گیلان یکی از دیدنی‌ترین و زیباترین شهرهایی است که در شمال کشور ما ایران قرارگرفته است. هرساله گردشگران و مسافران زیادی، گیلان و شهر فومن را برای تفریح و خوش‌گذرانی در سرسبزترین مناطق ایران انتخاب می‌کنند. حتماً شما هم نام فومن را شنیده‌اید، فومن با داشتن جاهای دیدنی زیادی همچون روستای زیبای ماسوله، آبشار دودوزن و آبشار لارچشمه از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری کشور بشمار می‌رود. قبل از سفر به این شهر زیبا می‌توانید با بررسی هتل‌ های فومن، بهترین گزینه را برای اقامت انتخاب کنید تا وقتتان برای یافتن یک هتل یا اقامتگاه مناسب تلف نشود.

روستای پلکانی ماسوله

حتماً با روستای ماسوله آشنایی دارید؛ این روستا یکی از مشهورترین جاذبه‌های گیلان و شمال کشور محسوب می‌شود. این روستا با داشتن قدمتی بین 800 تا 1000 سال یکی از ارزشمندترین جاذبه‌های کشور محسوب می‌شود و با داشتن طبیعی بی‌نظیر و زیبا در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. درواقع در روستای ماسوله خانه‌ها به‌صورت پلکانی ساخته‌شده‌اند، یعنی پشت‌بام هر خانه حیاط خانه‌ی بالای به شمار می‌آید.

موزه مردم‌شناسی ماسوله

یک مورد دیگر از جاهای دیدنی فومن، موزه‌های فوق‌العاده‌ای است که در این شهر ساخته‌شده‌اند. موزه مردم‌شناسی ماسوله و یا همان موزه جامعه‌شناسی به‌عنوان در ورودی برای شناخت تاریخ ماسوله است که از سال 1381 فعالیت خود را آغاز کرد. این موزه دارای معماری گلی و سنتی بوده و به همین دلیل موردتوجه گردشگران داخلی و خارجی قرارگرفته است. در این موزه می‌توان به فرهنگ مردم فومن و درواقع مردم گیلان آشنا شد، از وسایل ای موزه نیز می‌توان به وسایل شکار، وسایل کشت ‌و کار، کفش‌های سنتی، سفال قدیمی، اشیاء غنیمتی، جام‌ها، کوزه‌ها و سکه‌های قدیمی گرفته تا اسناد قدیمی، چینی‌های گلی، کتیبه، گهواره و … اشاره کرد.

موزه مردم‌شناسی ماسوله

روستای فوشه سبز

برخلاف روستای ماسوله که بسیار معروف است، روستای فوشه سبز یکی از جاهای دیدنی فومن است که زیاد شناخته‌نشده است. روستای فوشه سبز دارای مساحت 82 کیلومترمربع است و در نزدیکی قلعه رودخان واقع‌شده است، همچنین این روستا در ۲۲ کیلومتری جنوب غرب فومن قرارگرفته است. در تمام روستا می‌توانید انبوهی از درختان توسکا، افرا، راش و لرگ را ببینید و از گذراندن وقتتان در طبیعی زیبا و پر آرامش، علاوه بر هوایی پاک و دل‌نشین لذت ببرید. در اطراف این روستا، غارهایی با قدمت چند هزارساله دیده‌شده است. با سفر به این روستا می‌توانید چای خوش عطر شمال را خریداری کنید و به‌عنوان سوغات به شهر خود ببرید.

قلعه رودخان

قلعه رودخان، قلعه‌ای زیباست که دارای هزار پله است و از شناخته‌شده‌ترین جاهای دیدنی فومن به شمار می‌آید. برخی از مورخان قدمت این قلعه را مربوط به دوره حکومت ساسانی دانسته‌اند، البته بسیاری از خانواده‌های سلطنتی در دوره‌های مختلف در ارگ این قلعه زندگی کرده‌اند؛ به همین دلیل نمی‌توان تصمیمی قطعی در خصوص قدمت این قلعه گرفت.

این قلعه از جاهای دیدنی فومن، علاوه بر قسمت بیرونی قلعه و ارگ شامل قسمت‌های جذابی مثل  برج دفاعی و دیدبانی، زندان، چاپ آب، آب‌انبار، سقف‌های سنگی، اتاقک‌های نگهبانی و سردخانه  نیز می‌شود.

مسافرانی که در هتل معین فومن اقامت دارند، می‌توانند با 35 دقیقه رانندگی در مسیر زیبا و خوش آب‌وهوا به قلعه رودخان برسند.

ییلاق کوربار

در سفرتان به فومن، در میان جاهای دیدنی فومن نباید دیدن ییلاق‌های این شهر را از دست بدهید؛ چراکه این مناطق از زیباترین منظره‌هایی هستند که شما می‌توانید در کل سفرتان و یا حتی در تمام زندگی‌تان آن‌ها را ببینید و از دیدنشان لذت ببرید. علاوه بر زیبایی و سرسبزی طبیعت، آب‌وهوای فوق‌العاده و خنک این ییلاق‌ها باعث شده در میان جاهای دیدنی فومن بیشتر موردتوجه قرار بگیرند.

اگر به پیاده‌روی و کوهنوردی علاقه‌مندید، در میان جاهای دیدنی فومن ییلاق، کوربار بهترین انتخاب برای شما است، چراکه این ییلاق دارای مسیری سخت برای دسترسی است و برای رسیدن به آن باید پیاده‌روی و کوه‌نوردی داشته باشید.

ییلاق زودل سر

یک مورد دیگر از زیباترین ییلاق‌ها و جاهای دیدنی فومن، ییلاق زودل سر است. این ییلاق دیدنی در مسیر قلعه تراشوم و روستای زودل قرارگرفته است، پس با رفتن به این ییلاق می‌توانید یکی از قلعه‌های شهر فومن را نیز ببینید. دلیل نام‌گذاری این روستا به زودل سر، این است این ییلاق در نزدیکی روستایی کوچک و زیبا به نام زودل قرارگرفته، پیوند سر نیز به‌این‌علت است که این ییلاق در روستای زودل، بالاتر قرارگرفته است. در این ییلاق می‌توانید خانه‌های سنتی و قدیمی با معماری مخصوص شهر گیلان را ببینید که قدمت قدیمی‌ترین خانه به 60 سال می‌رسد.

ییلاق زودل سر

آبشار دودوزن

از مهم‌ترین جاذبه‌های شهر گیلان، آبشارهای این شهر هستند. آبشار دودوزن در فومن یکی از زیباترین آبشارهای گیلان است که زیبایی خلقت را به تصویر کشیده است. این آبشار دیدنی در 24 کیلومتری شهرستان شفت و منطقه کوهستانی و البته در ییلاق سیاه زگی قرارگرفته است.

آبشار لار چشمه

زیبایی آبشارهای فومن فقط به آبشار دودوزن محدود نمی‌شود، در مسیری که برای رسیدن به ماسوله از فومن باید طی کنید، یکی از زیباترین جاهای دیدنی فومن قرارگرفته است. آبشاری به نام لار چشمه که ارتفاع 6 متری دارد و در پایین آن نیز حوضچه کوچکی ایجادشده است. در اطراف این آبشار رستوران‌ها و استراحتگاه‌هایی ایجادشده‌اند که می‌توانید برای استراحت و صرف غذا به آن‌ها مراجعه کنید.

چشمه زمزمه

در طبیعت فومن علاوه بر گیاهان دارویی، دارای چشمه‌هایی با خاصیت درمانی هم می‌شود. چشمه آب‌معدنی علی زاخونی یا چشمه زمزمه از جاهای دیدنی فومن است که طبق گفته محلی‌های این منطقه دارای خاصیت درمانی و دارویی است. البته این موضوع را باید بدانید که آب این چشمه تلخ است و باید با شکر و یا چیز شیرینی مخلوط شود تا تلخی آن حس نشود. علت تلخی و مزه بد آب این چشمه قرار گرفتن آن در نزدیکی معادن آهن است. البته آب این چشمه خاصیت درمانی خود را مخصوصاً در مشکلات گوارشی حفظ کرده است.

پارک مجسمه فومن

شهر فومن با داشتن مجسمه‌های زیبا و رنگارنگ به شهر مجسمه معروف شده است؛ نه‌تنها در پارک مجسمه بلکه در اغلب میدان‌ها و پارک‌های این شهر مجسمه‌هایی از افراد مختلف و با موضوعات متنوع ساخته‌شده است.

برخی از این مجسمه‌ها در خصوص زنان گیلانی با پوشش محلی زیبا هستند که نمایی بسیار باشکوه را از آن‌ها در شهر به تصویر کشیده‌اند. برای مثال می‌توان به مجسمه‌هایی مانند مجسمه‌های چهار دختران و مجسمه آناهیتا اشاره کرد.

امتیاز به مطلب post

drsalamatسلامت1 سال پیش • dahio.com • 3

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها