به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین روز جمعه و پس از انتشار اخبار مربوط به انفجار نفتکش ها در دریای عمان، نرخ جهانی نفت بدون افزایش چشمگیری باقی ماند.

عدم افزایش قیمت نفت جهانی و به دنبال آن واکنش های مقامات آمریکایی در این خصوص حاکی از آن است که آمریکاییها از این ثبات نرخ نفت پس از انفجار نفتکش ها متعجب بوده با وجود تلاش برای گران کردن قیمت نفت، به دنبال راهی برای تایید این موضوع هستند که نبود ایران در بازارهای بین الملی نفت هیچ تاثیری بر قیمت ها ندارد.

بنابر گزارش ایسنا معاون وزیر انرژی آمریکا اظهار کرد: آمریکا این حملات را محکوم می‌کند و این حادثه و نگرانی‌های مربوط به امنیت انرژی یکی از موضوعات اصلی گفت‌وگو در میان نمایندگان گروه جی ۲۰ خواهد بود.

به گفته این مقام امریکایی برای مدت کوتاهی قیمت‌های نفت اوج گرفتند، اما دوباره کاهش پیدا کردند. این واکنش بازار نفت به دنیا و همچنین شرکت‌کنندگان گروه جی ۲۰ می‌گوید که بازارها باثبات هستند و تا زمانی که تولید نفت در سطح فعلی ادامه پیدا کند و ما به نوآوری و طراحی فناوری‌های جدید انرژی ادامه دهیم، همچنان باعث انعطاف‌پذیری بازارهای خود خواهیم بود.

گفتنی است بهای معاملات نفت روز جمعه به دلیل نگرانی‌های عرضه که ناشی از حملات به دو نفتکش در دریای عمان بود و دورنمای رشد ضعیف‌تر تقاضای جهانی برای نفت را تحت‌الشعاع قرار داد در قیمت بالاتری بسته شد و نفت برنت در ۶۲.۰۱ دلار و نفت شیرین سبک آمریکا در ۵۲.۵۱ دلار معاملات هفته را به پایان رساندند. با این حال بازارهای نفت پس از حملاتی که به این دو نفتکش صورت گرفت آرام‌تر بودند.

آخرین وضعیت قیمت نفت

با وجود جهش بیش از دو درصدی قیمت نفت در معاملات پنج‌شنبه گذشته، بهای نفت به دلیل تداوم تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین که انتظارات برای کندی تقاضا برای انرژی در سطح جهانی را بالا برده است، با کاهش هفتگی روبه‌رو شد. آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش تازه‌ای پیش‌بینی خود از رشد تقاضای جهانی برای نفت را کاهش داد و اعلام کرد: عرضه فراوانی برای تأمین رشد تقاضا وجود دارد.

به گفته تایلر ریچی، یکی از دبیران نشریه “سون ریپورت ریسرچ”، ناآرامی ژئوپلتیکی از قیمت‌های نفت پشتیبانی کرد و با توجه به رویدادها زمینه را برای رشد چشمگیر قیمت‌ها ایجاد کرد، اما همزمان عوامل عرضه و تقاضا وخامت پیدا کردند. بهای نفت روز چهارشنبه در واکنش به رشد بیش از حد انتظار ذخایر نفت آمریکا افت چشمگیری را متحمل شده بود. نگرانی‌های فزاینده نسبت به دورنمای تقاضا برای انرژی به دلیل تشدید تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین نیز قیمت این کالا را تحت فشارهای کاهشی بیش‌تری قرار داد.

آژانس بین‌المللی انرژی برای دومین ماه متوالی پیش‌بینی خود از رشد تقاضای جهانی برای نفت را مورد بازنگری قرار داد و کمتر کرد. این آژانس پیش‌بینی خود از رشد تقاضای جهانی برای نفت را از ۱.۳ میلیون بشکه در روز به ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش داد. اوپک نیز در آخرین گزارش ماهانه خود نرخ رشد مورد پیش‌بینی از تقاضای جهانی برای نفت در سال میلادی جاری را کمتر کرد. آژانس بین‌المللی انرژی برای سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی کرد تقاضا برای نفت ۱.۴ میلیون بشکه در روز رشد می‌کند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا، روز چهارشنبه دومین رشد هفتگی متوالی سطح ذخایر نفت این کشور را گزارش کرده بود. با این حال شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا هفته گذشته برای دومین هفته متوالی کاهش پیدا کرده است که از کندی احتمالی فعالیت حفاری حکایت داشت.

به اعتقاد زنگنه رسانه‌های همسو با سیاست‌های آمریکا سعی می‌کنند تمام اتفاقات را کوچک‌نمایی کنند و سهم نبودن ایران در بازار را کمرنگ کرده و ذخایر دنیا را زیاد نشان دهند و به دروغ قدرت و ظرفیت مازاد نفت عربستان را بیش از آن که هست، نمایش دهند

در دوره قبلی تحریم‌های ایران قیمت نفت افزایش پیدا نکرد

اما در این باره، بیژن زنگنه – وزیر نفت – معتقد است که در دوره قبلی تحریم‌های ایران قیمت نفت افزایش پیدا نکرد و در این دوره نیز افزایشی نداشته است، باید گفت که افزایش قیمت نفت در دولت قبلی به دلیل تحریم ایران نبود، بلکه مسائل دیگری وجود داشت که قیمت جهانی نفت در دنیا افزایش یافت، اما در حال حاضر نفت شیل تقویت شده و وضعیت آمریکا با ۱۰ سال قبل تفاوت زیادی دارد.

وی درباره این موضوع که آیا بعد از پشت سر گذاشتن فصل تابستان اگر تحریم نفتی ادامه پیدا کند، قیمت نفت افزایش می‌یابد؟ گفت: بحث‌های سیاسی و روانی یک مساله و فیزیک واقعی بازار نفت مسأله‌ای دیگر است، در حال حاضر نیز وضعیت نگران‌کننده است و هر چه به سمت جلوتر حرکت کنیم، اوضاع خوب نمی‌شود و با کاهش حضور ایران در بازار شرایط بازار بدتر می‌شود.

به اعتقاد او بحث‌های روانی و سیاسی هر دو سبب شده‌اند قیمت نفت افزایش نیابد و در واقع رسانه‌های همسو با سیاست‌های آمریکا سعی می‌کنند تمام اتفاقات را کوچک‌نمایی کنند و سهم نبودن ایران در بازار را کمرنگ کرده و ذخایر دنیا را زیاد نشان دهند و به دروغ قدرت و ظرفیت مازاد نفت عربستان را بیش از آن که هست، نمایش دهند تا بازار ملتهب نشود و این‌ها کارهای روانی در بازار است.

آمریکا پرچم‌دار تولید نفت شد

مطابق با جدیدترین آمارها، آمریکا برای پنجمین سال پیاپی، بزرگترین تولید کننده نفت در دنیا شد وبدین ترتیب وابستگی این کشور از اوپک کاهش یافت.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ آمریکا سال گذشته ۱۶.۲ درصد از کل نفت جهان را تولید کرده و مطابق آمارهای بریتیش پترولیوم، پنج سال پیاپی است که عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت جهان را به خود اختصاص داده است. همچنین طبق گزارش بی پی ذخایر نفت آمریکا بعنوان بزرگ ترین تولید کننده نفت در جهان در ۲۰۱۸ با افزایش ۲۲ درصدی از ۵۰ میلیارد بشکه در اواخر ۲۰۱۷ به ۶۱.۲ میلیارد بشکه در ۲۰۱۸ رسید.

در این رده بندی، عربستان دوم شد. میزان تولید روزانه نفت عربستانسعودی نیز سال گذشته به طور متوسط از ۱۱.۸۹ به ۱۲.۲۸ میلیون بشکه نفت افزایش یافته است. به این ترتیب عربستان سعودی نیز در جایگاه دوم فهرست کشورهای عمده تولید کننده نفت در جهان قرار گرفته‌است. گفتنی است ذخایر نفت سعودی در گزارش شرکت نفتی انگلیسی بی پی ۱۲ درصد افزایش یافته است. این میزان رشد ذخایر نفت سعودی بعد از ۱۹۸۹ بی سابقه است.

۲۲۶۲۲۶

hotnews • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 52



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها