به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بهادر انصاری، مدیرعامل شرکت مازند چوب آریا، در گفت و گو با خبرنگار خبرآنلاین در پاسخ به این پرسش که فناوری ترموووود( گرما چوب) متعلق به چه کشوری است؛ گفت: کلمه ترمووود انحصارا متعلق به کشور فنلاند و انجمن بین المللی ترمووود (ITWA) بوده و شرکت مازند چوب آریا اولین و تنها ایرانی عضو این انجمن میباشد بنابراین هیچ شرکتی در ایران به جز شرکت مازند چوب آریا نمی تواند از کلمه ترمووود برای محصولاتش استفاده نماید. ضمن اینکه اخیرا نیز برای اولین بار پروانه خود اظهاری به شماره 6600101900 از سوی اداره کل استاندارد استان تهران در مورد این محصول به شرکت مازند چوب آریا اعطا شده و درصدد دریافت استاندارد اجباری برای این محصول نیز هستیم.

وی افزود: ساخت کوره های ترمووود دردنیا توسط یک شرکت به نام” یارتک “انجام می شود که این شرکت برای شرکت مازند چوب دو کوره را وارد و در شهرک صنایع چوب واقع در احمد آباد مستوفی نصب و راه اندازی نمود.

انصاری در ادامه گفت: کارخانه های ساخته شده و فناوری های به کار گرفته شده در آن ها بسیار گران قیمت است و بنده برای انتقال این فناوری به کشور میلیون ها یورو هزینه نمودم و این موضوع به خواست قلبی خودم و جهت خدمت به کشورم بوده است؛ از آنجا که بنده 25 سال است در زمینه تولید و واردات چوب فعالیت دارم و در کشور روسیه نیز کارخانه چوب دارم به این فکر افتادم که این فناوری و تکنولوژی پیشرفته و منحصر به فرد را به ایران وارد کنم.

وی در ادامه گفت: در 8 کشور دنیا این فناوری وجود دارد و همه زیر نظر انجمن بین المللی ترمووو فعالیت می کنند و اگر کیفیت محصولات هر عضو این انجمن به حد نصاب نرسد از عضویت انجمن خارج می شوند؛ شرکت مازند چوب نیز از این قاعده مستثنی نیست و سالی دو بار تحت کنترل کیفیت قرارداشته و عملکرد کوره ها و کیفیت محصولات تولیدی، مورد ارزیابی قرار گرفته و گواهینامه کنترل کیفیت برای این شرکت صادر می شود و این همچنین این شرکت بصورت مرتب در جلسات این انجمن حضور پیدا می کند.

وی در ادامه در خصوص ویژگی های این محصول؛ گفت: این فناوری به گونه ای است که باید چوب ها تا دمای 212 درجه سانتی گراد و چوبهای هارد وود مانند زبان گنجشک تا 200 درجه سانتیگراد در خلا حرارت ببینند چراکه اگر اکسیژن وارد این کوره ها شود کوره ها منفجر خواهند شد این عملکرد باعث می شود، کل چوب تخلیه شده و همه مواد داخل چوب شامل هیدروکربات، رزین و دیوارهای سلولزی است شکسته می شود و اصطلاحا چوب مرده می شود.

انصاری در ادامه افزود: قبل از این کار چوب زنده است و رطوبت آن بالا است و در مقابل تغییرات آب و هوایی و به مرور زمان از خود عکس العمل نشان می دهد، کج می شود و به فرم های مختلف در می‌آید اما پس از تبدیل آن به  ترموو،2 الی 3 درصد رطوب آن تغییر می کند و به دلیل مقاومت بالا در مقابل شرایط آب و هوایی در نما و سایر قسمتهای ساختمان از آن استفاده می شود. خصوصیت بارزدیگر ترمووود این است که سبک تر از چوبهای معمولی است و حشرات نمی توانند به آن آسیبی بزنند و ضد سرما و گرما نیز است و تنها کاری که باید بر روی این چوب انجام شود رنگ زدن آن است چرا که چوب های ترمو نسبت به اشعه UV حساس هستند.

تولید ترمووود در ایران در انحصار شرکت مازند چوب آریا می‌باشد

ماهی گیری دلالان از آب گل آلود

وی در ادامه گفت: مدتی بعد از وارد کردن این فناوری، واردات چوب های ترمو از فنلاند به ایران نیز عرضه می شد این در حالیست که زمانی که ما وارد بازار ترمووود در ایران شدیم قیمت چوب را تا یک سوم کاهش دادیم.

انصاری در ادامه افزود: از آنجا که دیگر کار در بازار ایران به صرفه نبود نمایندگان شرکت های فنلاندی که سودهای هنگفتی بابت دلالی به جیب زدند از بازار ایران خارج شدند؛ از آنجا که بنده مواد اولیه را از کشور روسیه و از کارخانه خودم تامین می کنم و کلیه مراحل تولید و عرضه به بازار توسط شرکت مازندچوب صورت میگیرد قیمت نهایی محصول کاهش میباید.

وی در ادامه افزود: در داخل ایران هنوزامکان تولید یک کوره چوب خشک کنی وجود ندارد چراکه استاندارهای مناسبی برا ی آن نبوده و خشک کردن آن به روش های سنتی انجام می شود چه برسد به ترموو که نیاز به فناوری های پیشرفته ای دارد و چوب در آن کوره ها پالایش می شود و در ضمن ترمووود پالایشگاه چوب می باشد.

انصاری در ادامه افزود: عده ای چوب ها را در داخل کوره و در دما 80 در جه قرار می دهند و دو طرف آن را می سوزانند و بدون اینکه روند تخلیه و تغییر دادن رنگ و یک دست کردن چوب را انجام دهند وارد بازار می کنند و چوب های سوخته را با نام ترمووود و با کلاهبرداری به بازار عرضه میکنند.

انصاری در ادامه گفت: متاسفانه زمانی که این چوب ها در نمای ساختمان بکار گرفته می شود و از آنجا که هیچ خواص ترمویی ندارد بعد از مدتی تغییر شکل می دهد و حداکثر زمانی که میتواند بدون تغییر شکل باقی بماند 3 الی 6 ماه است.

وی در ادامه گفت: افراد متقلب در کارگاه هایی در اطراف تهران و شهرستان های یزد، مشهد، اصفهان، گیلان، مازندران و کرمان مشغول به کار هستند که تعداد آن ها روز به روز در حال افزایش است.

وی تاکید کرد:برخی از این افراد پا را فراتر نهاده و ادعای تولید کوره های ترمووود را در ایران می نمایند و در اینستاگرام نیز به تبلیغات آن می پردازند.برخی نیز چوبهای تقلبی را با فاکتور دارای سربرگ شرکت مازند چوب عرضه می نمایند.در حال حاضر تعداد زیادی از این شرکتها قلابی شناسایی شدند که ضمن هماهنگی با نهادهای نظارتی مراحل انجام شکایت و مطالبه خسارت از آنها از طریق واحد حقوقی شرکت مازند چوب در حال پیگیری می باشد.

انصاری ضمن گلایه از برخی رسانه ها اظهار داشت:برخی رسانه ها که از ماهیت این شیادان و کلاهبرداران و میزان ضرر و زیانی که این افراد به مردم و صنعت ترمووود ایران وارد میکنند ندارند بدون بررسی مدارک ومجوزهای فعالیت آنان اقدام به تبلیغات شرکتهای آنها می نمایند که موضوع باعث به دردسر افتادن آن رسانه نیز خواهد شد زیرا براساس ماده 4 آیین نامه اجرایی ماده 7 قانون حمایت از تولید کننده و مصرف کننده” سازنده آگهی موظف است هنگام پذیرش درخواست سفارش دهنده، در خصوص اشخاص حقیقی، هویت فرد را احراز و در خصوص اشخاص حقوقی مجوز فعالیت قانونی به انضمام درخواست کتبی ممهور به مهر شخص حقوقی را اخذ نماید. و براساس ماده 8 این آیین نامه ” پس از طرح شکایت ناشی از تبلیغ خلاف واقع و ارایه اطلاعات نادرست موضوع مواد (14) و (17) قانون در انجمن و اتحادیه‌های صنفی، در صورتی که اقدام سفارش دهنده به تشخیص مراجع یاد شده منجر به بروز خسارت نسبت به سایر مصرف کنندگان نیز شود، هر یک از مراجع مذکور موظف به انعکاس گزارش تخلف به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان می‌باشند”.

وی در ادامه با اشاره به اینکه رقابت باید سالم شکل بگیرد؛ گفت: هر کسی که می خواهد این فناوری را از کشور فنلاند خریداری کند و در اینجا با ما به رقابت بپردازد، ما با این کار هیچ مشکلی نداریم و حتی بازار رقابتی به نفع ما نیز میباشد از طرفی جنسی که تحویل مردم داده می شود با کیفیت خواهد بود اما در حال حاضر این افراد در حال کلاهبرداری هستند و جنس نامرغوب به مصرف کننده عرضه می نمایند.

تولید ترمووود در ایران در انحصار شرکت مازند چوب آریا می‌باشد

مراقب کلاهبرداری برخی بساز بفروش ها باشید

انصاری در ادامه افزود: در حال حاضر نیز عده ای بساز بفروش غیر حرفه ای و کلاهبردار مانند این افراد، به این دلیل که جنس را ارزان تمام کنند از این عده چوب ها را خریداری می کنند و خانه را تحویل مردم می دهند و 5 تا 6 ماه بعد صاحب‌خانه باید به دنبال چوب های اصل برود و به ما برسد که آن ها را از کلاهبرداری آگاه کنیم.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر سفارت فنلاند نیز از این موضوع  ناراضی بوده چراکه ITWA به سفارت نیز فشار می آورد که از مراجع قانونی پیگیر این اتفاقات نامناسب باشد.

وی در ادامه در خصوص موسسات دانش بنیان گفت: ما پیش از این که تکنولوژی این کار را از فنلاند خریداری نماییم چند جلسه با برخی افراد فعال در این زمینه در دانشگاه تهران داشتیم و آنها از ساخت کارخانه های ترمو صحبت کردند اما مشخص شد این افراد حتی علم دستگاه های چوب خشک کنی را نیز نداشتند و اصلا از چوب ترموو و تکنولوژی پیچیده آن هیچ شناختی نداشتند و بنده متاسفم که این روزها تعدادی از این شرکت های دانش بنیان با استفاده از این نام در حال کلاهبرداری از مردم هستند.

انصاری در ادامه افزود: ما افتخار می کنیم که شرکت های دانش بنیان داخلی این کارخانه ها را با این کیفیت تولید کنند اما در شرایط حال حاضر کشور که در تحریم ها قرار گرفته ایم این روشی که در پیش گرفته اند اشتباه میباشد.

وی در ادامه افزود: بنده اگر در کارخانه را ببندم هیچ آسیبی نمیبینم اما در کارخانه من 150 نفر به طور مستقیم و 2 تا 3 هزار نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار هستند و اگر خانواده این افراد را نیز در نظر بگیریم نزدیک به 10 هزار نفر از این کارخانه کسب ارتزاق می کنند و آنها از تعطیل شدن کارخانه آسیب می بینند.

انصاری در ادامه افزود: سرمایه گذاری که برای این کار صورت گرفته 10 تا 15 میلیون یورو است و بنده این کوره ها را در سال 95 به قیمت 6 میلیون یورو خریداری کردیم و ما 5 سال است که در ایران مشغول به کار هستیم و تاکنون ازشرکت مازند چوب آریا حتی یک مورد شکایت صورت نگرفته است اما نمایندگان شرکتهای فنلاندی در ایران روزی صدها شکایت داشتند زیرا جنس های درجه یک، دو و سه را بدون مشخص کردن درجه کیفییت آن به مردم به یک قیمت میفروختند.

تولید ترمووود در ایران در انحصار شرکت مازند چوب آریا می‌باشد

وجه تمایز محصولات مازند چوب از محصولات تقلبی

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که وجه تمایز محصولات مازند چوب از محصولات تقلبی چیست؛ گفت: از نظر ظاهری نیز تفاوت محصولات مازند چوب با چوب های موجود در تقلبی بازار مشخص است و وزن چوب های مازند چوب سبک است و وزن چوب های خام سنگین است و از آنجا که چوب های ما توسط عده ای خریداری می شد و در بازار با قیمت های بالاتربا نام چوب های فنلاندی به فروش می رسید دستگاههای را برای حکاکی با لیزربر روی چوب تعبیه کردیم و در سه نقطه چوب با لیزر نام شرکت مازند چوب آریا  حک می شود که کلاهبردارها نتوانند این چوب ها را با قیمت های هنگفت و به نام محصولات مازند چوب به مردم بفروشند.

وی در ادامه گفت: ترمووهایی که ما تولید می کنیم A پلاس هستند و اگر در فنلاند بخواهید ترموو خریداری کنید به شما چوب های A و Aپلاس فروخته می شود و این در حالی است که چوب های گرید A از نظر کیفیت پایین تر از چوب های گرید Aپلاس می باشد.

223227

hotnewsخبر2 سال پیش • dahio.com • 8

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها