اگر برای بهتر دیدن باید به عینک یا لنزهای تماسی اعتماد کنید ، احتمالاً از خود پرسیده اید که آیا جراحی لیزر چشم می تواند شما را از این ابزارهای دیداری رهاد کند. شاید از برخی افراد داستان موفقیت های این جراحی ها را شنیده باشید ، در حالی که افرادی را نیز می شناسید که علی رغم جراحی هنوز عینک می زنند. اما حقیقت چیست؟

بیشتر افراد می توانند پس از جراحی لیزر چشم ، از عینک خود خلاص شوند برای اکثر افراد ، جراحی لیزر چشم بینایی آنها را برای مطابقت یا بهتر آنچه در عینک است اصلاح می کند. با این حال ، احتمال اینکه بعد از جراحی کاملاً از عینک یا لنز تماسی رهایی یابید به فاکتورهای مهم بستگی دارد :

  • نوع عیوب انکساری و شماره چشم (نزدیک بینی، دوربین، آستیگماتیسم) که بعد از معاینه و تصاویر پزشکی مشخص می شود آیا شما کاندید مناسبی برای این نوع جراحی ها هستید.
  • تجربه و مهارت جراح و فناوری لیزر موجود
  • سن شما

چه کسانی کاندید این نوع جراحی ها هستند ؟

یکی از مهمترین معیارهای واجد شرایط بودن برای جراحی لیزر چشم این است که حداقل 12 ماه نسخه عینک فرد تغییر نکرده باشد. نسخه ثابت به این معنی است که بعلت تغییرات بیشتر در قرنیه ، بعید است بینایی شما بعد از جراحی تغییر کند. یکی از دلایل برگشت شماره چشم بعد از جراحی در واقع تغییر شماره چشم است و نتیجه جراحی دائمی است.

بعضی از افراد با شماره چشم بالا ممکن است پس از جراحی هنوز به عینک یا لنز احتیاج داشته باشند. افرادی که نسخه های ضعیف تری دارند (عیوب انکساری پایین تر) معمولاً در اواخر نوجوانی یا اوایل 20 سالگی تثبیت می شوند و این افراد را به عنوان کاندیداهای مناسب برای جراحی چشم با لیزر معرفی می کند. از طرف دیگر ، افراد با بینایی بسیار ضعیف تر (یعنی عیوب انکساری بالاتر) معمولاً متوجه می شوند که ، اگرچه در طول 20 سالگی نسخه آنها اغلب تغییر نمی کند ، اما ممکن است به طور کامل تثبیت نشود.

جدید ترین متد های جراحی های چشم

جراحی لیزیک و لازک از محبوب ترین این نوع از جراحی های چشم هستند. این جراحی ها هنوز هم طرفداران خاص خود را دارند و در برخی بیماران که شرایط لازم را داشته باشند استفاده می شوند. تقریبا بقیه روش ها نیز مشابه آن ها هستند و تفاوت آن ها در نحوه برش قرنیه، هزینه و زمان بهبودی است. برخی از روش های دیگر جراحی چشم شامل موارد زیر می باشند:

عمل پی آر کی

عمل PRK اولین عمل جراحی انکساری لیزر بود که در سال 1995 توسط FDA تأیید شد. لیزیک چند سال بعد تأیید شد و امروزه انواع مختلفی از جراحی های بینایی با لیزر در دسترس است. پی آر کی می تواند برای افرادی که کاندیدای ایده آل برای لیزیک نیستند ، یک گزینه مطمئن و موثر باشد.

از آنجا که در پی آر کی هیچ فلپی ایجاد نمی شود ، اغلب برای افرادی که بافت قرنیه بسیار نازکی دارند توصیه می شود. همچنین برای کسانی که خشکی چشم دارند می تواند انتخاب خوبی باشد ، زیرا روش فلپ گاهی علائم خشکی چشم را بدتر می کند. همچنین ممکن است گزینه بهتری برای افرادی باشد که بیشتر در معرض آسیب دیدگی چشم هستند ، مانند ورزش یا مشاغل خاص.

برای اینکه بفهمید کاندیدای مناسبی برای این جراحی هستید یا خیر ، باید برای معاینه چشم پزشکی به چشم پزشک مراجعه کنید. پزشک بررسی می کند که آیا شما تمام معیارها را رعایت کرده اید و سپس به شما کمک می کند تا تصمیم بگیرید PRK برای شما مناسب است یا خیر.

عمل فمتولیزیک

روش عمل فمتولیزیک از بسیاری جهات مشابه عمل لیزیک است که از سال 2004 مورد استفاده قرار می گیرد. تفاوت اصلی در تهیه فلپ قرنیه است. در لیزیک ، قرنیه با تیغه برش کوچک بریده می شود ، در حالی که در فمتولیزیک ، با لیز برش داده می شود. لیزر فمتوسکند که یک روش مطمئن تر و دقیق تر برای انجام اولین مرحله از جراحی لیزیک است که ایجاد فلپ سطحی قرنیه است. به دلیل دقت بینظیر آن ، برای افرادی که دارای نسخه چشم نسبتاً بالاتر یا قرنیه نسبتاً نازک هستند ، ایده آل است.

عمل اسمایل چشم

عمل اسمایل چشم با استفاده از لیزر femtosecond VisuMax انجام می شود. این روش جدیدترین روش جراحی برای رفع عیوب انکساری نزدیک بینی و آستیگمات با استفاده از لیزر فمتوسکند است. روش اسمایل یک روش یک مرحله ای ، لیزری و کم تهاجمی است. در مقایسه با لیزیک یا PRK ، این روش کمتر تهاجمی است.

در طی عمل لیزیک ، جراح یک فلپ ایجاد می کند تا بینایی شما را اصلاح کند. محیط این فلپ 20 میلی متر است. در طی یک روش PRK ، یک حذف سطح قطر 8 میلی متر برای اصلاح بینایی ایجاد می شود. در طی روش اسمایل ، جراح فقط باید یک برش 3 میلی متری در قرنیه ایجاد کند. از آنجا که در طی این روش هیچ فلپی ایجاد نمی شود ، هیچ مشکلی برای عوارض مربوط به فلپ وجود ندارد.

بهبودی در این روش سریع تر است و نتایج بسیار خوبی را به دنبال دارد و م یتواند به اندازه روش لیزیگ کاربردی و مطمئن باشد. خشکی چشم از عوارض جانبی نسبتاً شایع جراحی های لیزر چشم است. یکی از مزایای عمل اسمایل این است که  احتمال خشکی چشم را کاهش می دهد.

drsalamatسلامت4 سال پیش • dahio.com • 40

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها