زهره نوروزپور: عروس خاورمیانه در سه شنبه خونین در آتش سوخت. تصاویری که در فضای مجازی به آن هیروشیما و چرنوبیل می گویند؛ گویای شدت انفجار روز گذشته لبنان است. کارشناسان نظامی می گویند این انفجار ناشی از انبار نیترات بوده است که به زبان عامیانه به آن ترقه می گویند و معمولا شامل دسته تی ان تی ها می شود. شب گذشته مدیرکل امنیت عمومی لبنان گفت: آنچه رخ داد به دلیل انفجار ترقه‌ها نبوده است، بلکه به دلیل انفجار مواد منفجره قوی بوده است که از چند سال پیش مصادره شده بود. این مقام لبنان به جزئیات بیشتری در گفتگو با الجزیره اشاره ای نکرد. اظهاراتی که از شب گذشته تا کنون از سوی مقامات این کشور تایید و رد نشده است.

حسان دیاب نخست وزیر لبنان در سخنرانی پس از انفجار مهیب عصر امروز در بیروت گفت که بدون مجازات عاملان این فاجعه از آن نخواهیم گذشت.دیاب با اشاره به این موضوع که لبنان با یک مصیبت مواجه شده، گفت که انباری که امروز در بندر بیروت منفجر شد از سال 2014 وجود داشته است.

نخست وزیر لبنان از تمامی کشورهای دوست درخواست کرد که در کنار لبنان ایستاده و به این کشور کمک کنند و از شهروندان این کشور نیز خواست تا در این مصیبت یکپارچگی خود را حفظ کنند.

وی تاکید کرد که پیش از تکمیل شدن تحقیقات هیچگونه گمانه‌زنی نخواهد کرد اما گفت که کسانی که مسئول این فاجعه بودن حتما مجازات خواهند شد و بهای آن را می‌پردازند.(اینجا)

میشل عون نیز خواستار  نشست فوق العاده شورای وزیران در ظهر چهارشنبه در کاخ بعبدا به منظور اجرایی کردن توصیه های شورای عالی دفاع این کشور و پیگیری نتایج حادثه انفجار روز سه شنبه در بیروت شد.

رییس جمهوری لبنان در ابتدای جلسه فوری شورای عالی دفاع گفت که تماس هایی از سوی دولت های عربی و خارجی برای اعلام همبستگی با لبنان و ارسال کمک های فوری گرفته شده است.

وی همچنین بر ضرورت انجام تحقیقات فوری و مشخص شدن مسببان این حادثه و ارائه گزارش های امنیتی شد و تاکید کرد بخصوص که تحقیقات امنیتی به وجود مقادیر قابل توجهی از مواد منفجره در مکان انفجار اشاره دارد.(اینجا)

همچنین حزب الله در بیانیه ای اعلام کرد: «به ملت لبنان شریف و خانواده شهدا و مجروحان همدردی و احساس ناراحتی عمیق خود به دلیل این فاجعه ملی بزرگ که لبنان و لبنانی‌ها را در شرایط سختی که کشور عزیزمان در آن هست  هدف قرار داده ابراز می‌داریم.

این فاجعه دردناک و ویرانی بی سابقه آن و پیامدهای خطرناک آن در سطوح مختلف انسانی، بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی همبستگی و یکپارچگی تمامی لبنانی‌ها و همه گروه‌های سیاسی و اقدام مشترک برای عبور از این رنج دردناک را ضروری می‌کند.

ما در این رویداد غم انگیز، به تمامی کادرهای درمانی و پرستانی، گروه‌های کمک‌های بشردوستانه،‌ گروه‌های حفظ امنیت و آتش‌نشانان شجاع به دلیل تلاش‌های بزرگشان برای نجات و کمک ، ‌درود می‌فرستیم و تمامی امکانات خود را در خدمت مردم شریف و هموطنان عزیزمان قرار می‌دهیم.(اینجا)

سعد حریری، نخست وزیر سابق لبنان هم در واکنش به انفجار بیروت گفت، طوفانی که به بیروت ضربه زد، خون در دل‌ها انداخته است. از همگان خواسته می‌شود که به بیروت یاری رسانده و با مردمانش همبستگی کنند.

وی ادامه داد: میزان خسارت‌ها بیشتر از آن است که قابل توصیف باشد، خسارت بزرگ‌تر، کشته و زخمی شدن ده‌ها تن است. از خداوند می‌خواهیم که پایتخت ما و مردم ما را از هر شر و بدی محفوظ بدارد.

حادثه روز گذشته لبنان واکنش جهان را برانگیخت که در ادامه می خوانیم:

در اولین واکنش محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با انتشار پیامی توئیتری با اشاره به وقوع انفجار در بیروت و ابراز همدردی با مردم مقاوم آن کشور، ‌ نوشت: «لبنان قوی بمان».در ادامه توییت ظریف آمده است: «ذهن و دعای ما با مردم بزرگ و مقاوم لبنان است».(اینجا)

«ایران همانند همیشه آماده است به هر نحوی که ضروری باشد کمک‌رسانی کند».

ظریف در نسخه عربی پیام توئیتری خود نیز نوشت: قلب‌های ما در این فاجعه بزرگ با ملت لبنان است. شهدا مورد رحمت قرار بگیرند؛ ضمن صبر و آرامش برای خانوده قربانیان، مجروحان شفا یابند. سلام و درود خدا به این کشور سرفراز.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در پیامی توئیتری نوشت: «حادثه‌ انفجار در بیروت و جان باختن و مجروح شدن تعدادی از مردم عزیز لبنان را از صمیم قلب به رئیس جمهور، دولت و ملت لبنان تسلیت میگویم.» (اینجا)

سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ضمن اعلام همدردی و تسلیت ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران با ملت و دولت لبنان گفت: با اندوه بسیار این حادثه و اخبار آن را دنبال می‌کنیم. بر آمادگی کشورمان برای کمک به برادران و خواهران لبنانی تاکید کرد.(اینجا)

حماس، وفاق، سوریه

حسین الدیهی معاون دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین تأکید کرد که «ملت بحرین همدردی و همبستگی خود با ملت عزیز لبنان در این فاجعه بزرگ را اعلام می‌دارد».

حماس در بیانیه ای به ملت و دولت لبنان در این «مصیبت بزرگ» ابراز همدردی کرد و افزود: همبستگی کامل خود با لبنان را در این مصیبت دردناک، به هر وسیله ممکن و در تمامی زمینه‌ها اعلام می‌کنیم.این جنبش فلسطینی ضمن تسلیت با خانواده‌های قربانیان و آرزوی شفای عاجل برای مجروحان، تأکید کرد که لبنان این مصیبت را پشت سر خواهد گذاشت و محاصره را شکست خواهد داد.

«احمد عبدالهادی» نماینده حماس در لبنان از فلسطینی‌های ساکن در اردوگاه‌های لبنان درخواست کرد، وظیفه برادرانه خود در قبال مردم لبنان را انجام بدهند و با مراجعه به مراکز مربوطه، خون اهدا کنند.

«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس نیز سه‌شنبه شب (دیشب) با «میشل عون» رئیس‌جمهور، «حسان دیاب» نخست‌وزیر و «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان تماس تلفنی برقرار کرد و این حادثه را تسلیت گفت. هنیه تأکید کرد که لبنان با قدرت این حادثه را پشت سر می‌گذارد و در ادامه از ایستادن در کنار ملت و دولت لبنان سخن گفت.

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه با ارسال پیامی به میشل عون رئیس جمهوری لبنان فاجعه روی داده در بندر بیروت را تسلیت گفت.  

وی در این پیام افزود: ما کاملا مطمئن هستیم که شما می توانید پیامدهای منفی حاصل از این حادثه فاجعه آمیز را پشت سر بگذارید. ما ایستادگی خود را در کنار کشور برادر لبنان و ملت مقاوم این کشور اعلام می کنیم و به نمایندگی از سوی خود و ملت سوریه به شما و ملت لبنان تسلیت عرض می کنیم.(اینجا)

تروئیکای اروپا

به گزارش فرانس ۲۴، امانوئول مکرون رئیس جمهوری فرانسه با زبان عربی در توئیتر نوشت: من همبستگی برادرانه خود را با مردم لبنان در وقوع انفجاری در بیروت که قربانیان و خسارات زیادی برجای گذاشت، اعلام می دارم.وی در ادامه خاطر نشان کرد: فرانسه همواره در کنار لبنان ایستاده است.

مکرون با بیان اینکه فرانسه کنار لبنان ایستاده و از آن حمایت می‌کند، خاطرنشان کرد که کشورش پس از انفجار بزرگی که در بیروت رخ داد و در نتیجه آن چندین تن کشته و زخمی شدند، کمک‌هایی ارائه می‌دهد.مکرون همچنین عنوان داشت، کمک‌های فرانسه به لبنان ارسال خواهد شد.

ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه نیز در پیامی در توئیتر نوشت: فرانسه مراتب تسلیت و همدردی خودرا به خانواده های قربانیان در جریان انفجار مهیب شب گذشته در بیروت، اعلام می دارد و خواستار بهبودی هر چه سریع تر مجروحان این حادثه است.(اینجا)

وزارت امور خارجه آلمان هم با انتشار بیانیه ای در صفحه توییتر خود نوشت: تصاویری که از بیروت دیدیم تکان دهنده بود. کارکنان سفارت آلمان در بیروت نیز در بین زخمی های این حادثه هستند و فکر ما با اعضای خانواده زخمی ها و قربانیان است.
این وزارتخانه افزود، بر این اساس آلمان در این لحظات سخت در کنار لبنان ایستاده و آماده کمک در روند امداد رسانی و تحقیقات در زمینه این انفجار است.

«هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان هم با انتشار پیامی توییتری از وقوع این انفجار در بندر بیروت ابراز تاسف کرد.(اینجا)

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس از آمادگی کشورش برای کمک به لبنان خبر داد.

جانسون در توئیتی نوشت: تصاویر، ویدئوها از بیروت بُهت ایجاد می‌کرد و تمام اندیشه و دعای من با کسانی است که در این حادثه هولناک آسیب دیده‌اند.

وی ادامه داد: انگلیس آماده کمک کردن به تمامی روش‌های ممکن از جمله کمک به شهروندان انگلیسی آسیب دیده است.(اینجا)

عراق، تونس، الجزایر،مصر

برهم صالح رئیس جمهوری عراق طی تماس تلفنی با میشل عون همتای لبنانی خود آمادگی کشورش را برای کمک به لبنان اعلام کرد.  
وزارت بهداشت عراق هم اعلام کرد که به دستور مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق تیم پزشکی و کمک های دارویی برای لبنان می فرستد.  
نخست وزیر عراق در همین حال طی تماس تلفنی با همتای لبنانی همبستگی عراق با لبنان را اعلام کرد و آمادگی بغداد را برای قرار گرفتن در کنار ملت لبنان در این مصیبت کنونی اعلام می کنم.(اینجا)

در همین راستا، عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق در پیامی توئیتری نوشت: با نگرانی شدید پیامدهای انفجارهایی که بیروت را لرزاند و قربانیان بسیار و خرابی‌های گسترده به بار آورد پیگیری می‌کنیم. ضمن ابراز تسلیت و هم‌دردی با دولت و ملت لبنان و خانواده‌های قربانیان از جامعه بین‌الملل می‌خواهیم که در کنار لبنان بایستد و در این شرایط سخت به یاری‌اش بشتابد.(اینجا)

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق نیز با انتشار توئیتی در واکنش به انفجار بیروت، اعلام کرد: از خداوند متعال می‌خواهیم که بیروت عزیز را از هر شر و بدی محفوظ بدارد.(اینجا)

گردان‌های حزب الله عراق نیز تاکید کردند: ما از مردم عراق می‌خواهیم تا کمپین بزرگی را برای حمایت‌های مادی و مادی به لبنان اآغاز کنند. ما به مردم لبنان به دلیل این فاجعه تسلیت می‌گوییم.

هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح عراق  در خصوص انفجار بیروت گفت: باید تمامی کشورها در کنار لبنان بایستند و به آن کمک کنند.

العامری در ادامه افزود: با اندوه زیاد خبر وقوع انفجار بیروت را شنیدیم و از طریق رسانه‌ها میزان خسارت‌های وارده را مشاهده کردیم.

وی همچنین گفت: ما به خانواده قربانیان تسلیت می‌گوییم و با ملت و دولت لبنان در این مصیبت بزرگ ابراز همدردی می‌کنیم.

قیس سعید رئیس جمهوری تونس نیز پیام تسلیت و همبستگی با لبنان برای میشل عون همتای لبنانی خود فرستاد.

عبدالمجید تبون رئیس جمهوری الجزایر هم با صدور پیامی به ملت و دولت لبنان فاجعه انفجار بندر بیروت را تسلیت گفت.

عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر در صفحه شخصی خود در فیسبوک نوشت : به دولت و ملت لبنان این فاجعه را تسلیت عرض کرده و از خداوند متعال برای مجروحان شفای عاجل و برای خانواده های قربانیان صبر جمیل و اجر جزیل خواستارم.

وزارت خارجه مصر نیز اعلام کرد که قاهره به شدت نسبت به انفجار روی داده در لبنان ابراز نگرانی می کند و در حال بررسی نحوه کمک به کشور برادر لبنان در این شرایط حساس است.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است، مصر به دقت این رویداد را دنبال می کند و به منظور دریافت جزئیات حادثه در حال برقراری تماس های ضروری است.  
احمد طیب شیخ الازهر مصر به خانواده های قربانیان انفجار بندر بیروت تسلیت گفت.

در راستای ابراز همدردی با مردم مصیب دیده لبنان نیز پرچم این کشور بر روی اهرام ثلاثه در مصر به عنوان یکی از آثار باستانی نقش بست.

قطر،ترکیه

شیخ تمیم بن حمد امیر قطر هم با رئیس جمهوری لبنان تماس تلفنی برقرار کرد و آمادگی خود را برای ارائه تمامی امکانات قطر در اختیار لبنانی ها جهت کمک به آنها اعلام کرد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه آمادگی کشورش را برای ارائه کمک به لبنان در تمامی زمینه ها و در راس آنها تجهیزات پزشکی اعلام کرد.(اینجا)
وی به دنبال انفجار مهیب روی داده در بندر بیروت طی تماس تلفنی با همتای لبنانی خود میشل عون ابراز همدردی کرد.
«فؤاد أوقطای» معاون رئیس جمهوری ترکیه و «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه و «مصطفی شنطوب» رئیس پارلمان ترکیه هم در صفحات شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر با دولت و ملت لبنان ابراز همدردی و همبستگی کردند.

ونزوئلا، برزیل، دومینیکن،مکزیک،شیلی

دولت ونزوئلا با ارسال پیامی مراتب تاسف و همدردی خود با دولت و ملت لبنان را اعلام کرد. در بیانیه ای که از سوی «خورخه ارئاسا» وزیر امور خارجه ونزوئلا منتشر شد، آمده است: دولت بولیواری ضمن ابراز تاسف از وقوع این حادثه، همدردی خود با خانواده‌های جانباختگان را اعلام می‌کند.

وزارت امور خارجه جمهوری دومینیکن نیز در پیامی ضمن اعلام همبستگی با مردم لبنان، همدردی با خانواده های جانباختگان و مجروحان را ابراز کرد.

«مارسلو ابرارد» وزیر امور خارجه مکزیک نیز با انتشار پیامی در صفحه توییترش، همبستگی و تاسف عمیق این کشور آمریکای مرکزی را با ملت و دولت لبنان اعلام کرد.  

در همین حال «ژائیر بولسونارو» رئیس جمهوری برزیل با ابراز «ناراحتی عمیق» و همدردی خود با خانواده‌های جانباختگان و مجروحان واقعه انفجار لبنان  گفت: برزیل میزبان بزرگ ترین جمعیت از شهروندان لبنانی در جهان است، به همین خاطر احساس ما به این تراژدی به گونه ای است که گویی در برزیل شاهد آن هستیم.

دولت شیلی نیز ضمن ابراز عمیق ترین مراتب تسلیت به خانواده های جانباختگان و همدردی با سران و مردم لبنان، ابراز امیدواری کرد که لبنان هر چه سریع تر این تراژدی دردناک را پشت سر گذارد.  

سازمان ملل

 آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این سازمان از لبنان پس از وقوع انفجار مهیبی که در بیروت رخ داد، حمایت می‌کند.

گوترش به خانواده قربانیان و همچنین دولت و ملت لبنان  به طور کلی تسلیت گفت و برای زخمی شدگان از جمله نیروهای حافظ صلح وابسته به سازمان ملل مستقر در لبنان آرزوی شفای عاجل کرد.وی تاکید کرد، سازمان ملل به حمایت از لبنان در این شرایط سخت پایبند باقی می‌ماند و کمک‌های لازم برای تعامل با این مصیبت ارائه خواهد شد.(اینجا)

ایالات متحده آمریکا

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد: ما آماده ارائه کمک به لبنان هستیم و عمیقاً به خانواده‌های قربانیان این انفجار تسلیت می‌گوییم.وی که در کنفرانس خبری کاخ سفید صحبت می‌کرد ضمن ابراز آمادگی واشنگتن برای کمک به دولت لبنان گفت: «به نظر می‌رسد که انفجار بیروت یک حمله وحشتناک باشد.»

رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد که سران نظامی آمریکا ارزیابی کرده‌اند که به نظر می‌رسد انفجارهای بیروت ناشی از یک حمله یا یک بمب باشد.(اینجا)

در همین حال، مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بر آمادگی کشورش برای ارائه “هرگونه کمک ممکن” به لبنان در پی این انفجار تاکید کرد.

وی گفت: ما به تمامی افراد آسیب دیده خالصانه تسلیت می‌گوییم.

سفارت آمریکا در بیروت نیز از مردم لبنان خواست تا به خاطر انتشار گاز سمی در نتیجه این انفجار در خانه‌هایشان بمانند و ماسک بزنند.

این سفارتخانه اعلام کرد: ما از نزدیک گزارش‌های مربوط به بندر بیروت یا نزدیک آن را دنبال می‌کنیم.

سفارت آمریکا در بیروت اعلام کرد: از آمریکایی‌های حاضر در بیروت می‌خواهیم اخبار محلی را دنبال و از دستورالعمل‌های فوق‌العاده که از سوی مقامات محلی ارائه می‌شود، عمل کنند. گزارش‌هایی مبنی بر انتشار گازهای سمی وجود دارد لذا باید تمامی ساکنان این منطقه در منازل خود بمانند و ماسک بزنند.

مایک پمپئو نیز در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد: مایلم عمیق‌ترین مراتب تسلیت خود را به همه کسانی که در انفجار عظیم امروز بندر بیروت متاثر شدند، ابراز کنم.

وی ادامه داد: ما از نزدیک موضوع را رصد می‌کنیم و برای یاری مردم لبنان به منظور بازپروری آنها از این موضوع غمبار می‌ایستیم.

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: تیم ما در بیروت به من گزارش داده‌اند که خسارت زیادی به شهر و مردمی وارد شده است که من آنها را عزیز می‌دانم. یک مشکل دیگر در زمانی که بحران‌های عمیقی وجود داشت. ما می دانیم که دولت لبنان درباره علت این مساله تحقیق می‌کند و منتظریم تا نتایج این تلاش‌ها اعلام شود.(اینجا)

جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهور آمریکا نیز در توییتی نوشت: «قلب ما با مردم لبنان و قربانیان این انفجار وحشتناک در بیروت است و برایاشان دعا می‌کنیم. من هم از دولت ترامپ و هم از جامعه بین‌المللی می‌خواهم فورا برای کمک به هزاران مجروح این انفجار بسیج شوند».(اینجا)

کویت، امارات،اردن،فلسطین، عربستان

در همین حال، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بر آمادگی و همبستگی فلسطین با رهبری و ملت لبنان در پی این انفجار تاکید کرد.

وی از جانب خود و به نمایندگی از ملت فلسطین بر آمادگی جهت ارائه هرگونه کمک مطلوبی به برادران لبنانی تاکید کرد.

محمد اشتیه، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین از آمادگی دولت فلسطین برای ارائه هرگونه کمک به برادران لبنانی و اعزام کادرهای هلال احمر فلسطین برای کمک به زخمی شدگان خبر داد.

اشتیه به خانواده قربانیان تسلیت گفت و برای زخمی شدگان آرزوی شفای عاجل کرد و گفت سلامتی لبنان، سلامتی فلسطین است.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس به خانواده قربانیان این انفجار تسلیت گفت.

نواف الاحمد الجابر الصباح، ولیعهد کویت نیز دستور ارسال کمک‌های پزشکی فوری به مردم لبنان برای مقابله با پیامدهای این انفجار بزرگ بیروت را صادر کرد.

وزارت خارجه بحرین نیز همدردی خود را با ملت لبنان در این مصیبت بزرگ اعلام کرد و از خداوند متعال خواست تا لبنان و ملت آن را از هرگونه شر و بدی محفوظ نگه دارد.

انور قرقاش، وزیر مشاور امارات در امور خارجه در صفحه کاربری خود در توییتر همبستگی خود را با ملت و دولت لبنان اعلام کرد و گفت : قلب‌های ما با بیروت و اهالی آن است.

قرقاش در ادامه تصریح کرد: ما در این لحظات سخت از خداوند متعال می‌خواهیم که لبنان و لبنانی‌ها را حفظ کند، درد و رنج‌ آنها را کاهش و زخمهایشان را درمان کند و منازل آنها را از هرگونه درد و اندوه دور نگه دارد.

عبدالله دوم، پادشاه اردن هم با ارسال پیامی به رئیس جمهوری لبنان، قربانیان این حادثه را تسلیت گفت.پادشاه اردن تاکید کرد که کشورش در کنار برادران لبنانی در این مصیبت دردناک می‌ایستد.

عبدالله دوم بر آمادگی کشورش برای ارائه هرگونه کمک به لبنان تاکید کرد.

أیمن الصفدی وزیر خارجه اردن در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر اعلام کرد که به دستور ملک عبدالله دوم با «شربل وهبه» همتای لبنانی خود تماس گرفته و به بازماندگان انفجار فاجعه آمیز بندر بیروت تسلیت گفت.
الصفدی در این تماس بر ایستادگی اردن در کنار برادران لبنانی خود تاکید کرده و آمادگی کشورش را برای ارائه هر گونه کمک مورد نیاز به لبنان اعلام کرد.(اینجا)

سفارت عربستان در بیروت نیز از اتباع سعودی در لبنان خواست تا در پی این انفجار، احتیاط پیشه کنند و در منازل خود بمانند.

نایف الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس نیز به ملت لبنان تسلیت گفته و بر ایستادگی و همبستگی با ملت برادر لبنان در این لحظات دشوار تاکید کرد.

شورای همکاری خلیج فارس نیز با لبنان و مردم این کشور در این مصیبت اعلام همبستگی و تاکید کرد که با نگرانی، پیامدهای این انفجار را دنبال می‌کند.

رییس‌جمهور افغانستان در پیامی با ابراز همدردی از انفجار مهیب روز گذشته لبنان، ابراز امیدواری کرد دولت و مردم لبنان بتوانند این حالت «دشوار و غم‌انگیز» را مدیریت و از آن موفقیت‌آمیز عبور کنند.

بر اساس بیانیه دفتر ریاست جمهوری افغانستان (ارگ)، غنی با اطلاع از انفجار در بیروت، تاثر شدید خود را اعلام و ابراز امیدوای کرد که حکومت و مردم لبنان بتوانند این حالت «دشوار و غم‌انگیز» را مدیریت و از آن موفقیت‌آمیز عبور کنند.

در همین رابطه بیشتر بخوانید:
جزئیات انفجار دلخراش بیروت به روایت مقامات و رسانه‌ها
سرخط خبرها درباره انفجار مهیب لبنان/شاهرگ اقتصادی لبنان نابود شد/داروی بیماران صعب‌العلاج از بین رفت/نیترات باعث انفجار بود
آیا انفجار بیروت به وسیله لیزر از سوی رژیم صهیونیستی انجام شد؟

310 310

hotnewsخبر4 سال پیش • dahio.com • 13

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها