خشکی و آتروفی واژن یکی از دلایل شایع دردهای مقاربتی، عفونت های مکرر زنان، احساس درد و سوزش یا خارش واژن است. این وضعیت بیشتر در زنان یائسه و یا زنانی دیده می شود که زایمان کرده و در دوران شیردهی هستند. در این مقاله نگاهی به علل این عارضه و سریعترین روش درمان خشکی واژن می اندازیم.

کاهش ترشح هورمون زنانه ی استروژن علت اصلی خشکی واژن و عدم روانکاری طبیعی آن است. به گفته خانم دکتر متین ذاکرین (جراح و متخصص زنان) عواملی مثل یائسگی، بالا رفتن سن، اختلالات هورمونی، شیردهی و روشهای درمانی مثل عمل هیسترکتومی، شیمی یا پرتو درمانی از مهمترین دلایل کاهش استروژن در زنان هستند.
کاهش این هورمون باعث نازک شدن لایه سطحی واژن می شود که سلولهای آن مسئول ترشح مایعی لزج به نام مایع مخاطی هستند. مایع مخاطی نقش مهمی در حفظ فلور واژن، جلوگیری از عفونتهای واژینالی و نیز افزایش میزان رطوبت و روانکاری واژن موقع تحریک جنسی دارد.

عوارض خشکی واژن

بانوانی که مشکل خشکی واژن دارند،، “دچار عفونت های مکرر واژینالی می شوند که با هیچ آنتی بیوتیکی بهبود نمی یابد”. مشکلات ادراری مثل عفونت ادراری، ادرار دردناک، تکرر ادرار و بی اختیاری ادرار نیز از دیگر عوارض خشکی واژن هستند.
خشکی واژن در رابطه جنسی باعث لکه بینی بعد از نزدیکی، دردهای مقاربتی یا دیسپارونیا (دخول دردناک) شده و میل جنسی زنان و ارگاسم آنها را تا حد زیادی کاهش می دهد. علت خشکی واژن هنگام نزدیکی، عدم روانکاری واژن با مایع مخاطی است که باید به طور طبیعی با تحریک جنسی در واژن ترشح شود.
کاهش مایع مخاطی، اصطکاک دیواره واژن موقع دخول را بیشتر می کند. این اصطکاک باعث درد موقع نزدیکی، سوزش واژن و لکه بینی یا خونریزی بعد از رابطه زناشویی می شود.

چگونه خشکی واژن را از بین ببریم؟

با روشهای مختلفی می توان خشکی واژن را درمان کرد. روش درمان بستگی به وضعیت بیمار و درجه خشکی واژن دارد. روش های زیر می توانند به کاهش علائم خشکی واژن کمک کنند. این روش ها از گذشته تا به حال در درمان خشکی واژن این عارضه مرسوم بوده اند:

پماد درمان خشکی واژن

بیشتر خانم های شیرده، بعد از پشت سر گذاشتن این دوران، خشکی واژن شان برطرف می شود. اگر موقع رابطه جنسی دچار درد و سوزش واژن می شوید و لکه بینی دارید، می توانید از روان کننده های واژن مثل پماد یا ژل لوبریکانت استفاده کنید.
این پمادها تاثیر درمانی ندارند و فقط به طور موقت واژن را برای کاهش اصطکام موقع نزدیکی روانکاری می کنند. اگر بعد از شیردهی هنوز دچار خشکی واژن هستید، باید برای درمان آن به پزشک زنان مراجعه کنید.

خشکی واژن

درمان های خانگی

نوشیدن آب و مایعات فراوان، استراحت کافی، ورزش روزانه، مصرف ویتامین A، B، بتاکاروتن و اسیدهای چرب امگا 3 از جمله درمان های خانگی خشکی واژن هستند. این روشهای درمانی فقط برای رفع درجات خفیف خشکی واژن می توانند موثر باشند. در مواردی که علائم تان آزاردهنده هستند، مثلا دچار درد موقع نزدیکی یا سوزش و خارش واژن هستید، باید برای درمان آن به متخصص زنان مراجعه کنید.

هورمون تراپی

از آنجایی که کاهش هورمون استروژن در زنان علت اصلی بروز خشکی و آتروفی واژن است، هورمون تراپی می تواند به درمان این عارضه کمک کند. اگر می خواهید درباره آتروفی واژن و علت ایجاد آن بیشتر بدانید این مقاله می تواند مفید باشد. هورمون شبه استروژنی یا استروژنی می تواند به صورت حلقه استروژن، داروهای خوراکی، شیاف یا به شکل های دیگر مصرف شود.
به توصیه خانم دکتر ذاکرین زنانی که نمی توانند هورمون تراپی انجام دهند، یا نگران عوارض استروژن هستند، می توانند با روشهای نوین پزشکی برای درمان خشکی واژن اقدام کنند. هورمون تراپی حتما باید زیر نظر پزشک انجام شود. چون این روش درمانی با عوارضی همراه بوده و دوز مصرف آن اهمیت بسیاری دارد.

سریعترین روشهای درمان خشکی واژن

در این بخش به روش های درمان خشکی واژن برای همیشه می پردازیم که به سرعت خشکی واژن را با ترمیم بافتهای آن برطرف می کنند و صرفا جنبه تسکین یا کاهش علائم را ندارند. روشهای درمان قطعی خشکی واژن عبارتند از:

درمان خشکی واژن با لیزر

به گفته ی خانم دکتر ذاکرین، متخصص زنان، لیزر مونالیزاتاچ بهترین درمان خشکی واژن در یائسگی است. به گفته ایشان استفاده از لیزر باعث هیدراته شدن بافت واژن می شود و بافت پوششی آن را جوانتر و در عین حال انعطاف پذیرتر می کند.

در واقع، لیزر مونالیزا با افزایش سرعت کلاژن سازی در دیواره واژن باعث ترمیم و استحکام دیواره آن می شود. معمولا با دو تا سه جلسه لیزر، خشکی واژن برطرف می شود. نتیجه درمان با این روش را از همان جلسه اول می توانید ببینید. در واقع، این یکی از سریعترین روشهای درمان قطعی خشکی واژن در دنیا است.
فاصله بین جلسات لیزر حدود یک ماه است. چون بافت واژن طی 30 روز بعد از هر جلسه لیزر می تواند کاملا ترمیم شود و خاصیت ارتجاعی آن باز گردد.

درمان با RF هیگز

درمان با تکنولوژی دستگاه آراف واژن هم از روشهای سریع و درمان قطعی خشکی واژن است. این دستگاه با امواج رادیویی کار می کند. به گفته خانم دکتر ذاکرین، امواج RF نسبت به لیزر مونالیزا به لایه های عمیق تر دیواره واژن نفوذ کرده و باعث تحریک کلاژن سازی در بافتهای عمقی و نیز لایه سطحی دیواره واژن می شود.
سه تا چهار جلسه درمان با این روش، ترشح مایعات روان کننده واژن را بیشتر می کند. اگر خشکی واژن شدید باشد، تعداد جلسات RF واژینال هم بیشتر می شوند. ماندگاری درمان با این روش طولانی است و به جوانسازی و صورتی شدن بافت واژن کمک می کند.
خانم دکتر ذاکرین با معاینه لگنی می توانند وضعیت واژن و درجه خشکی آن را تشخیص دهند. بر همین اساس، می توانند مشخص کنند که آیا لیزر مونالیزا موثر است یا آر اف واژن.

مزایای درمان خشکی واژن با لیزر مونالیزا و هیگز

درمان خشکی و آتروفی واژن با لیزر مونالیزاتاچ و یا با دستگاه هیگز، یک روش درمان غیر تهاجمی است که بدون درد و خونریزی در مطب پزشک انجام می شود. درمان با این روش علاوه بر رفع علائم خشکی واژن با مزایای زیر همراه است:

  • افزایش ارگاسم
  • بهبود میل جنسی در زنان
  • لیفت واژن
  • استحکام دیواره واژن
  • جوانسازی واژن
  • درمان سرپایی
  • بدون نیاز به بستری شدن

انرژی گرمایشی و رادیوفرکانسی در دستگاه RF هیگز باعث ایجاد گرما و انقباض در ماهیچه های واژن شده و با خونرسانی بیشتر به ناحیه جنتیال، رطوبت واژن را بیشتر می کنند.

مراقبت بعد از لیزر و آر اف واژن

بعد از هر جلسه لیزر مونالیزا و یا RF هیگز معمولا کمی احساس التهاب و سوزش در واژن ایجاد می شود. می توانید از داروهای مسکن برای تسکین این علائم استفاده کنید. بعد از رفع عوارض گفته شده، داشتن رابطه زناشویی واژینالی هیچ مشکلی ندارد.
تا سه روز بعد از لیزر واژینال یا آراف هیگز نباید فعالیت های بدنی سنگین یا ورزش های سنگین انجام دهید. طی دوره درمان حتما بهداشت واژن و لباس زیر را رعایت کنید تا دچار عفونت واژینالی نشوید. البته استفاده از دوش واژینال اصلا توصیه نمی شود. چون دوش واژینال باعث خشکی واژن و بهم خوردن تعادل اسیدیته آن می شود.

امتیاز به مطلب post

drsalamatسلامت3 سال پیش • dahio.com • 6

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها