به گزارش خبرآنلاین لرستان، اقوام مختلف ایرانی از ترک و لر و کرد تا بلوچ و عرب و فارس همه و همه در جهت پایبندی به اصول و فرهنگ ایرانی زبانزد بوده و هستند.

با نزدیک شدن به روزهای پایان سال و آغاز فصل بهار، اقوام ایرانی خود را برای سال جدید و فصلی نو از زندگی آماده می کنند.

آنان با رسم زیبای خانه تکانی به نظافت محل سکونت، کوچه و خیابان و شهر خود می پردازند تا سال جدید را با آراستگی و نظافت آغاز کنند.

در این سنت دیرینه با دور ریختن وسایل قدیمی و کهنه، و جایگزین کردن وسایل نو، در کنار پاکیزگی و نظافت منزل، به استقبال بهار طبیعت رفته و سال جدید را با آراستگی و پیرایش محیط پیرامون خود آغاز می کنند.

مصرف بی رویه آب باعث هدررفت و زیان اقتصادی

اما در این میان هر ساله مصرف بی رویه آب موجب می شود تا روزانه میلیون ها لیتر از آب شرب در شهرها و روستا در کنار این سنت دیرینه هدر رود و هدررفت این سرمایه ملی موجب ضرر و زیان اقتصادی و زیست محیطی بسیاری برای کشور می شود.

استان لرستان نیز از سنت دیرینه خانه تکانی و نظافت شب عید به دور نبوده و مردم در شهرها و روستاها با انجام این سنت زیبا به نظافت منزل می پردازند.

اما در این بین در سالهای گذشته و با همت جمعی مردم در جای جای استان، در کنار این سنت زیبا، موضوع حفاظت از محیط زیست به عنوان یک بحث مهم در جامعه نهادینه شده است.

با رعایت اصول زیست محیطی در این زمان، علاوه بر جلوگیری از مصرف بی رویه آب می توان در راستای حفاظت از منابع ملی و محیط زیست اقدام کرد.

مردم در روستاهای لرستان نیز در کنار سنت دیرینه خانه تکانی به حفاظت از محیط زیست پرداخته و با مصرف بهینه از منابع آب در راستای کاهش مصرف آب در تلاش هستند.

بسیاری از روستانشینان لرستان علاوه بر بهره مندی از خدمات شرکت آب و فاضلاب روستایی و نصب انشعاب و بهره مندی از آب شرب سالم، در جهت کاهش مصرف آب نیز پیشگام بوده و با تلاش و کوشش خود در این جهت و در ماه آخر سال به حفاظت از منابع آب می پردازند.

اقدامات گسترده جهت حفاظت منابع آب

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان در این خصوص گفت: در سالهای گذشته و با هدف حفاظت از منابع آب استان در روستاها اقدامات گسترده ای انجام شده است و مردم نیز با همکاری در این طرح ها به حفاظت از منابع آب پرداخته اند.

مهندس علیرضا کاکاوند افزود: با هدف جلوگیری از مصارف بی رویه آب در آیین خانه تکانی، برخی کارشناسان و آبداران این شرکت علاوه بر حضور فیزیکی در روستاها و بیان اهمیت موضوع، به ارائه روش های کاهش مصرف آب و حفاظت از محیط زیست می پردازند.

وی تصریح کرد: آموزش جمعیت هدف در خصوص پیامدهای مصارف بی رویه و ناآگاهانه در خانه تکانی نوروزی در جشنواره های آب نیز بیان شده و کمپین های حامیان آب نیز در این خصوص پیشگام بوده و هستند.

وی خاطر نشان کرد: شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان با نصب بنر و پخش پوسترهای مختلف در روستاها و با هماهنگی دهیاران در راستای کاهش مصرف آب در روزهای پایانی سال توانسته است گام های مهم و اساسی را در حفظ منابع آبی روستاها و حفاظت از محیط زیست داشته باشد.

وی همچنین افزود: استفاده از شوینده های صنعتی و مضر برای محیط زیست می تواند باعث آلوده کردن منابع آب زیرزمینی و چاهها و رودخانه ها شود که در این راستا این شرکت در جهت حفاظت از منابع آبی از طریق دهیاری ها و آبداران به آموزش روستاییان پرداخته است.

کاکاوند افزود: این اقدامات با هماهنگی فعالین محیط زیست، تشکل های مردم نهاد، خانه های بهداشت و روستاییان از دهه اول اسفند ماه تا عید نوروز برگزار می شود.

46

hotnews • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 52



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها