دکتر دانیال ملکی اظهار کرد: در آستانه نوروز و رونق خانه تکانی با توجه به ترکیب شیمیایی شوینده‌ها، همیشه شاهد مسمومیت‌ها و دیگر حوادث هستیم.

وی اختلاط مواد شوینده را خطرناک دانست و افزود: ترکیب برخی از مواد شوینده گازهای خطرناک ایجاد کرده و به شدت مسمومیت‌زا است لذا افراد هنگام خانه تکانی باید از انجام چنین کاری پرهیز کنند.

سرپرست اداره نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی گلستان با اشاره به اینکه متأسفانه گاهی اوقات فرد به برچسب روی مواد شوینده توجه نمی‌کنند و همین مسأله مشکل‌ساز می‌شود، بیان کرد: هنگام خانه‌تکانی و استفاده از مواد شوینده باید درب و پنجره باز باشد.

ملکی به شیوه نگهداری مواد شوینده اشاره کرد و گفت: اگر بانوان فرزند خردسال دارند باید در نگهداری مواد شوینده حساسیت بیشتری به خرج دهند و آن را دور از دسترس کودکان نگه دارند.

وی اضافه کرد: در صورت بروز مسمومیت بر اثر استنشاق گاز مواد شوینده، فرد مسموم باید سریعاً به محیط باز منتقل شود و اگر شدت مسمومیت بالا بود فرد باید به اورژانس منتقل شود. اگر مواد شوینده روی پوست فرد ریخت تا ۱۰ دقیقه با آب و صابون شست و شو دهند و در صورت شدت سوزش به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کنند.

داروهای تاریخ گذشته را چطور امحا کنیم؟

سرپرست اداره نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی گلستان متذکر شد: اگر مواد شوینده بر روی چشم افراد ریخت باید در اسرع وقت آن را با آب فراوان شست و شو دهند. بهتر است زیر دوش آب بروند و جریان آب باید طوری باشد که آب داخل چشم‌ها بریزد و این کار تا ۱۰ دقیقه ادامه پیدا کند.

ملکی با بیان اینکه در صورت خوردن مواد شوینده توسط کودکان، نباید اقدام به القای استفراغ کنند، گفت: در این مواقع سریعاً با شماره ۱۹۰ و یا ۱۱۵ تماس حاصل کنند و هنگام مراجعه به مراکز درمانی ماده خورده شده را همراه خود داشته باشند.

وی به مصرف داروهای تاریخ گذشته اشاره کرد و افزود: معمولاً افراد هنگام خانه‌تکانی، اقدام به دور ریختن داروهای تاریخ گذشته می‌کنند حال آنکه دور ریختن و امحای دارو به ویژه داروهای شیمیایی اصول خود را دارد و باید از ریختن آن در درون باغچه، فاضلاب و غیره بپرهیزند.

بیشتر بخوانید:

با این نوشیدنی کاهش وزن شما تضمینی است

نگه داشتن ادرار چه عوارضی دارد؟/ توصیه‌های مهم برای سلامت بدن

271 35

hotnewsخبر1 سال پیش • dahio.com • 1

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها