به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجید خداوردی، مدرس حوزه با بیان اینکه جابر بن عبدالله انصاری نخستین کسی بود که سنت زیارت اربعین امام حسین(ع) را پایه‌گذاری کرد گفت: اصل زیارت اربعین روایت امام صادق (ع) است یعنی از بعد جابر بن عبدالله انصاری زیارت امام حسین مورد تأکید و دستور اهل‌بیت بوده است.

وی با بیان اینکه همه زیارت‌نامه‌ها از سوی معصومین نیست گفت: زیارت اربعین از جانب امام صادق(ع) است و می‌شود گفت پیشینه زیارت اربعین به دوران اهل‌بیت برمی‌گردد که اهل‌بیت زیارت امام حسین(ع) را دستور داده‌اند تا رسیده است به امام حسن عسگری که ایشان فرموده‌اند زیارت امام حسین(ع) یکی از نشانه‌های مؤمن است و حالا اینکه این نشانه‌های مؤمن چه وجهی با زیارت اربعین دارد خودش ماهیت قیام سیدالشهدا و در مسیر امام حسین بودن است.

این مدرس حوزه در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در دوران صدام این زیارت‌ها به‌صورت مخفیانه و از مسیرهای بیراهه‌ها و صعب‌العبور و شبانه اتفاق می‌افتاد و بسیاری از زائرین هم در این مسیر به شهادت رسیدند بعد از این اتفاقاتی که افتاد و حکومت عراق تغییر کرد سال‌به‌سال بر تعداد زائرین افزوده شد و در حال حاضر بیش از ۲ میلیون نفر از زائرین ایرانی امام حسین(ع) هم‌اکنون در کربلا به سر می‌برند.

خداوردی با اشاره به اینکه هرسال اوج برنامه زیارت اربعین امام حسین (ع) از ابتدای ماه صفر شروع می‌شد و در ۱۰ صفر به اوج خودش می‌رسید گفت: اکنون از روز پانزدهم محرم این زیارت‌ها آغازشده است و مواکب در گوشه و کنار راه‌اندازی شده است اما اصل کار از پنجم ماه صفر آغاز خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص فعالیت کانون خادمین اربعین گفت: این کانون یک ستاد مردمی است که افراد این ستاد عمدتاً در مواکبی در همه شهرها به زائرین خدمت‌رسانی می‌کنند. این خادمین حدود دو هزار نفر هستند که با هزینه‌های شخصی خودشان به زائرین امام حسین خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی افزود: ما در شهرهای نجف، کاظمین و کربلا اسکان داریم و حدود ۲۵۰ نفر از این خدام در حرم سامرا اقدام به پخت و توزیع روزانه بیش از ۱۰۰هزار غذای گرم می‌کنند.

این مدرس حوزه در خصوص اربعین و وحدت بین مسلمانان گفت: ما شاهد هستیم که هرسال بر تعداد زائرین اربعین اضافه می‌شود و دراین‌بین بسیاری از اهل سنت هستند که در این مراسم شرکت می‌کنند. وی با اشاره به اینکه در بین خدام اربعین هم از اهل سنت داریم که در این راهپیمایی شرکت می‌کنند گفت: امام حسین (ع) جلوه هدایت‌گری و چراغ هدایت بودنشان برای همه انسان‌ها است و در زیارت اربعین هم این موضوع آمده است.

وی گفت: اینکه همه افراد از همه قومیت‌ها در این مراسم شرکت می‌کنند قطعاً استحکام و وحدت را بیشتر می‌کند و برای همه روشن است که راه‌پیمایی اربعین بزرگ‌ترین راهپیمایی است که در دنیا سابقه نداشته و نخواهد داشت یعنی این جمعیت میلیونی در هیچ کجای دنیا نیست که از همه ملیت‌ها در آن حضورداشته باشند.

خداوردی تصریح کرد: همه این خادمینی را که در حال حاضر داریم همه از طبقه متوسط رو به پایین جامعه هستند که با هزینه‌های خودشان می‌آیند تا در کربلا به زائرین امام حسین خدمت‌رسانی کنند و عمده مبالغی که جمع‌آوری می‌شود از هزار تومان است تا مبالغ بالاتر که عمدتاً همین افراد هستند که کمک می‌کنند، مردم از سر اختیار و علاقه خودشان کمک می‌کنند بنابراین اگر کمکی می‌شود دولتی نیست. وی گفت: متأسفانه هرسال با نزدیک شدن به ایام اربعین این مسائل مطرح می‌شود که این مبالغی که صرف اربعین امام حسین(ع) می‌شود برای فقرا هزینه شود ما شاهد هستیم که شاید در بسیاری از مواقع هزینه‌هایی را انجام بدهیم که ضروری نباشد اما هیچ اعتراضی هم نسبت به آن نمی‌شود.

وی با بیان اینکه نکته‌ای است که شهید مطهری هم به آن اشاره‌کرده‌اند و آن این است که رفتن به کربلا و هزینه کردن در این مکان‌ها یک نوع انرژی دادن به انسان است گفت: ماحصل همه این‌ها می‌خواهد به ما بگوید که این هزینه کردها و کارکردن­‌ها آماده کردن زیرساخت‌ها است و هیچ‌کسی نمی‌گوید که ساختمان را محکم‌سازی نکن چراکه هر انسان عاقلی می‌داند که باید ساختمان محکم ساخته شود. خداوردی تأکید کرد که یکی از راه‌هایی که ما را از تاریکی و ظلمت نجات می‌دهد ارتباط قلبی برقرار کردن با امام است و این ارتباط قلبی برقرار کردن جز با زیارت میسر نمی‌شود.

۲۴۱۲۵۸

hotnewsسایر5 سال پیش • dahio.com • 84

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها