نوادگان طرد شده عثمانی پس از یک قرن حق شهروندی ترکیه را دریافت می‌کنند. از عبدالحمید دوم که از سال ۱۸۷۶ تا ۱۹۰۹ بر امپراطوری عثمانی حکومت می کرد، در دوره ترکیه مدرن کمال آتاتورک به بدی یاد می شد. تصویری که از او در رسانه‌ها ارایه می‌شد همراه با خودکامگی، ضدیت با غرب و سرکوبگری بود. این تصویر در دوره ریاست جمهوری اردوغان دوباره در حال بازسازی است.

سریال پایتخت عبدالحمید که زندگی عبدالحمید دوم را در دوره درخشانش نشان می‌دهد، مورد استقبال و تحسین رجب‌طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه قرار گرفته است. او این سریال را فرصتی برای جوانان ترکیه‌ای می‌داند که تاریخچه کشورشان را بشناسند.

هفته گذشته، رجب طیب اردوغان اعلام کرد که ترکیه مدرن ادامه امپراطوری عثمانی است. این اظهارات در تناقض با ایدئولوژی آتاتورک است که آن را عقب مانده، متحجر وغیر قابل افتخار می‌داند.

اردوغان درباره سلطان عبدالحمید گفته که او یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین شخصیت‌های تاریخ عثمانی است و ترکیه نباید عثمانی و جمهوری ترکیه را دو روی متعارض ببیند.

عبدالحمید در سال ۱۹۱۸ مرد و چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه هفته گذشته در مراسم صدمین سالگرد مرگ او اعلام کرد که او شخصا برای اعطای شهروندی به نوادگان او نظارت خواهد کرد.

عبدالحمید، ایدئولوژی پان اسلامیست را اقتباس کرده بود و از تقویت دوباره مسلمانان حمایت می‌کرد. ادبیات این دوره از ترکیه نشان‌دهنده تنش میان سبک اروپایی و سبک ترکیه‌ای است.

عبدالحمید در ابتدا یک اصلاحگر بود اما پس از دوره کوتاهی پارلمانی را که خودش ایجاد کرده بود بست و روند اصلاحاتی را که به سبک غربی بود، کند و بی اثر کرد. امپراطوری عثمانی در دوره حکومت او از نظر اقتصادی و فرهنگی بسیار بسته بود و همین موضوع باعث شد که ترکیه آن دوران را ناحیه بیمار اروپا بدانند.

پس از سقوط عثمانی و استقرار ایدئولوژی آتاتورک، تمامی بازماندگان او تبعید شدند و در اروپا مستقر شدند و از شیوه زندگی غربی که جد آنها با آن مخالف بود، بهره‌مند شدند.

سال گذشته برخی از اعضای خاندان عثمانی در جریان برگزاری رفراندوم قانون اساسی در ترکیه حضور داشتند و حمایت خود را از اردوغان اعلام کردند.

رضا مطبوعاتیسیاست6 سال پیش • dahio.com • 164



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها