مهمانی دادن و مهمانی رفتن بخش جداناپذیری از فرهنگ ما ایرانی‌هاست که معمولاً چند نوبت در طول ماه تکرار می‌شود. ما عادت داریم هر چند وقت یک‌بار دور هم جمع شویم و به بهانه‌های کوچک یک وعده ناهار یا شام را در کنار هم سپری کنیم اما همیشه انتخاب غذای روز مهمانی سخت‌ترین بخش ماجراست!

به نظر شما معمولاً در یک مهمانی ایرانی چه نوع غذایی سرو می‌شود؟ پلوخورشت؟ کباب؟ فست فود؟ غذای حاضری؟ کدام یک از این موارد درخور یک پذیرایی ایرانی پسند است؟ مهم نیست چقدر با مهمان‌ها احساس صمیمیت و نزدیکی داشته باشید در هر صورت انتخاب غذای روز مهمانی یکی از سخت‌ترین تصمیم‌هاست، وقتی می‌خواهیم درباره وعده غذایی یک جمع تصمیم‌گیری کنیم، آن هم بدون اینکه به طور کامل از ذائقه و سلیقه غذایی افراد اطلاع داشته باشیم با چالشی روبرو خواهیم شد که برای گذر از آن باید تمام جوانب را بسنجیم.

پیش از انتخاب غذا به این چند نکته توجه کنید!

میزبان یک مهمانی بودن اصلاً به این سادگی‌ها نیست، شما باید تمام جوانب را پیش از انتخاب غذای روز مهمانی در نظر بگیرید تا مهمان‌ها پس از سرو غذا همگی راضی از سر میز کنار روند.

  1. این حقیقت را بپذیرید که ذائقه افراد با یکدیگر متفاوت است، اگر از نظر شما چلو گوشت یک غذای بسیار خوشمزه به نظر می‌رسد؛ دلیل نمی‌شود که توقع داشته باشید تمام مهمان‌ها نیز از خوردن چلو گوشت لذت ببرند. چراکه ممکن است مهمان شما اصلاً از عطروطعم این غذا خوشش نیاید! اگر می‌خواهید یک میزبان نمونه باشید باید در پخت غذا سلیقه‌ها و ذائقه‌های مختلف را در نظر بگیرید.
  2. بهتر است از مهمانان درباره عادات غذایی، محدودیت‌های غذایی و یا حساسیت‌های غذایی‌شان سؤال کنید. این روش به شما کمک می‌کند تا برای انتخاب یک غذای مناسب و باب میل مهمان‌ها راحت‌تر تصمیم بگیرید.
  3. اگر می‌خواهید دل همه را به دست آورید باید بیش از یک نوع غذا تدارک ببینید. پیشنهاد ما این است یک غذای گوشتی آماده کنید و برای غذای دوم یک وعده مناسب برای رژیم‌های گیاهخواری و یا مناسب برای افراد حساس به مواد غذایی حساسیت‌زا تدارک ببینید.
  4. غذا را به شکل مخلوط شده بر سر میز نیاورید. مثلاً اگر زرشک‌پلو یکی از گزینه‌های شما به عنوان غذای مجلسی است سعی کنید از مخلوط زعفران و زرشک تنها در بخشی از دیس پلو استفاده کنید تا اگر کسی به زرشک حساسیت داشت امکان جدا کردن آن از پلو را داشته باشد.
  5. هرچند که پیش غذا و دسر در برنامه غذایی ما ایرانی‌ها زیادی جدی گرفته نمی‌شوند اما برای یک میزبانی بی‌عیب و نقص قطعاً به آن‌ها نیاز دارید. توصیه می‌کنیم شما هم پس از تصمیم‌گیری برای غذای اصلی روز مهمانی تصمیمی هم برای این دو گزینه در میز غذای روز مهمانی بگیرید.

این ملاحظات در نهایت باعث می‌شوند که هیچ یک از افراد جمع ناراضی میز غذا را ترک نکنند و از لذت غذای روز مهمانی محروم نشوند. در ادامه چند نوع غذای مناسب و ایرانی پسند برای پذیرایی در ناهار روز مهمانی را با هم بررسی می‌کنیم.

مرغ

زرشک‌پلو با مرغ شکم پر غذای خوشمزه روز مهمانی

وقتی به دنبال یک دستور ساده و همه‌پسند هستید که طعم خیلی عجیب‌وغریبی نداشته باشد و نتیجه‌ی آن به مزاج هرکسی خوش آید، می‌توانید به سراغ دستور تهیه ی مرغ شکم پر بروید. حالا چرا شکم پر؟ یکی از اولین گزینه‌هایی که معمولاً برای پخت پلو مجلسی به ذهن می‌رسد زرشک‌پلو با مرغ است اما پخت مرغ مجلسی خیلی دردسر دارد.

طعم سس مرغ خیلی سلیقه‌ایست، بعضی مرغ ترش دوست ندارند، عده‌ای به رب و گوجه‌فرنگی حساسیت دارند، بعضی از طعم زعفران در مرغ خوششان نمی‌آید، نمی‌دانید فلفل دلمه‌ای استفاده کنید یا نه هویج اضافه کنید یا خیر، خلاصه پخت مرغ مجلسی هم سخت و زمان‌بر است هم به دردسرش نمی‌ارزد خصوصاً وقتی شناخت کافی از ذائقه مهمان‌ها نداشته باشید؛ اما مرغ شکم پر این‌طور نیست.

محتویات درون شکم مرغ که بخش سلیقه‌ای ماجراست به گوشت مرغ طعم خاصی نمی‌دهد پس اگر کسی دوست نداشته باشد راحت آن را کنار زده و نمی‌خورد. گوشت سوخاری شده مرغ هم که نه ترش است نه شور، یک طعم ملایم و همه‌پسند که در کنار لیموترش تازه معرکه می‌شود. به این دلیل است که می‌گوییم انتخاب شکم پر برای مهمانی منطقی و بی‌دردسر است.

کافیست یک دیس زرشک‌پلو اصیل ایرانی آماده کنید و آن را به عنوان غذای اصلی روز مهمانی همراه با یک عدد مرغ سوخاری شکم پر بر سر میز بیاورید. همان‌طور که میدانید دستور مرغ شکم پر از محبوب‌ترین دستورغذاهای ایرانی برای طبخ گوشت مرغ است. نوع پخت هم می‌تواند با توجه به امکانات شما متفاوت باشد. پس اگر فر ندارید اصلاً جای نگرانی نیست. مرغ کامل شکم پر را می‌توان در قابلمه هم به آسانی آماده کرد.

اگر تمایل به تنوع داشته باشید، می‌توانید مرغ شکم پر را به همراه یک دیس شیرین‌پلو بر سر سفره بیاورید و یا به همراه دورچین سبزیجات و نان برای مهمان‌ها سرو کنید. دست شما برای سرو این نوع مرغ باز است. این شمایید که تصمیم می‌گیرید مرغ را به همراه پلو بر سر میز بیاورید یا همراه با دورچین و نان و سالاد، اما توصیه می‌کنیم هر انتخابی که برای سرو این غذا داشتید حتماً پیش از آن همه‌ی جوانب ماجرا را از دید سلیقه‌ها و ذائقه‌های مختلف بسنجید.

کباب وزیری برای هر سلیقه‌ای

اگر نظرتان برای درست کردن شکم پر منفی است یا به هر دلیل تمایل دارید با یک نوع کباب از مهمان‌ها پذیرایی کنید بهترین انتخاب در میان کباب‌های ایرانی، وزیری است اما چرا؟ کباب کوبیده و جوجه کباب از محبوب‌ترین انواع کباب‌های ایرانی برای پذیرایی از مهمان‌ها هستند.

خیلی کم پیش می‌آید کسی برای پذیرایی مهمانی کباب برگ یا ششلیک تدارک ببینید. حتی در اکثر مراسم‌های بزرگ مانند مراسم ازدواج و مراسم ختم هم یکی یا هردو این کباب‌ها را به عنوان ناهار یا شام روز انتخاب می‌کنند؛ اما همیشه عده‌ای هستند که در میان این دو نوع کباب یکی را کمتر دوست داشته باشند یا حتی اصلاً دوست نداشته باشند!

کباب وزیری از ترکیب یک سیخ جوجه کباب و یک سیخ کوبیده به دست می‌آید و از آنجایی که انتخاب میان دو گزینه کار راحتی نیست با انتخاب این کباب می‌توانید هر سلیقه‌ای را راضی کنید.

تفاوت کباب وزیری و کباب نگینی در چیست؟

شاید بپرسید چرا کباب نگینی نه؟ مگر کباب نگینی هم ترکیبی از کوبیده و جوجه نیست؟ لازم به ذکر است که کباب نگینی ترکیبی از کوبیده و جوجه بر روی یک سیخ است، در چنین شرایطی کباب نگینی برای کسانی که به یکی از این دو نوع کباب علاقه‌مند نیستند به یک گزینه نامناسب تبدیل می‌شود. اگر قرار است به عنوان یک میزبان خوب هر ذائقه‌ای را در نظر بگیرید و از سلیقه غذایی مهمان‌ها نیز بی‌اطلاع هستید، ریسک انتخاب کباب نگینی کمی بالاست. در چنین شرایطی کباب وزیری انتخاب سنجیده‌تری است.

مرصع پلو

مرصع‌پلو یک دیس خوش‌رنگ و لعاب به عنوان غذای دوم

هر دو غذایی که در ابتدا معرفی کردیم در عین حال که جز محبوب ترین انواع غذاهای ایرانی هستند استفاده از گوشت در تهیه آن‌ها حرف اول را می‌زند به همین دلیل برای کسانی که به خوردن گوشت تمایلی ندارند یا از رژیم‌های غذایی گیاهخواری پیروی می‌کنند چندان باب میل نیستند. پس اگر در جمع مهمان‌ها کسانی با ذائقه غذایی خاص حضور دارند، بهتر است تا از پیش برای آن‌ها نیز چاره‌ای بیندیشید.

در چنین حالی تدارک یک دیس پلو مخلوط مانند مرصع‌پلو به کمکتان می‌آید. مرصع‌پلو هم خوش‌رنگ و لعاب و خوشمزه است و هم با هر ذائقه‌ای جور درمی‌آید. طعم آن نه به اندازه شیرین‌پلو شیرین است و نه مانند آلبالوپلو ترش یا جدید، همین هم باعث شده تا از آن به عنوان یک غذای همه‌پسند ایرانی یاد شود. گذشته از این یک غذای کاملاً گیاهی است که می‌توان آن را بدون گوشت به همراه ماست و بورانی هم سرو کرد.

پیش غذا و دسر برای یک سفره ایرانی پسند

از غذای اصلی روز مهمانی که بگذریم به پیش غذا و دسر می‌رسیم که در کنار آن همه غذای خوش‌رنگ و لعاب جایشان حسابی بر سر میز خالیست. اگر گمان می‌کنید در میان دستور غذاهای ایرانی دستور تهیه دسر و پیش غذا وجود ندارد، سخت در اشتباهید. کشک بادمجان، میرزاقاسمی، سوپ، آش و انواع دلمه چند نوع پیش‌غذای گرم و انواع بورانی‌ها مانند بورانی بادمجان، بورانی اسفناج و بورانی لبو می‌توانند به عنوان پیش‌غذای سرد برای روز مهمانی آماده شوند.

برای دسر هم می‌توان به سراغ دستور تهیه فرنی، شله‌زرد یا شیر برنج رفت. به کمک این سه دستور ساده می‌توان دسرهای ایرانی پسند و خوشمزه‌ای برای روز مهمانی تدارک دید.

اگر می‌خواهید در خانه مرغ، کباب یا پلو مخلوط بپزید، حتی اگر تمایل به یادگیری دیگر انواع غذاهای ایرانی و فرنگی دارید، کافیست دستور تهیه آن را بر روی مجله ی اینترنتی دیجی فود بخوانید. از دستور تهیه کوبیده و جوجه گرفته تا دستور پخت انواع غذاهای فست فودی، پیش غذا، کیک و شیرینی و … همگی با ذکر جزئیات به صورت حرفه‌ای بر روی این مجله اینترنتی غذا به شما آموزش داده شده‌اند.

امتیاز به مطلب post

drsalamatسلامت2 سال پیش • dahio.com • 4

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها