به گزارش ایرنا، روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقام های آمریکایی نوشت که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا حدود چهار ماه به ارتش فرصت داده است تا ۲ هزار نیروی این کشور را از سوریه خارج کند.
ترامپ در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت که خروج از سوریه «به آرامی» خواهد بود اما وی گلایه کرد که «اگر هر فرد دیگری جز دونالد ترامپ کاری را که من درباره سوریه کردم، انجام می داد تبدیل به یک قهرمان ملی می شد. این در حالی است که وقتی من رئیس جمهوری شدم سوریه مملو از هرج و مرج داعش بود. داعش عمدتا از بین رفته است. ما به آرامی نیروهایمان را به خانه بازمی گردانیم تا با خانواده هایشان باشند و در عین حال با بقایای داعش می جنگیم.»
به گفته دو مقام آمریکایی، ترامپ در جریان سفر هفته گذشته به عراق به ژنرال «پال لاکامرا» فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه به طور خصوصی اعلام کرد که ارتش چند ماه فرصت دارد تا خروج امن و منظم [از سوریه] را تکمیل کند. 
به نوشته نیویورک تایمز، ترامپ با تمدید جدول زمانی عقب نشینی از سوریه هم به تعهد خود برای پایان به مداخله های نظامی چندین ساله پایبند بوده و هم به هشدارهای سران نظامی سابق و فعلی در خصوص خطرات خروج سریع توجه کرده است. 
برنامه ریزان نظامی می گویند که برای خروج از سوریه به ۱۲۰ روز یعنی حدود چهار ماه زمان نیاز است تا طی این مدت تصمیم گیری شود که چه تجهیزاتی به چه نقطه ای از منطقه منتقل شده یا به متحدان واگذار یا غیرفعال شود. 
مقام های نظامی از اعلام زمان مشخص برای خروج از سوریه امتناع کرده اند که بخشی از آن به دلایل امنیتی و بخشی نیز به دلیل قطعی نبودن بسیاری از جزئیات طرح خروج است. اما مقام های آمریکایی این را نیز در نظر می گیرد که هر لحظه امکان دارد ترامپ نظرش را تغییر داده و خروج را سرعت ببخشد.
وقتی ترامپ ابتدا خواستار خروج از سوریه طی ۳۰ روز شد، مواضع وی با واکنش شدیدی مواجه شد؛ از جمله متحدان سیاسی وی مانند سناتور «لیندسی گراهام» اعلام کردند که چنین تصمیمی متحدانی مانند کُردها را در معرض خطر حمله احتمالی ترکیه قرار می دهد. گراهام روز یکشنبه بعد از صرف ناهار با ترامپ اعلام کرد که احساس «بسیار بهتری» درباره طرح های رئیس جمهوری پیدا کرده است.
ژنرال «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز جمعه در کاخ سفید با «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا دیدار کرد تا اطلاعات بیشتری در خصوص زمان خروج و جزئیات دیگر آن به دست آورد. بولتون قرار است ظرف روزهای آینده به ترکیه و سرزمین های اشغالی رفته و درباره سوریه گفت وگو کند.
دانفورد پس از ملاقات با بولتون، با سناتور گراهام نیز صحبت کرد. برخی مقام های پنتاگون امیدوار بودند که گراهام بتواند نظر ترامپ را تغییر دهد یا دستکم او را متقاعد کند که جدول زمانی خروج از سوریه را تمدید کند.
ژنرال «استنلی مک کریستال» که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان بود، آمریکا با خروج از سوریه اهرام خود در جنگ آن کشور را از دست خواهد داد. وی افزود: اگر به نفوذ خود پایان دهید احتمالا با بی ثباتی بیشتری مواجه خواهید شد و البته بسیار سخت خواهد بود که آمریکا بتواند تحولات را در مسیر دلخواهش هدایت کند.
«جیمز متیس» وزیر دفاع و «برت مک گورک» فرستاده آمریکا به ائتلاف ضد داعش در اعتراض به تصمیم ترامپ در مورد خروج از سوریه استعفا دادند. دوشنبه (دیروز) آخرین روز حضور متیس در وزارت دفاع و آخرین روز فعالیت مک گورک در وزارت خارجه آمریکا بود.

۲۳۵۲۵۲

hotnewsسایر5 سال پیش • dahio.com • 45



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها