به گزارش خبرگزای خبرآنلاین روزنامه هاآرتص در تحلیلی به شکست اقدام ترامپ در خلیج فارس اشاره کرد و نوشت:

نزدیک به دو ماه پس از تشدید بحران میان ایران و آمریکا در خلیج فارس، به نظر می رسد اختلاف هایی جدی در تشکیل ائتلافی از کشورهای عربی که از تحریم های آمریکا حمایت می کردند، وجود دارد. موارد زیادی از جمله تصمیم ترامپ به پرهیز از اقدام نظامی در مقابل ایران تعهد کشورهای خلیج فارس را به گرفتن موضعی سخت در برابر ایران تضعیف می کند.
واضح ترین نشانه این تغییر را می توان در رفتار امارات متحده عربی در هفته های اخیر دید. این کشور از ماه گذشته، با وجود انکار تصمیم به خروج از جنگ یمن، فعالیت های نظامی خود را در این جنگ کاهش داده است. بلومبرگ در گزارشی مدعی شد علت این تصمیم، نگرانی امارات متحده عربی از تهدید ایران و بالا گرفتن تنش ها میان تهران و واشنگتن است. حوثی های یمن نیز اعلام کرده اند در واکنش به این تغییر سیاست، حمله به امارات را متوقف می کنند.

در یکی از تحولات کم سابقه اخیر، یکی از فرماندهان گارد ساحلی امارات به تهران سفر و در دیدار با همتای ایرانی خود توافقی را در زمینه مقررات ماهی گیری و دریانوردی در خلیج فارس امضا کرد.  پیشتر نیز امارات متحده عربی از مقصر خواندن تهران در حمله به نفتکش هایش خودداری کرده بود. هفته گذشته یکی از وزرای سعودی نیز در اقدامی دور از انتظار برای گفتگو درباره حج به تهران رفت.

این مجموعه تحولات تضعیف اعتماد کشورهای خلیج فارس، به ویژه امارات متحده عربی، را به آمریکا نشان می دهد که شاید یکی از مهمترین علل آن انصراف ترامپ از حمله تلافی جویانه در واکنش به سرنگون شدن پهباد آمریکایی به دست ایران بود. تصمیمی که بسیاری در آمریکا آن را تصمیم عاقلانه می دانند؛ اما در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس نشانه ضعف تلقی شد و بازنگری همسایگان ایران در مواضع شان را در پی داشت.

به طور کلی، لحن واشنگتن پس از مواضع تند هفته های نخست، آرام تر شده و ترامپ نشان داده است به دنبال جنگ نیست و تلاش می کند مذاکره با تهران را با خواسته هایی جدید از سر بگیرد.

در روزهای اخیر خبرهای مختلفی درباره رد پیشنهاد دیدار با ترامپ از سوی ظریف و تلاش دولت آمریکا برای از سرگیری مذاکرات با میانجی گری عمان منتشر شده است.
در همین حال تلاش آمریکا با ایجاد نیرویی چند ملیتی در خلیج فارس برای تأمین امنیت عبور و مرور کشتی ها با مشکل مواجه شده است و کشورهای اروپایی از آن استقبال چشمگیری نکرده اند. آمریکا نیز اعلام کرده است موضوع تأمین امنیت کشتیرانی در خلیج فارس را مسؤولیت مستقیم خود نمی داند.
پیش بینی تحولات آینده در خلیج فارس دشوار خواهد بود و به گام های بعدی ایرانی ها و آمریکایی ها بستگی خواهد داشت. میان حرف و عمل دولت آمریکا در این موضوع نیز مانند دیگر مسائل سیاست خارجی این کشور فاصله زیادی وجود دارد. اسرائیل نیز به این نتیجه رسیده است که ترامپ مسیر مذاکره را ترجیح می دهد و به دنبال استفاده از نیروی نظامی نیست. اکنون این پرسش مطرح است که آیا نرم تر شدن مواضع ایران و آمریکا به از سرگیری گفتگوها ختم خواهد شد یا خیر. در حال حاضر اختلاف میان مواضع آن ها بسیار زیاد است.

منبع: اداره کل رسانه های خارجی

310 310

hotnewsسایر5 سال پیش • dahio.com • 79



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها