در حالی که شرابط روز به روز بر خاندان سعودی سخت تر می شود برخی گمانه زنی ها در مورد انتخاب ولیعهد جدید شکل گرفته است.

تایید قتل خاشقجی از سوی عربستان، سکوت مرموز بن سلمان. مواضع ضد و نقیض ترامپ. حالا پرونده روزنامه نگار عربستانی وارد فاز جدیدی شده است.
شرایط برای خاندان سعودی مخصوصا محمد که با یک بدعت جدید به عنوان ولیعهد، قدرتی در حد پادشاه را بدست آورد بسیار بغرنج شده است. او بیش از هر کسی در مظان اتهام است و حالا نگران از دست دادن قدرت خود است.

بیشتر بخوانید:  رفتار «پسر خاشقچی» در دیدار با ولیعهد و شاه سعودی چه چیزی را فاش می کند؟

رویداد قتل خاشقچی را می توان اتفاقی دانست که دقیقا با رفتار شناسی بن سلمان گره خورده است. رفتارهایی که همگی تایید و تحسین غربی ها و مخصوصا امریکایی ها را در بر داشت. اما قتل یک روزنامه نگار بی گناه آن هم در خارج از عربستان در شرایطی که موضوع برای همگان آشکار شده است، نمی تواند باز هم از سوی غربی ها مهر تایید بگیرد. اعتماد به نفس بیش از حد بن سلمان حالا می تواند کار دست او دهد. او اگر برکنار هم نشود مجبور است تا مدتها تاوان این افتضاح را بدهد. همه رفتارهای گذشته او با تایید یا دست کم سکوت غربی ها روبرو بود. پس از به قدرت رسیدن ترامپ در امریکا و تمایل او به ارتباط بیشتر با عربستان به بهانه قرادادهای کلان، اعتماد به نفس بن سلمان را بیش از پیش افزایش داد و تمام رخدادها و حوادثی که به‌طور زنجیروار در دوره ولیعهدی او روی داد، همگی با هدف ‏شایسته جلوه دادن او برای سمت پادشاهی عربستان صورت ‌گرفت.

بیشتر بخوانید:  ترامپ: تنها کسی که در قتل خاشقجی دست داشته بن سلمان است
نظام قبیله ای و پادشاهی عربستان وضعیت خاصی را برای انتخاب ولیعهد و انتقال قدرت ایجاد کرده است. در حالی که جایگاه ملک سلمان و مخصوصا پسرش محمد در شرایط حاضر به خطر افتاده، این سوال پیش آمده است که نحوه انتخاب ولیعهد به چه شکل است و در صورت برکناری بن سلمان، چه مکانیسمی برای انتخاب ولیعهد جدید وجو دارد؟
بر اساس بند (ب) ماده ۵ قانون پادشاهی عربستان سعودی حکومت و پادشاهی صرفا از آن فرزندان و نوادگان ملک عبد العزیز، پایه‌‌گذار عربستان سعودی است.
بیشتر بخوانید:  روایت جدید دیگر عربستان از قتل خاشقجی/ جسد داخل فرش پیچیده شد!
در سال ۲۰۰۶ “ملک عبد الله بن عبد العزیز”، پادشاه عربستان سعودی سیستم جدیدی را برای انتخاب ولی‌عهد ارائه داد.
براساس پیشنهاد ملک عبد الله شورایی به نام “شورای بیعت” تشکیل شد که اعضای آن را فرزندان و نوادگان ملک عبد العزیز آل‌سعود تشکیل می‌دهند.
براساس ماده ۷ بند (الف) شورای بیعت پادشاه پس از بدست گرفتن قدرت، با رایزنی و مشورت با اعضای شورا یک یا دو یا سه نفر از افرادی که برای احراز پست ولیع‌هدی مناسب به نظر می‌رسند، را معرفی می‌کند تا یک نفر را از میان آنها به عنوان ولی‌عهد انتخاب کند.
در صورت عدم دستیابی به توافق برسر گزینه‌های ارائه شده، شورای بیعت اقدام به رای گیری می‌کند و کسی که در این میان بالاترین آرا را بدست آورد، به عنوان ولی‌عهد انتخاب می‌شود.
انتظار می‌رود شورای بیعت با توجه به شرح وظایف آن بتواند برطرف کننده کاستی‌های مربوط به مسئله جانشینی بوده و افزون بر ساماندهی فرایند تعیین پادشاه بتواند انتقال مسالمت‌آمیز و قانونی قدرت از نسل اول فرزندان عبدالعزیز به نسل دوم این خاندان را تسهیل نماید.

این خبر خداحافظی عربستان با بن سلمان اولین بار در پدیدار شد.

مشاهده لینک خداحافظی عربستان با بن سلمان

hotnewsجهان5 سال پیش • dahio.com • 251



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها