زهره نوروزپور: اواخر شب گذشته محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه اینستاگرام خود با تبریک ولادت فرخنده حضرت فاطمه زهرا(س) روز مادر و روز زن نوشت: از بزرگواری مردم عزیز و دلاور ایران و مسئولان محترم در ۶۷ ماه گذشته بسیار سپاسگزارم. از ناتوانی برای ادامه خدمت و تمام کاستی‌ها و کوتاهی‌ها در دوران خدمت صمیمانه پوزش می‌خواهم. شاد و سربلند باشید .)اینجا(

دقایقی از این خبر نگذشت که رسانه های خبری اسرائیل و دلواپسان از رفتن ظریف کف و صوت زدند. درحالی که استعفای ناگهانی سردار دیپلماسی به خبر اصلی رسانه‌های بزرگ جهان بدل شده و دولت پذیرش استعفا را قویا رد کرد، (اینجا)  در فضای مجازی رفتن او داغ و  نیز هشتگ ظریف در توئیتر ترند شد، منتقدان مرد دیپلماسی ایران از دو سوی داخلی و خارجی به او می‌تازند. آنها با حمله به ظریف از اینکه تصمیم به رفتن گرفته جشن گرفته اند. چهره هایی چون حمیدرسایی ، نماینده پیشین تهران که این دوره به دلایلی اصلا تائید لازم حتی برای شرکت در انتخابات مجلس را بدست نیاورده بود در توئیت خود ضمن خوشحالی از استعفای ظریف ، خیلی هیجان زده خواهان ممنوع الخروجی و محاکمه او شده است! کاری که رسانه‌های نزدیک به جریان دلواپسان هم به شدت درباره اش نوشته اند. آنها این استعفا را دستاوردی بزرگ می دانند! رسایی در پست اینستاگرام خود نوشت پایان دولت روحانی!(اینجا)

خبرگزاری خبرآنلاین در گزارش شب گذشته خود در تحلیل واکنش ها نوشت: توئیت های متوالی پر از شادی، این همان هیجانی است که خارج نشینان مخالف انقلاب هم در این دقایق دارند و به ظریف تاخته اند. اینکه خوشحالند این چهره شاخص دیپلماسی صلح رفته و  از این دست که وزیر امورخارجه فلسطین استعفا داده است یا عباراتی تندتر را نثار او کرده اند.

این هیجان زدگی را رسانه های سرشناس رژیم اشغالگر قدس دارند. از هاآرتض تا تایمز اسرائیل. آنها بر این باورند که جدایی چهره محبوبی چون ظریف از دستگاه دیپلماسی ایران، کمکی بزرگ به آنها برای هدف بزرگ شان یعنی تهدیدسازی از ایران است.

شکست کنفرانس ضد ایرانی ورشو، تحقیر مواضع ضد ایرانی اسرائیل در کنفرانس امنیتی مونیخ و عدم همراهی اتحادیه اروپا با پروژه جدید ایران هراسی دولت نتانیاهو با تلاش های تیم ظریف در دستگاه دیپلماسی بی تردید از مهمترین دلایل این ذوق زدگی آنها از استعفای ظریف است.)اینجا(

یک مقام وزارت امورخارجه شب گذشته درباره دلیل استعفای محمدجوادظریف گفت کاسه صبر او لبریز شده بود.(اینجا)

واکنش مقامات

رئیس حزب سوسیال ترقی خواه لبنان به استعفای وزیر خارجه کشورمان واکنش نشان داد و گفت: دیپلماسی ایران برجسته‌ترین نماد خود که مهندس توافق هسته‌ای است را از دست داد.

ولید جنبلاط، رئیس حزب سوسیال ترقی خواه لبنان در واکنش به استعفای محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در صفحه توئیتر خود نوشت: دیپلماسی ایران نماد برجسته خود یعنی محمد جواد ظریف که مهندس توافق هسته ایران با غرب بود را از دست داد.

این سیاست مدار لبنانی در ادامه نوشت که ظریف “قربانی تندروی‌ها” در داخل ایران شده است.

صفحه رسمی توییتر وزارت خارجه اسراییل با نسبت دادن اتهام «دروغ‌گویی» به محمدجواد ظریف، به خبر استعفای وزیرخارجه ایران واکنش نشان داد.

نتانیاهو نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به خبر استعفای وزیر خارجه ایران گفت: «ظریف رفت، از دستش راحت شدیم». (اینجا)

واشنگتن نیز اعلام کرد: گزارش‌ها در مورد استعفای ظریف را دنبال می‌کنیم.(اینجا)

همزمان «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز با انتشار یک توییت در مورد استعفای ظریف نوشته است که حتی در صورت پذیرفته شدن این استعفا، سیاست ایالات متحده در قبال ایران «بدون تغییر» خواهد ماند.)اینجا(

واکنش رسانه های خبری

ژوژ ملبرونو، روزنامه نگار برجسته فرانسوی و تحلیلگر روزنامه فیگارو در واکنش به استعفای ظریف نوشته است: 

با رفتارهای تند و آزارهای تندروها، وزیر خارجه برجسته ایران استعفا کرد. 

آیا روحانی و رهبر ایران استعفای او را می پذیرند؟ 

باید منتظر بود و دید! (اینجا)

نشریه فارین پالیسی نوشت: آن دسته از دیپلمات‌های آمریکایی که با ظریف بیشتر سروکار داشته و از پیشینه او آگاهند، می‌دانند که خروج آشکار او از صحنه، نشانه شومی بر آن است که با تقریباً یک سال پس از خروج ناگهانی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای ایران، روابط بین آمریکا و ایران تغییراتی چشمگیر به سمت بدتر شدن خواهد داشت.

جیمز دابینز، یک دیپلمات سابق آمریکایی که در عواقب ناشی از ۱۱ سپتامبر با ظریف کار کرده بود درباره ظریف می‌گوید: او نقشی حیاتی در نگه داشتن ایران در برجام داشت. اگر این تغییر کند، با بحرانی جدید در منطقه رو به رو خواهیم شد.

مارک دوبوویتز، مدیر سازمان دفاع از دموکراسی درباره ظریف گفت: ظریف هم مذاکره‌کننده‌ای از برجام بود که سرانجام از جان کری، وزیر امور خارجه وقت آمریکا پیشی گرفت و هم «فروشنده مهمی» بود که وهم این را که برجام تمام راه‌های مربوط به تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های بالستیک قاره‌پیما را مسدود می‌کند، به غرب فروخت.» (اینجا)

ان بی سی نیوز در صفحه توئیتر خود اینگونه نوشتدو منبع آگاه به ان بی سی نیوز گفتند ظریف وزیر خارجه ایران استعفا کرده است اما هنوز مشخص نیست پرزیدنت روحانی یا آیت الله خامنه ای استعفای وی را خواهند پذیرفت یا نه؟

الجزیره در وبسایت خود نوشت: جواد ظریف که برای چندین سال نقش کلیدی در دولت ایران داشت، استعفای خود از وزارت خارجه را را اعلام کرد.)اینجا)

شبکه تلویزیونی الجزیره قطر با پوشش گسترده خبر استعفای وزیر امور خارجه ایران، به نقل از «عبدالقادر فایز» رئیس دفترش در تهران گزارش داد: خبر استعفای ظریف خبری بزرگ و سنگین برای ایران است؛ به طوری که این خبر برای معاونانش در وزارت امور خارجه این کشور نیز غیر منتظره بود.

فایز گزارش داد: در صورت موافقت حسن روحانی با این استعفا، ظریف از وزارت امورخارجه ایران کنار می رود.

وی با بیان این که آن چه تأیید شده، این است که ظریف رسماً استعفا کرده، اما هنوز مشخص نیست که آیا روحانی با این استعفا موافقت خواهد کرد یا خیر؟

فایز در خصوص این که چرا ظریف از اینستاگرام برای استعفایش استفاده کرده، گفت: این موضوع به خاطر آن است که این شبکه اجتماعی در مقایسه با سایر شبکه ها در ایران گستردگی بیشتری دارد.

الجزیره گزارش داد: ظریف، سیاستمدار و یک شخصیت دانشگاهی و از بطن انقلاب و از حامیان گفت وگوهای علنی است که بیش از 25 سال، تجربه حضور در سازمان ملل متحد و نمایندگی ایران را در کارنامه خود دارد.
این شبکه قطری افزود: ظریف از سال 2013 و پس از پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، با وجود آن که مجلس ایران در کنترل اصولگرایان قرار داشت، اما به خاطر فن بیان و تسلط به زبان انگلیسی، به عنوان وزیر امور خارجه ایران انتخاب شد.

ظریف، تیم مذاکره کننده ایران را رهبری کرد و تلاش داشت که از هر گونه رویارویی (با غرب) جلوگیری کند. وی به همراه تیم مذاکره کننده اش توانست به توافق هسته ای با گروه 5+1 دست یابد؛ توافقی که آمریکا سال گذشته از آن خارج شد.

 بیزینس اینسایدر از استعفای ناگهای و عجیب ظریف نوشتاستعفای ظریف درست همان روزی رخ داد که بشار اسد با رهبر ایران و سردار سلیمانی دیدار کردند.
 تایمز آو اسرائیل از استعفای ظریف نوشتاین رسانه نوشت مذاکره کننده اصلی ایران در مذاکرات هسته‌ای استعفا کرد.

رویترز نوشتظریف استعفا داد. او نقشی مهم در توافق هسته ای داشت، اما با خروج آمریکا از این توافق از سوی مخالفان مورد حمله قرار گرفت.

اورشلیم پست: ظریف وزیر امور خارجه ایران کناره گیری کرد.

آسوشیتدپرس: ظریف وزیر امور خارجه ایران استعفا داد. او عامل اصلی در به ثمر رسیدن توافق هسته ای در سال 2015 بود.

هاآرتص اسرائیل: ظریف اعلام کناره گیری کرد.

الجزیره: ظریف استعفا داد.

ان بی سی: ظریف استعفا داد، اما هنوز مشخص نیست که آیا استعفای او پذیرفته شده یا خیر.

واشنگتن پست: ظریف وزیر امور خارجه ایران استعفا داد.

اسپوتنیک: ظریف با انتشار پستی در اینستاگرام استعفایش را اعلام کرد.

گاردین ضمن انتشار خبر استعفای ظریف نوشت رئیس جمهور تاکنون به طور رسمی این استعفا را تایید نکرده است.

شبکه المنار لبنان که در حال پخش اخبار خود بود به صورت خبر فوری و زیرنویس اعلام کرد که بر اساس اعلام خبرگزاری های ایران، ظریف استعفا کرده است.

این شبکه در تارنمای خود نیز همین خبر را به صورت فوری منتشر کرد.

پایگاه خبری لبنان 24 نیز گزارش داد: در یک اقدام ناگهانی، ظریف در پست اینستاگرامی اش از مقامش استعفا کرد.

این پایگاه خبری در ادامه آورده است: رسانه های ایرانی در ارتباط با علل پشت پرده این استعفا به لبنان 24 گفته اند که فشارها علیه وی و دولت روحانی از سوی محافظه کاران و رد تصویب الحاق ایران به ‘ اف ای تی اف ‘ از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام از علل عمده این استعفا است.

بر اساس اعلام این پایگاه، ظریف در ماه گذشته موافقت خود را با الحاق ایران به کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) اعلام کرده بود.

در ادامه این خبر به فعالیت های ظریف برای توافق برجام در سال 2015 اشاره شده است .

لبنان 24 همچنین متن استعفانامه اش در اینستاگرام را با پیوست عکسی که وی در صفحه اش استفاده کرده، ترجمه کرده است.

در ادامه این متن ضمن انتشار عکس مورد استفاده ظریف ادامه پیام وی در اینستاگرام شامل ‘از ناتوانی برای ادامه خدمت و تمام کاستی‌ها و کوتاهی‌ها در دوران خدمت صمیمانه پوزش می‌خواهم. شاد و سربلند باشید ‘ حذف شده است.

تارنمای روزنامه الجمهوریه لبنان نیز با عنوان ‘اعلام استعفای ظریف در اینستاگرام .. و عذرخواهی اش ‘ نوشت : وی از طریق پست اینستاگرام اش، از مقام وزارت خارجه ایران استعفا کرد.

الجمهوریه نوشته است: ظریف از ناتوانی برای ادامه خدمت و تمام کاستی‌ها و کوتاهی‌ها در دوران خدمت صمیمانه پوزش خواسته است.

روزنامه النهار لبنان نیز مانند دیگر رسانه های این کشور با اعلام استعفای ظریف نوشت که وی استعفای خود را از طریق صفحه اینستاگرام اعلام کرد و در متن آن نوشت که در صورت کوتاهی در انجام مسئولیت در سال های گذشته، از ایرانیان و مسوولان عذرخواهی می کنم.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) خبر استعفای ظریف را بازتاب داد و گزارش کرد: وزیر امور خارجه ایران از طریق صفحه اینستاگرامی اش استعفا کرد.

بخش عربی شبکه تلویزیونی فرانس 24 با قطع تمامی برنامه های خود، به صورت فوری، خبر استعفای ظریف را پوشش داد.

تلویزیونی فرانس 24 در تارنمای خود با انتشار پیام استعفای ظریف در صفحه اینستاگرام اش گزارش داد: خبر استعفای ظریف درحالی منتشر می شود که وی همچنان به خاطر خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای، زیر فشار شدید قرار دارد.

بخش عربی خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز، خبر استعفای ظریف را به عنوان اصلی ترین اخبار صفحه نخست خود کار کرد.

 مجله تایم: مرد خنده روی سیاست خارجه ایران می‌رود

مجله تایم در مقاله‌ای تحلیلی نوشت: در صورت خروج محمدجواد ظریف از وزارت خارجه ایران، مذاکرات میان تهران و غرب با مشکل همراه خواهد شد و بدون شک وزیر خارجه بعدی ایران دیگر در برابر غرب خنده بر لبان نخواهد داشت.

محمدجواد ظریف که همیشه از حمایت رهبر ایران برخوردار بوده است، در روزهای اخیر به‌شدت به تندروهای ایران انتقاد کرده و طی سخنانی در تهران خطاب به تندروها گفت: ما نمی‌توانیم پشت طرح امپریالیسم پنهان شویم و آنها را به خاطر عدم توانایی خود سرزنش کنیم. استقلال به معنای منزوی کردن خود از جهان نیست.(اینجا)

 بلومبرگ:ظریف مهارت خاصی در تغییر نگاه غرب در مورد ایران داشت

تارنمای بلومبرگ نیز با اشاره به استعفای محمد جواد ظریف و خروج وی از سیاست خارجه ایران نوشت: ظریف مهارت خاصی در متقاعد کردن غرب برای تغییر نوع نگاه خود به ایران داشت.

«الی لیک» تحلیلگر بخش سیاست خارجه و امنیت ملی تارنمای بلومبرگ در گزارشی عنوان کرد که خبر استعفای محمد جواد ظریف از وزارت خارجه ایران، خبری بسیار ناگوار است.

به نوشته «الی لیک»، جواد ظریف فرد شاخص در مذاکرات توافق برنامه هسته ای سال 2015 با تسلط کامل به زبان انگلیسی بوده است که توانست روابط خوبی میان دیپلمات های غربی و خبرنگاران ایجاد کند.

تحلیلگر بخش سیاست خارجه و امنیت ملی تارنمای بلومبرگ در ادامه مطلب می نویسد: با خروج جواد ظریف از سیاست خارجه ایران، آمریکا و غرب بیش از همه متضرر خواهند شد.
به گفته «الی لیک»، در حقیقت باید گفت استعفای ظریف به معنای قطع و یا کاهش مجدد روابط میان ایران با غرب است. در واقع باید گفت وظیفه ظریف در این چند سال ایجاد ارتباط میان غرب و ایران و متقاعد کردن جهان غرب نسبت به تغییر نگاه چندین ساله آنان از ایران بوده است.

«الی لیک» در ادامه خاطر نشان می کند: البته محمد جواد ظریف نیز در این سال ها مهارت خاصی در متقاعد کردن غرب برای تغییر نوع نگاه خود به ایران بدست آورده است.

به گفته تحلیلگر امنیتی بلومبرگ، ظریف پیش از بدست گرفتن وزارت خارجه ایران، در زمان ریاست جمهوری جورج بوش نیز با همکاری شورای ملی ایرانیان آمریکا به خوبی توانست تعدادی از اعضای کنگره آمریکا را متقاعد کند ایران خواهان هیچ گونه جنگ با آمریکا نیست و تمام برنامه های هسته ای ایران در قالب انرژی های صلح آمیز است.

الی لیک در ادامه مطلب خویش یادآور می شود: محمد جواد ظریف از مهارت ویژه ای در مذاکرات برنامه هسته ای برخوردار بود و با مذاکرات مستقیم وی با جان کری در حقیقت توافق هسته ای رخ داد.

به نظر الی لیک از نقاط مهم و ویژه ظریف که همیشه در خط مقدم سیاست خارجه ایران قرار داشت، می توان به عدم تصمیم گیری فردی وی در بحران ها به عنوان کلید موفقیت وی توصیف کرد.

 شینهوا: ظریف نقش مهمی در توافق برجام داشت

خبرگزاری رسمی چین ضمن انعکاس خبر استعفای «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نوشت که ظریف نقش اصلی و مهمی در امضای توافق هسته ای ایران موسوم به «برجام» ایفا کرد.

شینهوا روز سه شنبه در گزارشی نوشت: امضای این توافق با پیگیری ظریف باعث شد تا ایران برنامه های هسته ای خود را در برابر لغو تحریم های بین المللی متوقف کند.

برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام پس از چندسال مذاکره، تیرماه 1394 با توافق بین ایران و کشورهای 1+5 ( انگلیس، آلمان، آمریکا، فرانسه، روسیه و چین) به نتیجه رسید و در نتیجه آن تحریم های هسته ای ایران برداشته شد.

‘سی جی تی ان’ تلویزیون انگلیسی زبان چین نیز در گزارشی به انعکاس خبر استعفای ظریف پرداخته است.

تارنمای روزنامه های چاینا دیلی و چاینا ارگ نیز خبر استعفای ظریف را منعکس کرده اند.

تارنمای شبکه تلویزیونی فرانس 24 نوشت: محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران، روز دوشنبه استعفای خود را از طریق رسانه های اجتماعی اعلام و از ایرانیان عذرخواهی کرد که دیگر قادر به خدمت به آنها نیست.

فرانس 24 دربخش فرانسه خود، اعلام استعفای ظریف از طریق شبکه های اجتماعی را شگفت آور خواند و افزود: با وجود این که استعفای ظریف توسط منابع رسمی ایرانی تایید شده، اما هنوز حسن روحانی رئیس جمهوری ایران آن را نپذیرفته است.

روزنامه «لوموند» هم نوشت: وزیر امور خارجه ایران استعفا داد؛ محمد جواد ظریف مذاکره کننده اصلی توافقنامه سال 2015 میان جمهوری اسلامی و گروه1+ 5 در مورد برنامه هسته ای ایران بود.

این روزنامه فرانسوی افزود:استعفای ظریف از منبع رسمی ایرانی تایید شده اما حسن روحانی رئیس جمهوری باید این را قبول کند.

رادیوبین المللی فرانسه هم اعلام کرد: محمد جواد ظریف یک حامی قوی درمورد روابط ایران با غرب، روزدوشنبه بااعلام استعفای خوددر اینستاگرام شوک واقعی در کشور ایجاد کرد.

این رسانه فرانسوی، از ظریف به عنوان ‘معمار توافق هسته ای’ نام برد که در ماه های اخیر به دلیل نبود مزایای اقتصادی ناشی از آن در کشور پس از خروج ترامپ از این توافق هسته ای و بازگشت تحریم ها، مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.

رادیو بین المللی فرانسه افزود: ظریف، با وجود همه اینها از این توافق دفاع و روابط خود را با کشورهای اروپایی حفظ کرد؛ با این حال، دولت ایران و محمد جواد ظریف اعلام کردند که اقدام های اخیر اروپا برای ایجاد یک کانال مالی ناامید کننده است.

‘درهفته های اخیر، ظریف همچنین تلاش کرده تا پیوستن به تعدادی ازتوافق نامه های بین المللی علیه پولشویی و تامین مالی تروریسم در مجمع تشخیص مصلحت به عنوان تشکیلات عالی داوری سیاسی به تصویب برسد.’

روزنامه فرانسوی زبان لوریان لوژور چاپ لبنان نیز نوشت: ظریف دوشنبه شب در حساب اینستاگرام خود نوشت از اینکه قادر به ادامه کار و با توجه به تمام ضعفم در انجام وظایفم نیستم، پوزش می طلبم’.

روزنامه فرانسوی زبان لالیبر بلژیک هم با اشاره به استعفای ظریف از او به عنوان ‘خط مشی’ توافقنامه هسته ای ایران در سال 2015، عنوان کرد ونوشت:ظریف دوشنبه شب درحساب خود این مهم را اعلام کرد.
لا لیبر افزود: نگهداشتن ظریف در دولت مستلزم پذیرش یا رد استعفای او از سوی رئیس جمهوری است.

52310

hotnewsسایر5 سال پیش • dahio.com • 132



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها