افزایش ۱۱ برابری تعداد پزشکان پس از انقلاب اسلامی

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تا ابتدای سال ۹۵ تعداد ۱۸۰ هزار و ۱۸۲ پزشک عمومی، متخصص و دندانپزشک در کشور مشغول به ارائه خدمات بهداشتی هستند.

به گزارش ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری اظهار کرد: تعداد پزشکان عمومی متخصص و دندان پزشکان فارغ‌التحصیل داخل و خارج که دارای شماره نظام پزشکی بودند در زمان قبل از انقلاب بسیار کمتر از امروز بوده است، به طوری‌که در سال ۵۶، ۱۳ هزار و ۴۲۸ نفر در کل کشور فارغ‌التحصیل شده‌اند و در حدود تنها ۱۰ هزار نفر در ایران مشغول به ارائه خدمات بهداشتی درمانی بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در زمان قبل انقلاب حدود ۶ هزار پزشک از کشور‌های هند، پاکستان و بنگلادش با زبان خارجی در ایران فعالیت می‌کردند، افزود: علی‌رغم مهاجرت پزشکان در چند سال پس از انقلاب با برنامه‌ریزی خوبی که پس از انقلاب اسلامی انجام شده است، تا سال ۹۵ تعداد ۳۹ هزار و ۳۹۸ پزشک متخصص، ۴۲ هزار و ۴۲۳ پزشک عمومی و ۲۶ هزار و ۳۶۱ دندانپزشک عمومی و متخصص فعال در داخل کشور مشغول به فعالیت شده‌اند و به طور کلی تا ابتدای سال ۹۵ تعداد ۱۰۸ هزار و ۱۸۲ پزشک مشغول به ارائه خدمات در حوزه سلامت با شماره نظام پزشکی فعال هستند.

حریرچی ادامه داد: در حال حاضر ۱۷۳ هزار و ۱۳۰ نفر پزشک عمومی، متخصص و دندانپزشک در داخل کشور فارغ‌التحصیل شده‌اند؛ همین دیروز عصر ۱۷۳ هزار و ۱۳۰ نفر شماره نظام پزشکی خود را دریافت کردند، این آمار‌ها نشان می‌دهد تعداد پزشکان از ابتدای انقلاب اسلامی تا به امروز افزایش ۱۱ برابری داشته و این موضوع سبب بهبود شاخص‌های بهداشتی درمانی و کاهش مرگ و میر‌های کودکان زیر ۵ سال بوده است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت نظارت کامل بر تمام موارد سقط جنین به‌صورت قانونی دارد، اما در برخی موارد که به‌صورت غیر قانونی صورت می‌گیرد، پایش‌هایی انجام شده، اما لازم ذکر است که سال ۹۶ یک میلیون و ۴۷۸ مادر حامله گزارش داده است که از این تعداد ۷ هزار نوزاد با تایید تیم پزشکی و دستور پزشکی قانونی سقط شده است.

حریرچی افزود: گزارشاتی به صورت تخمینی ۲۰۰ هزار سقط را بیان کرده و در این بین سقط غیر قانونی تعداد بیشتری داشته است، البته باید بیان داشت که در تمام کشورهای جهان سقط غیر قانونی صورت می‌گیرد اما این سقط در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی صفر درصد و در مراکز درمانی خصوصی و مطب‌های شخصی نزدیک به صفر درصد است.

وی اصافه کرد: مردم باید آگاه باشند که بیشتر این نوع سقط‌ها توسط افراد غیر متخصص صورت می‌گیرد و احتمال آسیب به مادر بسیار زیاد است.

وی افزود: در سال ۹۵ تعداد این متخصصین به ۳۹۳۹۸ نفر پزشک متخصص، ۴۲۴۲۳ نفر پزشک عمومی، و ۲۶۳۶۱ دندانپزشک افزایش یافته و البته لازم به ذکر است تا آخر وقت دیروز متخصصین دارای پروانه نظام پزشکی تعداد ۱۷۳۱۳ نفر افزایش یافته است.

وی در ادامه بیان کرد: تا قبل از انقلاب ۱۷۴ کودک از ۱۰۰۰نفر فوت می‌کردند اما امروز این تعداد ۱۴/۹ از ۱۰۰۰نفر کاهش یافته است. قبل از انقلاب ۲۷۵ مادر از ۱۰۰ نفر فکت می‌کردند اما در حال حاضر به ۱۹ درصد کاهش یافته است. همچنین در این سالها میزان امید به زندگی را در مردان و زنان به ترتیب از ۵۰ سال به ۷۵/۴ و ۵۰ سال به ۷۹/۵ سال افزایش داده‌ایم.

حریرچی در ارتباط با پرستاران نیز تصریح کرد: تعداد پرستاران فعال اکنون مجموعا ۱۲۵۳۶۹پرستار شامل کارشناس و بالاتر و فارغ التحصیلان رشته‌های دیگر در بیمارستان ها مشغول فعالیت هستند.

حریرچی درباره ی طرح تحول سلامت نیز گفت: آخرین دستاوردهای طرح تحول سلامت که از سال ۹۳ تا کنون ۳٫۵۵۲٫۰۰۰ نفر در بیمارستان‌ها بستری شدند و در همین مدت بیش از ۲٫۱۱۲٫۰۰۰ هزار زایمان طبیعی به‌صورت رایگان انجام شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر پرستاران دارای مدرک کارشناسی و بالاتر در رشته‌های هوشبری‌، اتاق عمل و حتی بهیار، کمک بهیار و کمک پرستار در حال ارائه خدمات بهداشتی درمانی هستند و امروزه ۹۰ هزار و ۶۱ نفر پرستار با مدرک لیسانس در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مشغول به فعالیت هستند.

حریرچی با اشاره به اینکه ۷۸ درصد از کادر پرستاران را بانوان و ۲۲ درصد را مردان تشکیل می‌دهند، افزود: ۵۵ درصد از کادر پرستاران به صورت استخدام رسمی و پیمانی، ۲۲ درصد در حال گذراندن دوره‌های طرح و ۲۴ درصد به صورت شرکتی و خرید خدمت مشغول به ارائه خدمات بهداشتی – درمانی هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت تأکید کرد: میزان پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی پرستاری در سال ۹۷، ۱۰ هزار نفر، کارشناسی ارشد هزار و ۳۲۰، و مقطع دکتری ۱۱۰ نفر است.

وی ادامه داد: یکی از دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت ارائه خدمات دارویی، تجهیزاتی و مالی به بیماران بستری در بیمارستان‌ها است که ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار متر مربع فضای بیمارستانی جهت بستری بیماران بازسازی شده است و تعداد ۴۵ هزار تخت بیمارستانی با استفاده از توان ۱۰۰ درصدی تولید داخل نیز در طرح تحول نظام سلامت نوسازی شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: در طرح تحول نظام سلامت تعداد ۲ هزار و ۴۲۰ تخت مراقبت‌های ویژه تأمین و تحویل بیمارستان‌ها شده است و ۷۵ هزار و ۵۰۰ تجهیزات پزشکی سرمایی‌ ایجاد و ۱۳۱ هزار تجهیزات هتلینگ‌ در مراکز درمانی مستقر شده‌اند همچنین هزار و ۸۰۰ واحد برای زایمان طبیعی در ۳۶۶ بیمارستان اختصاص پیدا کرده است و ۱۷ مرکز جدید ناباروری با تمرکز در مناطق محروم مانند سیستان و بلوچستان، لرستان، کهگیلویه‌ و بویر احمد راه‌اندازی شده است.

حریرچی اضافه کرد: در طرح تحول نظام سلامت تعداد ۲۵۰ پلی کلینیک‌ تخصصی و ۶ هزار و ۴۴۰ مطب در بخش دولتی ساخته شده است که در این راستا ۱۲۵ بخش اورژانس در بیمارستان‌های اصلی و تروما‌ احداث و بخش اورژانس کشور نوسازی شده است به طوری که هزار و ۵۰۰ تخت اورژانس جدید و ۱۸۰ تخت بستری اورژانس‌، هزار و ۳۰۰ تخت روانپزشکی‌، ۱۵ بخش اورژانس نیز ساخته و راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به اینکه پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت ۳۹ پایگاه اورژانس هوایی در کشور ساخته شده است، افزود: تعداد ۱۳ هزار و ۷۹ بیمار به وسیله ۹ هزار و ۲۹ پرواز به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی منتقل شده است و برنامه ملی درمان پیشرفته سکته قلبی به عنوان اولین عامل مرگ مردم ایران در ۵۶ بیمارستان و ۲۲ شهر اجرا می‌شود و ۴۵ هزار و ۴۰۰ بیمار از خدمات پیشرفته آنژیوگرافی‌ فوری و باز کردن رگ بهره‌مند شده‌اند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: با اجرای طرح ملی سکته‌های مغزی در ۵۵ بیمارستان و ۲۵ شهر کشور تعداد ۳ هزار و ۵۲۰ بیمار از خدمات باز کردن عروق مغزی بهره‌مند شده‌‌اند.

حریرچی ادامه داد: من از مردم و مسئولان درخواست دارم برای بستری در همان مراکز درمانی و بیمارستان‌های شهر خودشان اقدام کنند زیرا وضعیت بیمارستان‌ها در اکثر شهرها از نظر کیفیت و هتلینگ‌ به دلیل نوسازی بهتر از شهرهای بزرگ است و من از مسئولان تقاضا دارم مانند آیت‌الله مؤمن که در بیمارستان دولتی شهرشان بستری شده‌اند از این گونه رفتارها‌ برای دریافت خدمات بهداشتی – درمانی تبعیت‌ کنند.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر پرونده قاچاق پروتز‌ پزشکی در اصفهان گفت: این پرونده مربوط به قبل از سال ۹۴ است و دارای ارقام سنگین بوده و وزارت بهداشت پیگیری‌های خود را انجام داده است هر چند که نباید نتایج را اعلام کنیم ولی به طور کلی جامعه پزشکی صادق، خادم و زحمتکش‌ هستند و تخلف کوچکی در اینجا انجام شده است که ما انتظار داریم که برخورد قانونی صورت بگیرد.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: برای مصرف این اقلام رابطه و مشوق‌های مالی با برخی از مراکز ایجاد شده بود و این مسئله هم تخلف محسوب می‌شود که در این میان یک سری مبالغ دریافت و پرداخت شده است و دادگاه این موضوع طولانی شده است.

وی ادامه داد: امروزه تجهیزات پزشکی شناسنامه‌دار بوده و مراکز دولتی و خصوصی مکلف هستند خود تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیماران را تهیه و ثبت کنند و به طور کلی به کارگیری‌ تجهیزات قاچاق نیز خودش یک تخلف محسوب می‌شود.

حریر‌چی در خصوص بودجه گفت: فردا صبح لایحه بودجه قرار است تقدیم شود اما با توجه به شرایط فعلی کشور تغییراتی در آن رخ داده است که ما نگران بیمه سلامت هستیم زیرا بودجه‌اش بر اساس سرانه حق بیمه‌ای پرداختی‌ محاسبه می‌شود و متأسفانه از دو سال گذشته بودجه بیمه سلامت به صورت خطی بسته شده است و هر سال نسبت به سال گذشته فقط مقداری رشد کرده است.

وی اضافه کرد: سازمان بیمه سلامت بر اساس حق بیمه پرداخت کننده‌ها ممکن است با تأخیراتی‌ مواجه شود.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: تعرفه با توجه به تورم درصدی بوده و رشد بودجه به همان اندازه پیش بینی می‌شود و از نظر قانونی تعرفه سال بعد باید قبل از بسته شدن بودجه انجام شود و با توجه به تورم وضعیت تعرفه‌ها در نیروهای مسلح، بیمه سلامت و حتی سازمان تأمین اجتماعی که بخشی از آن دولتی است تعرفه مطابق تورم عمومی کشور و بر اساس درخواست سازمان نظام پزشکی تعیین می‌شود.

حریرچی‌ ادامه داد: با همکاری قوه قضائیه‌ و دستگاه‌های وزارتی با افراد متخلف در حوزه طب سنتی برخوردهای‌ خوبی شده است و با افرادی که چنین مسائلی را نقض می‌کنند حداکثر برخورد می‌شود که مراکز متخلف پلمپ‌ و به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: برخی از اقدامات طب سنتی غیرمجاز‌ در مساجد ممکن است ایجاد شود که در همین راستا دادگاه ویژه روحانیت تشکیل شده است.

وی اضافه کرد: نسخه افراد مدعی طب سنتی در حدود ۱۵۰ هزار تومان است که در کشورهای‌ دیگر از این تز‌ برای کاهش هزینه‌ها استفاده می‌کنند و من معتقدم که مردم خودشان متوجه اینگونه موضوعات هستند.

حریرچی‌ در خصوص بودجه سال آینده ادامه داد: جلسات مختلفی در خصوص بودجه برگزار شده است و بر اساس توافقات قبلی سعی شده است توجه بیشتری به حوزه سلامت شود و ادامه طرح تحول نظام سلامت یکی از اولویت‌های سازمان برنامه و بودجه است و برای اعلام مبلغ دقیق آن باید تا فردا صبح منتظر بمانیم و خوشبختانه باید بگویم با شرایط فعلی هیچ تغییری در بسته‌های طرح تحول نظام سلامت رخ نمی‌دهد.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: در حدود ۱۰ میلیون نفر با اجرای طرح تحول نظام سلامت تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند اما به همین مقدار حق بیمه آنها مانند بیمه‌شدگان روستایی به طور کامل پرداخت نشده و یا حق بیمه افراد بیمه شده پرداخت نشده است و همین مسئله باعث تأخیر در پرداختی‌های بیمه سلامت می‌شود.

وی در خصوص اسنک‌های تهیه شده از ذرت دامی، ادامه داد: محصولاتی که تحت عنوان اسنک پف کرده باید شناخته شود و نباید از این اسم تجاری برای تولیدات استفاده کرد و ذرتی که مصارف دامی دارد سهمیه ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی دارند ولی ذرت‌های دیگر مشمول ارز دولتی نمی‌شوند.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: ذرت دامی از نظر شاخص‌های بهداشتی هیچ تفاوتی با ذرت معمولی ندارد اما ممکن است میزان ذرت شکسته آن بیشتر باشد که به طور کلی تخلف این بوده که در صنایع غذایی اگر کسی بر خلاف قانون عمل کند باید به شدت با آن برخورد شود و این مسئله به دادگاه ارسال شده و به همین دلیل از ش رکت‌های دیگر و محصولات موجود در بازار نمونه برداری شده است و هیچ موضوع نگران کننده‌ای در این زمینه برای مردم وجود ندارد.

حریرچی‌ ادامه داد: در بیشتر صنایع آب و غذا استانداردهای‌ وزارت بهداشت سخت‌گیرتر از برخی کشورهای اروپایی است و ما ارز را درست کار کردن همه می‌دانیم و اگر فردی تولیدکننده‌ غذا است باید وی را درستکار تلقی کنیم.

وی در خصوص جمعیت تحت پوشش پزشک خانواده ادامه داد: برخی از افراد تصور می‌کنند که پزشک خانواده مدل اجرا شده‌اش در استان‌های مازندران و فارس است اما باید بگویم در حال حاضر ۲۳ میلیون روستایی تحت پوشش این طرح قرار دارند که همه روستاها بر اساس جمعیت یا پزشک خانواده به صورت اغماری‌ به آنها خدمات بهداشتی – درمانی ارائه می‌دهند و یا پزشک در آن منطقه حضور دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: نظام ارجاع و سطح‌بندی دو لایه در حاشیه شهرها اجرا شده است و تقریباً همه حاشیه‌نشین‌های شهرها و که ۱۰ میلیون نفر جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند دارای مراقب سلامت بوده که این افراد بیماران را به پزشک خانواده ارجاع می‌دهند و همینجا باید بگویم که مراقب‌ها کارشناسان آموزش دیده در رشته‌ها و حوزه‌های مختلف هستند.

حریرچی‌ تأکید کرد: در بسیاری از شهرهای ۵۰ تا ۱۰۰ هزار نفر سیستم مانند حاشیه شهرها با حضور پزشکان بیشتر فراهم شده است و اگر بخواهیم بر اساس این مدل‌ها صحبت کنیم در حدود بیش از ۵۰ درصد از افراد تحت پوشش پزشک خانواده قرار دارند اما به طور کلی مدل کامل اجرای پزشک خانواده ۱۲ گام است.

وی در خصوص برداشت ۵۰۰ میلیون از صندوق توسعه ادامه داد: تا دیروز عصر از مبلغ ۵۰۰ میلیون یورو برداشته از صندوق توسعه ملی مبلغی به سازمان بیمه سلامت منتقل نشده است و من امیدوارم به میزان ۲ هزار و ۶۴۰ میلیارد تومان از این پول طی امروز یا فردا به حساب سازمان بیمه سلامت واریز شود.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: من از رؤسای سه قوه در خصوص اختصاص این مبلغ تشکر می‌کنم و این پول با موافقت مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی برداشت شده است و برای پرداخت بدهی‌ها به سازمان بیمه سلامت داده می‌شود که بر اساس دستورات ابلا‌غی این ۵۰۰ میلیون یورو صرف دارو، تجهیزات پزشکی و سایر هزینه‌های بیمه سلامت می‌شود.

hotnewsسلامت5 سال پیش • dahio.com • 76



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها