بندر بن سلطان:حمایت ریاض از صدام در جنگ با ایران اشتباه بود

بندر بن سلطان:حمایت ریاض از صدام در جنگ با ایران اشتباه بود

«بندر بن سلطان» رئیس پیشین دستگاه امنیتی عربستان در گفت و گوی ویژه با روزنامه «ایندیپندنت» چاپ لندن درباره روابط ریاض و تهران در مقاطع مختلف گفت که حمایت سعودی از صدام در جنگ راه بد و اشتباه بوده است.

بن سلطان که ۲۵ سال نماینده تام الاختیار عربستان در آمریکا بوده است، در گفت و گوی مفصل با بخش عربی روزنامه «ایندیپندنت» که به تازگی راه اندازی شده است، درباره مسائل مختلف منطقه از جمله ایران، دولت پیشین آمریکا، سوریه و قطر سخن گفته است.
وی افزود،عربستان ناظر مذاکرات بغداد و تهران در ژنو و در کاخ شاهزاده « سلطان بن عبدالعزیز» ولیعهد و وزیر دفاع اسبق سعودی، بود.
او درباره دیدار غیر منتظره اش با سردار «قاسم سلیمانی» گفت: در سفر به تهران و در زمان دیدار با «علی لاریجانی» بصورت اتفاقی با سلیمانی آشنا شدم.

** اوباما علیه ریاض
بن سلطان در این گفت و گو که در کاخ خود در شهر «ابحر» در غرب عربستان انجام شد، گفت: سیاست های نرم باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین امریکا زمینه ساز ورود روسیه و ایران به بحران سوریه شد.
وی یکی از تماس های تلفنی «ملک عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه پیشین عربستان با اوباما را فاش کرد و افزود: عبدالله در این باره به اوباما گفت که انتظار نداشتم زنده باشم و ببینم که رییس جمهوری آمریکا به من دروغ می گوید.
وی در ادامه گفت که پشیمان نیستم که با اوباما دیدار نکردم، چرا که به اعتقاد من، وی با سیاست هایش در خاورمیانه، این منطقه را ۲۰ سال به قهقرا برد.
بن سلطان به سرد شدن روابط عربستان و آمریکا در اواخر دوران اوباما اشاره کرد و تصریح کرد : رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده برخلاف حرف های خود عمل می کرد.
رییس پیشین دستگاه امنیتی عربستان ادامه داد: اوباما از یک سو اعلام می کرد که به دنبال محدود کردن قدرت ایران در منطقه است و از سوی دیگر بصورت مخفیانه با تهران مذاکره می کرد و همین امر موجب بی اعتمادی سعودی ها به دولت او شد.
بن سلطان درباره حضور نیروهای ترکیه در قطر گفت، استقرار این نیروها برای حفظ امنیت قطری هاست، مسئولان دوحه در گذشته نیز برای تامین امنیت خود از یمن، سودان و عربستان کمک می گرفتند.
وی درباره «بشار اسد»رییس جمهوری سوریه ،روابط تیره ریاض و دمشق نقش پررنگ دستگاه امنیتی عربستان در جنگ خونین این کشور گفت : دلیل این امر آن است که من پیش از این که اسد کاره ای باشد او را می شناسم.
وی گفت: اطراف پدر بشار را مردان بزرگی گرفته بودند،حافظ بر خلاف پسرش بشار، توانایی رتق و فتق اوضاع را داشت، اما پسرش همچنان سایه برادرش « باسل» بر سر آن سنگینی می کند و نمی تواند از ان رهایی یابد.
وی ادعا کرد که از نفوذش در انگلیس استفاده کرده تا بشار دوره تخصص چشم پزشکی را در لندن بگذراند.
بن سلطان در باره دیدار خود با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه پس از حوادث سوریه گفت: در آن زمان که اسد غیر نظامیان را هدف قرار می داد، پوتین به من گفت، این شما سعودی ها بودید که جایگاه اسد بزرگ تر جلوه کند، چرا که وقتی وی به قدرت رسید، شما مقدمات دیدارش با «ژاک شیراک» رئیس جمهوری اسبق فرانسه و مسئولان کاخ سفید را فراهم کردید.

ایرنا

منبع

شاید دیگر مطالب را هم دوست داشته باشد




مطلب قبلیساخت بازی Metroid Prime 4 از نو آغاز می‌شود؛ پروژه به استودیو رترو سپرده شد


مطلب بعدیبورسیت شانه (التهاب بورسهای شانه)؛ علل، علائم، انواع روشهای درمان



hotnewsسلامت5 سال پیش • dahio.com • 67



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها