درمان واریس پا معمولا به دلایل زیر انجام می شود:

رفع علائم

 در صورت ایجاد درد و ناراحتی این ورید ها درمان می شوند.

درمان عوارض واریس پا

 از جمله این عوارض می توان به تغییر رنگ پوست، تورم و زخم پا اشاره کرد.

درمان با اهداف زیبایی

 این نوع درمان بیش از آنکه جنبه درمانی داشته باشد با اهداف زیبایی انجام می شود. افراد جهت انجام این فرایند اغلب باید به مراکز درمانی خصوصی مراجعه کنند.

0001

روش های درمان واریس پا

در صورت نیاز به درمان، در مرحله اول متخصص واریس تا ۶ ماه خود مراقبتی در خانه را به بیمار پیشنهاد می کند. این خود مراقبتی می تواند شامل موارد زیر باشد:

استفاده از جوراب واریس

 جهت تعیین مناسب بودن این جوراب ها ابتدا گردش خون بیمار بررسی می شود.جوراب های فشاری برای همه افراد مناسب نیستند. بیمار باید قبل از استفاده از این جوراب ها جهت بررسی گردش خون خود آزمایش مخصوصی به نام سونوگرافی داپلر انجام دهد. جوراب های فشاری به گونه ای طراحی شده اند که جهت بهبود گردش خون به طور یکنواخت بر پای بیمار فشار وارد می کنند. اغلب تنگ ترین بخش این جوراب ها در ناحیه مچ پا بوده و با رفتن به سمت بالا به تدریج گشاد تر می شوند.

این وضعیت سبب می شود تا جریان خون به سمت بالا و قلب جریان یابد. جوراب های فشاری می توانند به کاهش درد، ناراحتی و تورمی کمک کنند که ورید های واریسی در پا ایجاد کرده اند. با این حال، مفید بودن جوراب های فشاری در پیشگیری از بدتر شدن این ورید ها یا پیشگیری از بروز ورید های واریسی جدید مشخص نیست.

سازمان ملی سلامت و مراقبت بیان دارد که جوراب های فشاری تنها در صورتی باید به عنوان درمان بلند مدت استفاده شوند که تمامی درمان های دیگر جوابگو نباشند. درصورتی که زنان باردار به ورید های واریسی مبتلا باشند امکان دارد استفاده از جوراب های فشاری به آن ها پیشنهاد شود. جوراب های فشاری در اندازه ها و فشار های متفاوت در دسترس هستند. معمولا برای اغلب افراد مبتلا جوراب های فشاری نوع ۱ (فشار کم) یا ۲ (فشار متوسط) تجویز می شود.

ورزش برای درمان واریس

اجتناب از ایستادن برای مدت طولانی

بالا بردن ناحیه مبتلا در هنگام استراحت

در صورتی که ورید های واریسی نیازمند درمان بیشتر بوده یا سبب بروز عوارض شوند فرد به درمان بیشتر نیاز خواهد داشت. نوع فرایند درمانی به وضعیت عمومی سلامت فرد، اندازه، موقعیت و شدت ابتلای ورید ها بستگی خواهد داشت. پزشک متخصص عروق می تواند بهترین نوع درمان را برای بیماران تعیین کند.

0002

ابلیشن اندوترمال

ابلیشن اندوترمال معمولا یکی از اولین درمان هایی است که به بیماران توصیه می شود. در این فرایند با استفاده از لیزر یا امواج رادیویی ورید های مبتلا از بین می روند.

درمان واریس پا با لیزر

در روش درمان واریس پا با لیزر با استفاده از انرژی امواج رادیویی به دیواره ورید های واریسی حرارت داده می شود. در ابتدا، پزشک یک برش در بالا یا پایین زانو ایجاد کرده تا بتواند به ورید ها دسترسی یابد. سپس یک لوله باریک به نام کاتتر به کمک تصویر برداری فراصوت به درون ورید هدایت می شود. پروب (ابزار مخصوص) به درون کاتتر وارد شده تا انرژی امواج رادیویی را آزاد کند. این انرژی دیواره ورید را حرارت داده، آن را تخریب کرده و ورید را مسدود می کند. پس از مسدود شدن ورید مبتلا جریان خون به صورت طبیعی به یکی از ورید های سالم دیگر هدایت می شود. ابلیشن با امواج رادیویی تحت بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی انجام می شود. امکان دارد این فرایند سبب ایجاد عوارضی شود که از جمله آن ها می توان به سوزن سوزن شدن اشاره کرد. ممکن است تا یک هفته پس از این فرایند به پوشیدن جوراب های فشاری نیاز باشد.

جراحی واریس پا

جراحی تا مدت ها تنها گزینه درمانی برای افرادی بود که از ورید های واریسی رنج می بردند. در فرایند های جراحی جهت یافتن و مسدود کردن ورید های واریسی یک برش کوچک ایجاد می شود. سپس ورید های واریسی نزدیک به سطح پوست خارج می شوند. احتمال بروز مجدد ورید های واریسی ظرف ۵ سال پس از جراحی ۵۰ درصد می باشد. لازم به ذکر است که جراحی ورید های واریسی با خطر ابتلا به درد، خونریزی، ایجاد جای زخم، عفونت و ترومبوز ورید های عمقی همراه می باشد.

0003

اسکلروتراپی

  اسکلروتراپی شامل تزریق ماده اسکلروز (تخریب) کننده به درون ورید می شود. در حالی که این روش برای رفع ورید های عنکبوتی بسیار موثر است اما در از بین بردن ورید های واریسی نسبت به ابلیشن درون وریدی تاثیر گذاری کمتری دارد. ورید های عنکبوتی نوع کوچک تری از ورید های واریسی هستند.

ابلیشن درون وریدی: در این روش یک کاتتر (لوله باریک) به درون ورید واریسی هدایت می شود. سپس به وسیله لیزر یا امواج رادیویی به دیواره ورید حرارت داده تا این ورید تخریب و مسدود شود. میزان موفقیت درمان های درون وریدی ۸۴ تا ۹۴ درصد است.

میکروفلبکتومی

 در این روش پزشک یک برش کوچک بر سطح ورید واریسی ایجاد کرده و به وسیله ابزار های مخصوص ورید را خارج می کند. این روش اغلب همزمان با ابلیشن درون وریدی انجام می شود.

فلبکتومی ترانس ایلومیناسیون

فلبکتومی ترانس ایلومیناسیون یک فرایند درمانی نسبتا جدید بوده که تردید هایی درباره تاثیرگذاری و ایمنی آن وجود دارد.

سازمان ملی سلامت و مراقبت انجام این روش را به عنوان بخشی از برنامه درمانی معمول برای ورید های واریسی توصیه نمی کند. با این حال، در صورت تایید پزشک بر تاثیر گذاری آن و همچنین بیان مزایا و خطرات فرایند برای بیمار می توان این درمان را انجام داد. در این فرایند یک یا دو برش کوچک بر روی پا ایجاد می شود. جراح یک ابزار مخصوص را به زیر پوست فرستاده تا بتواند ورید های مبتلا را شناسایی کند. سپس، ورید های واریسی بریده شده و به وسیله دستگاه مکش از زیر پوست به بیرون کشیده می شوند. فلبکتومی ترانس ایلومیناسیون می تواند تحت بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی انجام شود. امکان دارد افراد پس از انجام این فرایند مقداری کبودی یا خونریزی را تجربه کنند.

۲۳۵۲۳۷

hotnews • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 252



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها