این‌ها نظر برخی گردشگران از استرالیا، روسیه و سنگاپور است که موزه «انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» تهران را یکی از بهترین بخش‌های سفرشان در ایران توصیف کرده‌اند، موزه‌ای که ادوات نظامی در هشت سال نبرد با عراق را به نمایش گذاشته و تاریخ انقلاب اسلامی و جنگ هشت ساله با عراق را با مدیاهای متنوع روایت کرده وحالا دامنه نمایش را به جنگ داعش کشانده است.

موزه «انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» یا «جنگ» با آن‌که جزو مدرن و مجهزترین موزه‌های منطقه‌ای قلمداد می‌شود اما در رده‌ی پربازدیدکننده‌ترین موزه‌های ایران یا حتی تهران قرار ندارد.

موزه جنگ ایران در اراضی عباس آباد تهران واقع شده و دسترسی به آن از طریق ایستگاه مترو «حقانی» ممکن است. موزه در کنار مجموعه باغ کتاب تهران، کتابخانه ملی ایران، باغ هنر، مصلی تهران و پل طبیعت قرار دارد.

محوطه موزه بسیار وسیع است طوری که ادوات نظامی و جنگی به اندازه جنگنده‌های هوایی، تانک و موشک در میان گونه‌های متنوعی از گیاهان مستقر شده است و با استفاده از تکنولوژی‌های دیجیتال سعی شده مفاهیم تاریخ انقلاب اسلام و دفاع مقدس انتقال داده شود. موزه راهنماهایی مسلط به زبان انگلیسی و عربی هم دارد.

مسجد خرمشهر که نماد مقاومت و آزادی است ورودی موزه است. در محوطه‌ی سبز موزه که تالاب‌ها و مرداب‌های مناطق جنوبی ایران نماسازی  جنگنده‌ها، تانک‌ها و توپ‌های محصول کشور آمریکا، روسیه، چین، کره شمالی و انگلستان که در جنگ هشت ساله با عراق استفاده می‌شد و برخی از ان‌ها جزو غنائم ایران از جنگ  است، نمایش داده شده است.

بخشی از فضای بیرونی موزه به شهدای انرژی هسته‌ای اختصاص داده شده است. اتومبیل‌های منفجر شده آن‌ها به همراه شناسنامه‌ای از شهدای هسته‌ای نمایش داده شده است.

در سمت دیگر محوطه که غنائمی از داعش مستقر شده قرار است نمایشگاه «پایان داعش» برپا شود. اتومبیل‌های منهدم شده‌ با آرایشی جنگی که صحنه‌ای از تجاوز خانمان‌برانداز در سوریه و عراق به تصویر می‌کشند.

نمونه‌ای از موشک‌های ساخته شده در ده‌های اخیر در سوی دیگر محوطه ایستاده‌اند. علی اصغر جعفری ـ مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ـ خبر داده که در هفته دفاع مقدس، نمایشگاه «شکار کرکس‌ها» با نمایش انواع پهبادهای شکار شده آمریکا از جمله آر کیو ۱۷۰ و گلوبال هاوک به همراه سامانه «سوم خرداد» که این پهباد را سرنگون کرد و به تهران منتقل شده، برگزار می‌شود.

مجموع وقایع دوران انقلاب اسلامی و جنگ ایران و عراق همچنین تاریخ روابط ایران با کشورهای خاورمیانه و غرب در عصر معاصر را می‌توان در داخل ساختمان موزه مشاهده کرد.

با ورود به ساختمان موزه، ‌ بازدیدکننده وارد تونل زمان می‌شود و به روزهای پیش از انقلاب می‌رود و بعد از سال ۱۳۵۷، وارد روزگاری می‌شود که نقشه جنگ عراق با ایران کشیده شد. اتاق شبیه‌سازی بمباران، بازسازی پالایشگاه آبادان، کلاس‌های درس آوار شده، سنگرهای مناطق گرمسیری و سردسیری، مسیر مین‌گذاری شده، سالن عملیات‌ها و اسناد پشت جبهه و سمبل‌های شهادت جزئیات دیگری از این تالارهاست که سعی کرده گوشه‌ای از فجایع و آثار جنگ ایران و عراق و تحولات سیاسی ایران را در نیم قرن به نمایش بگذارد.

دیدن موزه جنگ یا همان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بیشتر از دو ساعت زمان می‌برد و قیمت بلیت آن درحال حاضر برای هر نفر ۱۲ هزار تومان است.

در تاریخچه موزه هم آمده که بزرگ‌ترین موزه جنگ جهان اسلام و مدرن‌ترین موزه غرب آسیا است. طراحی موزه در مسابقه‌ای که ۲۵۰ گروه در آن شرکت کرده بودند، برگزیده شد و موزه در سال ۱۳۹ افتتاح شد و سال ۱۳۹۵ نام آن «موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» شد.

خودروهای متعلق به گروه داعش انتقال یافته از سوریه

۲۴۱۲۴۱

hotnewsسایر5 سال پیش • dahio.com • 41



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها