جک

جک s3 ، بررسی خودرو از نظر فنی و سیستم های بکار رفته در آن

پس از عرضه خودرو های  J3  در سال ۸۹ و جک J5  در سال ۹۲ و فروش و استقبال فراوانی که از این خودروها حاصل گردید در اواخر سال ۹۳ شرکت خودرو سازی JAC  مدل S5 که تیپ ظاهری انهمانند جک J5 است را در غالب خودرویی شاسی بلند با موتور ۲۰۰۰ سی سی توربو و گیربکس ۶ سرعته دستی به بازار عرضه کرد .

جک

مدل S5 از محصولات جک یکی از پر فروش ترین و موفق ترین خودروهایچینی در بازار ایران است که این استقبال ، شرکت های خودرو سازی را تشویق به تولید خودرو های جدیدی در زمینه خودرو های شاسی بلند می کرد . جک S3 یکی از کراس اور های محبوب چین است  که در سال ۲۰۱۴ فروش خوبی را تجربه کرد . در این مقاله به بررسی این خودرو می پردازیم .

معرفی اولیه

جک

جی ای سی یا به اختصار جک ، نام خودرو سازی است که در ۳۰ سپتامبر ۱۹۹۹ میلادی تاسیس شده است . این کمپانی فعالیت خود را از سال ۱۹۶۴ با ساخت کامیون های تجاری که تحت عنوان جیانگ هوای شناخته می شد اغاز کرد .

از سال ۲۰۰۰ میلادی به بعد با همکاری این کمپانی با هیوندای موتورز به منظور توسعه خط تولید محصولات خود و مونتاژ محصولات هیوندای شاهد فعالیت این شرکت خودرو ساز در عرصه های مختلف خودرو های شاسی بلند ، سدان و غیره بودیم . گروه صنعتی کرمان موتور که یک شرکت خوروساز ایرانی است در دی ماه ۱۳۶۹ با نام صنایع خودرو سازی کرمان تاسیس و فعالیت خود را در زمینه ساخت و مونتاژ خودرو اغاز کرد .

جک

یکی از قرار داد های مهم کرمان موتور همکاری با شرکت خودرو ساز چینی به نام JAC بود که به تولید خودرو های جک j3 و j5  از سال ۱۳۸۹ تا به امروز انجامید . اواخر سال ۱۳۹۳ با توجه به استقبال خوب مشتریان از خودروی جک j5 و میل زیاد بازار به سمت خودرو های شاسی بلند ، کرمان موتور خودروی جک s5 را با موتور ۲ لیتری مجهز به سیستم توربو شارژ و گیربکس ۶ سرعته دستی روانه بازار کرد .

کمپانی جک پس از حضور موفق خود در بازار های داخلی ایران و فروش خوب محصولاتش ، تصمیم به تولید خودرویی با هدف اقتصادی و برای قشر کم درامد جامعه گرفت و در سال ۲۰۱۴ خودرویی با نام جک s3 روانه بازار کرد .

عملکرد فنی

جک

این خودرو از یک پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی با حجم ۱۵۹۰ سی سی بهره می برد و توانایی تولید ۱۰۷ اسب بخار قدرت در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه را دارد و حداکثر گشتاور ۱۵۵ نیوتن متر را در طیف دور موتوری ۳۵۰۰ الی ۴۵۰۰ دور بر دقیقه به کمک سیستم انتقال قدرت اتوماتیک از نوع CVT به چرخ های جلو منتقل می کند .

سیستم های انتقال قدرت CVT  به دلیل طراحی جمع و جور تر و سبک تر نقش موثری در کاهش مصرف این خودرو ها داشته و با قرار دادن سرعت پیشرانه در بهینه ترین حالت عملکرد بهتری در برخی شرایط  به ویژه در زمان سبقت گرفتن ایجاد می کند .

با توجه به وزن ۱۲۵۰ کیلو گرمی این خودرو و پیشرانه نه چندان قوی ان مسلما نباید از این خودرو انتظار شتابی خوب نسبت به بقیه خودرو ها داشت . حداکثر سرعت این خودرو ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت و میانگین مصرف سوخت این خودرو  ۶ الی ۷  لیتر عنوان شده است . آمار رسمی از شتاب ۰ تا ۱۰۰ این خودرو منتشر نشده اما با توجه به نوع پیشرانه ، گیربکس CVT ، و وزن این خودرو می توان شتاب ان را بین ۱۳ الی ۱۴ ثانیه پیش بینی کرد.

طراحی

انچه که در ابتدا نظر بیننده را در مورد این خودرو جلب می کند شباهت این خودرو و مدل S5 با محصولات هیوندای است که می توان این شباهت را نتیجه همکاری این دو کمپانی در طراحی و مونتاژ محصولات دانست . فرم جلو پنجره استفاده شده در این خودرو الهام گرفته شده از محصول النترا کمپانی هیوندای است که با داشتن ۳ نوار کرومی منحنی شکل و قرار گرفتن لگوی کمپانی JAC  در وسط ، فضای نسبتا زیادی را از قسمت جلوی خودرو  گرفته که با اجزای دیگر خودرو هماهنگی لازم را ندارد .

فرم چراغ های جلو نسبت به S5 زیبا تر و هماهنگی بیشتری با فرم کاپوت که دارای خطوط برجسته ای است دارد . چراغ های مه شکن رو سپر مشکی خودرو و زیر جلو پنجره ی خودرو طراحی شده که باعث ایجاد فضای خالی در زیر چراغ های جلوی خودرو می گردد که نسبت به خودروی جک S5 امتیازی منفی در طراحی نمای جلوی خودرو محسوب می شود .

جک

در نمای جانبی S3 و S5  تنها ویژگی که ذهن بیننده را به خود جلب می کند طراحی تغییر ارتفاع سقف است که از قسمت جلو خودرو  شروع شده و با شیبی ملایم تا انتهای خودرو ادامه می یابد و خطوط نه چندان برجسته ای که از زیر ایینه بغل ها شروع و تا چراغ عقب ادامه می یابد که هدف از طزاحی آن عضلانی نشان دادن خودرو است . نمای پشتی خودرو با توجه به طراحی ساده ، از ظاهری معقول تر برخوردار  است .

وجود یک اسپویلر نسبتا باریک در بخش بالایی شیشه عقب و چراغ ترمز هایی که به صورت نواری دراز و باریک زیر اسپویلر قرار گرفته و طراحی دو تکه چراغ ها و خطوط و تزیینات کرومی رنگی که روی سپر مشکی خودرو در  نظر گرفته شده ظاهری نسبتا اسپرت به بخش عقبی خودرو بخشیده است و به طور کلی در فرم بدنه شاهد طراحی ساده ای هستیم .

جک

جک S3 فضای داخلی نسبتا ساده و غیر شلوغی را برای سرنشینان فراهم کرده که در مقایسه با خودرو های چینی دیگر افراد حس بهتری تجربه می کنند . جک در فضای داخلی این خودرو از متریال های پلاستیک  فشره  و چرم مصنوعی در فرمان ، صندلی ها و روکش های در استفاده کرده که نسبت به خودرو های دیگر از کیفیت و استحکام بالا تری برخوردار هستند .

امکانات

مانیتور ۷ اینچی اولین قسمتی از خودرو است که توجه را به خود جلب می کند . مجاری تهویه هوا این خودرو نیز اندازه بزرگ تر و طراحی جدید تری در مقایسه با خودرو های هم رده دارند که در عملکرد تهویه مطبوع هوا نقش موثری دارند . پنل پشت فرمان این خودرو به شکل استوانه ای و مانیتوری برای نشان دادن مصرف سوخت خودرو ، کارکرد و اقداماتی از این قبیل بین پنل سرعت و دور موتور طراحی شده تا حس مدرن و زیبا بودن را در این خودرو به جود اورد .

جک

با  صرفه نظر کردن از اپشن ها ،  کوچک بودن فضای داخلی این خودرو یکی از مهمترین ایراداتی است که با نشستن در ماشین احساس می شود . جک S3 نسبت به جک S5  از نظر طولی ۱۰٫۵ سانتیمتر و از نظر عرضی ۷٫۵ سانتیمتر کوچکتر به بازار عرضه می شود که با مشخصات طولی ۴۳۲۵ میلیمتر و عرض ۱۷۶۵ میلیمتر بهتر است این خودرو را یک کراس اور ۴ سرنشینه در نظر گرفت  که فضای نسبتا خوبی در بالا و جلوی زانو برای مسافران فراهم می کند طراحی صندلی های این خودرو به گونه ای است که عرض کافی برای نشستن سرنشینان سنگین وزن را ندارد و به دلیل کوتاه بودن ارتفاع خودرو (۱۶۶۰ میلیمتر) افراد قد بلند به ویژه در قسمت عقب خودرو در طول مسیر احساس راحتی نخواهند داشت .

حجم صندوق بار این خودرو ۶۰۰ لیتر است و قابلیت این را دارد که با خواباندن صندلی های عقب این حجم افزایش یابد که برای خودرویی با این کلاس بدنه رضایت بخش است . از معایب این خودرو می توان عایق بندی نامناسب و شنیده شدن صدای موتور در داخل کابین اشاره کرد .

جک

در این بخش  اپشن ها و امکانات رفاهی خودرو که که بیشترین و محبوب ترین قسمت های خودرو به شمار می روند را در جک S3 بررسی می کنیم . چراغ های جلوی این خودرو به صورت اتوماتیک با توجه به نور محیط روشن می شود در این خودرو چراغ های day light در داخل و قسمت پایینی چراغ های جلو تعبیه شده که در مدرن نشان دادن خودرو نقش موثری دارد .

سیستم های ایمنی

فرمان این خودرو از نوع برقی EPS با قابلیت تنظیم ارتفاع می باشد که در روی ان اپشن های کروز کنترل و تنظیم سیستم صوتی قرار دارد . ترمز های چرخ های جلو و عقب این خودرو دیسکی و از نوع ABS و EBD می باشد .در این خودرو سیستم HAC یا کنترل ایستایی قرار داده شده که در مسیر های شیب دار ترمز خودرو را پس از رها کردن پدال درگیر نگه داشته و به راننده فرصت کافی برای فشردن پدال گاز می دهد تا مانع از عقب رفتن خودرو شود .

ایینه های جانبی این خودرو برقی و مجهز به گرمکن می باشد .این خودرو از  سیستم کنترل پایداری ESC برخوردار است که مانع از انحراف خودرو در جاده می شود . از اپشن های دیگر این خودرو می توان به کروز کنترل ، سانروف ، سنسور پارک عقب ، سوکت ۱۲ ولتی روی داشبورد ،مانیتور ۷ اینچی و ۶ اسپیکر استریو ، سیستم تهویه مطبوع ، چراغ های مه شکن در جلو و عقب ، بلوتوث و ورودی AUX  USB و  IPOD .

کامپیوتر سفری و ترمز کمکی HBA . روی این ماشین سنسور TPMS نصب شده که وظیفه ان نشان دادن فشار باد تایر ها به راننده است این سیستم می تواند نه تنها از بروز حوادثی که در این زمینه پیش می اید جلوگیری کند بلکه با تذکر به راننده در مورد کم بودن باد لاستیک ها ، مصرف سوخت را کاهش دهد .

 

نوشته جک s3 بررسی خودرو از نظر مشخصات فنی و ایمنی اولین بار در اروند پلاک | مجله حرفه ای خودرو . پدیدار شد.

hotnewsخودرو4 سال پیش • dahio.com • 165



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها