مدتی است دانشجویان داروسازی دانشگاه تهران برای حمایت از بیماران نیازمند، جمعیت خیریه «حمایت دارویی قطره» را راه‌اندازی کرده‌اند.حالا نه تنها دانشجویان که صدها ایرانی، ۱۵شرکت دارویی و ۲۵داروخانه به این خیریه دارویی کشوری پیوسته‌اند.

به گزارش این روزها که ترکش نوسانات نرخ ارز، بازار داروهای کمیاب بیماری‌های خاص را نشانه گرفته و بعضی از دلالان دارو هم از این بازار گل‌آلود ماهیگیری می‌کنند دانشجویان داروسازی دانشگاه تهران کاری کردند کارستان.

چند سال قبل چند دانشجو تصمیم گرفتند مرهمی باشند برای زخم بیماران نیازمندی که قامتشان زیر بار هزینه دارویی بیماری‌های صعب‌العلاج خمیده شده بود اما شاید آن زمان، فکرش را هم نمی‌کردند جوانه مهرمندی‌شان این‌چنین ریشه بدواند و از دل این نیت پاک، خیریه حمایت دارویی کشوری با مشارکت صدها ایرانی سر برآورد؛ اما این اتفاق افتاد و امروز، نهال نوپای مهربانی دانشجویان داروسازی دانشگاه تهران تبدیل به درخت تنومندی شده و این بیماران نیازمند در سراسر ایران هستند که زیر سایه درخت مهربانی می‌نشینند و نفسی تازه می‌کنند و لبخند به جان خسته‌شان می‌نشیند.

امروز بانیان «جمعیت خیریه حمایت دارویی قطره» توانسته‌اند تب تند خیراندیشی را در میان شرکت‌های دارویی هم مسری کنند و ۱۵ شرکت بزرگ دارویی در ایران در لیست حامیان بیماران نیازمند قرارگرفته‌اند. ماجرای خیراندیشی دانشجویان به همین‌جا ختم نمی‌شود و این روزها نه‌فقط شرکت‌های دارویی و دانشجویان و مردم عادی که استادان به نام داروسازی ایران هم به جمع حامیان جمعیت خیریه حمایت دارویی قطره اضافه‌شده‌اند.

این اتفاقات خوب همچنان ادامه دارد و این روزها دانشجویان دانشکده داروسازی برای تکمیل بانک اطلاعاتی سلول‌های بنیادین کشور کمپین «یک قطره، یک زندگی» را راه‌اندازی کرده‌اند.

دست‌به‌کاری زنیم که غصه سر آید

در آستانه چهارمین سال فعالیت خیریه حمایت دارویی قطره سراغ بانیان این موسسه می‌رویم. دانشجویانی که چند سال قبل با دستان خالی قدم درراهی پربرکت گذاشتند و امروز با مدارج علمی بالا همچنان بر طبل خیرخواهی می‌کوبند. دکتر «میثم سیدی‌فر» دکترای اقتصاد و مدیریت داروی امروز و دانشجوی دیروز از بانیان این موسسه خیریه می‌گوید: «جرقه راه‌اندازی خیریه از روزهایی زده شد که دانشجویان داروسازی دانشگاه تهران در بیمارستان‌ها و داروخانه‌های ایران با بیمارانی مواجه می‌شدند که به دلیل فقر مالی شدید قادر به تهیه دارو برای درمان بیماری‌هایشان نبودند. من بارها شاید این صحنه بودم. سرافکندگی پدران در برابر کودکانی که با بیماری صعب‌العلاج پروانه‌ای، متابولیک یا اوتیسم دست‌وپنجه نرم می‌کردند و پدران به دلیل فقر مالی مستأصل می‌ماندند که چه کنند. دلمان به درد می‌آمد از تماشای این صحنه‌ها و تصمیم گرفتیم قدمی برایشان برداریم. دورهمی دوستانه‌ای برگزار کردیم و دغدغه‌هایمان را به اشتراک گذاشتیم. همه‌مان دانشجو بودیم و درآمدی نداشتیم. از جمع‌کردن پول‌توجیبی و رایزنی با خانواده برای جلب کمک‌ها شروع کردیم. این حلقه خیرخواهانه با پنج شش دانشجوی داروسازی شکل گرفت و کم‌کم آوازه‌اش در دانشکده داروسازی پیچید. هرروز تعدادی از دانشجویان به این پویش می‌پیوستند و در همان اوایل شکل‌گیری خیریه توانستیم هزینه درمان چند کودک را در یک ماه پرداخت کنیم. این تازه آغاز راه بود.»

وقتی محفل دانشجویی تبدیل به خیریه کشوری می‌شود

 محفل خیرخواهانه دانشجویی، چند ماه بعد از فعالیت در قالب انجمن خیریه در دانشگاه تهران به ثبت رسید. «سعید احمدیانی»، یکی دیگر از بانیان خیریه قطره از روند کشوری شدن این خیریه و خاطرات شنیدنی‌اش می‌گوید: «وقتی در سال اول راه‌اندازی خیریه، پول‌توجیبی و پس‌انداز دانشجویان، توانست جان چند کودک بیمار را از مرگ نجات دهد انگیزه ما برای فعالیت، بیشتر و بیشتر شد. همان وقت بود که ضرب‌المثل معروف قطره‌قطره جمع گردد وانگهی دریا شود از ذهنمان گذشت و نام «قطره» را برای خیریه حمایت دارویی‌مان انتخاب کردیم. در ۲ سال اول، اتفاقات خوبی افتاد، استادان داروسازی دانشگاه تهران و دانشگاه‌های دیگر هم به خیریه ما پیوستند و هرروز به تعداد مددجویان اضافه می‌شد و چه خاطره‌های نابی که از دل این خیرخواهی‌ها رقم نخورد. هرروز غبطه می‌خوردیم از اینکه چرا زودتر از این‌ها به فکر حمایت‌های دارویی و نجات جان بیماران نیفتاده بودیم. بعد از یکی دو سال خیریه کوچک دانشجویی ما با مجوز وزارت کشور تبدیل به یک خیریه کشوری شد و مردم خیراندیش از همه شهرهای ایران به جمع ما پیوستند.»

از خانواده‌ای فقیر با هزینه ۷ میلیونی دارو تا چشم‌انتظاری برای یک تب‌بُر ساده

مددکاران خیریه حمایت دارویی قطره از خاطرات تلخ و شیرین خود می‌گویند. از دغدغه‌هایشان برای برطرف کردن مشکلات دارویی بیماران نیازمند و راهکارهایی که با همفکری هم برای برطرف کردن آن در نظر گرفتند. «زهرا تقوی» می‌گوید: «یک سال قبل خانواده‌ای را شناسایی کردیم که ۳ فرزندشان مبتلابه بیماری صرع و نقص در رشد بودند و هرماه حدود ۷ میلیون تومان هزینه تأمین داروی موردنیاز آن‌ها بود. پدر خانواده فوت‌شده بود و مادر هم درگیر بیماری کلیوی و کم‌کاری تیروئید. به دلیل فقر و نرسیدن دارو، بچه‌ها دچار تشنج‌های پی‌درپی می‌شدند و یکی از آن‌ها به کما رفته بود. اعضای این خانواده تحت پوشش خیریه دارویی قطره قرار گرفتند. این مثال مشت نمونه خلوار بود و ما در طول این سال‌ها با موارد زیادی برخورد کردیم که عزممان را برای تلاش، بیشتر می‌کرد. با کمک دوستان در خیریه بیمارانی را شناسایی کردیم که بعد از تشخیص بیماری به دلیل نداشتن توان مالی تهیه داروها، درمان را متوقف کرده بودند و در انتظاری تلخ برای مرگ به سر می‌بردند. رسالت ما در خیریه حمایت دارویی قطره این بود که به کمک این افراد برویم. خیریه‌های بسیاری در ایران فعالیت می‌کنند اما کمتر خیریه‌ای وجود دارد که به‌طور خاص در موضوع تأمین دارو پیشتاز باشد. سعی کردیم حمایت‌های دارویی را مختص به بیماری‌های فراگیری مثل سرطان نکنیم، چون این روزها تعداد موسسه‌های خیریه‌ای که حامی بیماران سرطانی هستند کم نیست درحالی‌که ما در این مدت با خانواده‌هایی مواجه شدیم که به دلیل فقرمالی شدید حتی توان خرید داروی یک بیماری ساده را هم نداشتند و یک سرماخوردگی و تب ساده ممکن بود کودکی را به کام مرگ بکشاند. عکس این موضوع هم صادق است. بسیاری از بیماران نیازمند با بیماری‌های خاص و داروهای گران‌قیمت، هیچ حمایتی نمی‌شوند.»

نجات جان بیماران با کمپین یک قطره یک زندگی

این روزها تجویز نهایی بسیاری از پزشکان ایرانی در درمان بعضی از بیماری‌های صعب‌العلاج پیوند مغز استخوان است، اما یافتن دهنده پیوند مغز استخوان مهم‌ترین مانع بر سر راه است و این مشکل گاهی آن‌قدر روند درمان را کند می‌کند که جان بیمار را به خطر می‌اندازد. خیران جمعیت حمایت دارویی قطره، برای این مشکل هم چاره‌اندیشی کرده‌اند و برای اولین بار کمپین «یک قطره یک زندگی» را برای جمع‌آوری نمونه خون داوطلبان پیوند مغز استخوان راه انداختند.

سلول بنیادی وطنی‌ام آرزوست

 یکی از خیران جمعیت حمایت دارویی قطره از اتفاقات خوبی که این روزها به مدد نیت خیر حامیان، رقم خورده است، می‌گوید. دکتر «زهرا قلیچ خانی» توضیح می‌دهد: «خیلی‌ها از وجود بانک نمونه پیوند مغز استخوان اطلاعی ندارند. ما علاوه بر اطلاع‌رسانی در خصوص اهمیت این بانک، حامیان جمعیت قطره را به پیوستن به کمپین یک قطره یک زندگی تشویق کردیم و بعد از توضیحات و اطلاع‌رسانی‌ها، خوشبختانه ۴۰۰ نفر برای پیوند مغز استخوان اعلام آمادگی کردند. نمونه خونی از داوطلبان جمع‌آوری شد تا پس از آنالیز ژنتیک به بانک سلول‌های بنیادین کشور افزوده شود.» دکتر «زهرا قلیچ خان» توضیحاتش را تکمیل می‌کند و ادامه می‌دهد: «به دلایل ژنتیکی و علمی حدود ۷۰ درصد بیمارانی که نیاز به پیوند مغز استخوان‌دارند پیونددهنده مناسب را در خانواده‌شان پیدا نمی‌کنند و بانک اطلاعات سلول‌های بنیادین ما باید آن‌قدر غنی باشد که در کوتاه‌ترین زمان بتوان اهداکننده‌ای که شباهت‌های ژنتیکی با فرد بیمار را دارد پیدا کنیم اما متأسفانه به دلیل اطلاع‌رسانی نامناسب، مردم نیک‌اندیش ایران از این ضرورت بی‌اطلاع‌اند و گاهی خانواده فرد بیماری که نیاز به پیوند سلول‌های بنیادین دارد مجبور می‌شوند، برای تهیه نمونه مناسب به بانک سلول‌های بنیادین کشورهای دیگر مراجعه کند و برای این کار باید ده‌ها میلیون تومان هزینه کنند که در بسیاری از موارد از پس تأمین این هزینه‌بر نمی‌آیند. کمپین یک قطره یک زندگی که توسط بانیان موسسه قطره راه افتاد، به این نیاز پاسخ مناسبی داده است و امیدواریم با همکاری سازنده متولیان سازمان انتقال خون بانک سلول‌های بنیادین ما هرروز پربارتر از دیروز شود.»


وقتی شرکت‌های دارویی پای‌کار خیر می‌آیند

یکی از افتخارات جمعیت خیریه قطره همراه کردن شرکت‌های دارویی ایران در حمایت از بیماران نیازمند است. اتفاق مبارکی که این روزها در بازار پرتلاطم ارز و سودجویی برخی از دلالان دارو باید آن را به فال نیک گرفت. «سعید احمدیانی» می‌گوید: «در حال حاضر ۱۵ شرکت داروسازی معتبر و ۲۵ داروخانه به عضویت جمعیت حمایت دارویی قطره درآمده‌اند. پرونده‌های بیماران را در اختیار مسئولان شرکت‌های دارویی قرار می‌دهیم و آن‌ها داروهای موردنیاز را به‌صورت رایگان در اختیار ما قرار می‌دهند تا به دست بیماران برسانیم. جالب‌تر آنکه در حال حاضر خیریه‌های دیگر هم برای رفع نیازهای دارویی مددجویان تحت پوششان به جمعیت خیریه قطره مراجعه می‌کنند. در چند ماه گذشته داروسازان جمعیت، بیش از ۳۰۰ مشاوره دارویی برای خیریه‌های دیگر انجام داده‌اند.» حس همدلی و همراهی در میان دانشجویان دانشکده داروسازی آن‌قدر هست که برای جلب کمک‌های مردمی و افزایش تعداد حامیان جمعیت، از چند سال گذشته تا امروز بیش از ۷ بازارچه خیریه به نفع جمعیت حمایت دارویی قطره برگزارشده است. هم‌وغم همه دانشجویان در مدت برگزاری بازارچه‌های خیریه آن است که درآمد بازارچه بیشتر شود و آمارها نشان می‌دهد که دانشجویان جوان در تحقق این هدف موفق بودند. احمدیان می‌گوید: «در یک سال گذشته حمایت‌های دارویی خیریه قطره رشد ۴۴ درصدی داشته است. حداکثر هزینه دارویی که برای بیمار در یک نوبت پرداخت‌شده ۲۰ میلیون تومان و حداقل هزینه دارویی برای یک نوبت ۵۰ هزار تومان بوده است.»

 

 

فارس پلاس

hotnewsسلامت5 سال پیش • dahio.com • 326



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها