به نوشته روزنامه دیلی میل، نام مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در لیست میهمانان این کنفرانس غیررسمی که هر ساله به صورت کاملاً خصوصی و محرمانه در نقطه‌ای از جهان برگزار می‌شود، نبود اما او برای این کنفرانس محرمانه فناوری و کسب و کار وارد هتل فرمونت مونترو پلس شد.

جارد کوشنر، مشاور ویژه رئیس‌جمهوری آمریکا هم در این نشست‌های محرمانه حضور دارد و احتمال می‌رود از این فرصت برای جلب حمایت از طرح صلح خاورمیانه استفاده کند. بیش از صدها هیات از ۲۳ کشور در این کنفرانس حضور دارند. بانکدارها، نخست‌وزیران و مدیران اجرایی برای بررسی مسائلی که شدیداً محرمانه است، گردهم می‌آیند.

انتظار می‌رود موضوعات این نشست چهار روزه که که از ۳۰ مه آغاز شد و امروز (یکشنبه) به پایان می‌رسد، شامل روسیه، بریگزیت و استفاده از رسانه‌های اجتماعی به عنوان سلاح باشد. این نشست ثروتمندان و قدرتمندان با اعتراضات و طرح تئوری‌های توطئه همراه بود.

تمامی اعضا از قدرتمندترین و با نفوذترین افراد در زمینه‌های سیاست، اقتصاد و رسانه هستند. بسیاری از پادشاهان و اعضای خاندان‌های سلطنتی کشورهای غربی از اعضای دائم گروه بیلدربرگ هستند. اعضای گروه بیلدربرگ در کنفرانس سالیانه خود، در مورد مسائل جاری سیاسی و اقتصادی جهان به صورت محرمانه با یکدیگر تبادل‌نظر و مشورت می‌کنند.

میهمانان از پنج‌شنبه پیش وارد شدند و پامپئو و جارد کوشنر آخرین میهمانان بودند. وزیر خارجه آمریکا در تور اروپایی به چهار کشور بود اما نام او در لیست مدعوین قرار نداشت. ترامپ همچنین دو تن از اعضای شورای امنیت ملی خودش را به این نشست فرستاد. هنری کیسینجر، وزیر خارجه سابق آمریکا هم طبق معمول در نشست حضور داشت.

این همایش سالانه در شرایطی برگزار می‌شود که سیاست‌های ترامپ سوالاتی را به وجود آورده است و منتقدان باور دارند لفاظی و سیاست‌های ترامپ تهدیدی برای ثبات پسا جنگ جهانی است که حاصل از رهبری آمریکاست.

محور نشست امسال “نظم ثبات استراتژیک” بود و انتظار می‌رود مواردی مثل اروپا، چین، روسیه، تغییرات جوی، آینده سرمایه‌گذاری و تهدیدات سایبری هم بررسی شود. از جمله اروپایی‌های سرشناس حاضر در این نشست، ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، وزیر دفاع آلمان، روسای اطلاعاتی انگلیس و دانمارک هستند.

اولین همایش این گروه در سال ۱۹۵۴ با هدف تقویت و پشتیبانی از روابط اروپا و آمریکا و پیشگیری از بحران جهانی پس از جنگ جهانی دوم تشکیل شد. روش‌های کاری این گروه همیشه مخفی و پنهانی بوده است.

جیمز مک‌کوناهی، یکی از نویسندگان کتاب “راه دشوار نظریه‌های توطئه” می‌گوید ویژگی محرمانه بودن چنین گروه‌هایی به مخالفان امکان این را می‌دهد که هراس‌های خود را بر آنها فرافکنی کنند.

در ایالات متحده بیشترین هراس از گروه بیلدربرگ این است که اتحادیه‌ٔ اروپا توطئه‌ای پنهانی طرح‌ریزی کند و آمریکا را تهدید کند. در اروپا، این نگرش وجود دارد که نخبگان و برگزیدگان بازار آزاد به سوی برنامه‌ها و ایده‌های جناح راست تمایل دارند.

هدف گروه گردآوری نخبگان سیاسی از همهٔ جناح‌های چپ و راست است تا به راحتی در محیطی مجلل و آسوده با نخبگان بازار کسب‌وکار درهم‌آمیزند و ایده‌های‌شان را مطرح کنند. ممکن است به نظر فقط ضیافت شام مجللی بیاید اما ساده‌انگاری است که چنین فکر شود.

دنیس هیلی، یکی از بنیانگذاران این گروه و سیاستمدار بریتانیایی در دههٔ ۱۹۷۰ میلادی، به جان رونسون خبرنگار در کتابش به نام “آنها” گفته بود مردم فواید کاربردی شبکه‌های غیررسمی را نادیده می‌گیرند. او ادامه می‌دهد: “بیلدربرگ یکی از مفیدترین گروه‌های بین‌المللی است که من در آن شرکت کرده‌ام، محرمانه بودن آن کمک می‌کند تا افراد حاضر در این گروه بدون هراس از عواقب و واکنش‌ها، صادقانه سخن بگویند”.

حامیان گروه بیلدربرگ می‌گویند مخفی و محرمانه بودن این گروه به افراد اجازه می‌دهد که حقیقت را شجاعانه به یکدیگر بگویند بدون نگرانی اینکه آنچه می‌گویند چه نقشی در بازی‌های سیاسی داشته باشد و چگونه در رسانه‌ها منعکس شود.

در این همایش‌ها هیچ خبرنگاری دعوت نمی‌شود و هیچ رسانه‌ای گزارشی از آن منتشر نمی‌کند و این سازمان فقط وب‌سایتی کمابیش خالی دارد که نشان می‌دهد حدود سال ۱۹۹۰ طراحی شده است.

310 310

hotnews • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 55



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها