خروج از دایره انحصار در بلیت فروشی آنلاین را می توان یکی از مهم ترین تصمیمات سینمایی در سال ۹۹ دانست. سامانه سمفا طراحی شد تا بر تک صدایی سامانه های فروش بلیت خاتمه دهد. در روزهای تعطیلی سینماها این سامانه با حاشیه هایی آغاز به کار کرد ولی با باز شدن سینماها انتقادها و حاشیه ها کمرنگ شد و به مرور سینماگران از این اتفاق استقبال کردند.

در حالی که به دلیل کرونا اوضاع گیشه سینما مطلوب نیست ولی شفاف سازی این سایت و شکستن انحصار آنقدر اهمیت دارد که بتوان به انتظار روزهای بهتر نشست؛ روزهایی که هم رونق به سالن‌ها بازگردد و هم درآمد بلیت فروشی در حداقل زمان، به صاحبانش برسد.

ضمن اینکه اگر قائل به این نکته باشیم که چرخه توزیع و اکران دچار مشکلاتی جدی است، چاره ای جز تن دادن به تغییر نداریم و همه امیدواریم سمفا همان تحولی باشد که سینمای ایران نیازمندش است؛ سینمایی که از کرونا زخم هایی جدی خورده ولی قرار است زنده بماند.

اما سمفا تا امروز چه خدماتی را به جامعه سینمایی کشور ارائه داده و چه چشم اندازی را می توان برای آن متصور بود.

زمان نامناسبی برای راه اندازی سمفا

آنطور که در بن مایه سمفا طراحی شده، این طرح به مثابه ترمینالی است که مدیریت آن دست وزارت ارشاد است و به‌جای یک شرکت، ۵ شرکت در این سامانه برای فروش بلیت‌های سینما فعال می‌شوند. هرکدام از این ۵ شرکت که بتوانند خدمات بهتری را به سینماداران و صاحبان فیلم‌ها ارائه دهند، بهتر هم می‌توانند در این زمینه فعالیت کنند.

رضا سعیدی پور سینمادار شرایط اجتماعی را برای راه اندازی طرح سمفا نامساعد می داند. او ادامه می دهد: طرح سمفا به مثابه فرصتی برای سالن های سینماست که بتوانند از آن نهایت استفاده را ببرند، اما متاسفانه این طرح در شرایط اجتماعی نامساعدی راه اندازی شد. همین بهم ریخته‌گی اجتماعی از دلایل عمده ای بود که این طرح نتوانست در اولین گام هایش آنطور که باید و شاید موفق عمل کند.

وی افزود: این طرح می بایست در زمان دیگری عملیاتی می شد، ایراداتش برطرف و بعد در تمام سینماها به شکل گسترده فراگیر می‌شد.

این سینمادار در پایان تاکید می کند: البته در همین مدت کوتاه که از راه اندازی طرح می گذرد متولیان سریعا آن را مرتفع کردند. الفبای طرح سمفا به درستی شکل گرفته و تجربیات کارآمدی پشت آن است و امیدوارم به مرور زمان بتواند خودش را بهتر نشان بدهد.

همچنان زمان نیاز است

حبیب اسماعیلی تهیه کننده و پخش کننده سینمای ایران ایده اولیه طرح سمفا را بسیار کارآمد می داند. او در ادامه بیان می کند: ایده اولیه این طرح که رقابتی را در حوزه فروش اینترنتی بلیت سینماها ایجاد می کند بسیار کارآمد است، اما در شرایط فعلی هنوز اشکالاتی هست که به نظرم با گذشت زمان برطرف می شود.

او در بیان اشکالات طرح سمفا می گوید: از جمله اشکالاتی که به اعتقاد من می توان به این طرح گرفت این است که قرار بود بهای بلیت سینما همزمان با پرداخت پول از سوی مخاطب تقسیم شود از جمله سهم سینمادار، سهم فیلم و مالیات بر ارزش افزوده، اما در حال حاضر سردرگمی در اجرایی شدن اهداف اولیه این طرح دیده می شود. به نظرم متولیان سمفا باید از نظرات متخصصان و کارشناسان سینمایی در جهت حل مشکلات باقیمانده بهره ببرند.

تلاش مصمم برای بهتر شدن

محمد قاصداشرفی رییس انجمن سینماداران نیز در برآورد عملکرد یک ماهه سامانه سمفا می گوید: با توجه به اینکه سال ها روی نحوه فعالیت سینماتیکت کار و نواقص و مشکلاتش برطرف شده، شاید کمی زود است که بخواهیم از سمفا توقعات زیادی داشته باشیم.

وی در پایان تاکید می کند: سمفا طرح جدیدی است که به ویژه در روزهای ابتدایی راه اندازی‌اش مشکلات بسیاری داشت، اما به خوبی مشهود است که متولیان به تدریج سعی در برطرف کردن آنها دارند. کادر فنی طرح سمفا مصرانه سعی در بهتر شدن دارند و در مجموع آینده روشنی را برای آن تصور می کنم.

۲۵۸۲۵۸

hotnewsخبر4 سال پیش • dahio.com • 16

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها