نوریاتو: جایزه ادبی و هنری دهمین دوره برگزاری جایزه ادبی محمود درویش به شاعر اردنی، نویسنده مصری و نقاش و تصویرگر فلسطینی تعلق گرفت.

 

به گزارش مجله جامع نوریاتو، جایزه ادبی محمود درویش که هرساله در سالروز تولد محمود درویش، شاعر و نویسنده مقاومت فلسطینی به افرادی که توانسته باشند آثار ادبی پیشرفته‌ای از نظر هنر و فکر خلق کنند اهدا می‌شود، به امجد ناصر، شاعر اردنی، صنع‌الله ابراهیم، رمان‌نویس مصری و کمال بلاطه، تصویرگر فلسطینی تعلق گرفت.

 

در بیانیه این جایزه درباره انتخاب کمال بلاطه به عنوان هنرمند سال و برگزیده این جایزه آمده است: “علی‌رغم شرایط دشواری که فلسطینی‌ها در دهه شصت میلادی با آن روبه‌رو بودند، بلاطه توانست درسش را در رشته هنرهای زیبا در رم و سپس امریکا ادامه دهد و تحقیقات گسترده‌ای را درباره هنر مدرن اسلامی در مجلات متعدد منتشر کند و کتب بسیاری را درباره هنر فلسطینی در نیم قرن به زبان انگلیسی و عربی به زیور طبع بیاراید. او در هنر به جایی رسید که آثارش اکنون در مقر سازمان یونسکو، کتاب‌خانه ملی پاریس، موزه بریتانیا و موزه قصرحمراء و موزه‌های دیگر در سراسر جهان یافت می‌شود.”

 

در این بیانیه درباره امجدناصر، شاعر اردنی و انتخاب او آمده است: “امجد ناصر علاوه بر این‌که شاعری است که شعرهایش به سادگی، عمق و زیبایی متمایز و برجسته‌اند، شخصیت فرهنگی فعال و تاثیرگذار او در دنیای عرب چشم‌ناپوشیدنی است.”

 

او نخستین شعرش را در سال ۱۹۷۹ با عنوان “ستایشی برای قهوه‌خانه دیگر” منتشر کرد و بعدها ده‌ها مجموعه شعر دیگر از او منتشر شد. کتاب خاطرات “بیروت کوچک است به اندازه یک کف دست”، رمان‌ “جایی که باران نمی‌بارد” و سفرنامه‌ “در سرزمین‌های مارکز” از دیگر آثار ادبی این شاعر اردنی هستند.

 

و درباره صنع‌الله ابراهیم، رمان‌نویس مصری برنده جایزه محمود درویش آمده است: “او نویسنده‌ای خلاق و مبدع و پیشرو است که پرداختن به امور انسانی متعدد مانع او در خلق آثار ادبی بسیار که زیبا و جسورانه است نبوده؛ ابراهیم که پدیده ‌ادبی منحصر به‌ فرد و متمایز دنیای عرب به شمار می‌رود تلاش کرده تا رمان عربی را از خلال آزمون‌های بسیار تنوع و گستردگی ببخشد و موفق هم بوده است.”

 

صنع‌الله ابراهیم در سال ۲۰۰۳ از پذیرفتن جایزه رمان عربی که از سوی شورای عالی فرهنگ مصر اهدا می‌شد امتناع کرد و در سال ۲۰۰۴ برنده جایزه “اندیشه آزاد ابن رشد” شد. برخی از مهم‌ترین رمان‌های این رمان‌نویس مصری عبارتند از: “بیروت،بیروت”،”قانون فرانسوی”،”عمامه و کلاه” و “تعقیب و گریز”.

 

فارس سباعنه، مدیر موزه محمود درویش درباره این جایزه گفت: “این جایزه بر دو معیار اساسی آزادی و ابداع استوار است و به افرادی اهدا می‌شود که آثارشان تاثیر مهم و به‌سزایی بر هنر و ادبیات و تاریخ داشته باشد و هر کدام از برگزیدگان علاوه بر ارزش معنوی این جایزه که اسم محمود درویش را بر خود دارد، برنده ۱۲ هزار دلار خواهند شد.”

 

جایزه محمود درویش که بر فرهنگ فلسطین و نقش شاخص محمود درویش و اهمیت آثار او تاکید دارد، اولین جایزه‌ای است که به نام یک ادیب فلسطینی ثبت شده است و هر سال به هنرمندی از جهان عرب چه فلسطینی و چه غیر فلسطینی تعلق می‌گیرد که آثارش همانند محمود درویش وقف ارزش‌های اخلاقی و انسانی، آزادی و دموکراسی و روشنگری شده باشد.

 

نوشته برندگان جایزه ادبی محمود درویش مشخص شدند اولین بار در مجله نوریاتو | رسانه جامع هنرهای تجسمی پدیدار شد.

hotnews • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 296



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها