ترجمه اختصاصی نوریاتو: نارنجی رنگی است که باعث واکنش سریع می‌شود. اما رنگ نارنجی چه چیزی دارد که باعث می‌شود تا این حد تاثیرگذار باشد؟ در برخی فرهنگ‌ها، رنگ نارنجی به عنوان یک طیف مقدس شناخته می‌شود درحالی که در فرهنگ‌های دیگر، نماد وفاداری است. نارنجی که زاتا قوی و پویا است برای اطلاع دادن در مورد خطر استفاده می‌شود و در عین حال یک احساس هیجان هم ایجاد می‌کند.

 

از زمان‌های باستان(قبل از اینکه اسم این رنگ نارنجی باشد)، این رنگ تاثیرگذاری قوی‌ای داشته است. طیف‌های مختلف این رنگ، در طول تاریخ رنگ موردعلاقه هنرمندان مختلفی بوده است؛ ون گوگ و تولوز لاوترک فقط دونفر از هنرمندانی هستند که از زیبایی رنگ نارنجی در نقاشی‌های خودشان بهره برده‌اند. در این مقاله مختصری از تاریخچه رنگ نارنجی و اینکه چگونه روانشناسی رنگ نارنجی، نقش مهمی را در هنر، تاریخ و طراحی ایفا کرده است می‌خوانید.

 

سنگ رالگار

کانی اورپیمنت

 

نارنجی در دنیای باستان

 

مطالعه بیشتر: رابرت کاپا و عکاسی از پیکاسو

 

رنگ نارنجی تاریخچه بلندی دارد که به قرن‌ها پیش باز می‌گردد. مصری‌های باستان از یک رنگ زردنارنجی که از کانی رالگار یا زرنیخ به دست می‌آمده است، برای رنگ‌آمیزی نقاشی‌های معبد استفاده می‌کردند. مانند اکثر مواد معدنی که برای ساخت رنگ مورد استفاده قرار می‌گیرند رالگار نیز به شدت سمی (حاوی آرسنیک) است و توسط چینی‌ها علاوه بر صنعت داروسازی چین، برای دورکردن مارها مورد استفاده قرار می‌گرفت.

 

یکی دیگر از مواد معدنی مرتبط به رنگ نارنجی، اورپیمنت است. این کانی که دقیقا به اندازه رالگار سمی بوده، یک عنصر معاملاتی با ارزش در رم باستان بوده است. اورپیمنت بیشتر زردنارنجی است و رنگدانه‌ای که از آن به دست می‌آید هم مانند رالگار، در زمان‌های باستان برای نوشتن دست‌نوشته‌های مذهبی از آن استفاده می‌شده است.

 

زعفران

زعفران

 

منشا اسم

 

جالب است بدانید که رنگ نارنجی تا قبل از قرن شانزدهم میلادی به این نام شناخته نمی‌شد. قبل از آن با نام زردقرمز به این رنگ اشاره می‌شد. برخی اوقات در انگلیسی روزمره از زعفران برای توصیف زردنارنجی عمیق استفاده می‌شد. این موضوع پس از اینکه تجار پرتغالی، درخت پرتقال را از آسیا به اروپا آوردند تغییر کرد. پس از آن این رنگ به خاطر این میوه، که در زبان‌ انگلیسی Orange، زبان اسپانیایی Naranja و به زبان ایتالیایی Laranja نامیده شد، نارنجی نامیده شد.

 

راهب بودایی

راهب بودایی

 

نمادشناسی رنگ نارنجی

 

نارنجی یک رنگ چندوجهی است که در فرهنگ‌های مختلف معانی مختلفی دارد. این رنگ در مذاهب آسیایی، حضور قوی‌ای دارد و تعداد زیادی از راهب‌ها و مردان مقدس آسیایی خرقه‌هایی با رنگ نارنجی می‌پوشند. در مکتب کنفسیوس، نارنجی رنگ تغییر و تحول است. کلمه‌ای که در چین و هند برای رنگ نارنجی استفاده می‌شود، از زعفران مشتق شده است که گران‌ترین رنگ در منطقه است. این موضوع نشان دهنده اهمیت رنگ نارنجی در این فرهنگ‌ها می‌باشد که این رنگ را یک نقطه تعادل بین کمال رنگ زرد و قدرت رنگ قرمز می‌دانند.

 

مطالعه بیشتر: ده گربه معروف در تاریخ هنر

 

استفاده از نارنجی یا در واقع زعفران در بودائیسم به رنگ دانه‌هایی که برای رنگ کردن خرقه‌ی راهب‌ها استفاده می‌شد مرتبط است. از لحاظ نمادین این رنگ به کمال و بالاترین مرتبه تذهیب مرتبط است. همچنین این رنگ برای نشان دادن طلب دانش مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر بودائیسم، در هندوئیسم هم رنگ مقدسی است. کریشنا، اغلب با لباس‌های زردنارنجی دیده شده است.

 

کریشنا

ژوئن شعله‌ور، اثر فردریک لیتون، ۱۸۹۵

 

معنی رنگ نارنجی

 

مطالعه بیشتر: مردان مقدس تقلبی

 

نارنجی ارتباط نزدیکی با باروری و فراوانای دارد. پومونا، الهه درختان میوه پربار، اغلب با لباس‌های نارنجی به تصویر کشیده شده است.

در هنر غربی، پس از سال ۱۸۰۹ که اولین رنگدانه نارنجی مصنوعی یعنی نارنجی کروم تولید شد استفاده از نارنجی فراگیر شد. استفاده از این رنگ، توسط نقاش‌های پیش از رافائل و امپرسیونیست‌ها که برای ثبت تاثیرات نور طبیعی از این رنگ استفاده می‌کردند فراگیر شد.

 

به صورت طبیعی، نارنجی احساسات گرما، هیجان و سرگرمی را منتقل می‌کند. هنرمندانی مانند مونه، رنویر و تولوز لاوترک، برای تاثیرگذاری بالا از این رنگ استفاده کرده‌اند. مونه از نارنجی در صحنه‌های غروب خودش استفاده کرده است و تولوز لاوترک، برای نشان دادن انرژی زیاد سالن‌های رقص پاریس از آن استفاده کرده است ولی فکر نکنم هیچ هنرمند دیگری به اندازه ونسان ون گوگ از نارنجی استفاده کرده باشد. او رنگ‌های نارنجی را خودش ترکیب می‌کرد و از آن‌ها به عنوان یک رنگ متضاد در مقابل رنگ‌های آبی و بنفشی که در نقاشی‌هایش از آن‌ها استفاده می‌کرد.

 

تاریخچه رنگ نارنجی

خرمن، اثر کلاود مونه، ۱۸۹۱٫

 

امروزه از نارنجی برای استنباط واکنش‌های قوی استفاده می‌شود. طیف‌های مختلف نارنجی، می‌توانند احساسات مختلفی را فعال کنند. برای مثال نارنجی کدو حلوایی، احساس هالووین و برگ‌های پائیزی را منتقل می‌کند و نارنجی متمایل به زرد، یک احساس تازگی را منتقل می‌کند. در صورت استفاده زیاد از نارنجی که یک رنگ شاد است، احتمال انتقال احساسات اشتباه هم وجود دارد. کلید موفقیت در استفاده از نارنجی، انتخاب تون مناسب، بسته به پاسخ و تاثیر مورد نظر نقاش می‌باشد.

 

مطالعه بیشتر: نیاز به رفتن

 

به عنوان یک رنگ روشن و برجسته، پس از استفاده نیروی دریایی آمریکا از این رنگ برای جلیقه‌های نجات خودش، نارنجی، انتخاب اول برای تجهیزات ایمنی و یونیفرم پرسنل فعال در بخش‌های امنیتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل نیز، امروزه لباس زندانیان آمریکایی هم به همین رنگ است. انتخاب این رنگ به خاطر طبیعت آن است که چشم بیننده را به خودش جلب می‌کند. به دلیل اینکه این رنگ خیلی روشن است، باعث می‌شود افراد زندانی نتوانند به راحتی مخفی شوند.

 

رنگ نارنجی در طبیعت

 

رنگ نارنجی در برای قرن‌های متمادی یک رنگ پراستفاده در هنر و جامعه بوده است ولی ثابت شده است که این رنگ تمایل زیادی به جذب بیننده دارد. در صورتی که از این رنگ برای انتقال احساس لذت در نقاشی استفاده می‌کنید و یا در لباس‌های ایمنی افراد مختلف استفاده شود، درک یک موضوع کاملا راحت است: نارنجی به راحتی چشم بیننده را به سمت خودش می‌کشانند و استفاده‌های بصری بی‌شماری دارد.

نوشته تاریخچه کشف و استفاده از رنگ نارنجی اولین بار در مجله نوریاتو | رسانه جامع هنرهای تجسمی پدیدار شد.

hotnews • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 788



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها