حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی در دیدار با دبیرکل و جمعی از اعضای شورای مرکزی حزب مردم سالاری که در حسینیه جماران برگزار شد، با اشاره به حدیثی از امیرالمؤمنین(ع) گفت: جامعه متعلق به همه است و کسی نسبت به دیگری اولویت ندارد. اینگونه نیست که اگر من به شما حق سخن می دهم در حق شما لطف می کنم؛ بلکه اگر جلوی حقّت را بگیرم، دارم به شما ظلم می کنم. من و شما در متن جامعه به یک اندازه حق داریم و هرکس می تواند زندگی و عقیده خودتان را داشته باشد.

جامعه باید بر مدار اکثریت باشد

وی با تأکید بر اهمیت نظر اکثریت جامعه در اداره کشور افزود: احتمال خطا در تصمیمی که همه یا اکثر می گیرند کمتر است و لذا جامعه باید بر مدار اکثریت باشد. اینکه امیرالمؤمنین(ع) حضور مردم را دلیل پذیرش خلافت عنوان می کنند، این ریشه در یک امر واقعی دینی، عقلی و عقلایی دارد. این یعنی شما به چه حقی جای من تصمیم می گیری که سرنوشت من را تغییر بدهی؟! من به چه حقی می توانم کاری کنم که شما دچار مشکل شوید؟! جایی که اکثریت نباشد هیچ کاری نمی شود کرد؛ ولو اینکه درست باشد.

در طول ۴۰ سال گذشته هر جایی متن جامعه وارد شده همه مشکلات داخلی و خارجی را رد کرده ایم

سید حسن خمینی با تأکید بر اینکه در طول ۴۰ سال گذشته هر جایی متن جامعه وارد شده، از همه مشکلات داخلی و خارجی گذر کرده ایم، یادآور شد: در آخر جنگ به محض اینکه مردم برای لبیک به پیام امام آمدند نه یک وجب از خاک ایران در دست عراق ماند، نه کسی توانست تعرضی کند و در نهایت سرافرازانه مشکلات آخر جنگ را رد کردیم یا در دوره های بعد، در انتخابات ۷۶ هم به محض اینکه آن موج اجتماعی آمد، سفرای اروپایی به ایران برگشتند. لذا از من و شما به تنهایی هیچ کاری بر نمی آید. اگر همه آمدند و یک نفر بیان این قاطبه ملی شد، همه کار می توان کرد.

هیچ راهی برای برون رفت از مشکلات وجود ندارد جز اینکه قاطبه ملت اراده کند

وی با اشاره به مشکلات جامعه اظهار داشت: راه حل شکم گرسنه، بیکاری، معیشت و گرانی از عللی می گذرد که اگر به آن علل توجه نکنیم گرفتار پوپولیسم می شویم. کسی که می گوید می خواهم این مشکلات را حل کنم، ببینیم آیا علت هایش را درست بیان می کند یا خیر؟! هیچ راهی برای برون رفت از مشکلات وجود ندارد جز اینکه قاطبه ملت اراده کند. همه جریان های خارجی و داخلی این را می فهمند که وقتی یک موج اجتماعی قوی بلند شود، اصلا مهم نیست این موج پشت چه کسی باشد، چرا که هر فرد یک قطره برآمده از آب است؛ از همین رو بدنه این یخ که مردم هستند مهم است.

هرکس دلش به حال ایران، فرزندان و نسل های آینده اش می سوزد باید شرایط یک انتخابات بسیار پرشکوه را فراهم کند

یادگار امام با بیان اینکه تأثیر کلام امام برای این بود که عمق این سخن تا خانه تک تک مردم ایران بود، تصریح کرد: حکومت امیرالمؤمنین(ع) هم وقتی مردم او را همراهی نکنند جلو نمی رود. از همین رو، امروز هرکس دلش به حال ایران، فرزندان و نسل های آینده اش می سوزد باید شرایط یک انتخابات بسیار پرشکوه را فراهم کند. این اتفاق با شعار محقق نمی شود و شرایط و لوازم خاص خود را دارد. باید همه شهروندان احساس کنند در این انتخابات دارای نماینده هستند که حرف آنها را بزند. اگر سرمایه های اجتماعی کم شده باید آن را برگردانیم.

باید تنگ نظری ها را کنار بگذارند

وی با بیان اینکه فکر نمی کنم غیر از این مسیر، مسیر کم هزینه دیگری وجود داشته باشد، گفت: اگر به دنبال عزت هستیم و می خواهیم وقتی در مقابل خارجی ها می ایستیم و مذاکره می کنیم امتیاز گزاف ندهیم و حقّ مان عزتمندانه را بگیریم، مردم باید در صحنه باشند. اگر به دنبال رفاه هستیم، باید مردم همدلی کنند و همراه شوند. قواعد این هم روشن است؛ باید شرایطش را فراهم کرد. این موضوع با سخن گفتن حل نمی شود؛ بلکه باید تنگ نظری ها کنار گذاشته شود. من چه حقی دارم که شما را از داشتن نماینده یا یک اندیشه محروم کنم؟!

وصیت امام میثاق مردم است

وی با اشاره به ابراز نگرانی مصطفی کواکبیان از کنار گذاشته شدن بند (ل) وصیت نامه امام مبنی بر «جلوگیری از ورود نیروهای مسلح در احزاب و گروههای‌‎ ‎‌سیاسی» در جریان انتخابات پیش رو، گفت: همه هویت جمهوری اسلامی، قانون اساسی و برخی فصل ها و بندهای آن مثل ولایت فقیه و حقوق مردم است که مردم به خاطر امام به آن رأی دادند. لذا وصیت امام وصیت یک پدر نیست که فوت کرده و از میان ما رفته است؛ بلکه وصیت امام امضای قانون اساسی است، وصیت امام میثاق مردم است. من هم مطمئن هستم رهبر معظم انقلاب خلف شایسته امام نسبت به امام و وصیت امام و خط امام معتقد هستند و نمی گذارند سست شود. البته همه تعهد داریم و باید این مسأله را رعایت کنیم.

یادگار امام با بیان خاطره ای از اواخر عمر پر برکت امام راحل افزود: در روزهای آخر جنگ سران سه قوه، یعنی رهبر معظم انقلاب، آقای هاشمی رفسنجانی، آقای موسوی، آیت الله موسوی اردبیلی و ابوی ما پیش امام بودند. صحبتی شد و آنها گفتند مردم دیگر به جنگ نمی آیند و امام گفتند، «شما درست عمل کنید، مردم می آیند». اعتماد به فهم عمومی داشته باشید. شما صداقت داشته باشید و مردم هم عمل می کنند. ولی وقتی مردم از بنده صداقت نبینند چه تعهدی است که به حرف من گوش کنند؟!

به فهم عمومی مردم اعتماد داشته باشیم

وی تأکید کرد: به فهم عمومی مردم و درک آنها اعتماد داشته باشیم؛ حرفمان را صادقانه بزنیم و ان شاء الله خداوند هم تفضل می کند که وظیفه خودمان را در هر مقامی که هست انجام بدهیم.

17۲۷۲۱۵

hotnewsخبر3 سال پیش • dahio.com • 12

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها