بارداری یک شرایط ویژه و خاص است که جسم و روح بانوان را تحت تاثیر خود قرار می دهد. در این دوران تمام فعالیت ها، شرایط و … مادر بر روی رشد و سلامت جنین تاثیر گذار است.  داشتن خواب کافی هم برای سلامت  مادر و هم برای رشد جنین از اهمیت بالایی برخوردار می باشد که با رشد جنین و بزرگ شدن شکم این امر مختل می شود.

متخصصان برای برطرف نمودن این مشکل و فراهم کردن شرایط خواب راحت برای مادران باردار، بالش هایی به نام بالش بارداری طراحی کرده اند که در این مطلب فوائد و مزایای استفاده از بالش های بارداری در دوران حاملگی به طور کامل ذکر شده است.

تشک بارداری

تعریفی از بالش بارداری و آشنایی با آن

بالش های بارداری یک بالش با انعطاف و نرمی مناسب و استاندارد است که سبب می شود، مادر باردار خوابی آسوده را داشته باشد. در دوران حاملگی باید به نحوه خوابیدن توجه بسیار داشت تا به شکم و در نتیجه به جنین آسیبی وارد نشود، بالش های بارداری دقیقا همین کار را انجام می دهند و سلامت مادر و جنین را در طول خواب و استراحت تامین می کنند.

با این توضیحات می توان فهمید که استفاده از  بالش های بارداری اهمیت بالایی دارد و نباید نسبت به آن بی توجه بود.

دسته بندی و انواع بالش های بارداری

قبل از ذکر فواید و مزایای بالش های بارداری، ابتدا بهتر است با انواع و دسته بندی های آن آشنا شوید که هر کدام دارای طرح و شکل خاص خود می باشند. در ادامه مطلب انواع بالش های بارداری ذکر شده است.

بالش بارداری U شکل

این نامگذاری بر اساس  شکل بالش که شبیه به حرف U می باشد، صورت گرفته است. این نوع از بالش های بارداری دارای ابعاد بزرگی هستند و همین امر سبب می شود که تمام قسمت های بدن را در بربگیرند. این حمایت و پشتیبانی از بدن، سلامت جنین و کاهش فشار بر مفاصل را به همراه خواهد داشت.

لازم به ذکر است که قیمت بالش های U شکل نسبت به موارد و مدل های دیگر، بیشتر است.

بالش های قدی یا طولی

این نوع از بالش های بارداری در راستای بدن قرار می گیرند و می توانند شکم و پهلو را محافظت کنند. از طول بالایی برخوردار هستند و می توان آن ها را در میان پا و دستان خود  قرار داد و شکم مادر توسط نرم بودن این بالش محافظت می شود.

 

بالش های C  شکل

بالش بارداری C شکل، نوع دیگری از  بالش های بارداری می باشد که می تواند به راحتی هر چه تمام قسمت هایی چون سر، شکم و لگن را به طور کامل پوشش  دهد و یک خواب راحت با حفاظت کامل از جنین و مادر را به ارمغان می آورد.

این بالش ها در مقایسه با بالش های U شکل بارداری، کوچکترند و می توانند در فضاهای کوچک نیز استفاده شوند.

تشک سی شکل

بالش هایJ  شکل

نوع دیگری از این بالش ها، بالش بارداری به شکل J است که بسیار شبیه به بالش  بارداری U شکل می باشد، اما تفاوتی که با آن دارد، این است که به تعادل بدن در زمان خوابیدن و جلوگیری از خوابیدن مادر به پشت می کند و کارایی آن به همین امر محدود می شود.

این بالش برای مادرانی که در خواب نمی توانند نحوه خوابیدن خود را کنترل کنند، بسیار به کار می آید.

 

بالش های بارداری  گوه ای

بالش هایی که ذکر شد، معمولا از ابعاد بزرگی برخوردار هستند و نمی توان در همه جا از آن ها استفاده کرد. بالش های گوه ای این مشکل را برطرف کرده اند زیرا ابعاد کوچکی دارند و می توان در زمان خواب آن ها را برای جلوگیری از فشار آمدن به شکم، پشت و … استفاده کرد.

البته از این نوع بالش می توان در زمان نشستن نیز استفاده کرد و یا به عنوان بالش معمولی در زیر سر قرار داد تا از رفلاکس معده جلوگیری به عمل آورد.

فوائد و مزایای مهم بالش های بارداری در دوران حاملگی

بالش های بارداری فواید زیادی دارند که حتی بیشتر پزشکان، به افراد دارای دردهای مفصلی استفاده از آن را توصیه می کنند. ذکر فوائد و مزایای بالش های بارداری در دوران حاملگی، اهمیت خرید این کالا را بیشتر نشان می دهد که این موارد در زیر ذکر شده اند.

تسکین دهنده دردهای مفصلی

بدن بانوان باردار با رشد جنین تغییر می کند و وزن مادر نیز افزایش می یابد، همین امر سبب می شود تا به مفصل ها، ستون فقرات، کمر و … فشار وارد و دچار درد شوند. بالش های بارداری با پوشش دهی عالی قسمت های مختلف بدن،  از ایجاد این دردها جلوگیری و یا به تسکین آن ها کمک می کند.

بی توجهی به این امر چه در دوران بارداری و چه پس از زایمان، عوارض زیادی را به همراه خواهد داشت.

اولین علائم حاملگی
9 علامت بارداری که قبل از عقب افتادن پریود بروز می‌کنند.

یک خواب راحت با بالش های بارداری

بالش های بارداری بدن را در بهترین حالت نگه می دارند به عبارتی دیگر سر، کمر، شکم و … به گونه ای حمایت می شوند که فرد احساس ناراحتی نکند و یک خواب راحت داشته باشد. داشتن خواب راحت، نشان از یک بارداری سالم دارد و نباید نسبت به آن بی توجه بود. بنابراین این نوع از بالش ها باعث افزایش راحتی خواب مادران می شوند و اجازه می دهد تا مادران در بهترین حالت ممکن استراحت کنند.

بالا بردن میزان گردش خون

دلیل توصیه پزشکان نسبت به خوابیدن به پهلوی مادران باردار، بالا بردن میزان گردش خون است، اما بزرگ بودن و افزایش حجم شکم مانعی در برابر انجام این کار است. بالش های بارداری با طراحی که دارند، انجام این امر را به راحتی ممکن می کنند و مادر به پهلو خوابیدن را راحت و بدون دردسر انجام می دهد.

امتیاز به مطلب post

drsalamatسلامت3 سال پیش • dahio.com • 21

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها