به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین منطقه مازندران، مدیرعامل موسسه فرهنگی برهان (انتشارات مدرسه) در این همایش گفت: وقتی سرفصل‌های آموزشی از بالا برای معلمان ارسال می‌شود آنها خود را موظف دانسته تا براساس آنچه در کتب است تدریس کرده و خود را مأمور و معذور می دانند.

«حمیدرضا شاه‌آبادی» افزود: اما وقتی خود معلمان در جریان تدوین سرفصل‌های آموزشی و تولید محتوای کتب قرار گرفته و یا اینکه خودشان مولف کتاب باشند، آن وقت معلم تبدیل به فردی خلاق و مسئول می شود که تصمیمات آموزشی را می‌سازد و در قبال تمامی فرایند یادگیری و یاددهی مشارکت می‌کند.

وی این تلاش معلمان شهرستان‌ها را قابل ستایش ذکر کرده و تصریح کرد: همکاران استان‌ها به ویژه استان مازندران دست روی دست نگذاشتند تا ببینند از مرکز چه چیزی برایشان می‌آید. بلکه خود دست به کار شده و به تألیف کتب همت گماردند که این نشان‌دهنده تکثر و تنوع فرهنگی و قومی و موجب افتخار آموزش و پرورش است.

مدیرعامل انتشارات مدرسه با بیان اینکه کتاب راهنمای معلمان چندپایه که توسط استان مازندران تدوین شد خلاء ملی را پوشش داد، خاطرنشان کرد: ۲۰ عنوان کتاب در سال ۹۷ توسط معاونت ابتدایی آموزش و پرورش مازندران تهیه و تدوین شد که در استان‌های تهران، البرز، و چهارمحال بختیاری در حال تدریس است و دیگر استان‌ها نیز درخواست این کتاب را داده‌اند.

شاه‌آبادی با بیان اینکه تألیف کتاب از سوی استان مازندران شکستن جریان سختی است که امکان بروز توانمندی‌های خارج از مرکز را نمی‌داد، عنوان کرد: بزرگترین حمایت از افراد توانمند در سازمان این است که به آنها اجازه دهیم قابلیت‌های خود را نشان داده و در اوج شکوفایی شخصیت شغلی خود قرار گیرند.

مقطع ابتدایی نیروی محرکه تعلیم و تربیت است

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران نیز در این همایش گفت: دانشِ اینکه آموزش و پرورش چه جایگاهی دارد را همه‌ی مسئولان و مردم می‌دانند. اما اینکه در این زمینه چه حمایتی می‌توانند از آموزش و پرورش به عمل آورند به نگرش آنها بستگی دارد که امیدواریم دانش و نگرش با هم یکی شود تا آموزش و پرورش به حقوق واقعی خود دست یابد.

«عسکری نیکزاد» با بیان اینکه باید تلاش کنیم دانش و نگرش افراد و آحاد جامعه نسبت به آموزش و پرورش را یکی کنیم، افزود: مهم‌ترین کار در این زمینه، تلاش برای رساندن مقطع ابتدایی به جایگاه واقعی خود است. جایگاه ابتدایی بسیار ویژه است و مقطع ابتدایی نیروی محرکه تعلیم و تربیت محسوب می شود. 

وی با بیان اینکه سخت‌ترین مقطع تحصیلی برای تعلیم و تربیت دانش آموزان ابتدایی است، خاطرنشان کرد: اهمیت ابتدایی به اندازه‌ای است که اگر دانش آموز در ابتدایی درست تربیت شود در تمامی مراحل بعدی با مشکل کمتری فرایندها را طی کرده و سال های تحصیلی را سپری می کند. چون پایه و اساس تربیت در ابتدایی شکل می گیرد و به مراحل دیگر انتقال می یابد.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران تصریح کرد: اگر شرایط استفاده از دانش آشکار و پنهانِ دانش‌آموزان را مهیا نکنیم اطلاعات ناقص در آنها شکل گرفته و این به جامعه منتقل شده و شرایط جامعه را مخدوش می‌سازد. اگر قرار است مسیر توسعه را هموار کنیم جرقه آن باید در ابتدایی زده شده و به تمامی بخش‌های دیگر سرایت کند.

نیکزاد به عملکرد مثبت و درخشان معاونت ابتدایی آموزش و پرورش مازندران اشاره کرده و ضمن تقدیر از دست اندرکاران این حوزه گفت: زحمات تمامی معلمان، دلسوزان، همکاران و مولفان حوزه ابتدایی را ارج می‌نهیم چون این زحمات و تلاش‌ها است که خود را در مقاطع بالاتر و در تمام کشور نشان داده و موجب سرافرازی آموزش و پرورش مازندران می‌شود.

تجلیل از ۸۰ آموزگار مولف استان مازندران

در این همایش از ۸۰ آموزگار مولف استان مازندران تجلیل شد که در این زمینه معاون ابتدایی آموزش و پرورش مازندران اظهار کرد: استان مازندران ۲۵۰ آموزگار مولف دارد که همه آنها آماده همکاری با معاونت ابتدایی هستند. اما امروز از ۸۰ آموزگار مولف تجلیل شد که در بخش‌های مختلف اعم از پیش دبستانی، چند پایه، پایه اول و دوم زحمت کشیده و کتب درخشانی را تألیف کردند.

«سید عیسی میرشفیعی» با بیان اینکه برخی از محتواهای ما در سطح ملی استفاده می‌شود، افزود: کارها و آموزش‌های ابتدایی در زندگی و سرنوشت انسان تأثیرگذار است و معلمانی که توانایی تولید، کنشگری و خلاقیت دارند باید حمایت و معرفی شوند. از این‌رو تولید محتوای پیش دبستانی برای هماهنگی بیشتر در استان آغاز شده و امروز این محتوا در دیگر مناطق کشور نیز در دست تدریس است.

وی بر لزوم تولید محتوای بومی تأکید کرد و گفت: نظام تعلیم و تربیت باید متناسب با بوم و فرهنگ منطقه، محتوا تولید کند. در برنامه ویژه مدرسه، معلمان باید برنامه‌ریزی داشته باشند و براساس سند تحول بنیادین، باید ۲۰ درصد محتوای آموزشی توسط استان‌ها تدوین و تألیف شود.

معاون ابتدایی آموزش و پرورش مازندران تکالیف مهارت محور را از دیگر لازمه‌های نظام تربیتی بیان کرد و افزود: امانت، صداقت، پاکی و نجابت چهار ویژگی معلمان ابتدایی است که سبب توفیق و موفقیت آنان می شود.

شایان ذکر است در این همایش سید عیسی میرشفیعی معاون ابتدایی آموزش و پرورش مازندران به طور ویژه توسط نیکزاد مدیرکل آموزش و پرورش مازندران مورد تقدیر قرار گرفت.

۴۶

منبع

hotnews • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 23



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها