساندن رنج کلر برای پیشگیری از آلودگی های ثانویه عنوان کرد و افزود: اولویت در شرایط طغیان استفاده از آب معدنی و بسته بندی است.
بنایی با تاکید بر اهمیت رعایت بهداشت فردی در طغیان بیماری ها اظهار داشت: این تصور که در روستا به علت عدم دسترسی به آب با طغیان بیماری های منتقله از آب و غذا روبه رو هستیم درست نیست و حتی در شهرها به علل مختلف از جمله عدم سالم سازی سبزیجات وارده از استان های همجوار شاهد بروز طغیان بیماری در سالهای گذشته بوده ایم.
وی، رعایت این موضوع حتی در جوامع شهری را حائز اهمیت برشمرد و افزود: آب، غذا، انگشتان،‌ مدفوع و مگس هر کدام می توانند بعنوان راه های انتقال بیماری ها موجب بروز طغیان بیماری شوند.
سرپرست گروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری خاطر نشان کرد: شیوع بیماری کرونا اهمیت موضوع توجه به بهداشت دست ها را به خوبی نشان می دهد.
به گفته وی، به ازای هر ۵۰ گرم مواد غذایی آلوده می تواند موجب بروز یک مسمومیت شود، حال در جایی که کشف یک تن یا ۵۰۰ کیلوگرم مواد غذایی فاسد گزارش می شود به خوبی حجم و عواقب ناگوار توزیع و مصرف این مواد غذایی فاسد برای مردم و سیستم بهداشت و درمان نمایان می شود.
بنایی، با اشاره به تشدید نظارت ها و انجام اقدامات کنترلی و مداخله ای کارشناسان بهداشت محیط از بلاتکلیف ماندن وضعیت بهداشت مناطق گردشگری بلامتصدی، عدم نصب تابلوهای هشدار در کنار آب های روان و امکان تبدیل شدن این تهدید به یک طغیان بزرگ، ابراز گلایه مندی کرد.
وی گفت: فنس کشی اطراف چشمه ها نیز می تواند تاحد قابل توجهی از بروز طغیان های ناشی از مصرف آب آلوده پیشگیری نماید.

۴۸

hotnewsخبر4 سال پیش • dahio.com • 11



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها