بی ام و 320i محصول اولین نسل از تولیدات سری ۳ است و پس از بیش از ۴۰ سال هنوز هم از آن به عنوان یکی از تولیدات شاخص بی ام و سری ۳ نام برده می‌شود.

هدف از طراحی سری ۳ این بود که تغییراتی در تولیدات پیشین این کارخانه آلمانی ایجاد شود که به سری ۲ شهرت داشتند. به همین دلیل، پایه‌های اصلی طراحی بدنه سری ۳ بر این اصل استوار شد که طول آن کمی بیشتر، عرض آن پهن‌تر و ارتفاعش از سطح زمین هم کمتر از خودروهای سری ۲ بی ام و باشد.

در تولید اولین سری ۳، سه مدل مختلف از پیشرانه‌های چهار سیلندر در نظر گرفه شده بود که عبارت بودند از مدل ۳۱۶ با حجم پیشرانه ۱۶۰۰ سی‌سی، مدل ۳۱۸ با پیشرانه ۱.۸ لیتری و در آخر هم مدل 320 با حجم پیشرانه ۲۰۰۰ سی‌سی که همگی آنها از کاربراتور استفاده می‌کردند. تا اینکه در پایان سال ۱۹۷۵، بی ام و از یک پیشرانه انژکتوری دو لیتری در ساخت سری ۳ استفاده کرد و آنجا بود که 320 i متولد شد.

هر چند تولید سری ۳ همچنان ادامه دارد و مدل‌های تازه آن نیز به بازار خودرو عرضه شده است، اما نوع کلاسیک این خودرو که در واقع در طبقه‌بندی خود کارخانه بی ام و به مجموعه E21 یا نسل اول سری ۳ تعلق دارد، بین سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۱ صورت گرفت.

همان‌طور که این روزها آخرین مدل‌های بی ام و به محض تولید به کشورمان وارد می‌شوند، خودرو بی ام و320i  نیز به سرعت در داخل ایران بازار خود را پیدا کرد. خودرویی که در زمان خود از نظر امکانات رفاهی و جانبی، افسانه‌ای به نظر می‌رسید و از نظر قدرت موتور و شتاب نیز دارای جذابیت‌های فراوانی برای ماشین‌بازها بود.

همین الان اگر سری به سایت دیوار بزنید و نگاهی به انواع 320های موجود در بازار ایران بیندازید، به خوبی خواهید دید که با چه تنوع عظیمی روبرو هستید.

برای مثال برای خرید یک مدل کلاسیک از این بی ام و با آن چراغ‌های گرد نوستالژیک و طراحی جلوپنجره ساده  که در نوع دودر تولید شده است فقط به ۳۵ میلیون تومان احتیاج دارید. حالا اگر بخواهید از همین خانواده سری ۳، یک 320 تولید شده در سال ۲۰۰۷ را با حدود ۱۹۵هزار کیلومتر کارکرد بخرید باید به بودجه‌ای در حدود ۲۰۰میلیون تومان فکر کنید.

قیمت‌های این خودرو در بازار ایران تا بیش از ۶۵۰ میلیون تومان هم بالا می‌رود. مثلا اگر به دنبال جدیدترین نوع 320 باشید، نمونه‌هایی از این خودرو که در سال ۲۰۱۵ تولید شده باشند با کارکرد اندکی در حدود ۳۰هزار کیلومتر، به قیمت ۶۷۰ میلیون تومان در سایت دیوار در معرض فروش قرار گرفته‌اند، سایتی که واسطه‌ها را حذف کرده و می‌توان با هربودجه‌ای در آن انواع کالا را خرید.

نکته جالبی که در مورد این خودروی سواری وجود دارد این است که در هر حال، چه ۵۰ میلیون تومان برای آن بپردازید، چه ۵۰۰ میلیون تومان، بهتر است بدانید با سوار شدن یک بی ام و320i  سوار یکی از پرفروش‌ترین سری‌های بی ام و شده‌اید که در دهه ۷۰ میلادی، فروش این کمپانی عظیم را دو برابر کرد.

2121

hotnews • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 96



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها