«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در اقدامی بحث‌برانگیز، ائتلاف متجاوز سعودی علیه یمن را از فهرست سیاه کشتار کودکان خارج کرد.

گوترش در گزارش سالانه خود با اذعان به کودک‌کشی رژیم سعودی آورده است: ائتلاف عربی در سال ۲۰۱۹، ۲۲۲ کودک را در یمن کشته و همچنین چهار حمله هوایی به مدارس و بیمارستان‌ها انجام داده است، اما به‌دلیل کاهش قابل توجه موارد کشتار در پی حملات هوایی، از فهرست کشتار و آسیب‌ رساندن به کودکان سازمان ملل خارج می‌شود!

اخبار و اطلاعات رسیده به «نورنیوز» از تهدید گوترش از سوی شخص «محمد بن‌سلمان»، مشابه آنچه دقیقا چهار سال پیش در زمان «بان کی مون» دبیرکل پیشین سازمان ملل رخ داد، حکایت دارد.

بنابر این اطلاعات، بن‌سلمان با ارسال پیامی به گوترش او را به بیرون کشیدن چند صد میلیون دلار اعتبارات عربستان از برنامه‌های سازمان ملل در صورت ارائه گزارش منفی علیه رژیم سعودی و ائتلاف تحت امر آنها در موضوع یمن تهدید کرده است.

دقیقا چهار سال پیش (خرداد 1395) نیز دربار آل‌سعود در جریان ارائه گزارش بان کی مون درباره فهرست سیاه کشتار کودکان، دست به چنین اقدامی زد که بعد از واکنش‌های منفی جهانی درباره آن، دبیرکل وقت سازمان ملل لب به اعتراف گشود و به این تهدید اذعان کرد.   

در پی این اقدام اخیر دبیرکل سازمان ملل نیز سازمان دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای نسبت به گزارش سالیانه آنتونیو گوترش درباره کشتار کودکان و خارج کردن نام ائتلاف متجاوز عربی از فهرست سیاه کشار و آسیب رساندن به کودکان و همچنین قرار ندادن ریاض در این فهرست به عنوان سرکرده ائتلاف مذکور انتقاد کرد.

سازمان عفو بین الملل نیز با انتقاد از اقدام دبیرکل سازمان ملل، آن را زیر سوال برد.

در همین حال «محمدعلی الحوثی» رئیس کمیته عالی انقلاب یمن نیز در واکنش به این اقدام گوترش نوشت: حذف نام ائتلاف از گزارش سالانه سازمان ملل درباره کودکان، با جنایت جدید سعودی و آمریکا در صعده و شهادت ۱۳ نفر از جمله کودکان و زنان همزمان شده است.

الحوثی این اقدام را بیانگر هرج‌ومرج در سازمان ملل و نادیده گرفتن معیارهای انسانی دانست و خواستار تجدیدنظر سازمان ملل در این تصمیم خود شد.

حال سوال اینجاست که آیا گوترش هم مانند بان کی مون نهایتا به تهدید از سوی سعودی اعتراف خواهد کرد یا صندلی دبیرکلی را ترجیح خواهد داد؟

23311

hotnewsجهان, سیاست4 سال پیش • dahio.com • 13



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها