هنوز تب و تاب بازی «نهنگ آبی» فروکش نکرده که بازی دیگری به شکل گسترده در حال انتشار میان نسل نوجوان ماست.

هرچند به گفته کارشناسان این بازی چون بازی نهنگ آبی مستقیما به سراغ کاربر نمی‌رود و از او نمی‌خواهد که به اطرافیان یا خودش صدمه بزند بلکه در این بازی برای کاربر فضایی پر از ترس و وحشت ایجاد کرده و اینقدر این فضا سنگین است که کاربر خود مجاب به انجام کارهای خطرناک می‌شود.

این بازی به «مریم» معروف است که بازی‌هایی مانند آن برای کشورهای شبیه کشور ما طراحی و ساخته می‌شوند تا به هدف خود که آسیب‌های جدی روحی و روانی در نسل نوپاست برسد.

گاهی می‌شنویم این بازی باعث خودکشی نیز می‌شود مانند خبری که دو روز گذشته در  کانال‌ها و فضای مجازی استان مبنی بر مرگ یک جوان در یکی از شهرستان‌های همدان بر اثر این بازی منتشر شد.

باور کردن این موضوع که یک بازی کامپیوتری می‌تواند باعث مرگ شود دور از ذهن همه بوده ولی متأسفانه این حقیقت تلخی است که البته خیلی از ما بزرگترها و والدین هنوز به باور اثرات مخرب و خطرناک اینگونه بازی‌ها نرسیده‌ایم و بدون اطلاع از محتوای اینگونه بازی‌ها و بدون دانش و سواد رسانه‌ای و حتی نظارت بر نوع بازی‌ها، کامپیوتر، لپ‌تاب،‌ تب‌لت و گوشی هوشمند خود را در اختیار آنها گذاشته یا برای آنها وسایل و تجهیزات مستقلی تهیه می‌کنیم و با این اقدام تصور می‌کنیم وظیفه پدر و مادری‌ خود را به نحو احسن انجام داده‌ایم و حالا یک والدین متجدد هستیم اما غافل از اینکه عده‌ای در خارج این مرزها جغرافیایی، اعتقاد و دینی ما اهدافی را برای خود تعریف کرده و برای رسیدن به آن از هر ابزاری چون بازی‌های کودکانه و انیمیشن هم غفلت نکرده‌اند، برنامه‌هایی که آن را با وجود تیم‌های مجربی از روانشناس کودک، جامعه‌شناس، اساتید و فعالان رسانه‌ای و…. خود می‌سازند.

اینکه ما در مقابل این تهاجم و شلیک‌های پشت سر هم دشمن چه داریم و چه کرده‌ایم موضوع این نگاره نیست اما می‌طلبد والدین با کمی تحقیق و پرس‌وجو در مورد بازی‌های مناسب فرزندان مواظبت خود را بیشتر کنند تا در آینده شاهد اتفاقاتی چون روان‌پریشی و خدای ناکرده مرگ یک نوجوان و یا جوان نباشیم.

در مورد اینکه چگونه یک بازی باعث حالات روحی منتهی به خودکشی می‌شود علی درویشی، استاد دانشگاه و کارشناس فضای مجازی به ارائه مطالبی پرداخت و اظهار کرد: متاسفانه بازی «مریم» بین نوجوانان رواج یافته و من چون با این قشر ارتباط نزدیکی دارم به دانش‌آموزان خود تذکر لازم را داده‌ام.

وی با اشاره به بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب افزود: چرا رهبر تأکید بر گام دوم انقلاب دارند نه گام نظام جمهوری. زیرا اگر اسم ایران و نظام را می‌آوردند مختص به جمعیت خود کشور ماست ولی این بیانیه رهبری متوجه جمعیت میلیاردی دنیاست.

این استاد دانشگاه گفت: رهبر انقلاب در این بیانیه نزدیک به 40 بار اسم جوانان را آورده‌اند و تأکید کرده‌اند که از این جوانان مراقبت کنیم و به آنها هویت بدهیم، این بیانیه زیرساخت را هم مطرح کرده است، زیرساخت یعنی تربیت نوجوانان انقلابی که در آینده تبدیل به جوانان آینده‌داری می‌شوند که می‌توان سکان این کشتی انقلاب را به آنها سپرد.

وی با بیان اینکه دشمن تمام این نکات را به خوبی درک کرده و فهمیده سرمایه‌گذاری روی نوجوان خوب جواب می‌دهد ادامه داد: دشمن اکنون بازی‌هایی طراحی کرده که اعصاب، روح و روان این نوجوانان معصوم را هدف قرار داده است.

درویشی با گریزی به بازی «نهنگ آبی» خاطرنشان کرد: بازی «مریم» شباهت‌هایی با بازی «نهنگ آبی» دارد. حال این سوال پیش می‌آید چرا نام بازی باید اسم یک دختر آن هم اسمی مقدس باشد؟!

وی افزود: این اسم مقدس می‌تواند یک توجیهی برای والدین ایجاد کند، برای پسران به شکلی و برای دختران که از جنس خودشان است به شکلی دیگر جذابیت دارد؛ این یعنی حتی برای اسم هم روانشناسی دقیق انجام می‌گیرد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: بازی «نهنگ آبی» 50 مرحله داشت و بازی نبود بلکه ویروسی بود که به سامانه پیامکی وصل می‌شد و وقتی بازی دانلود می‌شد کاربر باید اطلاعات دقیق را وارد می‌کرد تا بتواند در مراحل دیگر وارد بازی شود.

وی با بیان اینکه این بازی اثرات مخربی را روی کاربر می‌گذاشت گفت: کاربر باید به خود با کشیدن یک سری اشکال روی دستش با تیغ نقاشی می‌کرد و در نهایت منجر به خودکشی می‌شد که این اسم برگرفته از جمعیت نهنگ‌های آبی است که با هم کنار ساحل می‌آیند و خودکشی می‌کنند که البته این بازی فیلتر شد هرچند این بازی هم چنان در دسترس برخی نوجوانان است.

درویشی گفت: بازی «مریم» که ساخته عربستان سعودی است و برنامه‌نویسان آن وهابی هستند؛ بدون محدودیت دانلود می‌شود، این بازی داستان یک دختر 9 ساله جنگ‌زده به زبان عربی است.

وی افزود: این بازی هم در قالب یک ویروس است و تا زمانی که کاربر این اطلاعات را وارد نکند، اجازه بازی به او داده نخواهد شد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در این بازی از کاربر خواسته می‌شود که اطلاعات شخصی خود را دقیق وارد کند و حتی کاربر باید جی.‌پی.‌اس خود را روشن کند حال اگر کسی اطلاعات خود را اشتباه وارد کند می‌تواند وارد بازی شود اما چون این بازی یک ویروس است و دسترسی‌های مختلفی را در گوشی کاربر در ابتدا درخواست کرده می‌تواند به اطلاعات واقعی تا حد زیادی دست پیدا کند و متوجه کار کاربر می‌شود، برای مرحله بعد دیگر اجازه بازی نداده و از او می‌خواهد اطلاعات را درست وارد کند.

وی با بیان اینکه بچه‌ها با توجه به روح پاک و صادقی که دارند اطلاعات را درست وارد می‌کنند یادآور شد: بر روی تکنیک‌های به کار رفته در این بازی هم فکر شده است به گونه‌ای که کاربر را تشنه بازی کرده و روی ضمیر ناخودآگاه او اثر می‌گذارد.

این کارشناس فضای مجازی بیان کرد: در این بازی کاربر باید «مریم» را که گم شده از جنگل عبور دهد و به خانه برساند ولی در تمام قسمت‌های بازی که فرم سیاه دارد و غالبا شب است تصاویر ترسناک و متحرکی وجود دارد که به تعبیر ما همان اجنه هستند.

وی افزود: این بازی آن قدر اثرات مخربی دارد که من در کلیپی دیدم یک نوجوان بر اثر دیدن این بازی و ترس و دلهره ناشی از آن گوشی همراه خود را بر روی صورتش می‌کوبید.

درویشی خاطرنشان کرد: این بازی به گونه‌ای طراحی شده که به یک سری ربات‌ها دسترسی داشته و چون جی.‌پی.‌اس گوشی کاربر روشن است موقعیت مکانی را پیدا کرده در ساعتی مانند 3 نیمه شب که نوجوان در خوابی آرام است به کاربر زنگ زده و حتی تصاویر وحشتناکی روی گوشی می‌افتد مانند همان چهره دختر بازی که گاها از چشمانش خون می‌چکد.

وی گفت:‌ ربات بعد از تماس به کاربر اعلام می‌کند که «ما با تو کار داریم و…» و این مطالب را در شب‌های متوالی با موزیک‌های مختلف ترسناک به کاربر مطرح می‌کند و اعصاب و روان او را به هم می‌ریزد.

این کارشناس فضای مجازی اضافه کرد: اگر گوشی را هم خاموش کنی بارها به شما اخطار می‌دهد که کاربر خوبی نیستی و حق نداری گوشی را خاموش کنی، این بازی رباتی دارد که تماس ها را ثبت می کند و مشخص می‌شود که کاربر تماس را پاسخ داده یا خیر؟

وی با هشدار به خطرناک بودن این بازی گفت: متأسفانه دسترسی به این بازی راحت بوده و اگر کودک و نوجوانی بدون نظارت والدین آن را نصب کند قطعا روح و روان او تحت تأثیر قرار گرفته و و چون بازی در خصوص ارواج و جنیان است هر چه سن کاربر پایین‌تر باشد این آسیب‌ها جدی‌تر بوده و در نهایت منجر به خودکشی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: والدین باید نظارت بسیار دقیق و زیادی بر فعالیت کودک و نوجوان خود در فضاهای مجازی و بازی‌ها داشته باشند تا در آینده شاهد اتفاقات ناگواری نباشیم.

درویشی با بیان اینکه باید باور کنیم دشمن برای آسیب‌رسانی به روح و روان فرزندان این سرزمین طراحی‌های دقیقی انجام داده است تأکید کرد: باید با شیوه‌ها و روش‌های مختلفی از فرزندان و سرمایه‌های این مرز و بوم محافظت و مواظبت کنیم.

23231

hotnewsسایر5 سال پیش • dahio.com • 94



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها