محمد تاجیک :امسال در جشنواره فیلم فجر ،بزرگداشت عزیز الله حمید نژاد کارگردان مطرح ومحجوب سینمای ایران برگزار می شود .
به گزارش  اصلی است اما فیلم اشک سرما به تعامل رسیدن دو دشمن در بستر جنگ است واینکه حرف اول را عشق برای رسیدن به صلح می زند.
اما هر دوی این فیلم ها بازتاب تجربیات شخصی خود حمید نژاد از دوران جنگ است که دوست داشت این تجربیات و احساسات را با مخاطب شریک شود .این فیلم ها از آدم
ها و فضاهایی برخوردار است که عزیزالله حمید نژاد با آن ها زندگی کرده و برایش ملموس بوده است .
البته آقای حمید نژاد دراین سالها اعتقادداشته که مضامین این فیلمها از دغدغه های درونی و فکری خودش نشات گرفته که در آن فضای پر از سوء تفاهم جنگ چه چیز می تواند سوء‌تفاهم ها را برطرف کند. او دراین سالها به این رسیده که عشق می تواند چنین کاری انجام بدهد و سوء برداشت ها را به دوستی تبدیل کند.

/انسان وحمید نژاد /

در فیلمهای عزیزالله حمیدنژاد و به گفته خودش بیشتر خود انسان برایش مهم بوده است انسانی که در هر شرایطی بازتاب هایی را از خودش نشان می دهد واین بازتابهاهمیشه برایش جذاب بوده است. چون آدمی که در شرایطخاص قرار می گیرد با کسی که در محیطی پر از صلح و آرامش است فرق می کند.در آن شرایط می شود ماهیت اصلی انسان ها را دید. در این موضوعات هم توان بالقوه ای وجود دارد که از دل آن ها سوژه های جذاب شکل بگیرد.

زندگی در ارتفاعات همان سال در جشنواره پنجم فیلم فجر به نمایش درآمد وبه عنوان بهترین فیلم مستند لوح زرین دریافت کرد.بعد از آن حمید نژاد با اتکا به این فیلم مستند، فیلم اولش«هور در آتش» رامی سازد .یعنی زندگی در ارتفاعات پاساژی شد برای اولین سینمایی بلندش…..

/هور در آتش/

هور در آتش فیلمی بود که در زمان خودش عموما جلب توجه کرد و نظرات مثبتی نسبت به آن ابراز شد و چندین بار نیز تا کنون از تلویزیون به نمایش در آمده است .در زمان ساخت فیلم هور در آتش کمتر تهیه کننده ای حاضر به سر مایه گذاری درباره این فیلم می شد چون فکر می کردند فیلمی غیر قابل اجراست .
اصولا فیلنامه هور در آتش فیلمنامه ای بود که ۷۰درصد آن برروی آب ودرمه می گذشت واز نظر اجرایی وتولیدی برای گروه تولید وکار گردانی بسیار وحشتناک بود که چنین تصاویری را ثبت کنند.در آن زمان اسپشیال افکت با ابتدایی ترین امکانت صورت می گرفت و دادن این حجم مه روی آب بااستقرار دوربین و دکوپاژمدون کار غیر قابل تصور و البته غیر متعارف وجذاب بود .هور در آتش در خارج از کشور نیز موفق بود در جشنواره هایی چون بیرمنگام انگلیس و اسکندریه مصر و جشنواره حقوق بشر و دانشگاه توکیو و حتی در مرکز فرهنگی لینکلن نمایشهای موفقیت آمیزی داشت وبسیاری با آن ارتباط برقرار کردند.فیلم حتی در کانادا اکران عمومی شد وبیش از ۶-۷ جایزه بین المللی گرفت . فیلم هور درآتش که مضمون اصلی آن درباره ارتباط یک پدر و پسر است به نظر مضمونی بود که هر مخاطبی می توانست در هرجای دنیا با آن ارتباط برقرار کند.

/اشک سرما ۱۲سال پس از هور در آتش/

فیلم هور در آتش داستان یک خطی و زیر پوستی داشت و با فضا سازی وبازیها در می آمد و در زمان خودش ودر نوع خودش یک ریسک بزرگ بود .
۱۲سال پس از هور در آتش نیز فیلم اشک سرما نیز برای خودش یک ریسک بود .ساخت این فیلم در برف وبوران وکوهستان و چون درایران چنین فضاهایی در استودیوها وجودندارد و کار درفضاهای طبیعی بسیار مشکل است وبه همین خاطر از لحاظ اجرایی کار شاقی به نظر می رسید .
اشک سرما درواقع با توجه به فیلمنامه درامی که داشت و شخصیت پردازی ویژه ای که برروی شخصیتهای روناک وکاوه صورت گرفته بود بسیار موفق شد .خود حمید نژاد معتقد است که اگر گلشیفته فراهانی در آن زمان در فیلم بازی نمی کرد بازی به این قدرتمندی شکل نمی گرفت .تفاوت بازی پارسا پیروز فر نیز دراین فیلم بسیار مشهود است .
ساخت فیلم اشک سرمااز سالها قبل در ذهن حمید نژاد بود ولی در سالهای اولیه بعد از جنگ اجازه ساخت چنین موضوعاتی را نمی دادند و حتی ۶- ۷سال طول کشید تا در واقع متقاعد شوند که همچنین سوژه ای باید ساخته شود .به نظر حمید نژاد ۶- ۷ سال ممیزی مانع ساخت این فیلم شد و می شد به نکات ظریف تر و دقیقتری دراین فیلم پرداخت .

/عزیز الله حمید نژاد : گلشیفته فراهانی استعداد درخشانی بود که از سینمای ایران ربوده شد/

گلشیفته فراهانی از بازیگران اصلی فیلم اشک سرما است . بازیگری که سالهای زیادی است از ایران مهاجرت کرده است .عزیز الله حمید نژاد معتقد است : گلشیفته فراهانی استعداد درخشانی بود که از سینمای ایران ربوده شد . حمید نژاد در ۱۷ آبان سال ۹۰در مراسمی با عنوان «نکوداشت سه نسل از سینماگران ایران» در هتل «استقلال» تهران و به بهانه عرضه فیلم اشک سرما سخن می گفت افزوده بود: با این شب برفی یاد و خاطره فیلم «اشک سرما» برایم زنده شد. وقتی این بخش‌ها را از فیلم‌های سینمای ایران دیدم انرژی گرفتم. سکانس‌هایی که در حال حاضر کمتر می‌بینیم. سینمای ایران انرژی زیادی دارد که باید به منصه‌ی ظهور برسد.
وی افزود‌ سال‌ها باید دوید تا فیلمی مانند «اشک سرما» ساخته شود. حدود شش سال طول کشید تا شرایط برای ساخت این فیلم فراهم شد.

این کارگردان با اشاره به حضور گلشیفته فرهانی در این فیلم گفت:‌ تصمیم‌گیری‌های عجولانه در سطح کلان می‌تواند استعدادها را فراری دهد و چه خوب است برای هنرمندانی که ماندند شرایطی را فراهم کنیم تا نروند. بی‌احترامی بسیاری از هنرمندان را از پای در می‌آورد و تنها یک توجه کوچک کافی است تا آنها دلگرم شوند.
گلشفیته سه فیلم دفاع مقدسی مهم در این سالها بازی کرد فیلم هایی چون به نام پدر اشک سرماو میم مثل مادر و دریغ از یک تشویق ناقابل.

وی ادامه داد: البته آقای شمقدری تلاش زیادی کردند تا مشکلات گلشیفته حل شود اما اتفاقاتی افتاد و این را از حیطه وظایف ایشان خارج کرد اما باز تاکید می کنم به فکر کسانی که هستند، باشیم.
حمید نژاد همچنین گفت :ما سرفیلم آناهیتا با گلشیفته قرارداد داشتیم ومذاکرات زیادی هم کردیم و اگر مراقبت می شد ومی ماند وکار می کرد دیگر این اتفاقات نمی افتاد . همانطور که خانم حجاردر وضعیت مشاهبه گلشفته فراهانی قرار داشت ولی با درایت مسئولان توانست کار کند و بماند و همچنان در فیلم ها وسریالها بازی می کند.
وی تاکید کرد : سر فیلم اشک سرما گلشیفته فراهانی زحمت زیادی کشید و اشک سرما از بازی‌های شاخص ایشان بود و انرژی زیادی به گروه می داد.
در این مراسم، تصاویر سینماگران نسلهای اول دوم وسوم فیلم‌های آنها که در این مجموعه جمع آوری شده است پخش شد که فیلم عزیزالله حمید نژاد در بخش نسل دوم حضور داشت .

/ستارگان خاک : فیلمی که به مرور دیده شد/

ستارگان خاک از نظر خود حمید نژاد فیلمی ویژه تر ،شخصی تر واورژینال تر بود . فیلمی که درزمان خودش کمتر دیده شد و با گذشت زمان و پخش مکرر از تلویزیون ،مخاطب جدیدتری را جذب کرده و نشان دادکه فیلمی بوده که برای دیدن شده به زمان بیشتری نیاز داشته است .ستار گان خاک درزمان خودش در بدترین زمان ممکن اکران شد ودیده نشد.
ستارگان خاک به سختی هور در آتش و اشک سرما نبود . لوکیشن فیلم لوکیشن دور افتاده ای در یکی از روستاهای دشستان بود و رفت و آمد به آنجا با گروه فیلمسازی ودر گرمای بالای ۵۰درجه باعث شده بود که سختی کار دوچندان شود. دراین فیلم همچنین از بسیاری از نابازیگران استفاده شد .

/شکوفه های سنگی /

شکوفه های سنگی از مهجور ترین ومظلومترین آثار حمید نژاد است که در کردستان ساخته شده و قرار بود چند سال قیل اکران محدودی و در نزدیک به نوروز بگیرد ولی چون زمان آن زمان خیلی بدی بود اکران نشد واز تلویزیون پخش شد . شکوفه های سنگی را جع به زندگی یک هنرمند است که بااستفاده از طبیعت تابلوهای ارزشمندی را خلق می کند و تابلوهایش سعی می کند زندگی یک دانش آموز روستایی را تغییر بدهد . فیلم خطر آثار باقی مانده از جنگ را گوشزد می کند و مین هایی که از زمان جنگ باقی مانده . فیلمی است که بر پاکسازی محیط زیت و زندگی آدمها تاکید دارد.

/آناهیتا/
در این فیلم در عین اینکه یکسری فعالیت های به ظاهر فیزیکی باعث شکل گیری سکانس ها می شود در واقع دغدغه های درونی آدم هاست که انگیزه های آن فضای
فیزیکی را به وجود می آورد. دغدغه «خورشید» نقش اول فیلم که تلاش می کندمحیط اطراف خودش را با یک وسیله علمی بشناسد و آن میکروسکوپ است. او می
خواهد پیچیده ترین مسایل انسانی را از طریق تکنولوژی دریافت کند، تلاش می کند تکنولوژی را در خدمت احقاق حق و کشف حقیقت بکار گیرد.

/آناهیتا باطنی عمیق تر از اشک سرما/

از نظر حمید نژاد فیلم آناهیتا یک سطح و یک باطنی دارد که مضمون عمیقی دارد وباطنش شاید عمیقتر از اشک سرماست. خورشید در پی کلیدهایی است که اگر آن ها را کشف کند خیلی چیزهارا کشف خواهد کرد. کلیدهایی که دانش روز در اختیار انسان قرار می دهد ومی تواند پلی باشد بین دانش و عرفان. به هر حال شخصیتی مثل خورشید ضمن
دانش اندوزی تلاش می کند با دریافت اطلاعات از اشیا اطرافش از جمله مولکول های آب ارتباط تنگاتنگی بین انسان و محیط اطرافش به وجود بیاوردانسانی که دوست دارد ببیند ذرات آب هم دارای شعور هستند و انسان می تواند با آن ها ارتباط برقرار کند . دست مایه موضوع فیلم آناهیتا درواقع شعری از مولوی
است:
نطق آب و نطق خاک و نطق گل
هست محسوس حواس اهل دل
باد و خاک و آب و آتش بنده اند
با من و تو مرده با حق زنده اند

مولوی همه چیز را ذی شعور می داند یعنی آن ها زنده اند و ما می توانیم با آن ها ارتباط برقرار کنیم .البته این عقیده خودحمید نژاد هم همین هست.

/پرداختن به عرفان ازطریق علم/

عزیزالله حمید نژاد در فیلم آناهیتا سعی کرده بیشتر از طریق مسایل علمی به مقوله عرفان بپردازد.
چون به عقیده او نسل جدید با این زبان منطق آشناترند و با زبان روز بهترمی توانند به معرفت هستی دست پیدا کنندو به همین دلیل از این زاویه وارد
شده است .زمان اکران هم همین قدر که مخاطب بعد از دیدن فیلم احساس کند که محیط اطرافش و مولکول های آب می توانند افکار انسان را ثبت کنند برای او کافی
است که رضایتمندی مخاطبش را داشته است. حتی اگر جنبه عرفانی را قضیه رانگیرد.
به گفته خودش فیلم را طوری ساخته که همه جور آدمی آن را ببیند و درک کند.

hotnewsفرهنگ و هنر5 سال پیش • dahio.com • 39



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها